memebuy23buy

Kestääkö automaatti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #16
    Multa "porsi" 7 kertaa ZF4HP22EH (745iA eli 3.5L turbo). Uudemmat ZF:t (ZF5HP..) on parempia ja luotettavampia. Ja myös vanhempi eli ZF3HP22 oli "bullet proof". Mutta "4":een en luota enään ikinä, en missään automallissa enkä millään moottoriteholla.

    t: Timo

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #17
      Mulla on tollanen ZF3HP22. Tuossa ei ilmeisesti ole vaihteistoöljyn jäähdytintä? Vai onko? Ainakaan syylärille ei tule mitään putkia.

      Mitäs tollanen mahtaa tykätä 1200kg kärrystä kesähelteillä satoja kilsoja (voi olla yli tuhatkin) vk-lopussa? Kun voi olla, että työn puolesta joutuu vetelemään ko kärryä. Ei asuntovaunu, mutta vastaava ilmanvastus.

      Ei kuulemma viime kesänä 1.6 fiikuksella oikein liikkunut... Epäilen kyllä bemunkin olevan "melko" laiska ko kärry perässä ;-)
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #18
        ZF3HP22:ssa sanotaan maailmalla että se on "bullet proof", eli luodinkestävä. Ainakin se kestää paremmin, paljon paremmin kuin ZF4HP22. Toki sekin joskus loppuu...

        Timo

        Comment

        • jam75
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 654
          • Tornio

          #19
          Tomaattihan kestää sen minkä kestää, omalle kohdalle tuli about 270tkilsaa ja laatikko (a5s310z) lopetti kytkemästä vaihteita...häiriö päälle ja pakki/kolmonen käytettävissä. Saa nyt nähdä mitä tulee hintaa korjuulle, ainakin merkkihuollon tuomio oli että uus laatikko hintaan 4100egeä plus työt. Toivottavasti specialisti löytää pikkuvian, helppo vika/halpa korjata

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #20
            Osaakos joku sanoa, onko tuossa zf3hp22:ssa ollut alunperin sitä vaihteistoöljynjäähdytintä vai ei??? Omastani en löydä, mutta eipä ole syylärikaan alkuperäinen.

            Ja jos on, niin minkälainen?

            Jos ei, niin miten tuo jäähdytys kannattaisi järjestää? Olisi varmaan fiksua pistää oma pieni jäähdytin (ehkä jopa pikkuflektillä...) ja myös lämpötila-anturi samalla?

            Vai?
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #21
              Jäähdytyksenhän voi hoitaa monellakin tavalla. Yksi tapa olisi lisätä jäähdytysripoja (esimerkiksi) öljypohjaan. Sama periaate kuin tietsikan prosessoreiden jäähdytyksessä toimii myös vaihteistossa ja/tai perämurikassa. Jos keinoa käyttää, kannattaa laittaa ripojen ja öljypohjan väliin kunnolla piitahnaa, jotta lämpö siirtyy kunnolla pois laatikosta.

              Yksi tapa on erillinen vaihteistoöljyn jäähdytin, kuten monissa BMW:ssä onkin. Joko erillinen kenno tai sitten "syylärin" yhteydessä.

              Myös puhallinta/flektiä voi toki käyttää, mutta ilman jäähdytysripoja sen hyöty lienee olematon. Mutta saman hyödyn saanee, jos ohjaa ajoviiman vaihteiston ja sen jäähdytysripojen tienoille.

              Esim. E23/745 turbossa, ohjataan ajoviimaa jäähdyttämään turboahdinta. Etupuskurin alapuolella on kiinni "peltilärpäke", josta ajoviimaa ohjataan letkujen avulla ahtimen kylkeen. Jotain sen kaltaista sinne vaihteiston tienoille ja puhallin jäisi tarpeettomaksi...

              Nämä kaikki yhdistettynä antaakin sitten varmasti parhaan tuloksen.

              Ainakin vanhemmissa 745:ssa (3.2L L-jetronic turbo, vaihteistona ZF3HP22) on "syylärin" yhteydessä vaihteistoöljynjäähdytin, ihan kuten tuoreemmissakin 745:ssa (3.5L motronic turbo, vaihteistona ZF4HP22(EH)).

              t: Timo

              Comment

              • Z3BMW3
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 159
                • Tampere

                #22
                Originally posted by osilpi
                Jos ei, niin miten tuo jäähdytys kannattaisi järjestää? Olisi varmaan fiksua pistää oma pieni jäähdytin (ehkä jopa pikkuflektillä...) ja myös lämpötila-anturi samalla?Vai?
                Yksinkertaisella ratkaisulla vesijäähdytys;

                Pissapoikaan vettä ja sieltä letkulla vettä sumuna lootan päälle. Jos haluaa hifistellä, voi laittaa lämpöreleen/flektinohjaimen.

                Vesi ei taida jäätyä, jos ongelmia liian kuuman laatikon kanssa?
                Muistaa sitten syksyllä lisätä tenua ja ottaa johdon irti.

                Vesi lähes ilmaista ja lämpömäärä/hintasuhde kohdillaan?
                Z3BMW3

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #23


                  Tuolla nettisivulla löytyy ainakin putkisto öljynjäähdyttimelle. Tietääkö joku, onko ollut vakiona, vai lisävarusteena?

                  Jäähdytysripojen hitsaaminen alumiiniseen öljypohjaan ei liene aloittelijan nakki? Mahtaakohan jäähdytysteho olla hyvä/huono normaalikäytössä? Tosin öljypohja on aika matalalla, joten pohjakosketusten riski kasvaa = ei hjuva.

                  Jotain kuitenkin olisi tehtävä.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #24
                    Jos laatikosta löytyy lähtö- ja paluuletkun paikat, on se varmastikin ollut siinä vakiona. Sieltä ne turbiinikopan ja laatikon rungon välistä luulisi löytyvän, se lähtö- ja paluulinja.

                    Timo

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #25
                      Olen ollut näköjään puolisokea. Siellähän ne putket meni syylärin alareunaan muovikuoren alla piilossa.

                      MUTTA: putkista toinen vuotaa ja ovat muutenkin varsin rapeassa kunnossa. Eli korjaus pakollinen.

                      Kysyin Laakkoselta putkien hintaa: molemmat putket alusta loppuun vajaa 200e! Muualta ei noita saa.

                      Neuvottiin myös kysymään Hiflexiltä, mutta en vielä ole soittanut. Sinne pitäisi vissiin viedä vanhat malliksi ja uudet niiden perusteella, eikä välttämättä tule paljoa halvemmaksi.

                      Itse noiden vääntäminen on kuulemma aika vaikeata.

                      Paljonkos tuolla kulkee painetta, ts voisiko noi kuvitella korvaavansa järeällä letkulla? Molemmissa päissä on kierrettävät liittimet.
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • 525TDS Touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 483
                        • Sahalahti

                        #26
                        Originally posted by osilpi
                        Paljonkos tuolla kulkee painetta, ts voisiko noi kuvitella korvaavansa järeällä letkulla? Molemmissa päissä on kierrettävät liittimet.
                        Kyllä voi paineen puolesta laittaa hydrauliletkua, tai öljynkestävää paineilmaletkua, mutta letku vie paljon enemmän tilaa kuin putki, koska letkun sisäreikä pitää olla samankokoinen kuin putken. Ei muutakun mittaat kuinka pitkä veto tulee ja varmistat liitinten tyypin, niin kyllä Hytar tai Nestepaine tms. tekee sulle letkut, ja takuulla halvemmalla kuin originaali putki.
                        Ex-525TDSa Touring -98
                        Ex-MB E220T CDi -02
                        E61 520D -09
                        F11 518d -16

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #27
                          Jeps, näin on. Kyllä ne voi teettääkin ja varmasti tulee halvemmaksi. Otat vain vanhat irti malliksi. Paineet ei niin isoja ole että se ongelmia tuottaisi.

                          Jos vain onnistuu, kannattaa kysellä saako ne letku/putki liitokset tehdä irroitettaviksi. Eli niihin väleihin liitin, se helpottaisi asentamista.

                          Originaalihan on yhtä linjaa alusta loppuun, eli mitään liitoksia välillä ei ole. Tämä taas aiheuttaa asennuksen/pois ottamisen kannalta ongelmia. Ainakin omassa E23:ssa niiden poistaminen pikkaisen takkuili, sen verran oli paikat ahtaat.

                          Timo

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by tihuovin
                            Jeps, näin on. Kyllä ne voi teettääkin ja varmasti tulee halvemmaksi. Otat vain vanhat irti malliksi. Paineet ei niin isoja ole että se ongelmia tuottaisi.

                            Jos vain onnistuu, kannattaa kysellä saako ne letku/putki liitokset tehdä irroitettaviksi. Eli niihin väleihin liitin, se helpottaisi asentamista.

                            Originaalihan on yhtä linjaa alusta loppuun, eli mitään liitoksia välillä ei ole. Tämä taas aiheuttaa asennuksen/pois ottamisen kannalta ongelmia. Ainakin omassa E23:ssa niiden poistaminen pikkaisen takkuili, sen verran oli paikat ahtaat.

                            Timo
                            Ei nuo kyllä yhtä linjaa ole alusta loppuun ainakaan mulla... Muutenkin hieman erinäköiset kuin etk:ssa. Alussa 15cm putkea, sitten 10cm letkua, ½m putkea, taas letkua jne. Mutta liitoksista ei yksikään ole avattavaa mallia. Vuotavat tuosta ½m putkien kohdalta.
                            Hiflex lupasi tehdä odottaessa, jos vain materiaalia löytyy. Kai se onnistuisi myös tehdä vanhoihin liittimiin, jos ei uusia löydy.
                            Täytyypä katella.
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19180
                              • -

                              #29
                              Automaattivaihteisto tekee helposti käytetyn BMW:n omistajan elämästä helvettiä. Varmaan kaikista huonoimmat automaattivaihteistot on E36 ja E34 mallisarjoissa. Erityisesti E36 325iA ja E34 540iA automaatit tuntuvat sulavan jo viimeistään 200tkm jälkeen. Siinä vaiheessa missä normaali manuaalivaihteistoon on ehkä uusittu kerran kytkin ja korkeintaan vaihdettu vaihteistoöljyt niin automaattivaihteiston omistaja hakee Otto-automaatilta ison nipun seteleitä ja kärrää niitä kottikärryllä paikalliseen automaattivaihteistohuoltoon..

                              Ilmeisesti E39 mallisarjan automaatit ovat niitä kestävimpiä.. ja yllättävän vähän noiden E30 mallisarjan laatikoidenkin kanssa näyttäisi porukalla olevan ongelmia verrattuna esim. E36 ja E34 vaihteistoihin.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • osilpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 486
                                • Espoo

                                #30
                                No nyt on teetetty Hytarilla Espoossa uudet letkut. Ennen oli siis putki/letku, nyt pelkkä letku. Letkut menevät vasemman pyöräkotelon kautta jäähdyttimen alalaitaan.

                                Hintaa tuli 67e, johon sisältyi kiinnikkeet ja yksi ylinmääräinen, siirreltävä liitin, johon oli tarkoitus rakentaa lämpöanturille paikka. Ei nyt kuitenkaan ainakaan vielä ihan onnistunut... Piti tehdä kierre m10x1,5, mutta eihän se anturi sitten kuitenkaan mahtunut siihen, koska se oli liian pitkä, prkl.

                                Johonkin se anturi pitää virittää kuitenkin. Vaihteiston proppuun se vissiin kuuluis laittaa, mutta siinä on joku ihme kiristyvä kierre, joka rikkoo alkuperäiset kierteet, joten laitan anturin mieluummin johonkin, mistä sitä ei tarvitse koskaan irroittaa. Ehdotuksia...?

                                Voikohan tollaseen mahd messinkiseen tms kelta-oranssiin metalliin (siihen siirrettävään kappaleeseen, johon väkersin jo kierteet) hitsata kiinni erillisen pultin anturia varten?
                                E34 525i 12v 1990
                                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                                ex-BMW:t
                                E28 520iA 1983
                                E28 520iA 1985

                                Comment

                                Working...
                                X