memebuy23buy

Kestääkö automaatti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3828
    • California

    #46
    Joo no siinähän vittuilet mun "asiantuntijoista" joka sattumoisin on ollut näitä rakentamassa ja korjaa & huoltaa niitä päivittäin omassa yrityksessään.

    Ja nämä mainitsemasi "paskat" (automaattivaihteistot) on minun autossani toiminut hyvin niinkuin kerroin ja myös tuttavien autoissa. Sanoisin että ainoa paska löytyy sun korvien välistä kun täytyy olla niin räkänokka että aukoo toisen autosta minkä kerkeää.

    Kyllä jokaiseen autoon tulee vikoja ja miksei myös ko. tomaatin omistaville. Mutta kyse onkin siitä että turha nostaa ko. mallia täydeksi paksaksi.

    Voisitko nyt lopettaa ton turhan mollaamisen. Kaikki ovat nyt lukeneet että on 99.999% mahdollisuus että bemarin paskat laukeaa ennenkuin tarvitsee polttimoitakaan vaihdella, minä ja tuttuni emme tiedä mistään mitään saati omista kyseisiä mopoja ja asiantuntijat ovat "asiantuntijoita" sinuun verrattuna joka olet joskus jopa uittanutkin tänne näitä tomaatteja.

    Mutta voitaisiinko nytten lopettaa tämä ettei mene entistäkin asiattomammaksi. Kaikki voivat varmasti lukea nämä asiantuntevat lausuntosi mutta mä en jaksa tota aukomista lukea enää.

    Modekin vielä...
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • junnu.l
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 72
      • Tammisaari

      #47
      Nythän on niin, että tuskin kukaan voi väittää että jenkit olisivat olleet 60 vuotta väärässa

      Kaikki kuluu myös tomaatiit, silti en manuaalin vaihtaisi!
      525 tdA touring -96
      Harley Davidson Pan Shovel -63

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3828
        • California

        #48
        Originally posted by junnu.l
        Nythän on niin, että tuskin kukaan voi väittää että jenkit olisivat olleet 60 vuotta väärässa

        Kaikki kuluu myös tomaatiit, silti en manuaalin vaihtaisi!
        Näin on

        Mutta jonkun on vaan pakko lätisyttää poskeaan vaan täällä ja vittuilla toisten autoille ja vaihteistoille. Ei tässä oo siitä kyse että tässä tomaatissa olisi jotain erityistä vikaa vaan kun täytyy olla niin kakara ja haukkua muiden leluja paskoiksi samalla kun oma lehmä on ojassa selällään.

        Kyllä menee foorumin taso alas ku lehmän häntä kun moden täytyy vittuilla toisten autoille ja tehdä kaikki mustamaalatakseen nämä autot ja niiden maineet vaikkei mistään mitään tiedä. Ikäänkuin autojen omistajat ja automaattivaihteistojen ammattilaiset eivät mitään tietäisi siihen verrattuna että tämä yksi sankari on sellaisia uittanu saksasta suomeen muutaman.

        Täytyy alkaa katselemaan muita keskustelupalstoja kun menee kyllä niin mauttomaks tämä paikka vittuiluineen. Eihän sitä tietenkään myönnetä että muuten vain haukutaan ja mustamaalataan. Hyvää hyvyyttä Juhis varmaan kirjoittaakin näitä "lausuntojaan". Yeah right!
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #49
          Originally posted by M-Technic

          Mutta jonkun on vaan pakko lätisyttää poskeaan vaan täällä ja vittuilla toisten autoille ja vaihteistoille. Ei tässä oo siitä kyse että tässä tomaatissa olisi jotain erityistä vikaa vaan kun täytyy olla niin kakara ja haukkua muiden leluja paskoiksi samalla kun oma lehmä on ojassa selällään.
          Toi sun auton laatikko tuntuu olevan sulle aika herkkä paikka? Tuntuu olevan muutakin kuin auto. Eli kannattaakohan miettiä suhtautumistaan, _jos_ se joskus hajoaa, niin et sitten vedä itseäsi turhaan jojoon.

          ...mutta värikkäästä ilmaisusta tulee kyllä pisteet kotiin.

          Kyllä se siitä, ajamisen iloa!

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #50
            Originally posted by M-Technic
            Näin on

            Mutta jonkun on vaan pakko lätisyttää poskeaan vaan täällä ja vittuilla toisten autoille ja vaihteistoille. Ei tässä oo siitä kyse että tässä tomaatissa olisi jotain erityistä vikaa vaan kun täytyy olla niin kakara ja haukkua muiden leluja paskoiksi samalla kun oma lehmä on ojassa selällään.

            Kyllä menee foorumin taso alas ku lehmän häntä kun moden täytyy vittuilla toisten autoille ja tehdä kaikki mustamaalatakseen nämä autot ja niiden maineet vaikkei mistään mitään tiedä. Ikäänkuin autojen omistajat ja automaattivaihteistojen ammattilaiset eivät mitään tietäisi siihen verrattuna että tämä yksi sankari on sellaisia uittanu saksasta suomeen muutaman.

            Täytyy alkaa katselemaan muita keskustelupalstoja kun menee kyllä niin mauttomaks tämä paikka vittuiluineen. Eihän sitä tietenkään myönnetä että muuten vain haukutaan ja mustamaalataan. Hyvää hyvyyttä Juhis varmaan kirjoittaakin näitä "lausuntojaan". Yeah right!

            Tuota tuota...

            Kylläpä se nyt vaan ihan oikeasti on niin että näissä automaattiaskeissa on ollut ongelmia ja vähän HELVETISTI sittenkin. Eriasia on sitten haluaako joku sitä uskoa vai ei.

            Työpaikkani vieressä (Tervajoen autohuolto) on valtuutettu Toyota huolto, mutta tuossa paikassa huolletaan ihan kaikenmerkkisiä autoja. Sattuupa siellä sitten olemaan myöskin kaksikin erittäin hyvää kaveria töissä. Toinen varaosapuolella myyjänä ja toinen huollon puolella asentajana.
            Tämä huollon puolella oleva asentaja on ihan tunnettu automaattilaatikoiden eksperttinä ja hänen suustaan olen kuullut enemmän kuin kerran TOTUUKSIA näistä ZF-merkkisistä tomaattilaatikoista.

            Kovasti täytyy ihmetellä, jos ei joku ole vielä tietoinen näistä ongelmista.
            Eikä ongelma koske yksin BMW:tä. Samoja lootia on käytetty esim Rellussa, Ooppeleissa jne jne.

            Mitenkään M-Technicin autoa eritisesti haukkumatta, voin vain todeta: Onnittellen hienoa autovalintaasi, toivotaan yhdessä, että laatikkosi kestäisi.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3828
              • California

              #51
              Originally posted by Kyytsis
              Toi sun auton laatikko tuntuu olevan sulle aika herkkä paikka? Tuntuu olevan muutakin kuin auto. Eli kannattaakohan miettiä suhtautumistaan, _jos_ se joskus hajoaa, niin et sitten vedä itseäsi turhaan jojoon.

              ...mutta värikkäästä ilmaisusta tulee kyllä pisteet kotiin.

              Kyllä se siitä, ajamisen iloa!
              Ei mun laatikko mutta ihan yleensäkin ärsyttää kun toisilla on kovin kummallinen käsitys tomaateista. Olen kaikkien tomaattien puolesta puhuja ja puolustan heidän vähäistä rintamaansa toivottomilta potaskan puhujilta.

              Niinkuin sanoin- en mene väittämään etteikö oma laatikkoni voisi levitä missään vaiheessa. Se olisi itsensä pettämistä siinä missä sen väittäisi manuaalilaatokonkin omistaja. Kaikki on mahdollista niinkauan kuin särkymätön ja ikuinen on keksimättä maailmankaikkeudessa. Edelleen on mahdollista että tomaatti leipoo sopimuksensa jo tänä iltana irti kun lähden salille ajelemaan- ihan samalla tavalla se voisi kuitenkin leipoa vaikka se olisi käsi vatkain.

              Kiitos palautteestasi koskien värikästä ilmaisuani
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3828
                • California

                #52
                Originally posted by T3
                Tuota tuota...

                Kylläpä se nyt vaan ihan oikeasti on niin että näissä automaattiaskeissa on ollut ongelmia ja vähän HELVETISTI sittenkin. Eriasia on sitten haluaako joku sitä uskoa vai ei.

                Työpaikkani vieressä (Tervajoen autohuolto) on valtuutettu Toyota huolto, mutta tuossa paikassa huolletaan ihan kaikenmerkkisiä autoja. Sattuupa siellä sitten olemaan myöskin kaksikin erittäin hyvää kaveria töissä. Toinen varaosapuolella myyjänä ja toinen huollon puolella asentajana.
                Tämä huollon puolella oleva asentaja on ihan tunnettu automaattilaatikoiden eksperttinä ja hänen suustaan olen kuullut enemmän kuin kerran TOTUUKSIA näistä ZF-merkkisistä tomaattilaatikoista.

                Kovasti täytyy ihmetellä, jos ei joku ole vielä tietoinen näistä ongelmista.
                Eikä ongelma koske yksin BMW:tä. Samoja lootia on käytetty esim Rellussa, Ooppeleissa jne jne.

                Mitenkään M-Technicin autoa eritisesti haukkumatta, voin vain todeta: Onnittellen hienoa autovalintaasi, toivotaan yhdessä, että laatikkosi kestäisi.
                Aivan- ZF on tosiaan erillinen vaihteistojen valmistaja joka on myynyt ratkaisujaan myös muille kuin Bmw:lle. Varmasti on heidän laatikoita levinnytkin mutta niin on erittäin arvostettu Getraginkin laatikoita leiponut 325:sissa.

                Kumman hyvin vain harvinaisemmat tomaatit pääsevät julkisuuteen vain jos on ollut ongelmia. Sen verran hyvin on kokemukseni mukaan nämä toiminut ettei toimivuutta tarvitse sen enempää ihmetellä ja tuoda julkisuuteen yleisesti. Sitten kun tällainen automaatti rikkoontuu- siitä nousee armoton haloo ja kylän akat kokoontuvat kaakattamaan kuinka TAAS on yksi ZF rikkoutunut ja syönyt omistajan konkurssiin ja nälänhätään itkuvirren kaikuessa. Näin se on Suomessa aina ollut tomaateissa ja eiköhän tulekin olemaan.

                Yleisesti tomaatti vaatii vain ajoa ja lisää ajoa ja sen puolesta ei paljoa huolloissa käydä. Sitten jos joku on rusikoinut laatikkonsa niin silloin niistä kuullaan ja nähdäänkin korjaamoilla. Nopeasti tällaisesta tuleekin sitten "vitsaus" laatikko kun tojon korjaaja joutuu taistelemaan tällaisen laatikon kanssa. Itse en odottaisikaan mitään positiivista heiltä heidän ammattitaitoaan väheksymättä.

                Kyllä olen ollut tyytyväinen autovalintaani vaikkei Bmw:n pitäminen ole tämänhetkisellä elämäntilanteessa järkevää. Sen verran tuohon kolmikirjaimiseen baijerin ihmeeseen saa laittaa rahaa että oksat pois. Niinkuin olen sanonut- vaikka auto toimisi niin aina täytyy ko. autoon ostaa nippeliä ikäänkuin se ei toimisi ilman viimeistä huutoa olevaa Alpine soitinta jne.
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #53
                  Laitanpa tähän vähän juttua autostani

                  Ajoin juuri parin päivän aikana n 1000km autollani perässä 1300kg telikärry. Kokonaispainoa oli reilut 3 tonnia, koska autossa oli aika paljon tavaraa myös.

                  Laatikko (zf3hp22) pelasi ilman mitään murheita, vaikka kerran loppuikin puhti kesken pakittaessa... Perutin kanttarin yli ylämäkeen täysi kärry perässä ja taka-akseli kun tuli kanttarin kohdalle, meno loppui vaikka talla oli pohjassa ;-) Vähän vauhtia niin sit kyllä meni yli.

                  Liikkeelle lähtö otti aikaa ja esim kiihdytys 0-80kmh kesti varmaan puol minuuttia, mutta kun pääsi liikkeelle, kulki ihan kivasti tasaisella. Ylämäissä vauhti hiipui, pahimmillaan 120kmh:sta noin neljäänkymppiin... vaikka oli poljin lattiassa koko ajan. Ko mäki oli kyllä jyrkkä ja pitkä, joten vauhtia oli pakko ottaa reilusti.

                  Rääkki siis oli melko kovaa, mutta ei ongelmia. Samanlaista ajoa on tulossa kesän aikana lisää ehkä 10-20tkm ainakin, joten toivottavasti kestää silloinkin.

                  Keskikulutus (lähes koko ajan maantietä, keskinopeus ehkä 70kmh):
                  1 tankkaus 11,8L/100km
                  2 tankkaus 12,8L/100km
                  3 tankkaus 14L/100km (koko matkan kovahko vastatuuli, joka otti kärryyn)

                  Mielestäni ei pahoja lukemia.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • 518i 86
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 126

                    #54
                    Kun manuaalivaihteisella autolla tullaan ylämäkeen niin vauhti ja kierrokset laskevat samassa suhteessa.

                    Mites tomaatilla? Pysyykö kierrokset yhtä suurina ja vauhti vaan putoaa?

                    Comment

                    • jam75
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 654
                      • Tornio

                      #55
                      Joo, eiköhän se mene suurinpiirtein näin jos ei ole varaa ostaa uutta penaria niin tuskin on varaa sit pitää vanhaa (eräs ei fanaattinen penarin omistaja lausahtanut).

                      Omasta kosahti tomaatti (auto 325iA alkupään coupe, ZF-lootalla) kilometreillä about 270tkm. Tiesin kun ostin automaatin, että jos se hajoaa niin kallista tulee olemaan. Ja kyllä oli kyselijöitä just että miten sie uskallat ostaa automaatin jne jne...kyselijöillä oli tuskin kokemusta minkään sortin automaateista. Eli jos karkeasti ottaen, niin Juhis on melko lähellä tuolla sanomisella että OTTO-automaatti kutsuu ja ne pohjimmaisetkin tulee kyllä pöyhittyä . Kustannusarvio penariliikkeessä oli uus laatikko 4180 euroa plus työt eli jotain 5000ekun paikkeille (myönsivät suoraan ettei ole resursseja/taitoa korjata sitä ja suosittelivat vaihtoehtoisesti paikallista laatikkokorjaajaa jota ovat käyttäneet aina ku tarvis on ollut). Vanhan korjautus töineen about 3000 ja siihen ois pitänyt varmistukseksi hommata turbiini vielä, mutta sen hintaa ei saatu selville (metallisilppua sen verran että mitään pommia en ala kasaamaan ja äkkiä myyntiin) eli korjaus ei kannattavaa ku tulis niin lähelle uuden laatikon hintaa (kallein yksittäinen "osapaketti" 1400euroa plus sit pakat uusiksi ja sen semmosta). Hommasin sit Ruotsin puolelta takuukäytetyn alta tonnilla ja kustannusarvio menee varmaan 1500-2000 väliin kaikkineen kikkailuineen ja luultavasti saan auton kasattuna ens tiistaina.

                      Laatikkoa ei ole rääkätty jarrulla, normaaleja kiihdytyksiä nopeammin ja vähemmän nopeammin tehty, ajettu lämä lattiassa ja vähemmän lämä lattiassa jne jne. Laatikkoa on huollettu tietyin väliajoin. Mutta "vääriä" öljyjä on käytetty, auton tyypin mukaan valittuja ku ois pitänyt ottaa sen laatikon tyypin mukaan. Näin jälkikäteen hyvä viisastella... Ja sit jos se trans-valo syttyy sinne kojelautaan niin siellä on sit jotain hätää eli suosittelisin jättämään ajot vähemmälle ja laatikko huoltoon tai ainakin tarkastukseen. Alkupään malleissa on ollut "ohjelmallista" häikkää ulkomaisten forumien mukaan, eli laatikko on hukannu itsensä tietyssä tilanteessa ja se valo on syttynyt. Auto sammuksiin ja uus käynnistys, vika on kuittaantunut. Eli tämä ei sinänsä ole vaarallista ku tietää missä tilanteessa se lamppu syttyy. Mutta jos se laatikko on alkanut luistaa/miettimään hetkenkin pitempään vaihtaessa niin sitten laatikko huoltoon ja viimisenä se alkaa "luistaan ja jymähtäen" vaihteita pisteleen niin varmaan on jo se turha jahkailu ja "kalliin" remontin välttely muuttunut siitä ehkä pikku huollosta isoon ja oikeasti kalliiseen remonttiin :( . Otan kuvia jossain vaiheessa siitä omasta raatolootasta, siellä on semmonen tähtirengas joka on menny poikki (laatikkokorjaaja on useamman samanalaisen penarin lootan korjannut just tuon osan vuoksi, tiiä sit onko se alkupään laatikon "tyyppivika" ) ja sit alkanut dominoefekti tuhoamaan paikkoja pikkuhiljaa. Eli jos ois ottanut lootan auki heti alkumetreillä niin korjaus ois tullut varmaan reilusti halvemmaksi. Viimiseen asti se vaihteli vaihteita melko normaalisti tuon ikäiseksi, kunnes vajaan 300km erityyppisen yhtäjaksoisen ajon jälkeen heitti risteysalueella viimisen kerran vapaalle. Sen jälkeen ei kytkenyt enään vaihdetta vaan jonku ajan päästä täräytti sen "hammasrattaan" ruutuun ja pakki/kolmonen oli käytössä. Laatikko ei ole rutissut kuuluvasti ja se tässä ihmetyttääkin tuon silpun jäljiltä ja kuitenkin laatikko on pelannut viimiseen asti.

                      Että semmosta, ei nämä vehkeet ole mitään pomminvarmoja ja pörssissä pitää olla pätäkkää automaattilaatikon omistajalla. Se kyllä hajoaa jossain vaiheessa vaikka kuinka ois automaattilaatikkolisten e34/e36 omistajien kehut että se kestää, omassa mitään vikaa ole ikinä ollut ja monellako näistä omistajista on jännäkakka koko ajan jos se lamppu onkin syttynyt? Ja kuitenkin auto on maksanut uutena sen "puoli milliä" niin korjauskustannukset on sit siihen suhteutettava. Ostakaa se harmaamössöetuvetovessatoitsu joka on ollut uutena sen 60tuhatta markkaa niin kyllä siihen saa osan eurolla. Käytetyn penarin omistaminen ei ole halpaa ja se pitäis pitää mielessä jos ei ole riittäviä tuloja sitä sit myös huoltaa/korjata.

                      Tulipa avauduttua, nyt kuiten unta kuulaan...köyhyys ajaa aamulla taas töihin

                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #56
                        Laitanpa vielä zf3hp22:n "kestotestistä".

                        Nyt on vedetty kuukauven sisään lähemmäs 5tkm 1300kg kärryä yhdistelmän kokonaispainon ollessa reilut 3t.

                        Ei edelleenkään mitään varsinaisia ongelmia, paitsi että auton oma, jäähdyttimen alalaidassa sijaitseva, laatikon öljynjäähdytin ei oikein tunnu riittävän. Eli ensi kesäksi tulee varmaan sit ihan erillinen öljynjäähdytin. Syy: jäähdyttimeltä tulevan letkun ulkopuolelle "hienosti" teipattu ja alumiiniteipillä peitetty lämpöanturi antaa lämpötiloiksi kärryn kanssa yli 150C lukemia jo 10km maantieajon jälkeen (asteikko loppuu kesken, tämä siis laatikolle palaavan öljyn lämpötila, mikäli olen anturin oikeaan letkuun teipannut).

                        Tarkoitus on virittää anturi kyllä paremmin jossain välissä kiinni.

                        Muutaman kerran tuntui, että ikäänkuin veto alkaisi loppumaan mäissä ts kaasua sai painaa normaalia reilusti enemmän, mutta näistä selvisi jäähdyttelytauoilla. Toisaalta tulikin ajettua 670km muuten yhtä kyytiä hellekelissä...

                        Eli erillinen jäähdytin varmaan tulee ja myös ajattelin sähköflektin laittaa viskon kaveriksi ihan varmuudeksi.

                        Kulutus kärryn kanssa 10,9 - 15,6 L/100km maantieajossa = ei paha? Keskimäärin 12-13L.

                        Onko kellään tietoa "normaaleista" sallituista lämpötiloista noissa laatikoissa???
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • Mauri H.
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 270
                          • Salo

                          #57
                          Originally posted by osilpi
                          LSyy: jäähdyttimeltä tulevan letkun ulkopuolelle "hienosti" teipattu ja alumiiniteipillä peitetty lämpöanturi antaa lämpötiloiksi kärryn kanssa yli 150C lukemia jo 10km maantieajon jälkeen (asteikko loppuu kesken, tämä siis laatikolle palaavan öljyn lämpötila, mikäli olen anturin oikeaan letkuun teipannut).


                          Onko kellään tietoa "normaaleista" sallituista lämpötiloista noissa laatikoissa???
                          Huh huh, omassa laatikossa on turbiinin stall speediä nostettu, ja koneessakin on hiukan tuota vääntöä. Mulla on lämpömittari laatikon öljypohjassa, eli mittaa laatikon todellista lämpöä. Kaikesta huolimatta nyt kesällä ei öljyjen lämpötila ole kuin 60 asteen tuntumassa, nousee 70:neen kyllä jos auto seisoo kauan esim. liikennevaloissa veto päällä.

                          Rajuissakaan vedoissa täyskaasulla ei lodjun lämmöt nouse kuin muutaman asteen. Tosin autossa on melkoisen kookkaat B&M erikoisalumiiniset jäähdytinkennot sekä moottorille että laatikolle. Kennon koko n. 30x30 cm, ja rivoitus on todella perverssin suuri.

                          100 astetta alkaa varmaan olemaan ihan riittävästi lodjulle, eli kannattaa panostaa siihen jäähdytykseen. Dextron III - öljyt kestää lämpöjä hiukan paremmin kuin perinteiset ATF:t (yleensä Dextron II).

                          Jos automaatin kanssa on probleemia, kannattaa kääntyä Jarkko S:n puoleen, kirjoittelee tällä forumilla, ja on todella haka noiden laatikoiden kanssa. Omakin on siellä "vuosihuollossa" taas

                          Tuossapa kuva omasta jäähdyttäjästä:

                          F11 530D xDrive

                          Comment

                          • osilpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 486
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by Mauri H.
                            Huh huh, omassa laatikossa on turbiinin stall speediä nostettu, ja koneessakin on hiukan tuota vääntöä. Mulla on lämpömittari laatikon öljypohjassa, eli mittaa laatikon todellista lämpöä. Kaikesta huolimatta nyt kesällä ei öljyjen lämpötila ole kuin 60 asteen tuntumassa, nousee 70:neen kyllä jos auto seisoo kauan esim. liikennevaloissa veto päällä.

                            Rajuissakaan vedoissa täyskaasulla ei lodjun lämmöt nouse kuin muutaman asteen. Tosin autossa on melkoisen kookkaat B&M erikoisalumiiniset jäähdytinkennot sekä moottorille että laatikolle. Kennon koko n. 30x30 cm, ja rivoitus on todella perverssin suuri.

                            100 astetta alkaa varmaan olemaan ihan riittävästi lodjulle, eli kannattaa panostaa siihen jäähdytykseen. Dextron III - öljyt kestää lämpöjä hiukan paremmin kuin perinteiset ATF:t (yleensä Dextron II).

                            Jos automaatin kanssa on probleemia, kannattaa kääntyä Jarkko S:n puoleen, kirjoittelee tällä forumilla, ja on todella haka noiden laatikoiden kanssa. Omakin on siellä "vuosihuollossa" taas

                            Tuossapa kuva omasta jäähdyttäjästä:

                            http://img.photobucket.com/albums/v2...njaahdytin.jpg

                            Joku tollanen jäähdyttäjä se pitäis kyllä laittaa. Talvella toi taas ei periaatteessa ole niin hyvä, koska tuo ei lämmitä laatikon öljyä ollenkaan, kuten nykyinen tekee jäähdytysnesteen välityksellä kylmälle laatikolle. I

                            lman kärryä nimittäin lämmöt pysyy 100 asteen tuntumassa. Tai siis niin pitkään, kunnes anturi otti kipiää jostain ja simahti... Anturi oli tarkoitus laittaa öljypohjaan, mutta en ole löytänyt toista öljypohjaa sitä varten mistään.

                            Jos nyt on ajettu 5tkm 150C lämmöillä, niin oisko ne öljyt syytä vaihtaa, koska niiden ominaisuudet ilmeisesti heikkenee liian kuumassa?

                            Nykyiset öljyt itseasiassa on dextron II/III:sta, kun sitä oli tallissa ja saa varsin halvalla töistä... Ja vaihdoin keväällä noi öljyt laatikkoon.

                            No huomenna on taas lähtö reissuun kärryn kanssa, tosin tulee vain joku 700km loppuviikon aikana. Kestäis vielä tän, niin sit on aikaa laitella.
                            E34 525i 12v 1990
                            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                            ex-BMW:t
                            E28 520iA 1983
                            E28 520iA 1985

                            Comment

                            • teukkamaister
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2006
                              • 138

                              #59
                              Mitäs noi pakat about maksaa itsessään?
                              Montako tuntia menee noin, jos vaihdattaa jollain "asijantuntijalla" -> merkkiliikkeessä?
                              Tarviiko tuohon pakkojenvaihdon yhteyteen ostaa muita osia?

                              Comment

                              • Axu83
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 601
                                • Vantaa

                                #60
                                Originally posted by Juhis View Post
                                Aivan sama mutta sellaisia ongelmapesäkkeitä ne ovat että en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään sellaista. Poislukien EHKÄ tiettyjen mallien vaihteistot.
                                E39 steptronic?
                                E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                                E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                                Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                                It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                                And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                                Comment

                                Working...
                                X