Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt seilaa?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spatsi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 59

    Lämmöt seilaa?!

    Terve!

    Auto on e39 528i vm. 96 190tkm.

    Tänään tapahtui jotain merkillistä. Elikkäs lähettiin ikeasta kurvailemana kohti kotia eli lahden motarille. Kerettiin ajamaan about 5km kun yhtäkkiä lämmöt heilahti melkein punaselle. Seuraavasta rampista kurvasinkin alas ja kun auto rullasi kytkinpohjassa ja kierrokset tipahti alle 1k niin lämmötkin palasi normaaliksi. Olin ämilläni ja päätin sitten jatkaa matkaa. No taas ajeltiin sellainen minuutti normi lämmöillä ja sama homma, että lämmöt lähtivät nousemaan. Huomasin että tähän auttoi se että heitti aina vapaalle ja rullasi 5-10s ilman vetoja ja taas lämmöt oli normaalit seuraavan minuutin/pari jonka jälkeen lähti taas nousemaan. Tätä pelleilyä jatkoin about 30-40km kunnes yhtäkkiä lämmöt ei noussutkaan enää vaan pysyivät normaalina. Eli sellaiset 60km ajeltiin lämmöt heiluen ja loppu matkan eli n. 130km lämmöt olivat normaalit. Eniten kummastuttaa tuo että lämmöt laskivat tosiaan välittömästi normaalille tasolle kun auto rullasi vapaalla ja kesti siinä jonkun aikaa ennen nousua. Käsittääkseni jos koneen saa kuumaksi ei se varmaan noin pikaisesti viilene saati pysykkään viileenä?

    Kysymys herääkin, että minkä kumma tuollaista oireilua aiheutti, jotain anturi häikkää tms? :think

    Kiitoksia jo vastauksista etukäteen.
    Last edited by Spatsi; 16-11-2008, 18:42.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ja auto oli...?

    Villi veikkaus, M52 koneinen n. 200tkm ajettu bemu? Vesipumpun siivapyörä pyörii akselillaan, kohta se irtoaa siitä ja sitten kun kokeilee vielä että josko lämmöt laskis niin saa ryhtyä kansijumppaan...


    edit: Ei jumalauta, mähän oon meedio, 10tkm meni ajomäärä vaan ohi
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Yltti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2792
      • Kuopio suamen texas

      #3
      Ja auto oli?

      edit nopeat syö hitaat
      1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
      F10 525d Xdrive comfort sitte
      Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
      www.rotator.fi

      Comment

      • ongelmalapsi
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1063
        • Hämeenlinna

        #4
        Vikakoodinlukuun, selviää olisi joko anturi/mittaristo vika
        tai sitten vesipumppu sanoo itsensä irti.
        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
        GMC Topkick C6500 rollback -95
        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
        E46 330xiA -02
        Chrysler neon -99

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Tai sitten samaa oireilua kun mulla oli...kokeile ilmata jäähdytysjärjestelmä...mulla teki samaa periaatteessa..toki mulla lämmöt nousi liki punarajaa kun kävi tyhjää ja laski normaaliksi kun kierrokset oli yli 2500rpm. Ilmaamalla mun oireet katosi täysin ja konehan mulla M52B25.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Spatsi
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 59

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Tai sitten samaa oireilua kun mulla oli...kokeile ilmata jäähdytysjärjestelmä...mulla teki samaa periaatteessa..toki mulla lämmöt nousi liki punarajaa kun kävi tyhjää ja laski normaaliksi kun kierrokset oli yli 2500rpm. Ilmaamalla mun oireet katosi täysin ja konehan mulla M52B25.
            Mullahan käyttäytyy juuri päinvastoin. Eli tyhjäkäynnillä tipahtaa ja kierroksilla nousee/nousi. Nyt vaan vähän jännittää lähtee tolla kurvailee kun huomenna kuitenkin olisi muksu heitettävä ja itekkin ajettava töihin. Matkaa tulee n. 10km.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Spatsi View Post
              Mullahan käyttäytyy juuri päinvastoin. Eli tyhjäkäynnillä tipahtaa ja kierroksilla nousee/nousi. Nyt vaan vähän jännittää lähtee tolla kurvailee kun huomenna kuitenkin olisi muksu heitettävä ja itekkin ajettava töihin. Matkaa tulee n. 10km.
              Vesipumppu tai termari kaputt.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by Spatsi View Post
                Mullahan käyttäytyy juuri päinvastoin. Eli tyhjäkäynnillä tipahtaa ja kierroksilla nousee/nousi. Nyt vaan vähän jännittää lähtee tolla kurvailee kun huomenna kuitenkin olisi muksu heitettävä ja itekkin ajettava töihin. Matkaa tulee n. 10km.
                Pidä lämppäri ja puhallin täysillä ja ajele rauhallisesti. Käy palatessa hakemassa uusi vesipumppu (ja mahdolliseti myös termostaatti), asennettaessa kannatta huolehtia siitä että ilmaus tulee kunnolla ja oikein suoritettua riippumatta siitä kuka sen tekee tai miten vakuuttaa asian osaavansa tai hienoja laitteita omistavansa... katkaistu ja vulkanoituvalla teipillä paisariin sopivaksi tiivistetty cokis (pepsikin käynee) pullo on ihan riittävän hieno laite jolla homma onnistuu kunhan varoo sormiaan. Keulan olisi hyvä olla myös perää ylempänä, lämppärin säätöjen täysillä ja virtojen päällä. Lisää aiheesta haulla...
                Monenkin korjaamon käyttämällä alipainelaitteistolla ei valitettavasti kyseisen ajoneuvon kanssa aina pääse (yksistään käytettynä) täydelliseen tulokseen.
                Last edited by WSE1; 17-11-2008, 02:07.

                Comment

                • Spatsi
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 59

                  #9
                  Noniin, Eilen illalla kurkkasin sitten nesteet kun auto oli jäähtynyt tarpeeksi. Aika tyhjältä näytti, 0.4l kaadoin enkä päässyt vieläkään cold-viivalle. Eli laitoin nyt nesteet kohalleen ja ajellaanpa nyt lämpöjä seuraamalla ja jos toistuu vielä lämmön nousut niin viedään sitten pajalle osien vaihtoon. Mulla oli kyllä käsitys, että ajotietokone ilmoittaa jos nesteet ovat vähissä mutta ilmeisesti ei vielä -96 mallissa. :think Kaverin -98 touringissa kuulemma valo syttyi jo kun nesteet olivat muutaman desin vajaa cold. Oli kaatanut 0.5l ja päässyt jo cold-viivan yli.

                  Liekkö nesteen vajauden takia saanut ilmaa vähän kiertoon ja se oireillut siellä. Korjaamolla setä sanoi, että ilma kyllä poistuu itsestäänkin kunhan termari aukeaa tarpeeksi josko tuo olisi selittänyt eilisen ihmeparantumisen viimeiselle 130km:lle.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Autosi on ajettu juuri sen verran, kuin nuo vesipumput yleensä kestää (200tkm +-30tkm). Jos otat nyt riskin sen kanssa että pärjäisit orkkispumpulla vielä tonnin tai pari, otat samalla riskin siitä että rikot siitä autosta kannen ja makselet lisäksi hinausmaksuja ym. Ne on pirusti enemmän kuin se uusi vesipumppu orkkiksena, sekä rahallisesti että ajallisesti! Yksikään noista pumpuista ei ole paljoa 200tkm pidemmälle päässyt. Kokeilla toki saa, mutta varoituksen sanana, remppaa tuolle ei moni muu kuin merkkiliike suostu tekemään vanoksen takia, jolloin pelkkä työn hinta nousee lähemmäs tuhatta euroa, osat on koneistuksineen sitten helposti toisen tonnin. Siinä vaiheessa kun se siipiratas on irronnut akselista kokonaan, huomaat lämpömittarissa jotain vasta kun vahinko on jo tapahtunut.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎