memebuy23buy

525i -92 / yleistä korjausta (paluu hifeihin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2571
    • Kirkkonummi

    #46
    Piti käydä ihan katsomassa, seuraavat hifeihin viittaavat löytyivät:

    662 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS
    676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
    686 DIVERSITY-FUNCTION AERIAL (mikä tämä on?)
    690 CASSETTE HOLDER (ei enää auton mukana)

    Teoria näyttäisi auttavan, mutta minkä takia on pitänyt näin monimutkainen järjestelmä rakentaa? Päätelaite, erillinen radiolaite ja vielä erillinen vahvistin? Nyt pitäisi jotenkin saada palautettua toimivuus..

    Toimiiko tuo vastaanotinlaatikko myös jakosuotimena? Koska ainakaan vahvistimen yhteydessä en ollut näkevinäni sitä jakosuodin-palikkaa. Miksiköhän mankkaa ei olla saatu toimimaan yksinkertaisilla sovitinkaapeleilla, tuohon Pioneeriinkin löytyy ihan Motonetin hyllyltä sopiva.

    Kiitoksia joka tapauksessa tiedosta, taas oppi jotain uutta
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • wtr
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 112
      • Turku

      #47
      Originally posted by Petteri75 View Post
      Piti käydä ihan katsomassa, seuraavat hifeihin viittaavat löytyivät:

      662 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS
      676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM
      686 DIVERSITY-FUNCTION AERIAL (mikä tämä on?)
      690 CASSETTE HOLDER (ei enää auton mukana)

      Teoria näyttäisi auttavan, mutta minkä takia on pitänyt näin monimutkainen järjestelmä rakentaa? Päätelaite, erillinen radiolaite ja vielä erillinen vahvistin? Nyt pitäisi jotenkin saada palautettua toimivuus..

      Toimiiko tuo vastaanotinlaatikko myös jakosuotimena? Koska ainakaan vahvistimen yhteydessä en ollut näkevinäni sitä jakosuodin-palikkaa. Miksiköhän mankkaa ei olla saatu toimimaan yksinkertaisilla sovitinkaapeleilla, tuohon Pioneeriinkin löytyy ihan Motonetin hyllyltä sopiva.

      Kiitoksia joka tapauksessa tiedosta, taas oppi jotain uutta
      Jos saksa taittuu, niin http://wp1016621.wp027.webpack.hoste...421/f01421.htm. Itse en ole täysin selvillä, mikä tosta tekee niin erikoisen, että ei ole mahtunut käyttö- ja vastaanotinosa samaan pakettiin. Jotain radiolähetyksen vastaanottamiseen liittyvää, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Noh paremmin tietävät valaiskoot.

      Vaikea sanoa mikä olisi paras tapa saada toimivuus takaisin. Itse varmaan alkaisin purkaa johtoviidakkoa ja suuntaisin katseet saksan ebay:hin...
      myydään:
      - E34 M5 putkiston osia

      Comment

      • insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 827
        • Iittala

        #48
        Originally posted by Petteri75 View Post
        686 DIVERSITY-FUNCTION AERIAL (mikä tämä on?)
        Tää liittyy alkup takalasin radioantenniin, tuossa on 2"tasoinen"vastaanotin. Eli kun kuuluvuus on hyvä se käyttää vain x määrä vastaanottimia ja jos on heikko niin käyttää enempi ns. takalasin lankoja.

        Kuskinpuolella takapenkin pilarin kun irroittaa (missä on sisävalo), sieltä löytyy radiovahvistin+takalasinlämppäri. jos siihen tulee 2kpl radioantenni liittimä, niin on kyseessä tuo diversity. Eli 2kpl, niitä ruuvattavia liittimiä ns. bnc tyyppisiä.
        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2016
          • Kangasala

          #49
          Originally posted by Petteri75 View Post
          Jatketaan hifistelyllä. Paha pelko on takamuksessa, että nyt on jotain "oikein siistiä" menty tekemään ed. omistajien toimesta. Taakse on ilmeisesti päivitetty kaiuttimet (Audiodesign) tweeterit mukaanluettuna, mutta vieläkään ei päässyt näkemään, että ovatko ne samassa johdossa vai miten kiinnitetty. Edessä oli kojelaudan päällä olevat keskitiet irroitettu kaapeleistaan ja johtojen päät teipattu irti. MIKSI IHMEESSÄ?

          Takana olevat johdot (punainen ja vihreä) on jotenkin haaroitettu ja eteen kun pitäisi olla menossa harmaa/musta/valkoinen -yhdistelmät, niin nehän makaavat päät katkottuina enkä löydä kaapelinipuista enää mistä kohtaa ne on vedetty poikki.

          - Onko jotain syytä, että etupään keskitiet olisi otettu pois? Siis järjellistä? Kuinka todennäköistä on, että ne molemmat ovat rikki (alkup. Nokialaiset)?

          - Ääntä tulee siis ainakin edestä jalkatilan kaiuttimesta sekä ovien peilikolmioiden diskanteista. Miten pystyisi helpoiten mittaamaan / huomaamaan, että onko se auton oma alkuperäisvahvistin jakosuotimineen mukana vai onko kaikki johdotukset vedetty niin, että vain mankasta lähtee ääntä? Miten tällöin tweeterikin on mukana - se oli alkup. johdoissaan kiinni?

          Joo-o. Kyllä joku on ollut ah-niin-kätevä..
          Olikos siellä edellisissä omistajissa yhtenä juusto_mummo :think Noh sinuna lähtisin kuitenkin palauttamaan alkuperäisiä kaapelointeja tyyliin: väri/väriin, juotos ja kutistesukka päälle.
          Sitten kun olet saanut nuo tehtyä asianmukaisesti, voit palata ruutuun #1 ja jatkaa joko upgradee tai alkuperäisten HIFI -laitteiden toimntakuntoon saattamista.
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2571
            • Kirkkonummi

            #50
            Originally posted by schwarze View Post
            Olikos siellä edellisissä omistajissa yhtenä juusto_mummo :think Noh sinuna lähtisin kuitenkin palauttamaan alkuperäisiä kaapelointeja tyyliin: väri/väriin, juotos ja kutistesukka päälle.
            Sitten kun olet saanut nuo tehtyä asianmukaisesti, voit palata ruutuun #1 ja jatkaa joko upgradee tai alkuperäisten HIFI -laitteiden toimntakuntoon saattamista.
            Ei taida olla muita vaihtoehtoja. Valitettavasti radioon tuleva liitin on silvottu puolittain, eli eteen/taakse tulevat johdot on ilmeisesti irroitettu liittimestä, liitetty puristusliitimillä ja teipattu yhteen. Takakontissakin on "vain" kaksi johtoa katkottu ja irrallaan, ongelmana on että en onnistunut vielä löytämään paikkaa, mihin ne kuuluisivat.

            Ainoa mitä tarvitsisi päivittää, oli itse radio. Tuo Pioneer omaa Bluetooth HF:n, eli siihen menee erillinen mikrofoni ja mankka hakee kännykän automaattisesti. HF:ää on tullut sen verran käytettyä, että siitä ei enää mielellään luopuisi - ainoa ongelma on se, että navigaattori (Nokia E71) ei sitten enää kuulukaan.

            Autossa on/oli erillinen tuplamono-vahvistin ja taajuuskorjain, joka oli vielä erikseen suunnilteltu E34:lle. Miksi ihmeessä se piti vaihtaa johonkin tarvikevahvistimeen?
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • aakoo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 777
              • Espoo

              #51
              Originally posted by Petteri75 View Post
              Autossa on/oli erillinen tuplamono-vahvistin ja taajuuskorjain, joka oli vielä erikseen suunnilteltu E34:lle. Miksi ihmeessä se piti vaihtaa johonkin tarvikevahvistimeen?
              Eiköhän se vahvistin ala olemaan jo E34:n kanssa niin sanottua vanhaa tekua? :think
              E34 535i -91 ikuisuusprojekti

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2571
                • Kirkkonummi

                #52
                Originally posted by aakoo View Post
                Eiköhän se vahvistin ala olemaan jo E34:n kanssa niin sanottua vanhaa tekua? :think
                No, niin kauan kuin signaali kulkee analogisena, niin mielestäni tuo Blaupunktikin varmasti hoitaa tehtävänsä. Vahvistinta tärkeämpää on kyllä tuo jakosuodin, eli E34:sta varten on tehty oma hifi-järjestelmänsä. Tämä kyllä kuullostaa paremmalta kuin ostaa kallis pääte, halpa vahvistin ja laittaa jumputusta soimaan niin että varmasti joku woofferi jumisee kunnolla ja kaikki muut tulevatkin yhdestä/kahdesta kaiuttimesta esim. kolmen sijaan. Päälle tulevat valmiit autokohtaiset kaapeloinnit, jotka ovat olivat aivan valmiit ja käyttökelpoiset.

                Sinänsä mitään syytä päätteen, virittimen ja vahvistimen erottamiselle toisistaan ei kyllä ole. Toisaalta, 80-luvun Corvetteissa oli kaiken ilon lisäksi vielä aktiiviset kaiuttimet, ts. jokaisessa oli oma pikku vahvistin. Siinä ei enää hirveästi ollut intoa alkaa selvittämään surinaa äänessä kun järjestelmä oli lievästi sanottuna monimutkainen Myös ed. Turbo-Saabissa oli valmiit johtosarjat jotenkin "hienosti" liitetty yhteen, että saatiin halvimmalle mahdolliselle stereo-Blaupunktille vm. -90 ääntä jokaiselle kaiuttimelle. Saabin omat liittimet ja Blaupunktion omat epästandardit saatiin näemmä vain puukolla ja abikoilla toimimaan - vaati jkn verran juottamista saada uudempi radio toimimaan suunnitellusti.

                Hitto kun tietäisi, oliko tuon 662 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS:n kanssa jotain erityistä jo lähtövaiheessa, ts. olivatko kaiutinlähdöt normipaikoissa vai nekin jotenkin toisin..
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • aakoo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 777
                  • Espoo

                  #53
                  Unohdin näköjään tuohon vielä lisätä että voihan se vahvari olla paskanakin tai jotain muuta kivaa ylläriä. Laiska edellinen omistaja ei oo vaan jaksanu korjata sitä pois sieltä. En tiiä, toivottavasti tulee audio kuntoon tavalla tai toisella.
                  E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  Working...
                  X