Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannattaako käyttää lohkolämmitintä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Kannattaako käyttää lohkolämmitintä?

    Okei, pikkuisen provosoiva otsikko

    Ainahan meille on "opetettu" (ainakin defan ja calixin toimesta), että Suomessa autoihin PITÄÄ asentaa lohkolämmitin ja sitä PITÄÄ käyttää pakkasella. Jopa sellainen rajan olen kuullut kuin +5C eli sen alle kun menee, niin KANNATTAA käyttää sitä. Onko asia näin? Miksi?

    Voisin tässä toistella niitä "faktoja" päästöistä, bensankulutuksesta, moottorin kulumisesta jne, mutta ajatellaanpa asiaa vähän toiselta kantilta... Jos ostan uuden auton ja ajan sillä viiden vuoden aikana 100tkm, kuten suurin osa tekeekin.
    a) autossa on lohkolämmitin ja käytän sitä talvisin
    b) autossa ei ole lohkolämmitintä
    Kumpi vaihtoehto on kalliimpi? Onko autojen kunnolla mitään eroa?
    ------
    G31 530d
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7450
    • Oulu

    #2
    Pikaisesti löytyi tämmöinen PDF-juttu aiheesta vuodelta 2004: https://www.adato.fi/fi/lehdet/asiak...inlammitys.pdf

    Tuossa on laskelma, jonka mukaan yhden vuoden sisältämän 180 lämmitysvuorokauden aikana säästöä kertyisi 65€ kun huomioidaan säästynyt polttoaine ja kulunut sähkö jos autolle tulee kolme kylmäkäynnistystä vuorokaudessa. Viiden vuoden aikana tuo tekisi 325€ teoreettisen säästön.

    Sitten vain pitäisi tietää paljonko se lämmitin + asennus maksaa. Taitaa mennä aika tasoihin... :think Eikä useimmilla tule välttämättä edes tuota kolmea kylmäkäynnistystä päivässä. Sähkön hintakin lienee noussut polttoaineen hintaa enemmän tuon artikkelin kirjoittamisen ajankohdasta.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      #3
      Myös öljyt ja moottorin materiaalit kehittyy koko ajan = moottori kuluu varmasti vähemmän nykyään kuin edes esim v 2004.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Tulevaisuudessa joutunen säilyttämään talviautoa taivasalla, mutta toki tolppapaikalla. Ko. tilanteessaa lasken myös melko paljon arvoa sille, että jos asennan autoon sisätilalämppärin, on auto töihin lähtiessäni lämmin ja lasitkin (ainakin tuulilasi) on sulanut.

        Lasketaanpa, että pakkaspäivänä säästää vaikka 2x5 min aikaa, ja lasketaan vapaa-ajan arvoksi vaikka 20 euroa tunti, niin se on kaksi euroa per pakkaspäivä, joita voisi sattua nykyisillä loskapaskatalvilla vaikkapa 40 kpl = 80 euroa. Tässä laskutavassa tosin merkittävänä muuttujana on se, kuinka arvokkaaksi oman vapaa-aikansa arvostaa...

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Kannattaa eli ei, aivan sama. Minusta tuo on ennen kaikkea mukavuusvaruste siinä missä sisälämppärikin.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by jaki View Post
            Myös öljyt ja moottorin materiaalit kehittyy koko ajan = moottori kuluu varmasti vähemmän nykyään kuin edes esim v 2004.
            Nykyään markkinointiosasto painostaa pienentämään kulutusta => vastusten pienentäminen => ohuemmat öljyt => huonompi voitelu => suurempi kuluminen. Esimerkiksi näin.
            Last edited by SledgeHammer82; 18-01-2009, 21:24. Reason: Kirjoitusvirhe...

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kannattaa eli ei, aivan sama. Minusta tuo on ennen kaikkea mukavuusvaruste siinä missä sisälämppärikin.
              Juurikin näin. Itsellä on lämppäri sen takia, että ei tarvitse ikkunoita raapia. Ihan sama mitä se auto siitä lämmöstä tykkää.


              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Jeah

                Pitäiskö joku testitulos vielä kaivaa esille jossa todetaan että n. 90 celsiuksessa optimaaliset suoritusarvot tuottava mottori tulisi käynnistää mielummin lähempänä tuota lämpötilaa kuin sata astetta kylmempänä?
                Se on mielenkiintoinen kysymys että vaikuttaako moottorinlämmitin jälleenmyyntiarvoon. Jos itse ostan käytettyä tietäen sen olleen käytössä Suomessa, ja autossa ei ole moottorinlämmitintä niin suhtaudun aika epäilevästi k.o. yksilöön / ex omistajaan. Kyllähän se kun menee tuonne -20 C ja kylmiltään lyö tulille niin kuulee jo äänestä että ei taida motti erityisesti tykätä.
                Itse en ole tälle ajatukselle kyllä ennen paljon uhrannut kun sen verran edullinen ja nykyään helposti asennettava tuo moottorinlämmitin kuitenkin on...
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • iikka
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2597
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Pitäiskö joku testitulos vielä kaivaa esille jossa todetaan että n. 90 celsiuksessa optimaaliset suoritusarvot tuottava mottori tulisi käynnistää mielummin lähempänä tuota lämpötilaa kuin sata astetta kylmempänä?
                  Se on mielenkiintoinen kysymys että vaikuttaako moottorinlämmitin jälleenmyyntiarvoon. Jos itse ostan käytettyä tietäen sen olleen käytössä Suomessa, ja autossa ei ole moottorinlämmitintä niin suhtaudun aika epäilevästi k.o. yksilöön / ex omistajaan. Kyllähän se kun menee tuonne -20 C ja kylmiltään lyö tulille niin kuulee jo äänestä että ei taida motti erityisesti tykätä.
                  Itse en ole tälle ajatukselle kyllä ennen paljon uhrannut kun sen verran edullinen ja nykyään helposti asennettava tuo moottorinlämmitin kuitenkin on...

                  aikalailla samoilla linjoilla...

                  kyllähän se aika ikävällä äänellä kone laittaa ku sen käyntiin täräyttää -20 pakkasella.. kyllä se lämppäri on hyvä olla..
                  Speed costs, how fast you wanna go?

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Tämä on näitä juttuja, joista vois vääntää loputtomiin. Suurin osa autoista kuitenkin taitaa olla ilman lämmittimiä, eikä ne sen huonompia ole, kuin lämmittimellä varustetut. Eikä se lämmittimen olemassa olo kerro, että onko se äijä/muija jaksanu joka pakkasilta kalsareillaan mennä sen kytkemään.


                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14497
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by iikka View Post
                      kyllähän se aika ikävällä äänellä kone laittaa ku sen käyntiin täräyttää -20 pakkasella.. kyllä se lämppäri on hyvä olla..
                      Kyllä täytyy kompata. Ainaki M30 kuulosti ihan hirveeltä tuon -20 pakkasilla, että oli pakko hakee tuo m10.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Masatus
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 867
                        • Haukipudas

                        #12
                        Olen myös kuullut tämmösen jutun serkunkissansiskonenonvaimolta että olivat pyöräyttäny ison pyöräkuormaajan käyntiin -25 asteessa ilman lämmitystä ja sen jälkeen alkoi öljyn kulutukset ja savutukset kasvamaan.
                        No ite ainakin kärytän webastoa lähes aina kun aletaan olemaan nollan lähellä.

                        Comment

                        • Luntti
                          2Wheel Driver
                          • Jul 2003
                          • 5021
                          • Yka

                          #13
                          Lohkolämppärillä lämmitetään nestettä.
                          Mukavuus tekijä sekin. Eli sisälle lähtee tulemaan nopeammin lämmintä.
                          MUTTA, mielestäni öljy sieltä koneesta pitäis saada notkeaksi.
                          Jähmettynyt öljy ei pääse sillä samalla sekunnilla venakoneistoon kun käynnistää.
                          Lämmitetty neste ei lämmitä öljy pohjaa.
                          Tähän mielestäni pitäis Defan ja vastaavien keskittyä myös.
                          Tosin eikös niitä silitysrautoja saakin laitettua öljypohjaan?
                          Harvemmin niitä siellä tosin on.
                          Tietenkin paras vaihtoehto ois saada neste ja öljy lämpimäksi.
                          Eeberiä tulee itse polteltua sekä pakettiautossa ja henkilöautossa. Ei lisäänny sähkölasku, mutta bensaa menee n.2dl päivässä eeberiin.
                          Kumpi parempi tiedä sitten.

                          Comment

                          • alonap-1
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 824
                            • Hollola

                            #14
                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Nykyään markkinointiosasto painostaa pienentämään kulutusta => vastusten pienentäminen => ohuemmat öljyt => huonompi voitelu => suurempi kuluminen. Esimerkiksi näin.
                            Ja tämä ympyrään kulutuksen,verotuksen,käyttö iän. Ynnämuiden rattijuopumus tapauksien kanssa saadaan tulokseksi polkupyörä!. jos näitä alkaa laskelmoimaan tulee vain hulluksi tai tohtorisykeröksi kuka käy sateenkaarimaassa tervehtimässä kamelitoveriansa kuka juttelee radioille ja sienille.
                            42 1:1,6 70/30

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Eikä se lämmittimen olemassa olo kerro, että onko se äijä/muija jaksanu joka pakkasilta kalsareillaan mennä sen kytkemään.
                              Pitää rakentaa sellaiset systeemit, ettei tartte mennä aamulla kalsareillaan kytkemään autoja. Joko kello ajastimella tai sitten kauko-ohjaus. Mä rakensin kauko-ohjattavan systeemin, ja nytkin on 2 autoa valmiiksi letkussa, eikä aamulla tartte kuin napista painaa sisällä, ja autot lähtee lämpiämään.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎