Kyllähän se on käytettävä Webastoa tai lohkolämmitintä aina kun on mahdollisuus, sekä moottorin että mukavuuden takia. Tällä hetkellä molemmista autoista löytyy Webasto kaukosäätimellä, joten aina kun kantavuus riittää niin auto lämpimäksi ennen ajoa...
Kannattaako käyttää lohkolämmitintä?
Collapse
X
-
Henkilökohtaisesti käytän oikein mieluusti lohkolämppäriä, tuo M30 pitää sellaisen rääkäisyn jo -5ºC lämpötiloissa, että pistän mieluusti johdon perään.
Toisekseen tuo kone lämpiää niin hitaasti kevyessä ja hitaassa ajossa, että viidenkin asteen pakkasella menee se 2km, että alkaa vähänkään puhaltamaan lämmintä.
Erään kerran -15ºC pakkasella auto ehti olemaan 20min lämppärissä, ennenkuin lähdin liikkeelle. Koneesta kuului tosi ikävä rääkäisy, ja 20km päästä kotipihasta autossa alkoi vasta olemaan lämmin, kone lämpisi n. 5km matkalla.
Taas se, mistä se rääkäisy tulee, on minulle arvoitus. Sen sisäpistokkeen kun vielä saisi.nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
-
Niin, vähän arvasinkin, että tulee tällaisia kommentteja. Tarkennetaanpas sen verran, että puhuin vain lohkolämmittimestä, en sisätilanlämmittimestä. Jos auto on sisältä lämmin ja ikkunat auki, niin se on todellakin mukavuustekijä. Kuten olisi pelkkä katospaikkakin, mutta kun ei ole sitäkään...
Onko kellään FAKTAtietoa, että kuinka paljon nopeammin auto lämpiää, jos olet käyttänyt lohkolämmitintä vaikka 1h tai 2h? Ainakin itsestä tuntuu, että nykyinen tojota lämpiää ihan yhtä nopeasti, lämmitti tai ei.
Tässä vaan itselle tulee välillä tunne, että piruako minä tuonne pakkaseen menen piuhoja kytkemään ja ajastinta säätämään, kun ei siitä ole yhtään mitään hyötyä. Omat näpit vaan jäätyy! Kuitenkin on ikkunat jäässä, kuitenkin on kone kylmä, kuitenkin pitää autolla ajaa sen 2-3km ennenkuin alkaa oikeasti lämmintä tulemaan. Sit ollaankin jo työpaikan pihassaJa jos auto seisoo vähänkään kauemmin, niin kone ehtii jäähtyä täysin ja homma alkaa alusta.
------
G31 530d
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostNiin, vähän arvasinkin, että tulee tällaisia kommentteja. Tarkennetaanpas sen verran, että puhuin vain lohkolämmittimestä, en sisätilanlämmittimestä. Jos auto on sisältä lämmin ja ikkunat auki, niin se on todellakin mukavuustekijä. Kuten olisi pelkkä katospaikkakin, mutta kun ei ole sitäkään...
Onko kellään FAKTAtietoa, että kuinka paljon nopeammin auto lämpiää, jos olet käyttänyt lohkolämmitintä vaikka 1h tai 2h? Ainakin itsestä tuntuu, että nykyinen tojota lämpiää ihan yhtä nopeasti, lämmitti tai ei.
Tässä vaan itselle tulee välillä tunne, että piruako minä tuonne pakkaseen menen piuhoja kytkemään ja ajastinta säätämään, kun ei siitä ole yhtään mitään hyötyä. Omat näpit vaan jäätyy! Kuitenkin on ikkunat jäässä, kuitenkin on kone kylmä, kuitenkin pitää autolla ajaa sen 2-3km ennenkuin alkaa oikeasti lämmintä tulemaan. Sit ollaankin jo työpaikan pihassaJa jos auto seisoo vähänkään kauemmin, niin kone ehtii jäähtyä täysin ja homma alkaa alusta.
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostOnko kellään FAKTAtietoa, että kuinka paljon nopeammin auto lämpiää, jos olet käyttänyt lohkolämmitintä vaikka 1h tai 2h?
Tottakai moottori lämpiää ajossa selvästi tehokkaammin kuin millään lämmittimellä, joten parin-kolmen kilometrin ajon jälkeen ero ei enää varmastikaan ole kovin suuri.
Originally posted by suffeli View PostAinakin itsestä tuntuu, että nykyinen tojota lämpiää ihan yhtä nopeasti, lämmitti tai ei.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Rudenorth View PostItse ainakin käytän lohkolämppäriä. Selkeästi kevyemmin starttaa tulille ja lämpenee nopeammin.
EDIT: vittu ei oo muuten auto liekassa, pittä kalsarisillaan lähtä pihalleOlli.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostTämä on näitä juttuja, joista vois vääntää loputtomiin. Suurin osa autoista kuitenkin taitaa olla ilman lämmittimiä, eikä ne sen huonompia ole, kuin lämmittimellä varustetut. Eikä se lämmittimen olemassa olo kerro, että onko se äijä/muija jaksanu joka pakkasilta kalsareillaan mennä sen kytkemään.
Vaikka euromääräisen säästön laskeminen vaatisi tarkkaa laskentaperiaatteiden määritystä, niin onhan se täysin selvää, että lämpimään autoon on mukavampi mennä, joka ikinen aamu. Ja jos kabiinissa on kivaa kun ei kalise, niin moottorin kohdalla asia on vielä enemmän näin.
Käyttö ei suurta vaadi. Johto autoon illalla ja autosta aamulla, miksi pitäisi käydä erikseen tökkimässä pistoke kiinni? Siperia opettaa, tai tässä tapauksessa Suomen talvi, vai onko useinkin tullut talvi-iltoina vastaan auto, joka on pysäköity tolpan viereen ja siinä ei olisi johtoa kiinni?BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Itsellä oli viimetalvena suunnilleen 400tkm ajettu 318i (m40) vm.88 talviautona eikä siinä ollut lohkolämmitintä laisinkaan. Suomi auto oli kyseessä. Autoa oli todennäköisesti revitty 20 talvea käyntiin ilman lämmitystä ja hyvin se vieläkin sykki. Mitään normaalia m40 suurempaa säksätystä moottori ei pitänyt ja leipää sai ihan riittävästi, minkäänlaista sääliä en kyseiselle härvelille antanut.
Itse olen vähän sitämieltä että mikäli käyttää oikeita talvikäyttöönkin soveltuvan viskositeetin omaavia laadukkaita ölyjä ja käyttää moottoria pari minuuttia pakkasella ennen liikkeelle lähtöä niin moottori ei siitä kärsi ja lämpenee saman verran mitä lohkolämppärillä lämmitettäessä. Jos moottoria kuormittaa todella kylmillä öljyillä niin voitelu saattaa jopa pettää, mutta tuskin sitä tyhjäkäynnillä tekee.Corvette C4 LT4 TURBO
Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i
Comment
-
-
Kovasti puhutaan lohkolämppäristä...joka musta on vesitilan lämmitin. EIHÄN sellasia ole enää pitkään aikaan saanut BMW:hin, näissä on alumiinilohkot ilman vesiproppuja!!! Öljypohjan säteilylämmittimiä saa, mutta se ei ole sama asia.
Mä kyllästyin taannoin DEFAn romuihin, niitä joutu vaihteleen tämän tästä Kivikautiseen M51 moottoriin, takuussa vaan pyörittelivät päätänsä.
Jos jollain pitää OIKEASTI uudehkoa BMW:tä lämmittää niin se on eberi/webasto.Last edited by jpeltoma; 19-01-2009, 21:48.__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
-
Kyllä siinä on selvä ero jo koneen käynnissä laittaako kylmänä vai lohkolämmittimellä lämmitettynä käyntiin. Ei tarvi miettiä kannattaako laitta roikkaan jos on kymmenenkin astetta pakkasta.
Miten herkästi muuten bemarin dieselit lähtee käyntiin ilman lohkolämppäriä kun alkaa olla -20C ja alle? Epäilen että saa vähän aikaa hehkuttaa ennen kuin syttyy. Kyllähän bensakone lähtee käyntiin vaikka olis -30C, jos on hyvä akku, mutta huonolla akulla ei lähteny mulla -15C pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä. Kyllä se lohkolämppäri vain helpottaa käynnistymistäkin aika lailla.316i e46 -04.
Ex. 525i e34 -91
Comment
-
-
Originally posted by marko.m View PostMiten herkästi muuten bemarin dieselit lähtee käyntiin ilman lohkolämppäriä kun alkaa olla -20C ja alle? Epäilen että saa vähän aikaa hehkuttaa ennen kuin syttyy. Kyllähän bensakone lähtee käyntiin vaikka olis -30C, jos on hyvä akku, mutta huonolla akulla ei lähteny mulla -15C pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä. Kyllä se lohkolämppäri vain helpottaa käynnistymistäkin aika lailla.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostJos auto on hankittu Suomeen ympärivuotiseen käyttöön, eikä autoon ole uuten panostettu 300-400 euron vertaa, herää aivan väkisin kysymys, missä muussa on pihistelty.E90 325i M-Sport -06
--------------------------
Ex: E36 325i Coupe -94
Ex: E39 523i -98
Comment
-
-
Koneen/ kytkimen kannalta, kylmäkäynnistys on paras tehdä vielä kytkin ylhäällä, jolloin pyörii vielä huonommin. (TM:sta opittua ja niin vaan olen sitkeästi n. 10 vuoden ajan käynnistellyt pirssini)
Originally posted by marko.m View PostKyllä siinä on selvä ero jo koneen käynnissä laittaako kylmänä vai lohkolämmittimellä lämmitettynä käyntiin. Ei tarvi miettiä kannattaako laitta roikkaan jos on kymmenenkin astetta pakkasta.
Miten herkästi muuten bemarin dieselit lähtee käyntiin ilman lohkolämppäriä kun alkaa olla -20C ja alle? Epäilen että saa vähän aikaa hehkuttaa ennen kuin syttyy. Kyllähän bensakone lähtee käyntiin vaikka olis -30C, jos on hyvä akku, mutta huonolla akulla ei lähteny mulla -15C pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä. Kyllä se lohkolämppäri vain helpottaa käynnistymistäkin aika lailla.---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Originally posted by Erh4be View PostEipä tuolla lohkolämmittimellä juuri mitään tee jos on autotalli, jossa +20C. Tai sitten ei ole mahdollisuutta pitää autoa roikan päässä...
Jos ei tolppapaikkaa ole, niin ainahan voi Eberin asennuttaa. Mukavuusvarusteitahan nuo, mutta kyllä näillä pakkasilla kylmiltään käyntiin lyöminenkin vituttaisi.
Säteilylämmittimistä ei niinkään kokemusta, ainoastaan näistä mainituista.W124 voll, markalla pidemmälle
Comment
-
Comment