Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tein vakionopeussäätimen autoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    Tein vakionopeussäätimen autoon

    Tein vakionopeussäätimen autoon. Vakkari on ollut muutaman kuukauden jo autossa kiinni ja hyvin on toiminut. Useimmiten säätimen ohjausyksikkö ostetaan jostain valmiina, mutta tein sen itse. Kuvassa näkyy koko ohjausyksikön tarvitsema elektroniikka.

    Toiminnallisuus vastaa vähintään alkuperäistä cruisea. Lisäksi nähdään todellinen nopeus (kuvassa keltaisella 30km), kierrokset (kuvassa 1021rpm) ja asetusarvot digitaalisena. On myös mahdollista yhdellä napinpainalluksella lisätä/vähentää nopeutta 10 km/h. Cruise osuus toimii hyvin ja on mukava ajaa! Tyhjäkäynnin nosto parkkeeratessa ja liikkeelle lähdettäessä on myös mukana. Koska ohjausyksikkö on tehty itse, niin siihen on mahdollista tehdä kaikkia lisäominaisuuksia ja saada nopeuden muutokset toimimaan halutulla tavalla. Koko suunnittelun ajan on otettu huomioon turvallisuus, siten ettei laite vikaantuessaankaan pääse vaarantamaan ajoa.

    Auton kaasuläppää ohjataan bemarin alkuperäisellä sähkömoottorilla, joka löytyi romuttamosta. Tosin auton kaasuläppään oli vaikea saada lisävaijeria kiinni, joten sitä varten piti tehdä sovitus (kuvassa). Cruisea ohjataan bemarin ratin alkuperäisillä nappuloilla.

    Sitten piti tehdä vielä sähköjohtojen (liitin kuvassa) veto autoon, että ohjausyksikkölle saatiin nopeus, kierrokset, kaikkien polkimien asento ja kaasuläpän asento. Samoin johdot piti vetää sähkömoottorille, numeronäyttölle ja mittariston alkuperäiselle Cruisen merkkivalolle.

    Kaiken kaikkiaan tämä on ollut paljon työläämpi projekti kuin osasin kuvitella (johdotusta, selvittelyä, softaa, elektroniikkaa, säätötekniikkaa, kotelointia, mekaniikkaa, käytettävyyttä, turvallisuutta, varmuutta), mutta en viitsinyt jättää kesken.

    Nyt pitäisi tehdä vielä toiminto, joka mahdollistaisi ajaessa vaihteiden vaihdon ilman kytkinpoljinta.
    Attached Files
    Last edited by dsl Bimmer; 21-01-2009, 00:32.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    hatunnoston arvoinen suoritus vaatii paljon perehtymistä väyliin yms elektroniiikkaan.. tosin navcoderin ansiosta noi väylähommat taitaa olla aikas hyvin selvillä..
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Next Finnish Inventor

      Jos tuo siis oikeasti toimii niinkun sanot niin kyllä on jätkällä tietotaitoa sähkönippeleistä.
      Toivottavasti tuo tekstinpätkä pitää paikkansa että "ei vaaranna ajoa hajotessaan". Olis ikävää kun auto syttyy tuleen, missä tahansa.
      Kohta muuten varmasti saat kuulla joltain että "miksi et laittanut alkuperäistä vakkaria? ei maksa paljoo." tms.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Matula
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 1706

        #4
        Hienoa näpertelyä ja osaamista. Kätevä miekkonen.

        Originally posted by peltone View Post
        Kohta muuten varmasti saat kuulla joltain että "miksi et laittanut alkuperäistä vakkaria? ei maksa paljoo." tms.
        Niinpä, sitten olisi tosin jäänyt tuo itsensä haastaminen tekemättä.

        Comment

        • gubbe89
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 315
          • Mouhijärvi

          #5
          Tällaisia lisää! Tuollaisen tekeminenkin vaatii melkoista tuntemusta auton elektroniikasta ja muutenkin elektroniikasta. Täytyy kyllä nostaa hattua, vaikkei sellaista olekaan nyt päässä.
          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
          ex. E34 525 TDS Touring -93
          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
          ex. Yamaha YZF 1000R -02
          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
          ex. E34 535i -88
          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

          Comment

          • Spiddu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 3564
            • Nla

            #6
            olisit ostanut vakiohilut sinne... Ei vaiskaan vaan hieno homma itse jo eilen katselin yöllä monttu auki että miten joku jaksaa ja osaa
            BMW F30 330e 2017

            Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
            e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

            Comment

            • Jupi85
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 177

              #7
              Mikäs koulutus ja työkokemus taustalla ?

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7431
                • Oulu

                #8
                Originally posted by dsl Bimmer View Post
                Nyt pitäisi tehdä vielä toiminto, joka mahdollistaisi ajaessa vaihteiden vaihdon ilman kytkinpoljinta.
                Toi ois kyllä hieno systeemi, mutta mistä se ennustaa ollaanko vaihtamassa ylös vai alas? Vaihdekepistä voi tietysti tunnistaa sitten kun vaihde on menossa paikoilleen, mutta kestääkö kierrosten sovittaminen tuossa vaiheessa jo liian kauan?

                Aiemmilla autoilla tuli aika paljon vaihdeltua ilman kytkintä, E39:n kanssa ei ole jaksanut oikein opetella. Meluttomuusko vai mikä lie syynä kun tuntuu ettei ihan niin helposti korvakuulolta osaa säätää kierroksia tässä.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 21-01-2009, 11:45.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • myssy
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 258
                  • Lakend

                  #9
                  Jätkä on jaksanut näpertää, propsit siitä! Täähän rupee menee ihan e46fanatics.comin tasolle.
                  E46 "slowmover" 316i '02 Schwarz II

                  Comment

                  • -Mage-
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 295
                    • Vantaa

                    #10
                    Tämä on todellista asialle omistautumista
                    Vielä kun teet asennusohjeet "for dummies" niin on myyntipaketti valmis, varmasti menisi kaupaksi.

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      Melkeimpä projektipuolen juttua? On tuossa varmasti selvittämistä ja näpräämistä ollut. Onnistumisen fiilis ollut varmaan melkoisen hyvä kun on osoittautunut toimivaksi.

                      Toivottavasti tuo kuvassa esiintyvä kotelo ei liity tähän projektiin

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Olisiko autoon kuitenkin saanut cruisen vain napit ja johtosarjan laittamalla vai olisiko tuo säätömoottori yms. pitänyt lisätä? Jos edellisen mukaan, niin ei voi kuin ihmetellä (ja nostaa hattua) kuinka olet viitsinyt tuollaisen määrän tehdä työtä

                        Tuossa ei kuitenkaan taida olla muisteja? Minä ainakin kaipaisin vielä muutamaa muistipaikkaa yleisimmille nopeuksille.
                        Joo, ja kai nyt lisäät siihen vielä etäisyyden tunnistimen, automaattisen jarrutuksen, ehkäpä kaistavahdin ja jotain pientä...

                        Noiden piirilevyjen rakenteen kestävyys kyllä epäilyttää autokäytössä jossa lämmönvaihtelu, kosteus ja tärinä ovat ongelmia.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • dsl Bimmer
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 358

                          #13
                          Tulokseen nähden ei työmäärä kuitenkaan ollut aivan kohtuuton. Muuten en olisi tehnyt. Kotelointikin sujui muutamassa minutissa pariin tyhjään pähkinäjäätelö rasiaan (kuvassa). Itseasiassa toi on aika hyvä kotelo. Se suojaa tärinältä, toimii eristeenä ja teipin alla on rauta vahvisteet. Koekytkentälevy lepää hyvin rasiassa ja kestää pitkään. Itse koekytkentälevyllä ei ole lämpeneviä osia.

                          Olisi ollut helppoa, jos tähän olisi saanut vakkarin vain rattiin napit lisäämällä. Aika moni uusi auto on sähköisellä kaasupolkimella, jossa on siten jo valmiina moottorin ohjauselektroniikassa vakionopeussäädin. Tosin usein ne myydään riisuttuna mopomallina, joloin cruisen nappulat on jätetty pois. Tähän autoon olisi jokatapauksessa pitänyt asentaan erikseen kaikki vakionopeussäätimen tarvitsemat osat.

                          Sitä voi ihmetellä, että onnistuin alkuperäiseen mittaristoon lisäämään ylimääräisen näytön (kuvassa). Mittaristosta löytyi juuri näytön kokoinen tyhjä kohta.

                          Nyt on kiva, kun näkee saman lukeman digitaalisena sekä omasta mittarista että tienposkessa olevasta nopeudenmittaustolpasta. Samoin haluttu nopeus on helppo asettaa digitaalisesti.
                          Attached Files

                          Comment

                          • Erh4be
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 341
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Jupi85 View Post
                            Mikäs koulutus ja työkokemus taustalla ?
                            Oiskohan joku inssi
                            E90 325i M-Sport -06
                            --------------------------
                            Ex: E36 325i Coupe -94
                            Ex: E39 523i -98

                            Comment

                            • Erh4be
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 341
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by dsl Bimmer View Post
                              Nyt on kiva, kun näkee saman lukeman digitaalisena sekä omasta mittarista että tienposkessa olevasta nopeudenmittaustolpasta.
                              Saahan tuon oikean nopeuden digitaalisena näkyviin ajotietokoneen testivalikostakin, mutta toki eihän kukaan jaksa sitä aina sieltä kaivaa näkyviin...

                              Ei voi kyllä kuin hattua nostaa, tuohan on parempi kuin tehtaan cruise
                              E90 325i M-Sport -06
                              --------------------------
                              Ex: E36 325i Coupe -94
                              Ex: E39 523i -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎