Announcement

Collapse
No announcement yet.

epätasaisen maalipinnan hionta ennen lakkaa?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 972
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

eikö se epätasainen massa näy muka lakan alta?

tuo pinta oli muuten ok, mutta pellin päällä oli tummempia raitoja ny ku tarkasti katsoin, johtuu varmaan liiasta maalista. yritin sitä tänään hioa, mutta oli vielä liian pehmeää ja meinas tulla syviä naarmuja. laitoin yöksi lämmöt +25-30 asteeseen ja täytyy kuomenna koittaa sitä hioa käsin 600:lla kuivana. ja sit viedä se maalarille.

tuo olis onnistunu jos ei taas olis ruvennu hifistelemään, ku olisi riittäny maalaus pelkkään pokkaukseen astikkin, mutta ku ajattelin vetää koko luukun ja kyseessä on e39 sedanin takaluukku ja normaali saumalaho oli päässy puremaan. yllätys BMW:s
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s

EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92

Comment

• makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

Kyllähän nämä vesivärit peittää niin helvetin hyvin, että ei paljon ole väliä jos vähän on erivärejä maalin alla. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt.

Toki riippuu maalin kuultavuudesta, mut ei vielä ole itselle sattunut semmosta.

Ja tero_v muista että sitä vesivärimassaa ei saa kuivatella älyttömästi, lakka ei tartu kunnolla siihen
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

Comment

• jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4338
        • Turku

Originally posted by tero_v View Post
        Mitä noita uudempien autojen maalipintoja tullut välillä tiirailtua, niin kyllä niissäkin aika epätasainen massa tuntuu olevan, vaikka lakka olisikin ok. Tuntuu vaan hassulta että aika kalliissakin autoissa on niin kamala maalipinta tehtaalta.

Comment

• makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

Originally posted by jani73 View Post
          Mitä noita uudempien autojen maalipintoja tullut välillä tiirailtua, niin kyllä niissäkin aika epätasainen massa tuntuu olevan, vaikka lakka olisikin ok. Tuntuu vaan hassulta että aika kalliissakin autoissa on niin kamala maalipinta tehtaalta.
          Itse olen huomioinut saman homman, nykyään tehtaalta tulee pahempaa aplaripintaa kuin aiemmin, liekkö sitten vesivärien syytä:think
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97

Comment

• tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 972
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

Originally posted by makkis View Post
            Kyllähän nämä vesivärit peittää niin helvetin hyvin, että ei paljon ole väliä jos vähän on erivärejä maalin alla. Ainakin ne mitä itse olen käyttänyt.

Toki riippuu maalin kuultavuudesta, mut ei vielä ole itselle sattunut semmosta.

Ja tero_v muista että sitä vesivärimassaa ei saa kuivatella älyttömästi, lakka ei tartu kunnolla siihen
            mutta tuohan maalataankin uudestaan....
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s

EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

Comment

• makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

mutta tuohan maalataankin uudestaan....
              Joo, kyllä mä sen hokasin, mutta näin vastaisuuden varalle

Comment

• Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

Originally posted by 325E View Post
                ...kontrollikerros on kai jotakin in-sait sanastoa...
                Automaalarit käyttivät aikanaan kontrollikerrosta hiomapohjamaalin päälle kevyesti ruiskutetusta tummasta sumukerroksesta jonka tarkoitus on helpottaa viimeistelyhiontaa, eli paljastamaan naarmut ja muut sattumat = tummat jää siihen vaaleaan väriin näkymään.

...tiedä vaikka käyttäisivät vieläkin :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

Comment

• Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

Originally posted by dumppi View Post
                  eieieieiiiiiii aivan liikaa painetta - itellä on paine ainakin siinä1,0-1,5bar MAKSIMISSAAN kun vesiväriä ruiskutan..
                  Meitsillä on aina se ~3,5bar yleensä vakio ja ei kyllä baset ole aplarille vetänyt :think No, paineethan on makuasioita.

.

Helmiäistä ruiskutettaessa se lopullinen helmiäisen veto on ns. harsojen vetämistä jotta helmiäis kide saadaan jäämään pystyyn jottei se kaadu tämä takaa helmiäisen loistamisen ...tämä suoritetaan nimen omaan pienellä paineella ja ruiskutuskertoja esim. 3-5kpl.

Helmiäistä vedetäessä on tasaisen pohjan värillä myöskin väliä miten esim. heijastaa helmiäisen läpi ja ensinnäkin pohjan väri pitää olla kauttaaltaan samanvärinen
                  koska se vaikuttaa pinnanhelmiäisen värin tasaiseen näkymään.
                  Tuo on juuri erittäin tarkka esim. efekti, yms. isokiteisissä helmiäisissä, että se pohja on todellakin yksivärinen. Esim. efekti-värejä ruiskiessa, itse vedän aina pari viimeistä kierrosta kaukaa ns. laskemalla vaan kiteet pintaan - näkee jo siinä vetovaiheessa, että aiemmin pilveillyt pinta tasaantuu kiteiden osalta automaattisesti tuon viimeisen kaukaa ruiskinnan jälkeen.

Ei, koska itse lakka tasaantuu automaattisesti.

Sitä en ymmärtänyt oikein, mitä tuossa 1000:lla nyt hiottiin, mutta jos uusiksi on tarkoitus vetää väri, niin turhaa kiilloittamista. 400-600 on täysin toimiva. Nelisatkua käytän yleensä pääsääntöisesti.

Edit. Ei kun siis nyt selkisi eli eihän tuossa mitään ole, kun lakkaa perään vaan ja tarkastellaan sitten sitä tilannetta uudestaan. Turha vielä tuossa base-vaiheessa on jännittää ja kaivella mitään papereita.
                  Last edited by Rockford; 27-03-2009, 13:11.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

Comment

• dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

Onko sinulla ylä vai alakannuruisku (myös kerro merkki) ja mikä suutin 1.7mm vai joku muu....
                    yläkannulla oleva sata ja 1.3 suutin.. tarkoitettu vesivärin ruiskutukseen...
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Automaalarit käyttivät aikanaan kontrollikerrosta hiomapohjamaalin päälle kevyesti ruiskutetusta tummasta sumukerroksesta jonka tarkoitus on helpottaa viimeistelyhiontaa, eli paljastamaan naarmut ja muut sattumat = tummat jää siihen vaaleaan väriin näkymään.

...tiedä vaikka käyttäisivät vieläkin :think
                    no tuota termiä meillä tuo vanhin maalari tuntuu käyttävän siitä viimeisestä harsosta.. siitä oon vaan sen sit oppinu ei mitään hajua mikä se oikeesti sit sen nimitys on vaan väliäkö sillä ku kaikki varmasti ymmärsi mitä tarkoitin..
                    Originally posted by Rockford View Post
                    Meitsillä on aina se ~3,5bar yleensä vakio ja ei kyllä baset ole aplarille vetänyt :think No, paineethan on makuasioita.
                    niin no noissa ppg:n vesiväreissä ruiskutusohjeen mukaan oikea paine on se 1,0-1,5bar.. tietty jos saat hyvän pinnan niin kovalla paineella niin samahan se on miten kovalla paineella ampuu...
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica

Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

Comment

• Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

Originally posted by dumppi View Post
                      ... tietty jos saat hyvän pinnan niin kovalla paineella niin samahan se on miten kovalla paineella ampuu...
                      Tämä on aika paljon myös ruiskukohtaista, jonka itse huomasin kun melkein joka homma piti hieroa uudelleen kohdalleen kun siirryin Sata:n kalustosta Devilbiss:iin. Tosin aika paljon on kiinni myös ruiskuttajasta, jolloin yhtä ja oikeaa painetta/tyyliä ei oikeasti olekkaan.

Comment

• Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

Originally posted by Hemi View Post
                        Tämä on aika paljon myös ruiskukohtaista, jonka itse huomasin kun melkein joka homma piti hieroa uudelleen kohdalleen kun siirryin Sata:n kalustosta Devilbiss:iin. Tosin aika paljon on kiinni myös ruiskuttajasta, jolloin yhtä ja oikeaa painetta/tyyliä ei oikeasti olekkaan.
                        Itse hommasin myöskin tuossa Devilin, mutta on vielä korkkaamaton - seuraavaksi maalauskerraksi ajattelin ottaa jo käyttöön. Helkkarin pätevä kouraan kyllä
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

Comment

• Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

Itse hommasin myöskin tuossa Devilin, mutta on vielä korkkaamaton - seuraavaksi maalauskerraksi ajattelin ottaa jo käyttöön. Helkkarin pätevä kouraan kyllä
                          Joo, minulla on nuo yläkannuiset GTi vesipyssyt digisäätimillä ja ihan tyytyväinen olen ollut, vaikka vähän erilaiser ovatkin kuin Sata:n vastaavat.
                          mm.Häivytyshommissa jota joudun tekemään paljon, minun mielestä Devil parempi, kun taas isoissa ylivedoissa ehkä Sata.

Comment

• Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

Originally posted by Hemi View Post
                            Joo, minulla on nuo yläkannuiset GTi vesipyssyt digisäätimillä ja ihan tyytyväinen olen ollut, vaikka vähän erilaiser ovatkin kuin Sata:n vastaavat.
                            mm.Häivytyshommissa jota joudun tekemään paljon, minun mielestä Devil parempi, kun taas isoissa ylivedoissa ehkä Sata.
                            Helkkarin kovat kyllä nuo. Itse tyydyin ihan tuohon perusmalliin, mutta rakastuin tuohon kahvaan heti, kun Satat on snadisti kulmikkaita vrt. tuohon, joka todella pehmeämuotoinen
                            Attached Files
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

Comment

• 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

Löytyyhän täältä jopa useitakin ammattimiehiä...

Tuo on juuri erittäin tarkka esim. efekti, yms. isokiteisissä helmiäisissä, että se pohja on todellakin yksivärinen. Esim. efekti-värejä ruiskiessa, itse vedän aina pari viimeistä kierrosta kaukaa ns. laskemalla vaan kiteet pintaan - näkee jo siinä vetovaiheessa, että aiemmin pilveillyt pinta tasaantuu kiteiden osalta automaattisesti tuon viimeisen kaukaa ruiskinnan jälkeen.

Ei, koska itse lakka tasaantuu automaattisesti.

Sitä en ymmärtänyt oikein, mitä tuossa 1000:lla nyt hiottiin, mutta jos uusiksi on tarkoitus vetää väri, niin turhaa kiilloittamista. 400-600 on täysin toimiva. Nelisatkua käytän yleensä pääsääntöisesti.

Edit. Ei kun siis nyt selkisi eli eihän tuossa mitään ole, kun lakkaa perään vaan ja tarkastellaan sitten sitä tilannetta uudestaan. Turha vielä tuossa base-vaiheessa on jännittää ja kaivella mitään papereita.
                              Tässä ammattimiehen puhetta...tekstistä voi lukea että, miehellä on kokemusta...
                              Last edited by 325E; 27-03-2009, 20:26.

Comment

• 325E
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1227
                                • LAHTI

Mulla on yläkannu Satajet mutta, digimalli

Helkkarin kovat kyllä nuo. Itse tyydyin ihan tuohon perusmalliin, mutta rakastuin tuohon kahvaan heti, kun Satat on snadisti kulmikkaita vrt. tuohon, joka todella pehmeämuotoinen
                                Minulla on yläkannu Satajet mutta se digimalli ja vanhaa perua Satejetin alakannu jota aikoinaan linjaautotehtaalla käytettiin pääsääntöisesti.

Voisi sanoa että, ruisku on jokaisen maalarin henkilökohtainen "Oma" työkalu mikä sopii käteen ja tuntuu hyvälle maalata ... sanoi kuka mitä hyvänsä.
                                Last edited by 325E; 27-03-2009, 20:25.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎