Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapöntön vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nixon777
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 416
    • Finland

    Takapöntön vaihtaminen

    Jeps, perä on pukeilla ylhäällä ja tuossa kun menin puuhailemaan vanhaa takapönttöä irti että saisi poikamaisemmat pärinät, niin orkkispöntön putkien (2kpl) katalysaattorin päädyssä on kiinni yht. 4 pultilla ja mutterilla.

    Koska näistä on kaikista joku edellinen neropatti pyöräyttänyt kulmat pyöreiksi niin mitä suosittelette miten pulttien poisto suoritettaisiin?

    Tilana parkkipaikka ja työkaluja ei ole jos ruuvimeisseleitä ja muutamaa jakoavainta ei lasketa.
    Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!
  • jarzap
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 319
    • Sodankylä/Pyhäsalmi

    #2
    Haet rautasahan teriä ja kihnutat niillä niitä pultteja vähä poikki ja sitte jollaki tampilla paukautat ne veks...? Ne nää parkkis rempat vähä mitä on....:think

    Edit: Jos vaan hylsyjä on niin kannattaa koittaa "alikokoinen" lyyä väkisin mutteriin jos se tarttus sen verran että aukeis...
    "Paska analyysi!"

    Comment

    • Nixon777
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 416
      • Finland

      #3
      Originally posted by jarzap View Post
      Haet rautasahan teriä ja kihnutat niillä niitä pultteja vähä poikki ja sitte jollaki tampilla paukautat ne veks...? Ne nää parkkis rempat vähä mitä on....:think

      Edit: Jos vaan hylsyjä on niin kannattaa koittaa "alikokoinen" lyyä väkisin mutteriin jos se tarttus sen verran että aukeis...
      Alikokoisella koitettiin, mutta ei onnannut. Varmaan tuo rautasahanterä-konsti toimii, pitää kokeilla jos ei muuta keinoa tuppaa... Kiitoksia :think
      Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

      Comment

      • M_Power
        Moderator
        • Jul 2003
        • 2766
        • Espoo, HML

        #4
        Hitsaa mutterit päälle ja väännä auki. Ei todennäköisesti onnistu mainitsemallasi parkkipaikalla.
        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
        Team vier Zylinder!

        Comment

        • .:Dam:.
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 178

          #5
          Kahdella lukkopihdillä vois koittaa? Joskus vaihdettu konetta -25° talvella parkkipaikalla, pakosarjan pultit oli kohtuu ruosteessa ja ei saanu avaimilla auki. Lukkopihdeillä sai aika hyvin irti, ei tosin kannata yrittää ihan pienimmillä pihdeillä, menee vaan paskaks, pihdit siis. Ei maksa paljoa jos ei jo pakista löydy...

          Comment

          • -weke-
            BTCF Member
            • Oct 2008
            • 109
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Jos mahdollista niin, kannattaa ensin lämmittää niitä pultteja, esimerkiksi jollain pikkutohottimella. Muistaa vaan suojata kaikki palavat kohdat, vaikka pellinpalalla.

            Comment

            • e36coupe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 722
              • Nokia

              #7
              Jos meinaat sillä parkkipaikalla ilman kunnollisia välineitä askarrella niin kurkkaas mahtuisko käyttään sellaista mutterin hajottajaa. Tiät varmaan sen työkalun, jossa on sellanen lenkki joka tulee mutterin ympärille ja sit kiintoavaimella pyöritetään sellanen kiilamainen tappi mutterin seinämän läpi... Muutaman euron maksaa biltemassa, hong kongissa tms. halpis sekatavarakaupassa. Jos ainakin ne ulommat saisi tuolla niin helpottais projektiasi.
              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

              Työn alla: E21 320/6
              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

              Comment

              • Nixon777
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 416
                • Finland

                #8
                Mutterinmurskain tuli ostettua, mutta oli liian suuri muttereille.

                Isän kanssa väännettiin pihdeillä molemmista päistä ja voin sanoa että helppoa se ei ollut, mutta irti lähti! Kiitoksia neuvoista.
                Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                Comment

                • spiidi10
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 78
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by -weke- View Post
                  Jos mahdollista niin, kannattaa ensin lämmittää niitä pultteja, esimerkiksi jollain pikkutohottimella. Muistaa vaan suojata kaikki palavat kohdat, vaikka pellinpalalla.
                  ja kutun viikset kun pikkasen painaa mutterin murskaimella et kierteet irtoo, ei niin paljoo et ei enää avain sopis, sit auki. aina toimii.
                  0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                  [email protected]

                  En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                  Comment

                  • spiidi10
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 78
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by spiidi10 View Post
                    ja kutun viikset kun pikkasen painaa mutterin murskaimella et kierteet irtoo, ei niin paljoo et ei enää avain sopis, sit auki. aina toimii.
                    ja sitäpaitsi kun sen mutterinhajottajan vääntää kiinni mutteriin, on helppo
                    pienellä putkella kääntää sitä hajottajaa ja silllä aukasta.
                    haloo insinöörit...
                    0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                    [email protected]

                    En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3437
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      #11
                      Tai mitäs jos vain poraat ne pois sieltä. Onnistuu ihan akkukoneella jos vain tarpeeksi laadukas/tehokas.
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • -weke-
                        BTCF Member
                        • Oct 2008
                        • 109
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by spiidi10 View Post
                        ja sitäpaitsi kun sen mutterinhajottajan vääntää kiinni mutteriin, on helppo
                        pienellä putkella kääntää sitä hajottajaa ja silllä aukasta.
                        haloo insinöörit...
                        Tämäkin on hyvä tapa, riippuen kohteesta. Joka paikkaan tuota mutterin hajottajaa ei kuitenkaan saa ängettyä.
                        Ennen kuin menee pyörättämään oikein pahasti ruostuneet pultit poikki tai mutterin kannan pyöreäksi, niin suosittelen lämmittämistä, jos mahdollista.

                        Comment

                        • reekoon
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 3437
                          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                          #13
                          Tai sitten vaan ihan oikeasti poraat niistä ne kannat pois. Hyvä kannankokoinen terä ja muutama pienempi, siihen jatkoksi melkein mikä vaan porakone ja menoksi.
                          Ekaksi pienellä alku, sitten hieman isommalla ja lopuksi kannankokoisella. Tällä tavalla viime joulukuussa juuri itseltäni poistin nuo katalysaatoreidenkampojen pultit. ei mitään ongelmia ja kesti tehdä noin 10 minuuttia.
                          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                          E36 316i Compact Hellrot

                          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎