Announcement

Collapse
No announcement yet.

DSC:n ohjelmointi madalluksen jälkeen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jjheimo
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 652
    • Helsinki

    DSC:n ohjelmointi madalluksen jälkeen?

    Isot pojat huuteli hiekkalaatikolta että madalluksen jälkeen pitäisi käyttää auto piuhan päässä jotta DSC toimisi oikein uuden alustan kanssa.Itse en oikein usko asiaan, koska luulisi ajonvakauden olevan sen verta fiksu että osaisi asettaa itse itsensä oikeille asetuksille:think

    Saattaa olla tyhmäkin kysymys, mutta mitä mieltä olette asiasta?
    Last edited by jjheimo; 17-04-2009, 10:38.
    F33 435i Xdrive
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    #2
    Originally posted by jjheimo View Post
    Isot pojat huuteli hiekkalaatikolta että madalluksen jälkeen pitäisi käyttää auto piuhan päässä jotta DSC toimisi oikein uuden alustan kanssa.Itse en oikein usko asiaan, koska luulisi ajonvakauden olevan sen verta fiksu että osaisi asettaa itse itsensä oikeille asetuksille:think

    Eli miten asia on?
    Tuota mitenköhän alusta vaikuttais ajovakaudenhallintaan?
    Alustan vaihto, muuttaa auton korkeutta sekä jäykkyyttä, joista DSC:llä ei ole
    mitään tietoa, koska se ei niillä tiedoilla mitään tee.

    Sano siis niille isoille pojille, että pysyvätkin siellä hiekkalaatikolla ja jättävät DSC:t rauhaan.

    EDIT:
    Mullakin siis madallettu touring ja ihan hyvin tuntuu DSC pelaavan, silloin kun sattuu päällä olemaan.
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

    Comment

    • jjheimo
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 652
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by siksta View Post
      Tuota mitenköhän alusta vaikuttais ajovakaudenhallintaan?
      Alustan vaihto, muuttaa auton korkeutta sekä jäykkyyttä, joista DSC:llä ei ole
      mitään tietoa, koska se ei niillä tiedoilla mitään tee.

      Sano siis niille isoille pojille, että pysyvätkin siellä hiekkalaatikolla ja jättävät DSC:t rauhaan.

      EDIT:
      Mullakin siis madallettu touring ja ihan hyvin tuntuu DSC pelaavan, silloin kun sattuu päällä olemaan.

      Sitähän minäkin, kuitenkin ollut pari autoa missä ollut DSC+madallus, eikä mitään ongelmia ollut

      Heti kun painoin submit-nappulaa tiesin nolaavani itseni, mutta sainpahan kuitattua tuon asian mielestäni
      Fakta vs.Esson baari 1-0
      Last edited by jjheimo; 17-04-2009, 10:51.
      F33 435i Xdrive

      Comment

      • siksta
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 675
        • Orimattila

        #4
        Originally posted by jjheimo View Post
        Sitähän minäkin, kuitenkin ollut pari autoa missä ollut DSC+madallus, eikä mitään ongelmia ollut

        Heti kun painoin submit-nappulaa tiesin nolaavani itseni, mutta sainpahan kuitattua tuon asian mielestäni
        Fakta vs.Esson baari 1-0
        Ethän sä ittees nolannu, vaan ne "isot pojat".
        F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          #5
          Originally posted by jjheimo View Post
          Isot pojat huuteli hiekkalaatikolta että madalluksen jälkeen pitäisi käyttää auto piuhan päässä jotta DSC toimisi oikein uuden alustan kanssa.Itse en oikein usko asiaan, koska luulisi ajonvakauden olevan sen verta fiksu että osaisi asettaa itse itsensä oikeille asetuksille:think

          Saattaa olla tyhmäkin kysymys, mutta mitä mieltä olette asiasta?
          Mjaa... jos mietitään jotain 2000-luvun BMW:tä johon on saanut vakioalustan lisäksi M-sport alustaa (-15-20mm) ja ns. huonon tien alustaa (+20mm) -> kyllä kait DSC:ssä on aika läjä parametrejä, joilla voisi sen toimintaa optimoida ääritilanteissa - luulisin että 3.5-4cm ero auton korkeudessa vaikuttaa jo käytökseen ihan merkittävässä määrin?

          Ja ihan uusimmissa - esim. 316i sedan vs. 335xi touring, noinkohan on sama DSC softa molemmissa?
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • siksta
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 675
            • Orimattila

            #6
            Originally posted by HC91 View Post
            Mjaa... jos mietitään jotain 2000-luvun BMW:tä johon on saanut vakioalustan lisäksi M-sport alustaa (-15-20mm) ja ns. huonon tien alustaa (+20mm) -> kyllä kait DSC:ssä on aika läjä parametrejä, joilla voisi sen toimintaa optimoida ääritilanteissa - luulisin että 3.5-4cm ero auton korkeudessa vaikuttaa jo käytökseen ihan merkittävässä määrin?

            Ja ihan uusimmissa - esim. 316i sedan vs. 335xi touring, noinkohan on sama DSC softa molemmissa?
            Ei noissa tietenkään ole sama softa, koska nelivetoa pitää ohjata erilailla, jos alkaa luistaa.

            Ja olet siinäkin oikeassa, että tottakai alustan madallus ja jäykistys vaikuttaa
            auton käyttäytymiseen, mutta silti edelleen samoja renkaita jarrutetaan ja
            samanlailla polttoaineen syöttöä rajoitetaan, kuin vakioalustaisellakin autolla.

            Esim. jos vasemmalle kääntyvässä mutkassa perä heittää oikealle, niin
            vetoa rajoitetaan ja oikeaa etupyörää jarrutetaan oli sitten alustaa muutettu tai ei.

            Siihen kuinka nopeasti luisto saadaan loppumaan voi tietysti alustanmuutos vaikuttaa,
            mutta se ei DSC:tä "kiinnosta", koska DSC pyrkii aina korjaamaan niin hyvin kuin mahdollista.
            F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              #7
              Originally posted by siksta View Post
              mutta se ei DSC:tä "kiinnosta", koska DSC pyrkii aina korjaamaan niin hyvin kuin mahdollista.
              Joku perusparametrisointi siinä on kuitenkin oltava, mikä esim. E39:ssä pyrkii korjaamaan turhankin hyvin. Teorissa kait sisältö on puukotettavissa siinä missä moottorinohjauksen kartatkin, BMW:n suunnalta työkaluja hommaan on vaan saatavilla niukanlaisesti.

              Mitäs tuo uudemmissa malleissa oleva DTC mode tekee? Siirtyykö ajonvakautus käyttämään eri aikavakioita ja sallittuja anturiarvoja (luisto, kiihtyvyys jne.)?
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • siksta
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 675
                • Orimattila

                #8
                Originally posted by HC91 View Post
                Joku perusparametrisointi siinä on kuitenkin oltava, mikä esim. E39:ssä pyrkii korjaamaan turhankin hyvin. Teorissa kait sisältö on puukotettavissa siinä missä moottorinohjauksen kartatkin, BMW:n suunnalta työkaluja hommaan on vaan saatavilla niukanlaisesti.

                Mitäs tuo uudemmissa malleissa oleva DTC mode tekee? Siirtyykö ajonvakautus käyttämään eri aikavakioita ja sallittuja anturiarvoja (luisto, kiihtyvyys jne.)?
                Kyllä sitä aivan varmasti härkkimään pystyy, ihminen sen on kuitenkin tehnyt.
                Pointini olikin se, että ei sille DSC:lle tarvi tehdä madalluksen jälkeen yhtään mitään ja
                se aivan varmasti toimii niin hyvin kuin fysiikanlait antaa myöden vietiin autoa
                sitten kuinka äärirajoilla tahansa.

                Ja itse en ainakaan keksi syytä miksi sitä pitäis muokkailla.
                Pari kertaa on mutkin pelastanu varmalta ojaanajolta, ku on märät lehdet
                syksyisessä mutkassa päässeet yllättämään.
                Ja niinhän se on, et sit ku aletaan tosissaan ajamaan ni otetaan nuo "turhuudet" pois päältä.

                Tosta DTC:stä en osaa sanoa yhtään mitään muuta ku sen, että kyllä
                135i koeajoauto ainakin suti kuivalla asvaltilla ku sen otti pois päältä.
                F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                Comment

                • Olsberg
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 349
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by siksta View Post
                  Esim. jos vasemmalle kääntyvässä mutkassa perä heittää oikealle, niin
                  vetoa rajoitetaan ja oikeaa etupyörää jarrutetaan oli sitten alustaa muutettu tai ei.
                  Onko tää nyt ihan oikein? Maalaisjärjellä takapään vauhtia pitäisi hidastaa, jos se on menossa keulan ohi sivukautta...:think
                  Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                  Comment

                  • O.K.
                    Moderator
                    • Nov 2003
                    • 4854
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by siksta View Post
                    Esim. jos vasemmalle kääntyvässä mutkassa perä heittää oikealle, niin
                    vetoa rajoitetaan ja oikeaa etupyörää jarrutetaan oli sitten alustaa muutettu tai ei.
                    Originally posted by Olsberg View Post
                    Onko tää nyt ihan oikein? Maalaisjärjellä takapään vauhtia pitäisi hidastaa, jos se on menossa keulan ohi sivukautta...:think
                    on se oikein, alla kuvan kanssa http://www.iihs.org/ratings/esc/esc_explained.html . Voi verrata etupään lukkojarrutukseen: auto puskee suoraan, ei tule perä ohi. Nyt vain tehdään sama hallitusti. Jos takarengasta jarrutetaan, syntyy siinä tiekosketukseen pitkittäisvoimaa, joka vähentää käytettävissä olevaa sivuttaisvoimaa -> perä lähtee luisuun yhä enemmän. Vai mitenkäs ne käsijarrukäännökset tehdään

                    Last edited by O.K.; 17-04-2009, 14:25.
                    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                    E34 525i

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      DSC infoa. KLIK

                      DTC on ajonvakautus ilman moottoritehon rajoitusta. KLIK
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎