Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d Automaatti -99 Ei vaihda isommalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jore-80
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 12
    • Nokia

    #16
    Ok, ymmärsin täältä lukemistani posteista, että tuosta "puolittaisesta" vaihdosta on vielä enemmän haittaa kuin hyötyä verrattuna huuhteluun. Sellaisessa ymmärryksessä olen, että jos öljynvaihto tehdään ensimmäisen kerran tuolla +200tkm, niin tuo huuhtelu on kuitenkin ainoa oikea vaihtoehto. Auttaa sitten tai ei.
    Ja siitä olen tietoinen (myös täältä lukemani perusteella), että jos peli on jo pelattu, niin sille ei sitten voi mitään ja tuo huuhtelu on vain rahan tuhlausta. Kuten jo aiemmin totesin, niin sillä ei kauheasti ole väliä, että tuleeko loppuremontin hinnaksi 2500€ vai 3000€. Molemmissa tapauksissa työmotivaatio kasvaa huomattavasti.

    Hieman kuitenkin epäilen, että vika ei olisi laatikossa, koska tälläkin hetkellä toimii ihan moitteetta. Vaihtaa ihan ok ja kickdown ongelma on poissa. En tosin ole kokeillut tuota täyskiihdytystä kuin ehkä 10-15 kertaa, mutta ne ainakin toimi niin kuin pitikin. Ja tulevaisuudessa tuskin juuri tulen kokeilemaankaan... ne ajat alkaa olla ohi.

    Katsotaan nyt miten pelittää, kun haen tänään tuolta öljynvaihdosta ja saan ajeltua 1000-2000 km. Olettaen, että niin pitkälle kulkee.

    Laitan tänne infoa oliko hyötyä/haittaa.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by Jore-80 View Post
      Ok, ymmärsin täältä lukemistani posteista, että tuosta "puolittaisesta" vaihdosta on vielä enemmän haittaa kuin hyötyä verrattuna huuhteluun. Sellaisessa ymmärryksessä olen, että jos öljynvaihto tehdään ensimmäisen kerran tuolla +200tkm, niin tuo huuhtelu on kuitenkin ainoa oikea vaihtoehto. Auttaa sitten tai ei.
      Ja siitä olen tietoinen (myös täältä lukemani perusteella), että jos peli on jo pelattu, niin sille ei sitten voi mitään ja tuo huuhtelu on vain rahan tuhlausta. Kuten jo aiemmin totesin, niin sillä ei kauheasti ole väliä, että tuleeko loppuremontin hinnaksi 2500€ vai 3000€. Molemmissa tapauksissa työmotivaatio kasvaa huomattavasti.

      Hieman kuitenkin epäilen, että vika ei olisi laatikossa, koska tälläkin hetkellä toimii ihan moitteetta. Vaihtaa ihan ok ja kickdown ongelma on poissa. En tosin ole kokeillut tuota täyskiihdytystä kuin ehkä 10-15 kertaa, mutta ne ainakin toimi niin kuin pitikin. Ja tulevaisuudessa tuskin juuri tulen kokeilemaankaan... ne ajat alkaa olla ohi.

      Katsotaan nyt miten pelittää, kun haen tänään tuolta öljynvaihdosta ja saan ajeltua 1000-2000 km. Olettaen, että niin pitkälle kulkee.

      Laitan tänne infoa oliko hyötyä/haittaa.
      Tässä kohtaa vaihdosta ei oikein ole kuin pelkkää hyötyä jos/kun suodatin vaihtuu samalla.
      Se kaikki sedimentoitunut paska on jo peseytynyt joka tapauksessa kiertoon mitä sieltä lähti tuon aiemman vaihtoyrityksen yhteydessä, joten nyt tuo joka tapauksessa lähes umpeen tukkeutunut suodatin menee vaihtoon.
      Vika voi toki olla muuallakin, mutta koska renkaidesi halkaisija/vierintäkehä on oikea, eikä mm.pyörintänopeustiedoista tullut muita herjoja, jää vaihtoehdot joko laatikon sisäiseksi ongelmaksi josta ei jää koodeja+ratasvalo ei syty(=tukkeutunut suodatin), tai moottoripuolen ongelmiin.
      Eli jos ongelmat seuraavan vaihdon jälkeen jatkuvat, kannattaa keskittyä moottorin vikakoodeihin+massamittariin.

      Comment

      • Jore-80
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 12
        • Nokia

        #18
        Menee hieman off topic, mutta toivottavasti ensikertalaiselle sallitaan...
        Täytyy kyllä sanoa, että ihmettelen, miten joskus on tultu toimeen ilman tälläistä foorumia. Jäätävää analyysiä tulee ja sellaisella kielellä, että tälläinen noviisikin suurin piirtein ymmärtää.

        Nyt, jos vika uusiutuu, niin tietää ainakin mitä ensimmäisenä epäillä.

        Ilman tätä olisin todennäköisesti vieläkin sponsoroimassa merkkiliikkeen lottoamista vian suhteen...

        Comment

        • Murska
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 382
          • Savo

          #19
          Lainaan hieman tätä topiccia,

          Autolleni(330ia) sattui pikku haveri jo noin puolitoista vuotta ja 20tkm sitten. Laatikon ö.pohja puhkesi autotallin kynnykseen ja noin 5-6 litraa öljyä tuli ulos.
          Öljypohja paikattiin ja magneetteihin kerääntyny moska poistettiin ja lisättiin puuttuvat öljyt. Suodatinta ei vaihdettu.

          Kysymys kuuluu, pitäisikö suodatin vielä nyt vaihtaa vai kannattaako jättää rauhaan???(suodatin tuli hankittua hyllyyn lojumaan aikoja sitten).

          En oikein osaa sanoa onko mitään toimintahäiriöitä, ehkä luistaa hieman(en tiedä mikä on normaalia:think), ja joskus osa kaasulla miettii hieman (en osaa sanoa oliko samanlainen ennen haveria).
          Last edited by Murska; 07-05-2009, 18:16.
          e61 530i touring M-sport LCI -08
          Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
          Ex:e46 330i -01 Sedan
          Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

          Comment

          • Jore-80
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 12
            • Nokia

            #20
            Noniin... nyt on ehken sellaiset 300-400 km takana ja näyttää vahvasti siltä, että Hemi vetää pojot kotiin näiden öljyn vaihtamisien suhteen.

            Ja en sitten tiedä, että kävikö vaan paska flaksi vai vietiinkö sata-nolla (tod.näk.), mutta ensimmäiseksi BMW:ksi on aika paljon rahaa kulunut parilla ensimmäisellä viikolla verrattuna muihin automerkkeihin. Noh, aina kun käytetyn ostaa, niin ei varmaksi voi tietää mitä saa.

            Tuon em. huuhtelun jälkeen auto toimi pari päivää "kuin unelma", mutta toissa päivänä (3 päivää öljynvaihdosta) huomasin, että pakki rupesi pitämään ihmeellistä ääntä.
            Jos peruuttaa ns. tyhjäkäynnillä, niin ok, mutta jos hiukankin painaa kaasua, että tulee vetoa, niin kuuluu armoton rohina/tärinä laatikosta. Oli eilen nosturilla ja varmistettiin liikkeessä, että tosiaan laatikko äänen pitää.
            Tähän tuomio oli, että ei kannata ruveta korjaamaan vaan ajaa loota loppuun ja vaihtaa sitten. Saattaa toimia vuosia tai päiviä... jes. Mitäs mieltä spesialistit tästä?

            Eteenpäin mennään edelleen ilman (vaihteiston)sivuääniä ja vaihtaa mielestäni paljon pehmeämmin kuin vanhoilla öljyillä.

            Sitten toinen vika. Eilen aamulla, kun käännyin risteyksessä oikealle loivaan ylämäkeen, niin kuskin puolelta edestä kuului selvästi uliseva/hankaava ääni. Tätä vikaa etsittiin myös eilen nosturilla ja paljastui, että kuskin puolen iskari on rikki (tämän tiesin ostaessa), molemmilta puolilta "stabilisation bar" (vakaajatanko?), ja jotkut puslat on mennyttä kalua. Hintaa näille about 400 €. Voisikohan vika olla näistä peräisin? Ei saatu koe lenkillä vikaa aikaiseksi, koska oli jo lämmennyt tms.

            Tänä aamuna paikansin tuota kuskinpuolelta ilmenevää ulinaa/hankausta ja olen aika varma, että liittyy jotenkin ohjaustehostimeen. Ilmenee vain kun kylmänä lähtee liikenteeseen ja aamulla ulisi kun käänsin mihin suuntaan tahansa. Kun pysähtyy ja kääntelee rattia edestakaisin, niin ulisee selvästi myös. Kun olin ajanut noin 10 km, niin ei käännyttäessä kuulunut enään ääniä.
            Olisikohan tähän kenelläkään heittää mitään tipsiä, että mistä voisi johtua?
            Kiitoksia taas asiallisista kommenteista jo etukäteen.

            Comment

            • Risto113
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1204
              • GrassLake

              #21
              1. Tarkista ja lisää tehostimen öljyä. (ääni loppuu, haukkoi ilmaa sekaan vajauksen takia)

              2. Jos oli vajetta, tutki mistä vuotaa ja korjaa.

              Comment

              • Jore-80
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 12
                • Nokia

                #22
                Tarkistin nuo tehostimen nesteet ja ilmeisesti oli vajausta. Ulina häipyi, joka hyvä juttu. Vielä ei selvillä, mistä vuotaa. Pitää tarkkailla...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎