Announcement

Collapse
No announcement yet.

324 TD:n ongelma (selvinnyt)

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    324 TD:n ongelma (selvinnyt)

    Joo on pikku ongelma tässä ajoitushommassa...tein autoon kansirempan ku meni jakopäänremmi poikki ja vähä muutaki...Nyt moottori on kasassa ja omasta mielestä myös alakerran ja yläkerran ajoitukset on kohdallaan ku oon ne tarkastanu ainakin viisi kertaa...Pumpun ajoitukseen sain vinkin et kun se hammaspyörän kiila on ykkössuutin putken kohdalla niin auton pitäs lähtee käyntiin ja tarkemman säädön voi sit tehdä mittakellolla...Näin oon nyt tehny mutta pumppu ei vaan lähde nostaan polttoainetta ja pumppuun en oo kajonnu millään lailla et sielä vois osat olla väärin...Pumpulta ei tuu dieseliä suuttimille vaikka sinne suoraan haitariratilla kaataa polttoainetta...Voiko pumppuun jäädä ilmalukko johonkin kun se on ollut kuivana ja se ei tämän vuoksi nosta ainetta ja miten sen pumpun saa ilmattua...Pumppu ei sähköinen kuten 324td:ssä kuuluisi olla vaan mekaaninen boschin jakajapumppu eli sähköviasta kyse ei ainakaan ole kun pumppuun menee vaan pari johtoa...
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83
  • jannel
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 283

    #2
    Pumpun hihnapyörässähän on reikä ajoitusmerkkinä!!Olikohan 8mm esim. poranterä hihnapyörästä läpi ja pumpun rungossa pitäis olla vastaava reikä! Sitte pitäs olla pumpun ajoitus noin suurinpiirtein kohillaan,mikäli et ole ite pumppua jo käännelly! Ja ilmalukkokin on kyllä mahdollinen ja saat helposti pois kun otat tankille menevän paluuletkun (musta letku,lähtee pumpulta tankille) irti ja painat paineilmaa tankkiin päin! Pitäs lähteä soppa kiertään! Mutta ei sitten liian kovalla paineella!! Mitenkäs laitoit alakerran ajoituksen kohdalleen? Kai huomasit myös lohkon kyljestä tapin paikan jolla vauhtipyörä lukitaan.....?

    Comment

    • Heikki.Niemi
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1180
      • Kalajoki-Bemareiden mekka

      #3
      Originally posted by jannel
      Pumpun hihnapyörässähän on reikä ajoitusmerkkinä!!Olikohan 8mm esim. poranterä hihnapyörästä läpi ja pumpun rungossa pitäis olla vastaava reikä! Sitte pitäs olla pumpun ajoitus noin suurinpiirtein kohillaan,mikäli et ole ite pumppua jo käännelly! Ja ilmalukkokin on kyllä mahdollinen ja saat helposti pois kun otat tankille menevän paluuletkun (musta letku,lähtee pumpulta tankille) irti ja painat paineilmaa tankkiin päin! Pitäs lähteä soppa kiertään! Mutta ei sitten liian kovalla paineella!! Mitenkäs laitoit alakerran ajoituksen kohdalleen? Kai huomasit myös lohkon kyljestä tapin paikan jolla vauhtipyörä lukitaan.....?
      Niin normaalissa bemarin sähköpumpussa se reikä onki mutta tämä on mekaaninen jakajapumppu ja siinä se reikä ei passaa hammaspyörän reiän kanssa kohdilleen...740 volvossa on juuri samanlainen pumppu kuin tässä mun autossa...Alakerran saa kyllä aina kohdilleen ku sen lukitustapin vaan lyö sinne reikään...se on kohdallaan mutta luulen että nokka on nyt vituillaan vaikka muka oon senki kattonu mut oon kattonu väärin...kutosenhan pitää vaihtaa ja ykköselle mennä mälli niin pitäs lähtä käyntiin...mulla nyt ykkönen vaihtaa ja kutoselle menee mälli... :oops:
      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
      Ex-320i E30 m20b20 -86
      Ex-318i E30 m20b20 -87
      Ex-320i E30 m20b20-83

      Comment

      • jannel
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 283

        #4
        Kyllä mulla ainakin molemmissa tiiseleissä on mekaanisissa pumpuissa se tapin reikä! Taitaapa olla sulla jako sekasi aika pahasti! Otappa koko homma uusiksi ennen ku jotain särkyy! Ensin vauhtipyörä lukkoon,sitte pumppuun se tappi ja eikun nokka-aksila kohilleen! Eli olikos se ny sitte ykkösen nokat kattoa kohti! Sitte nokkapyörän pultti löysälle,remmin kiristys(pumppu ja kampura lukittuna) Ja eikun nokan hienosäätö! Onnistuu suorakulmalla. Nokassa on aivan etupäässä neliskanttinen molikka jossa kaks sivua on koneistettuja. Ne vaan suoraan kulmaan kanteen nähden. Nokkapyörän pultti tiukkaa ja pitäs hörähtää!
        Minäpä laitan vielä kuvan sulle s-postiin niin eiköhän se siitä!!

        Comment

        • Heikki.Niemi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1180
          • Kalajoki-Bemareiden mekka

          #5
          Originally posted by jannel
          Kyllä mulla ainakin molemmissa tiiseleissä on mekaanisissa pumpuissa se tapin reikä! Taitaapa olla sulla jako sekasi aika pahasti! Otappa koko homma uusiksi ennen ku jotain särkyy! Ensin vauhtipyörä lukkoon,sitte pumppuun se tappi ja eikun nokka-aksila kohilleen! Eli olikos se ny sitte ykkösen nokat kattoa kohti! Sitte nokkapyörän pultti löysälle,remmin kiristys(pumppu ja kampura lukittuna) Ja eikun nokan hienosäätö! Onnistuu suorakulmalla. Nokassa on aivan etupäässä neliskanttinen molikka jossa kaks sivua on koneistettuja. Ne vaan suoraan kulmaan kanteen nähden. Nokkapyörän pultti tiukkaa ja pitäs hörähtää!
          Minäpä laitan vielä kuvan sulle s-postiin niin eiköhän se siitä!!
          Kyllä tuo remmin vaihto homma jo alkaa olla hallussa ku oon sen 7 kertaa laittanu paikalleen...pumpussa on kyllä se reikä melko jännästi ku se ei oo kohtisuoraan vaan se on viistossa...huonosti siinä lukitus pysyy...Luulen että illalla se käy ku saan mällin kohalle mut laita vaan kuvia niin voin verrata että mitä mun autoon on vaihdettu...
          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
          Ex-320i E30 m20b20 -86
          Ex-318i E30 m20b20 -87
          Ex-320i E30 m20b20-83

          Comment

          • Heikki.Niemi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1180
            • Kalajoki-Bemareiden mekka

            #6
            Tiiäkkö mulla on justiin tuo sama autodatan kuva töistä ja nippu muitakin monisteita 324td:stä...Pitäs vaan olla vielä korjauskäsikirja Kaikki merkit on nyt tarkastettu tuplaten ja kaikki on kohallaan...Alan epäillä myös et olisko tuo sammutus venttiili juuttunu sammutus asentoon ku paluuputkesta tulee putken täydeltä tavaraa mut suutin putkiin sitä ei pumpulta mee juuri paskaakaan...Enää en keksi kyllä muuta vaihtoehtoa...Ja auto ei edes yritä käyntiin ku paine ei riitä avaamaan suuttimia...
            520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
            525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
            525 TDS m51d25 Touring E34 -94
            Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
            Ex-320i E30 m20b20 -86
            Ex-318i E30 m20b20 -87
            Ex-320i E30 m20b20-83

            Comment

            • Happo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 922
              • Kauhajoki

              #7
              Jaahas, että meinaa vähän vastustaa
              Toivottavasti löytyy tuo ongelma, että pääset
              Ford S-Max 2.0
              Kilpuri VW Golf III VR6
              ex:

              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

              Comment

              • Heikki.Niemi
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1180
                • Kalajoki-Bemareiden mekka

                #8
                Dynamiittia saa kohta lähtä ostaan perkele
                520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                Ex-320i E30 m20b20 -86
                Ex-318i E30 m20b20 -87
                Ex-320i E30 m20b20-83

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #9
                  Nyt alkaa pikkuhiljaa syy löytyä miksei savuja lähe...Kaikki hehkut pimeenä...Virta tulee mut ei hehku... :(
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • Happo
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 922
                    • Kauhajoki

                    #10
                    :shock: Kaikki :?:
                    Ford S-Max 2.0
                    Kilpuri VW Golf III VR6
                    ex:

                    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                    Comment

                    • jannel
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 283

                      #11
                      Ootkos mitannu hehkut? Ettei vaan oo pian jossain muualla vika? Releessä tai piuhoissa! Niitäkin nimittäin on sattunu.

                      Comment

                      • jannel
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 283

                        #12
                        niin ja onhan virtaa sitte riittävästi? Kiisselikone kun ei hitaalla pyörityksellä hörähdä!

                        Comment

                        • Heikki.Niemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1180
                          • Kalajoki-Bemareiden mekka

                          #13
                          No hehkut nyt pelaa mut ongelmat jatkuu...Pumppu ei ime polttoainetta ja ilmaongelma se ei oo koska polttoaine virtaa paluupuolelta mutta nestepäähän se ei jostain syystä mene...Suuttimille ei mee polttoainetta et nyt on pumpussa joku ongelma..Tuollasen pumpun pitäs silti pumpata polttoainetta sama missä asennossa se on...Näin mulle kerto yks dieselpumppujen kans 40 vuotta työskennelly...Onkohan tuolta pumpusta hajonnu jotain sen remmin katkeamisen yhteydessä ja onko yleensä edes mahdollista?Sammutinventtiili kyllä pelaa..sen oon testannu ja hyvin aukeaa ku virran panee päälle...Eli onko vastaavaa käyny kellekkään muulle...Virtaa pyöritykseen kyllä riittää ku toisesta bemusta menee koko ajan apuvirtaa ja auto on yöt laturissa...
                          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                          Ex-320i E30 m20b20 -86
                          Ex-318i E30 m20b20 -87
                          Ex-320i E30 m20b20-83

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            #14
                            Sori jos on tyhmä kysymys: Onko sulla ilmakuplia putkissa suodattimen jälkeen? 525TDS:ssä se on onneks laitettu kaukonäköisesti läpinäkyväks.
                            Jos siellä on ilmaa pikkasenkin joukossa, pumppu ei saa nostetttua painetta niin että suuttimille lähtis tavaraa. Joskus meinaan tappelin yhden hiacen kanssa jossa oli haperat dieselputket, imi sopivasti ilmaa joukkoon eikä tahtonut millään lähteä käyntiin. Oliskohan se pumppu kuitenkin ilmattava jotenkin?

                            Onko 324TD Koneessa erillinen siirtopumppu tankissa. Ainakin 525 TDS:ssä on. Ja jos se tankinpumppu ei nosta kunnolla, niin ei sitten lähde käymään millään. Mutta ilmeisesti tää ei sulla ongelma, kuten sanoit.Mikäli oikein muistan niin, sen tankin pumppu pitää tuottaa TDS:ssä n.3 barin paineella ainetta dieselpumpulle.
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • Heikki.Niemi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1180
                              • Kalajoki-Bemareiden mekka

                              #15
                              Originally posted by jpeltoma
                              Sori jos on tyhmä kysymys: Onko sulla ilmakuplia putkissa suodattimen jälkeen? 525TDS:ssä se on onneks laitettu kaukonäköisesti läpinäkyväks.
                              Jos siellä on ilmaa pikkasenkin joukossa, pumppu ei saa nostetttua painetta niin että suuttimille lähtis tavaraa. Joskus meinaan tappelin yhden hiacen kanssa jossa oli haperat dieselputket, imi sopivasti ilmaa joukkoon eikä tahtonut millään lähteä käyntiin. Oliskohan se pumppu kuitenkin ilmattava jotenkin?

                              Onko 324TD Koneessa erillinen siirtopumppu tankissa. Ainakin 525 TDS:ssä on. Ja jos se tankinpumppu ei nosta kunnolla, niin ei sitten lähde käymään millään. Mutta ilmeisesti tää ei sulla ongelma, kuten sanoit.Mikäli oikein muistan niin, sen tankin pumppu pitää tuottaa TDS:ssä n.3 barin paineella ainetta dieselpumpulle.
                              Joo oon itekki joskus värkänny E39 525tds:än kanssa juuri kyseisen ongelman vuoksi...sillon tankin siirtopumppu oli alkanu jumittaan...324 TD:ssä ei oo siirtopumppua tankissa...käsipumppuakaan ei oo ku sen on joku ottanu muuhun käyttöön tuosta autosta aikanaan...Oon kaatanu suoraan pumppuun haitariratilla ja kirkkaalla letkulla polttoainetta eikä pumppu jaksa imeä kunnolla ainetta ja kun starttauksen lopettaa niin polttoaine alkaa virrata takaisin sinne rattiin mitä pumppuun on kerennyt mennä... Alkaa niin vituttaan...ei ois varaa nyt konerempan jälkeen enää lähettää pumppua mihinkään kalliiseen korjaamoonkaan... :guns:
                              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                              Ex-320i E30 m20b20 -86
                              Ex-318i E30 m20b20 -87
                              Ex-320i E30 m20b20-83

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎