Announcement

Collapse
No announcement yet.

renkaiden kuluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1590
    • Vähäkyrö

    #16
    Laitoin kesärenkaat pääsiäisen tienoilla alle ja nyt on lähes sakkorajalla takana. En oo varmaan montaa tonnia ehtiny ajaa, enkä oo suditellu. Renkaat on kulunu tasasesti kummallakin puolella, vasen rengas hiukka enemmän. Johtuuko kiinarenkaista vai mistä. Kulmatkin säädätin keväällä kuntoon.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Ei niitä takacambereita tarvitse "suoraan" laittaakkaan, vaan
      1.25-1.55`asteeseen ja siihen pitäisi takapään epäkeskojen säätö riittää jos kaikki muuten on kunnossa. Etupäähän pitää vähintään asentaa cambersäädön mahdollistava kaulukseton pultti navan ja perssonin yläkiinnitykseen. Jos etupäähän halutaan kulmat jotka eivät lainkaan syö yli 16":n renkaan sisäkanttia ja auto kulkee kuin juna, pitää kaivella esiin myös "vinkua". Tästä löytyy kyllä search:lla juttua.
      Montako milliä niitä etupään tolpan yläreikiä pitäis vinkuttaa että sais kulmat kuntoon -50mm jousilla. Ajattelin tuollaisen operaation tehdä samalla kun jouset vaihtuu...
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Thuppu View Post
        Montako milliä niitä etupään tolpan yläreikiä pitäis vinkuttaa että sais kulmat kuntoon -50mm jousilla. Ajattelin tuollaisen operaation tehdä samalla kun jouset vaihtuu...
        e36:een vai e46:een?

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #19
          Originally posted by Samppae39 View Post
          Laitoin kesärenkaat pääsiäisen tienoilla alle ja nyt on lähes sakkorajalla takana. En oo varmaan montaa tonnia ehtiny ajaa, enkä oo suditellu. Renkaat on kulunu tasasesti kummallakin puolella, vasen rengas hiukka enemmän. Johtuuko kiinarenkaista vai mistä. Kulmatkin säädätin keväällä kuntoon.
          Hivenen vajaa toi data jos perustuu vain, että kulmat on kunnossa..
          Se haarukka millä välillä ne kulmat on kohdallaan on aika suuri.
          Eli takana voi olla molemmissa vaikka -2,1 camberia tai -1,3 ja silti ne on "säätäjän" mukaan kunnossa. Vaikkakin säätöalueen ääripäissä renkaiden kuluminen on aivan erilaista.
          Eli pitäis itse vähän tietää mitä haluaa ja mihin mikin säätä vaikuttaa renkaan kulumisen suhteen ja sopia mihin säädöllä pyritään. Hyviä ja osaavia säätäjiä kun tusinassa ei välttämättä ole yhtäkään. Ei ainakaan sellaisia jotka esittää asiakkaalle vaihtoehtoja/ehdotuksia mikä vaikuttaa mihinkin jne. jne.
          Last edited by jannmann; 26-06-2009, 11:33.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            e36:een vai e46:een?
            E39:in.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by Thuppu View Post
              Montako milliä niitä etupään tolpan yläreikiä pitäis vinkuttaa että sais kulmat kuntoon -50mm jousilla. Ajattelin tuollaisen operaation tehdä samalla kun jouset vaihtuu...
              e39:ssä camberit ei hirveästi muutu vaikka ajokorkeutta muutetaan. Casterit tietenkin muuttuu, mutta niillä ei ole käytännön merkitystä kunhan riittävä symmetria varmistetaan. Eli toleranssialueen sisällä e39 pysynee vielä 50mm:n pudotuksellakin mikäli alatukivarret ovat ok. Jos kuitenkin lähdetään hakemaan optimicambereita isoimmille vannekoolle, tehdään säätöä niin paljon kun se on fyysisesti mahdollista ja eri puolten camberit keskenään shimmataan kelkaa siirtämällä.

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #22
                Originally posted by hoocee325 View Post
                auraus löytyy ja löytyy kyllä camber säätökin mut yleensä melko jumissa ja jos raskaasti madallettu niin eipä taida pelivara riittää ilman lisätoimia.. http://www.race.fi/product_catalog.php?c=911 tuolla olis tommoset mitkä vissiin auttaa asiaa mut aika suolasen hintaset.. jos jollaki kokemusta kyseisistä osista ni vois kertoo mielipiteitä.. tarvitteis meinaa ittlläki säätää tota taka camberia eikä säädöt piisaa..
                Multa löytyy tuollaiNEN e46 farkusta. Säätöä tulee sen verran, että M-sportin takajousilla (vanteen keskeltä kaaren korkeimpaan kohtaan 330m edessä ja takana) camber menee plussan puolelle reilun asteen verran ääriasennossaan. Eli aika reilusti saa vetää takapään tonttiin ja silti pääsee camberissa sinne toleranssin sisään ja ylikin.

                Mutta vaihtaminen onkin toinen juttu.. Kuskin puolella tulee perämurikka eteen ja yläpään kiinnityspulttia ei saa vedettyä ulos ilman perän mulkkailuja. e46:ssa tehtaan työohje kertoo seuraavanlaista: Irroitettava pakoputki sekä kardaani perästä ja perämurikan etummaiset pultit ja käännettävä perä taaksepäin.

                Oma aikomus on kokeilla josko homman saisi hoidettua helpommin avaamalla perän takimmaiset pultit ja tunkkaamalla perä niin lähelle koria kuin mahdollista. Näin vaihto pitäisi onnistua e36:ssa, joten toivottavasti pätee myös e46:een..
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  e39:ssä camberit ei hirveästi muutu vaikka ajokorkeutta muutetaan. Casterit tietenkin muuttuu, mutta niillä ei ole käytännön merkitystä kunhan riittävä symmetria varmistetaan. Eli toleranssialueen sisällä e39 pysynee vielä 50mm:n pudotuksellakin mikäli alatukivarret ovat ok. Jos kuitenkin lähdetään hakemaan optimicambereita isoimmille vannekoolle, tehdään säätöä niin paljon kun se on fyysisesti mahdollista ja eri puolten camberit keskenään shimmataan kelkaa siirtämällä.
                  Ok, eli jätän nirhaamatta noita reikiä. Osaatko Hemi heittää, millaiset olis optimiarvot/kulmat ~50/40mm tiputettuun e39:iin jossa 19" rengastus? Pitäis tässä ihan pikapuolin viedä säädettäväksi kunhan nuo etujouset vaihtuu ensin, niin vois sit esittää säätäjälle toivomukset. Suuntavakaahan tuo sais olla jo alle 100:sen vauhdeissakin...
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1590
                    • Vähäkyrö

                    #24
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Hivenen vajaa toi data jos perustuu vain, että kulmat on kunnossa..
                    Se haarukka millä välillä ne kulmat on kohdallaan on aika suuri.
                    Eli takana voi olla molemmissa vaikka -2,1 camberia tai -1,3 ja silti ne on "säätäjän" mukaan kunnossa. Vaikkakin säätöalueen ääripäissä renkaiden kuluminen on aivan erilaista.
                    Eli pitäis itse vähän tietää mitä haluaa ja mihin mikin säätä vaikuttaa renkaan kulumisen suhteen ja sopia mihin säädöllä pyritään. Hyviä ja osaavia säätäjiä kun tusinassa ei välttämättä ole yhtäkään. Ei ainakaan sellaisia jotka esittää asiakkaalle vaihtoehtoja/ehdotuksia mikä vaikuttaa mihinkin jne. jne.
                    Tota joo ja tänään ku katoin tarkemmin, niin sisäreuna oli vasemmanpuoleisessa ihan kalju, muuten suht tasasesti kulunu loppuun. Toinen rengas taas oli keskeltä kuluneempi. Johtuu varmaan, ku on vuotanu ja oon ajanu vajailla paineilla. Eturengas taas oikealla puolen oli kulunu sisäreunasta hiukka rapulle, et ei taida olla ihan kulmat kohillaan. Vien nyt merkkiliikkeeseen kulmien tarkistukseen ja samalla saavat kattoa onko takana väljää.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #25
                      Originally posted by NokiLeka View Post
                      Mutta vaihtaminen onkin toinen juttu.. Kuskin puolella tulee perämurikka eteen ja yläpään kiinnityspulttia ei saa vedettyä ulos ilman perän mulkkailuja. e46:ssa tehtaan työohje kertoo seuraavanlaista: Irroitettava pakoputki sekä kardaani perästä ja perämurikan etummaiset pultit ja käännettävä perä taaksepäin.

                      Oma aikomus on kokeilla josko homman saisi hoidettua helpommin avaamalla perän takimmaiset pultit ja tunkkaamalla perä niin lähelle koria kuin mahdollista. Näin vaihto pitäisi onnistua e36:ssa, joten toivottavasti pätee myös e46:een..
                      Viikonloppuna tuli vaihdettua tuo toinenkin tukivarsi ja onnistuu siten, että irroittaa perän takimmaisen pultin ja tunkkaa perän ylös. Mutta pelkkä perän tunkkaaminen suoraan ylös ei riitä, eli sitä pitää vääntää raudalla myös kohti hantin puolta, jolloin perän saa hiukan sivuun ja vähän ylemmäs. Silti se on ahdas väli, eli pultin pois saaminen ja takaisin laittaminen on vähän haasteellista. Vanha tukivarsi on helpompi ottaa pois, koska siinä on kumipusla joka antaa hiukan myöten, mutta noissa D2 tukivarsissa yläpää on toteutettu uniball-nivelellä joten se ei anna myöten.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1590
                        • Vähäkyrö

                        #26
                        Originally posted by Samppae39 View Post
                        Tota joo ja tänään ku katoin tarkemmin, niin sisäreuna oli vasemmanpuoleisessa ihan kalju, muuten suht tasasesti kulunu loppuun. Toinen rengas taas oli keskeltä kuluneempi. Johtuu varmaan, ku on vuotanu ja oon ajanu vajailla paineilla. Eturengas taas oikealla puolen oli kulunu sisäreunasta hiukka rapulle, et ei taida olla ihan kulmat kohillaan. Vien nyt merkkiliikkeeseen kulmien tarkistukseen ja samalla saavat kattoa onko takana väljää.
                        Tää nyt on vähä tällasta yksinpuhumista... Kulmat oli takana ihan persiillään. Pitää koittaa, josko jotain korvausta sais Vianorilta huonosta työstä.

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #27
                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Tää nyt on vähä tällasta yksinpuhumista... Kulmat oli takana ihan persiillään. Pitää koittaa, josko jotain korvausta sais Vianorilta huonosta työstä.
                          Jos niiden lappu näyttää vihreää, niin ei siinä valittelu auta. Kuten jannmann jo totesikin, niin tolaranssialue on iso. Isolle osalle säätäjistä riittää että menee vihreälle, vaikka eri puolet olisi toleranssin eripäissä.

                          Mulla on paikallisesta Vianorista säätäjänä niin hyviä kokemuksia, että suosittelen kyselemään esim. täältä, että kuka sun lähellä olevista paikoista osaa homman tehdä kunnolla ja oikein. Ja kannattaa itse seistä siellä auton vieressä katsomassa!
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • miczu
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2008
                            • 53

                            #28
                            Sisäreunasta oli kulunut mullakin takarenkaat (auto:E93). Jousien vaihdon yhteydessä säädetty kulmat, mutta ilmeisesti jouset asettuneet kunnolla vasta myöhemmin siis ainakin toinen tai sitten jääny säätö kiristämättä. Uusintamittaus: vasemmalla camber -1,85 oikealla
                            -2,23 ja auraus nollilla. Toleranssi olis ollu -1,83+-0,25. Nyt säädetty toleranssien keskelle säädöt tapissaan, saa nähdä loppuiko sisäreunojen liiallinen kuluminen.Edessä camber -0,8 toleranssin alarajalla ja renkaat kuluneet tasaisesti.

                            Comment

                            • Samppae39
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1590
                              • Vähäkyrö

                              #29
                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Jos niiden lappu näyttää vihreää, niin ei siinä valittelu auta. Kuten jannmann jo totesikin, niin tolaranssialue on iso. Isolle osalle säätäjistä riittää että menee vihreälle, vaikka eri puolet olisi toleranssin eripäissä.

                              Mulla on paikallisesta Vianorista säätäjänä niin hyviä kokemuksia, että suosittelen kyselemään esim. täältä, että kuka sun lähellä olevista paikoista osaa homman tehdä kunnolla ja oikein. Ja kannattaa itse seistä siellä auton vieressä katsomassa!

                              Tänään soittivat, että heillä lappu näyttää alkutilanteelta siltä, että ois tarttenu vaan pientä hienosäätöä. Lopputilanne ihan mettässä. Kustantavat uudet takarenkaat. Eli hienosti toimittu Vianorilta.

                              Comment

                              • Samppae39
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1590
                                • Vähäkyrö

                                #30
                                Vaihdoin tänään talvirenkaat alle. Ajo ollu vähä sellasta hakevaa ja tempovaa kesärenkailla. Nyt talvirenkailla ajettavuus todella hyvä. Mutta jutun pointti tulee tässä. Katselin alla olleita kesärenkaita ja oli aika kirjava kattaus. Kuskin puolen takarengas, kulunut hiukan tuosta heinäkuun alusta tasaisesti. Pelkääjän puolen takarengas joku vajaa 1mm kulumisrajamerkistä sisäreunasta ja allahan se on ollu sen n. 3kk. Kuskin puolen eturengas sisäreunasta melkeen kulumisrajalla ja aivan kauheella rapulla. Toinen eturengas ulkoreunasta kulumisrajalla. Nuo eturenkaat on varmaan saanu siipeensä tuossa, ku takapään säädöt oli perseellään. Mutta mistä johtuu tuo oikean takarenkaan sisäreunan kuluminen, ku toisen puolen rengas on ihan ok. Onko takapäässä jotain väljää? Pitää käydä ainaki nuo kulmat tarkistamassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎