Laitoin kesärenkaat pääsiäisen tienoilla alle ja nyt on lähes sakkorajalla takana. En oo varmaan montaa tonnia ehtiny ajaa, enkä oo suditellu. Renkaat on kulunu tasasesti kummallakin puolella, vasen rengas hiukka enemmän. Johtuuko kiinarenkaista vai mistä. Kulmatkin säädätin keväällä kuntoon.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
renkaiden kuluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostEi niitä takacambereita tarvitse "suoraan" laittaakkaan, vaan
1.25-1.55`asteeseen ja siihen pitäisi takapään epäkeskojen säätö riittää jos kaikki muuten on kunnossa. Etupäähän pitää vähintään asentaa cambersäädön mahdollistava kaulukseton pultti navan ja perssonin yläkiinnitykseen. Jos etupäähän halutaan kulmat jotka eivät lainkaan syö yli 16":n renkaan sisäkanttia ja auto kulkee kuin juna, pitää kaivella esiin myös "vinkua". Tästä löytyy kyllä search:lla juttua.
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostLaitoin kesärenkaat pääsiäisen tienoilla alle ja nyt on lähes sakkorajalla takana. En oo varmaan montaa tonnia ehtiny ajaa, enkä oo suditellu. Renkaat on kulunu tasasesti kummallakin puolella, vasen rengas hiukka enemmän. Johtuuko kiinarenkaista vai mistä. Kulmatkin säädätin keväällä kuntoon.
Se haarukka millä välillä ne kulmat on kohdallaan on aika suuri.
Eli takana voi olla molemmissa vaikka -2,1 camberia tai -1,3 ja silti ne on "säätäjän" mukaan kunnossa. Vaikkakin säätöalueen ääripäissä renkaiden kuluminen on aivan erilaista.
Eli pitäis itse vähän tietää mitä haluaa ja mihin mikin säätä vaikuttaa renkaan kulumisen suhteen ja sopia mihin säädöllä pyritään. Hyviä ja osaavia säätäjiä kun tusinassa ei välttämättä ole yhtäkään. Ei ainakaan sellaisia jotka esittää asiakkaalle vaihtoehtoja/ehdotuksia mikä vaikuttaa mihinkin jne. jne.Last edited by jannmann; 26-06-2009, 11:33.Aprilia RSV4
Comment
-
-
-
Originally posted by Thuppu View PostMontako milliä niitä etupään tolpan yläreikiä pitäis vinkuttaa että sais kulmat kuntoon -50mm jousilla. Ajattelin tuollaisen operaation tehdä samalla kun jouset vaihtuu...
Comment
-
-
Originally posted by hoocee325 View Postauraus löytyy ja löytyy kyllä camber säätökin mut yleensä melko jumissa ja jos raskaasti madallettu niin eipä taida pelivara riittää ilman lisätoimia.. http://www.race.fi/product_catalog.php?c=911 tuolla olis tommoset mitkä vissiin auttaa asiaa mut aika suolasen hintaset.. jos jollaki kokemusta kyseisistä osista ni vois kertoo mielipiteitä.. tarvitteis meinaa ittlläki säätää tota taka camberia eikä säädöt piisaa..
Mutta vaihtaminen onkin toinen juttu.. Kuskin puolella tulee perämurikka eteen ja yläpään kiinnityspulttia ei saa vedettyä ulos ilman perän mulkkailuja. e46:ssa tehtaan työohje kertoo seuraavanlaista: Irroitettava pakoputki sekä kardaani perästä ja perämurikan etummaiset pultit ja käännettävä perä taaksepäin.
Oma aikomus on kokeilla josko homman saisi hoidettua helpommin avaamalla perän takimmaiset pultit ja tunkkaamalla perä niin lähelle koria kuin mahdollista. Näin vaihto pitäisi onnistua e36:ssa, joten toivottavasti pätee myös e46:een.."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Poste39:ssä camberit ei hirveästi muutu vaikka ajokorkeutta muutetaan. Casterit tietenkin muuttuu, mutta niillä ei ole käytännön merkitystä kunhan riittävä symmetria varmistetaan. Eli toleranssialueen sisällä e39 pysynee vielä 50mm:n pudotuksellakin mikäli alatukivarret ovat ok. Jos kuitenkin lähdetään hakemaan optimicambereita isoimmille vannekoolle, tehdään säätöä niin paljon kun se on fyysisesti mahdollista ja eri puolten camberit keskenään shimmataan kelkaa siirtämällä.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostHivenen vajaa toi data jos perustuu vain, että kulmat on kunnossa..
Se haarukka millä välillä ne kulmat on kohdallaan on aika suuri.
Eli takana voi olla molemmissa vaikka -2,1 camberia tai -1,3 ja silti ne on "säätäjän" mukaan kunnossa. Vaikkakin säätöalueen ääripäissä renkaiden kuluminen on aivan erilaista.
Eli pitäis itse vähän tietää mitä haluaa ja mihin mikin säätä vaikuttaa renkaan kulumisen suhteen ja sopia mihin säädöllä pyritään. Hyviä ja osaavia säätäjiä kun tusinassa ei välttämättä ole yhtäkään. Ei ainakaan sellaisia jotka esittää asiakkaalle vaihtoehtoja/ehdotuksia mikä vaikuttaa mihinkin jne. jne.
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostMutta vaihtaminen onkin toinen juttu.. Kuskin puolella tulee perämurikka eteen ja yläpään kiinnityspulttia ei saa vedettyä ulos ilman perän mulkkailuja. e46:ssa tehtaan työohje kertoo seuraavanlaista: Irroitettava pakoputki sekä kardaani perästä ja perämurikan etummaiset pultit ja käännettävä perä taaksepäin.
Oma aikomus on kokeilla josko homman saisi hoidettua helpommin avaamalla perän takimmaiset pultit ja tunkkaamalla perä niin lähelle koria kuin mahdollista. Näin vaihto pitäisi onnistua e36:ssa, joten toivottavasti pätee myös e46:een.."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostTota joo ja tänään ku katoin tarkemmin, niin sisäreuna oli vasemmanpuoleisessa ihan kalju, muuten suht tasasesti kulunu loppuun. Toinen rengas taas oli keskeltä kuluneempi. Johtuu varmaan, ku on vuotanu ja oon ajanu vajailla paineilla. Eturengas taas oikealla puolen oli kulunu sisäreunasta hiukka rapulle, et ei taida olla ihan kulmat kohillaan. Vien nyt merkkiliikkeeseen kulmien tarkistukseen ja samalla saavat kattoa onko takana väljää.
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostTää nyt on vähä tällasta yksinpuhumista... Kulmat oli takana ihan persiillään. Pitää koittaa, josko jotain korvausta sais Vianorilta huonosta työstä.
Mulla on paikallisesta Vianorista säätäjänä niin hyviä kokemuksia, että suosittelen kyselemään esim. täältä, että kuka sun lähellä olevista paikoista osaa homman tehdä kunnolla ja oikein. Ja kannattaa itse seistä siellä auton vieressä katsomassa!"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Sisäreunasta oli kulunut mullakin takarenkaat (auto:E93). Jousien vaihdon yhteydessä säädetty kulmat, mutta ilmeisesti jouset asettuneet kunnolla vasta myöhemmin siis ainakin toinen tai sitten jääny säätö kiristämättä. Uusintamittaus: vasemmalla camber -1,85 oikealla
-2,23 ja auraus nollilla. Toleranssi olis ollu -1,83+-0,25. Nyt säädetty toleranssien keskelle säädöt tapissaan, saa nähdä loppuiko sisäreunojen liiallinen kuluminen.Edessä camber -0,8 toleranssin alarajalla ja renkaat kuluneet tasaisesti.
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostJos niiden lappu näyttää vihreää, niin ei siinä valittelu auta. Kuten jannmann jo totesikin, niin tolaranssialue on iso. Isolle osalle säätäjistä riittää että menee vihreälle, vaikka eri puolet olisi toleranssin eripäissä.
Mulla on paikallisesta Vianorista säätäjänä niin hyviä kokemuksia, että suosittelen kyselemään esim. täältä, että kuka sun lähellä olevista paikoista osaa homman tehdä kunnolla ja oikein. Ja kannattaa itse seistä siellä auton vieressä katsomassa!
Tänään soittivat, että heillä lappu näyttää alkutilanteelta siltä, että ois tarttenu vaan pientä hienosäätöä. Lopputilanne ihan mettässä. Kustantavat uudet takarenkaat. Eli hienosti toimittu Vianorilta.
Comment
-
-
Vaihdoin tänään talvirenkaat alle. Ajo ollu vähä sellasta hakevaa ja tempovaa kesärenkailla. Nyt talvirenkailla ajettavuus todella hyvä. Mutta jutun pointti tulee tässä. Katselin alla olleita kesärenkaita ja oli aika kirjava kattaus. Kuskin puolen takarengas, kulunut hiukan tuosta heinäkuun alusta tasaisesti. Pelkääjän puolen takarengas joku vajaa 1mm kulumisrajamerkistä sisäreunasta ja allahan se on ollu sen n. 3kk. Kuskin puolen eturengas sisäreunasta melkeen kulumisrajalla ja aivan kauheella rapulla. Toinen eturengas ulkoreunasta kulumisrajalla. Nuo eturenkaat on varmaan saanu siipeensä tuossa, ku takapään säädöt oli perseellään. Mutta mistä johtuu tuo oikean takarenkaan sisäreunan kuluminen, ku toisen puolen rengas on ihan ok. Onko takapäässä jotain väljää? Pitää käydä ainaki nuo kulmat tarkistamassa.
Comment
-
Comment