Announcement

Collapse
No announcement yet.

siirtopumput..kumpi sökönä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pirnes 525d
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 2
    • kiuruvesi

    siirtopumput..kumpi sökönä?

    eli tänään hyyty -01 525d matkalle, 50 kilsaa ennen lopullista hyytymistä hävis tehot.. hinaamalla pajalle ja tutkinnan tulos siirtopumppu finaalissa.. eli suodattimelle tuli naftaa, muttei nähtävästi riittävällä paineella koska ei sanonut mitään startatessa-> käsipumpulla painettiin dieseliä suodattimelta lähtevään putkeen, lähti käymään ..mutta nyt juttuja lueskellessa heräs kysymys, miksi pumppuja on kaks ja kumpi ois sökö, tankissa oleva vai kuskin alla oleva (ja miksi niitä on kaksi??)
  • Nippe-
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 115
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by pirnes 525d View Post
    eli tänään hyyty -01 525d matkalle, 50 kilsaa ennen lopullista hyytymistä hävis tehot.. hinaamalla pajalle ja tutkinnan tulos siirtopumppu finaalissa.. eli suodattimelle tuli naftaa, muttei nähtävästi riittävällä paineella koska ei sanonut mitään startatessa-> käsipumpulla painettiin dieseliä suodattimelta lähtevään putkeen, lähti käymään ..mutta nyt juttuja lueskellessa heräs kysymys, miksi pumppuja on kaks ja kumpi ois sökö, tankissa oleva vai kuskin alla oleva (ja miksi niitä on kaksi??)
    Koita starttauksen aikana polkea jalalla suht kovalla voimalla kuskin lattiaa (ei kuitenkaan läpi asti ), jos käynnistyy niin vika aika varmasti penkin alla olevassa pumpussa.
    E39 530dA ///M-Sport -00
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

    Comment

    • elnabu1
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 71
      • vihti/huhmari

      #3
      Originally posted by Nippe- View Post
      Koita starttauksen aikana polkea jalalla suht kovalla voimalla kuskin lattiaa (ei kuitenkaan läpi asti ), jos käynnistyy niin vika aika varmasti penkin alla olevassa pumpussa.
      tai otat jonkun kaverin avuksi joka koputtelee hiukan sitä kun tarttaat.Useammin kai se siirtopumppu hajoaa ku tankkipumppu.
      e46 330d touring

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Originally posted by pirnes 525d View Post
        eli tänään hyyty -01 525d matkalle, 50 kilsaa ennen lopullista hyytymistä hävis tehot.. hinaamalla pajalle ja tutkinnan tulos siirtopumppu finaalissa.. eli suodattimelle tuli naftaa, muttei nähtävästi riittävällä paineella koska ei sanonut mitään startatessa-> käsipumpulla painettiin dieseliä suodattimelta lähtevään putkeen, lähti käymään ..mutta nyt juttuja lueskellessa heräs kysymys, miksi pumppuja on kaks ja kumpi ois sökö, tankissa oleva vai kuskin alla oleva (ja miksi niitä on kaksi??)
        Jos startatessa kuuluu surinaa kuskin lattian alta, niin tankin pummpu rikki. Jos ei surise, niin sitten se siirtopumppu on sökö. Omastani on vaihdettu kumpikin pumppu, joskin kai tuo siirtopumppu kai hajoaa useammin.

        Kaksi kai siksi, että ei ole haluttu vetää korkeamman paineen linjaa tankilta asti. Riittävä paine koneen päässä yhdellä pumpulla tarkottaisi häviöiden takia liian suurta (tiivisteiden kannalta?) painetta tankin pumpulla. Tuo lisäisi myös pumpun kokoa tai muita vaatimuksia, joten ehkä tullut halvemmaksi ottaa tavallinen pumppu tankkiin ja siirtopumppu kuskin penkin alle. Ja samalla on ehkä haluttu varmistaa aina riittävä paine koneen päässä., että commonrailin pumpun sisääntulopaine ei pääse putoamaan liian alhaiseksi.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Konehuoneen PA-putkessa näkyvät ilmakuplat yleensä paljastavat tankin pumpun. Muutoin pääsääntöisesti siirtopumppu syyllinen.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • pirnes 525d
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 2
            • kiuruvesi

            #6
            vika oli kuskin alla olevassa siirtopumpussa. ja toisellekkin pumpulle tuli jo selitys. kiitos vastauksista ja toivotaan et nyt pääsis ouluun asti tullaamaan tuon kamppeen. ensimmäinen bemari, (mitä ny joskus hetken oli 324d) alla toista päivää ja ensimmäisen kerran eläissäni jäin matkanvarrelle, oli vi...uskäyrä aika korkeella! mut ei passaa antaa pienten vastoinkäymisten lannistaa, kai tuo ihan hyvä auto on..

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by O.K. View Post
              Kaksi kai siksi, että ei ole haluttu vetää korkeamman paineen linjaa tankilta asti. Riittävä paine koneen päässä yhdellä pumpulla tarkottaisi häviöiden takia liian suurta (tiivisteiden kannalta?) painetta tankin pumpulla. Tuo lisäisi myös pumpun kokoa tai muita vaatimuksia, joten ehkä tullut halvemmaksi ottaa tavallinen pumppu tankkiin ja siirtopumppu kuskin penkin alle. Ja samalla on ehkä haluttu varmistaa aina riittävä paine koneen päässä., että commonrailin pumpun sisääntulopaine ei pääse putoamaan liian alhaiseksi.
              Näin siellä insinöörit ovat todennäköisesti pähkäilleet.

              Uudemmissa N-koneisissa onkin sitten vain yksi pumppu tankissa ja sen tuottoa säädellään moottorin kuormitustiedon mukaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                #8
                Originally posted by pirnes 525d View Post
                ensimmäinen bemari, (mitä ny joskus hetken oli 324d) alla toista päivää ja ensimmäisen kerran eläissäni jäin matkanvarrelle, oli vi...uskäyrä aika korkeella! mut ei passaa antaa pienten vastoinkäymisten lannistaa, kai tuo ihan hyvä auto on..
                Mulla tämä nykyinen oli ollut alla peräti 4 päivää, ennen kuin tuo siirtopummpu levisi

                Originally posted by Clavurion View Post
                Näin siellä insinöörit ovat todennäköisesti pähkäilleet.

                Uudemmissa N-koneisissa onkin sitten vain yksi pumppu tankissa ja sen tuottoa säädellään moottorin kuormitustiedon mukaan.
                Olisikohan tuossa voinut vaikuttaa se, että siirryttiin M51:stä (525tds) noihin common raileihin, niin siinä yhteydessä on keskitytty vain moottoriin ja todettu helpommaksi laittaa toinen pumppu. Ja vasta päivityksen yhteydessä on ollut aikaa ihmetellä tarkemmin myös polttoainepumppuja :think
                Last edited by O.K.; 04-11-2009, 15:22.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • Nippe-
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 115
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by pirnes 525d View Post
                  ensimmäinen bemari, (mitä ny joskus hetken oli 324d) alla toista päivää ja ensimmäisen kerran eläissäni jäin matkanvarrelle, oli vi...uskäyrä aika korkeella!
                  Niin se oli mullakin BMW eka auto joka jätti tien päälle ja siirtopumpun takia sekin
                  E39 530dA ///M-Sport -00
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎