Myös vanhemmassa kinnerissä (E23/745) oli samankaltaisia ongelmia. Siinä ei onneksi gongi kumahtele, jos lamput on rikki, mutta mittaristossa välkkyy keltainen varoitusvalo ja sekin ottaa tarpeeksi pattiin. Ja kuitenkin kun lamput tarkistin, kaikki oli OK, ei yhtään pimeänä.
Myös itsekin tarkistin ja putsailin liitoksia, yritin yhtä sun toista ja aina sama juttu, joko a) jarruvalo, b) takavalo tai c) rekisterinkilven valo -herjaa heitti.
Syynä oli kuin olikin polttimo. Hehkulanka oli poikki, mutta vain niin pikku pätkältä että pienikin heilahdus/liike sai sen hitsautumaan kiinni (virran vaikuteuksesta) ja lamppu syttyi. Ja kun virrat taas kytki pois, langanpäät irtosivat.
Saman efektin saa joskus aikaiseksi myös normaalille sisähehkulampulle (40W tai 60W), voimakas heiluttelu ja lamppu syttyy taas, kestäen joko hetken tai pitemmän aikaa. Jos auton takavalo on pimeänä, mutta pikku kopautus sen sytyttää, syy on yleensä polttimossa, ei huonossa kontaktissa.
Vaihdoin kaikki polttimot takavaloihin ja ongelma poistui kertaheitolla.
t: Timo
Myös itsekin tarkistin ja putsailin liitoksia, yritin yhtä sun toista ja aina sama juttu, joko a) jarruvalo, b) takavalo tai c) rekisterinkilven valo -herjaa heitti.
Syynä oli kuin olikin polttimo. Hehkulanka oli poikki, mutta vain niin pikku pätkältä että pienikin heilahdus/liike sai sen hitsautumaan kiinni (virran vaikuteuksesta) ja lamppu syttyi. Ja kun virrat taas kytki pois, langanpäät irtosivat.
Saman efektin saa joskus aikaiseksi myös normaalille sisähehkulampulle (40W tai 60W), voimakas heiluttelu ja lamppu syttyy taas, kestäen joko hetken tai pitemmän aikaa. Jos auton takavalo on pimeänä, mutta pikku kopautus sen sytyttää, syy on yleensä polttimossa, ei huonossa kontaktissa.
Vaihdoin kaikki polttimot takavaloihin ja ongelma poistui kertaheitolla.
t: Timo
Comment