Announcement

Collapse
No announcement yet.

V8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    #31
    Wanhaan hyvään aikaan ei otteeseen tosiaan mitään muuta juuri merkittykään kuin uusi moottorin tilavuus, ja yleensä lupanumero jonka puitteissa muutos oli tehty, aina ei sitäkään. Ennen nykyistä lainsäädäntöä piti jokaiseen moottorin vaihtoon anoa lupa, vaikka se tehtiin mallisarjan sisällä, joskus piti jarrut vaihtaa, joskus ei. Vanhan lainsäädännön aikana tiedän mm. Saab 96:n johon tuli luvat 2.0 V6:lle ilman mitään muita muutoksia, siis vakio jarruilla ja vakio jousilla. No, tuota aikaa ei varmasti koskaan saada takaisin, mutta jäänteenä siltä ajalta on mielenkiintoisia autoja, mm. leimattu ja luvallinen VW Kupla Fordin 2.3 V6:lla ja tupla turboilla.

    V8 koneiset Granadat ei kelpaa vertailumalleiksi, kuten itsekin aiemmin totesit, joten V6:een verrataan painoja. Roverin V8 ei varmasti ole ongelma, Fordin 221:n voisi ollakin. 302 taitaa mennä tehoiltaan auttamatta yli, vai oliko noita kuinka mietoja saastemalleja? Kuten totesitkin niin esim. Fordin 302:n kevennys hoituu helposti em. alumiini kansilla ja imusarjalla, peltipakosarjoilla ja muilla, ei tosin ihan halvalla. Ja painoon tekee vielä oman osansa jos aikoo laittaa jenkkikasin jatkeeksi ko. moottoriin kuuluvan vaihdelaatikon, taitaa C4 painaa kuitenkin jonkun kilon Granadan omaa laatikkoa enemmän?

    Comment

    • klasu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 327
      • säkylä

      #32
      Joo. olis kivaa vielä palata vuoteen -96 tai aikaisemmaks autojen rakentelun suhteen.
      Kyl uuden lainsäädännön aikaan on muutoskatsastettu granadoita ja consuleita tuolla 221 koneella.Ei tuossa 302 koneessa tehot yli menisi, miedoin malli muistaakseni 141heppaa.
      Voipi olla et tuo C4 on vähän raskaampi kun C3 tai type9.

      Eikös tuo roverin kone ole täys alumiinikone??<Se ei vissiinkään hirveitä paina?
      Katsotaan nyt sit mitä tekee koneiden suhteen. Mulla on kuitenkin yks 2.8 kone, taidan ens alkuun laittaa sen nokalle, ja sit rauhassa miettiä ja etsiä sopivaa toista konetta, mikäli tää v8-kuume kauan kestää. Aika näyttää...
      bmw-PALAMISEN ILOA!

      Comment

      • klasu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 327
        • säkylä

        #33
        Ai niin... mainitaan vielä sekin et joku on villin huhun mukaan saanut capriin poikkeusluvan jossa on vedonnut perana-caprin olevan samaa mallisarjaa, ja läpi olisi mennyt.
        Faktaa ei ole, joten en ihan sata tätä itsekään usko, ellen papereita nää...
        bmw-PALAMISEN ILOA!

        Comment

        • TVet
          Newbiemmer
          • Sep 2009
          • 16
          • Joensuu

          #34
          Roverin pata on alumiinia. Kuivapaino muistaakseni ilman apulaitteita jotain 170 kg.

          Hepoja pienimmillään taitaa olla kuristetussa 3.5 kaasaripelissä Series III:ssa jotain 90+. Range Roveriin lykättynä vuodesta 1972-1985 koneesta otettiin ulos SU kaasareilla 138 heppaa. Ruiskutettuna sama mylly (3.5EFI Range Roverissa) tuottaa jotain 167 pollea (ilmaläppämittari, analoginen ECU, joka on aikamoinen matolaatikko vanhemmiten).

          3.9EFI (1989-1995) kuumalankamittarilla puskee jotain karvan alle 190 pollea. Tämä on sitten ECUn suhteen jo aikalailla pomminvarma laitos ja konekin on muuten kestävä - itsellä avaamaton 330 tkm ajettu.

          4.6l Range Roverin variantti tuottaa 225hp, ja on altis sylinteriputken liikkumiselle vuosimalleissa 1996-1998. Uudemmat variantit vuoteen 2002, jolloin pataa käytettiin varsinaisesti viimeisen kerran tuottaa jotain 245 heppaa on sitten taas varma lohko.

          Kone on helppo virittää ja muutenkin aikalailla varmatoiminen. Osien saatavuus on erinomainen (eritoten Briteistä tilaamalla saa mitä vaan).
          *************************
          -Timo
          E61 525Xdt 2009, Range Rover 2.5dse 1999, MB w211 200cdi 2004, MB w163 ML55AMG


          Ex, MB w208 430CLK, MB w211 w220cdi 2003, E39 530 dat 1998, E39 520i T 2003, E46 315i 2002, Range Rover Classic 3.9EFI 1990, Range Rover Classic 3.5EFI 1986, SAAB 9000i CD 1990...

          *************************

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by TVet View Post
            Roverin pata on alumiinia. Kuivapaino muistaakseni ilman apulaitteita jotain 170 kg.

            Hepoja pienimmillään taitaa olla kuristetussa 3.5 kaasaripelissä Series III:ssa jotain 90+. Range Roveriin lykättynä vuodesta 1972-1985 koneesta otettiin ulos SU kaasareilla 138 heppaa. Ruiskutettuna sama mylly (3.5EFI Range Roverissa) tuottaa jotain 167 pollea (ilmaläppämittari, analoginen ECU, joka on aikamoinen matolaatikko vanhemmiten).

            3.9EFI (1989-1995) kuumalankamittarilla puskee jotain karvan alle 190 pollea. Tämä on sitten ECUn suhteen jo aikalailla pomminvarma laitos ja konekin on muuten kestävä - itsellä avaamaton 330 tkm ajettu.

            4.6l Range Roverin variantti tuottaa 225hp, ja on altis sylinteriputken liikkumiselle vuosimalleissa 1996-1998. Uudemmat variantit vuoteen 2002, jolloin pataa käytettiin varsinaisesti viimeisen kerran tuottaa jotain 245 heppaa on sitten taas varma lohko.

            Kone on helppo virittää ja muutenkin aikalailla varmatoiminen. Osien saatavuus on erinomainen (eritoten Briteistä tilaamalla saa mitä vaan).
            Roverin V8:stahan saa tekemällä yli 5 l , mistäs sen näkee mitä siellä sisällä pyörii. Tota kattilaa on käyttänyt niin moni valmistaja että hipopalikkaa ja informaatiota pitäisi löytyä kotivirittajan tarpeisiin
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • klasu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 327
              • säkylä

              #36
              Joo, eihän sinne koneen sisälle ketään kurkista.

              Pitää varmaan alkaa pitää silmällä moita roverin koneita. eihän ne vissiinkään missään hirvean kovassa hintaluokassa pyöri??...

              Onkos muuten noiden roverin koneiden perään miten saatavana manuaali laatikoita, ja miten on niiden laatikoiden kestävyys??
              bmw-PALAMISEN ILOA!

              Comment

              • TVet
                Newbiemmer
                • Sep 2009
                • 16
                • Joensuu

                #37
                Originally posted by klasu View Post
                Joo, eihän sinne koneen sisälle ketään kurkista.

                Pitää varmaan alkaa pitää silmällä moita roverin koneita. eihän ne vissiinkään missään hirvean kovassa hintaluokassa pyöri??...Lenkkarit

                Onkos muuten noiden roverin koneiden perään miten saatavana manuaali laatikoita, ja miten on niiden laatikoiden kestävyys??
                4.6 litraisen lohko eroaa ulospäin hieman 3.5:sta. Yli viisilitraisen saa noista myöhemmistä 4.6l lohkoista, jossa alapää ristiinpultattu ja kestää. Lisäksi eroja on apulaitteiden pyörityksessä, serpentiini vs. kiilahihna. Jakopään koppa on hieman erilainen tästä johtuen 1996 eteenpäin. Tosin osat käy ristiin aika hyvin pienellä modauksella (spaceriprikka väliin). Vanhemmat koneet (3.5 kaasariversiot) on hieman alttiita nokan kulumiselle - eritoten jos ajelee vanhoilla öljyillä.

                Laatikoita, myös manuaalina, löytyy sumuisilta saarilta. Mm. TVR:ssä on varsin kestäviä lodjuja. Vakiolootia, ja vähän duunattujakin, saa kohtuuhintaan mm. firmasta nimeltä Ashcroft transmissions - suosittelen.djuja. Vakiolootia, ja vähän duunattujakin, saa kohtuuhintaan mm. firmasta nimeltä Ashcroft transmissions. Loota toimitetaan kotiovelle - suosittelen.

                Edit: niin - Suomessa on pari kaveria jotka on viritelleet tuota pataa kovemminkin. Toisen tunnen jotenkin. Noita 4.6 lohkoja löytää putkivaurioisena sekä Briteistä, että Suomestakin toisinaan. Ei muuta kun koneistaa siihen putkivaurioiseen lohkoon uudet kaulukselliset putket sisään ja ongelmat ao. lohkon kanssa on ohi. Suomessa lohkoja on toisinaan Karaasilla.
                Last edited by TVet; 30-12-2009, 22:40.
                *************************
                -Timo
                E61 525Xdt 2009, Range Rover 2.5dse 1999, MB w211 200cdi 2004, MB w163 ML55AMG


                Ex, MB w208 430CLK, MB w211 w220cdi 2003, E39 530 dat 1998, E39 520i T 2003, E46 315i 2002, Range Rover Classic 3.9EFI 1990, Range Rover Classic 3.5EFI 1986, SAAB 9000i CD 1990...

                *************************

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1195
                  • Espoo

                  #38
                  Originally posted by klasu View Post
                  Joo. olis kivaa vielä palata vuoteen -96 tai aikaisemmaks...
                  ... mikäli tää v8-kuume kauan kestää. Aika näyttää...

                  Jos se Granada olisi noin -72 vuosimallia ja 2,6 litraisella koneella niin johan saattaisin kelpuuttaa sellaisen osaksi maksua ihan aitoon ja ehjään V8 Bemariin ;-)


                  Voisi palata muistelemaan omaa autoilua vuoden 1984 paikkeilla...
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • FroZ
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 298
                    • jkl

                    #39
                    Originally posted by klasu View Post
                    Ai niin... mainitaan vielä sekin et joku on villin huhun mukaan saanut capriin poikkeusluvan jossa on vedonnut perana-caprin olevan samaa mallisarjaa, ja läpi olisi mennyt.
                    Faktaa ei ole, joten en ihan sata tätä itsekään usko, ellen papereita nää...
                    Ei ole huhu... vaan ihan tosi juttu. Capri clubilta löytyi ainakin joskus kyseisen auton projekti kertomuskin. Muistaakseni oli jonkun oppilaitoksen päättötyönä tehty juttu... ja tosiaan myönnetyillä poikkeusluvilla.

                    Ja tuohon roverin kasiin liiittyen... Suomessa jokusessa sierrassakin moinen motti. Ainakin yhdellä näistä vapari vehkeistä ajettu vartti selvästi alle 12s.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9990
                      • KVLA

                      #40
                      Originally posted by FroZ View Post
                      Ja tuohon roverin kasiin liiittyen... Suomessa jokusessa sierrassakin moinen motti. Ainakin yhdellä näistä vapari vehkeistä ajettu vartti selvästi alle 12s.
                      Onhan noita Rover/Buick kaseja taannoin "villeinä vuosina" laitettu mm. takapotku Eskoihin,Volvoihin (ainakin Amazon ja 544) yms.Tuolloin myös Granada/Consul koppaan on istutettu luvallisesti jopa Fordin 302-351cid V8-koneita.Tämän päivän säännöksillä lienee paljon hankalampaa.

                      Comment

                      • klasu
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 327
                        • säkylä

                        #41
                        Originally posted by FroZ View Post
                        Ei ole huhu... vaan ihan tosi juttu. Capri clubilta löytyi ainakin joskus kyseisen auton projekti kertomuskin. Muistaakseni oli jonkun oppilaitoksen päättötyönä tehty juttu... ja tosiaan myönnetyillä poikkeusluvilla.

                        Ja tuohon roverin kasiin liiittyen... Suomessa jokusessa sierrassakin moinen motti. Ainakin yhdellä näistä vapari vehkeistä ajettu vartti selvästi alle 12s.
                        Jos satutte löytämään jutun kyseiseen autoon, niin laittakaa linkkiä, niin voisi lukaista ihan mielenkiinnosta.

                        Joo, kyllähän se yks sierra sillä roverin koneella liikkui aika mukavasti. Mut sehän myytiin eteenpäin siten, että kone oli muutettu takaisin lähes vakiokuosiin, johtuen varmaan siitä, ettei välttämättä menisi enää läpi katsastuksesta niillä viripalikoilla.

                        Hyvät uudet vuodet.
                        bmw-PALAMISEN ILOA!

                        Comment

                        • FroZ
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 298
                          • jkl

                          #42
                          Originally posted by klasu View Post
                          Jos satutte löytämään jutun kyseiseen autoon, niin laittakaa linkkiä, niin voisi lukaista ihan mielenkiinnosta.

                          Joo, kyllähän se yks sierra sillä roverin koneella liikkui aika mukavasti. Mut sehän myytiin eteenpäin siten, että kone oli muutettu takaisin lähes vakiokuosiin, johtuen varmaan siitä, ettei välttämättä menisi enää läpi katsastuksesta niillä viripalikoilla.

                          Hyvät uudet vuodet.
                          Tässäpä tämä perana replica taitaa olla -> http://www.suomencaprit.fi/foorumi/v...erana*&start=0

                          Yksi rieska oli joo myynnissä, toinen pappamalli taitaa olla vielä samalla omistajalla. Mutta kyllähän noista roverin moteista tehoa irtoaa... sellasenhan voi leimata esmes tupla turbolla aika moneen koppaan =)

                          Hyvät uudet vuodet myös täältä!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎