Wanhaan hyvään aikaan ei otteeseen tosiaan mitään muuta juuri merkittykään kuin uusi moottorin tilavuus, ja yleensä lupanumero jonka puitteissa muutos oli tehty, aina ei sitäkään. Ennen nykyistä lainsäädäntöä piti jokaiseen moottorin vaihtoon anoa lupa, vaikka se tehtiin mallisarjan sisällä, joskus piti jarrut vaihtaa, joskus ei. Vanhan lainsäädännön aikana tiedän mm. Saab 96:n johon tuli luvat 2.0 V6:lle ilman mitään muita muutoksia, siis vakio jarruilla ja vakio jousilla. No, tuota aikaa ei varmasti koskaan saada takaisin, mutta jäänteenä siltä ajalta on mielenkiintoisia autoja, mm. leimattu ja luvallinen VW Kupla Fordin 2.3 V6:lla ja tupla turboilla.
V8 koneiset Granadat ei kelpaa vertailumalleiksi, kuten itsekin aiemmin totesit, joten V6:een verrataan painoja. Roverin V8 ei varmasti ole ongelma, Fordin 221:n voisi ollakin. 302 taitaa mennä tehoiltaan auttamatta yli, vai oliko noita kuinka mietoja saastemalleja? Kuten totesitkin niin esim. Fordin 302:n kevennys hoituu helposti em. alumiini kansilla ja imusarjalla, peltipakosarjoilla ja muilla, ei tosin ihan halvalla. Ja painoon tekee vielä oman osansa jos aikoo laittaa jenkkikasin jatkeeksi ko. moottoriin kuuluvan vaihdelaatikon, taitaa C4 painaa kuitenkin jonkun kilon Granadan omaa laatikkoa enemmän?
V8 koneiset Granadat ei kelpaa vertailumalleiksi, kuten itsekin aiemmin totesit, joten V6:een verrataan painoja. Roverin V8 ei varmasti ole ongelma, Fordin 221:n voisi ollakin. 302 taitaa mennä tehoiltaan auttamatta yli, vai oliko noita kuinka mietoja saastemalleja? Kuten totesitkin niin esim. Fordin 302:n kevennys hoituu helposti em. alumiini kansilla ja imusarjalla, peltipakosarjoilla ja muilla, ei tosin ihan halvalla. Ja painoon tekee vielä oman osansa jos aikoo laittaa jenkkikasin jatkeeksi ko. moottoriin kuuluvan vaihdelaatikon, taitaa C4 painaa kuitenkin jonkun kilon Granadan omaa laatikkoa enemmän?
Comment