Originally posted by conna
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
V8
Collapse
X
-
herrakani
-
Luulisi, että edullisimmasti pääsisi, jos hommaisi jonkun 530i/730i 92-94 Ruotsista, ei halvimmillaan maksa juuri yli tuhatta euroa. Itse konehan näissä on usein ehjä, ongelmat on usein pikkuvioissa ja rytöisässä yleisilmeessä, mikä tekee yksilöstä kuin yksilöstä epähalutun. Siitä varmasti löytää tarvittavat osat. Saisi siitä kai ne sähkötkin, mikä varmaankin olisi helpoin tie. Rakenteluahan tuossa on tiedossa, mutta se kai on tarkoituskin? Leiman saantihan tuossa on haasteena.
Suoran Bemari-kutosen asentaminen ei varmaan ihan kamalan paljoa tuo lisäarvoa projektiin Varsinkin vanhemman kaasarikutosen oikea paikka on sellaisen Bemarin pellin alla. Niitäkään ei liikaa ole. M30 kone on aika painava värkki, joten Senkin puolesta iloa ei ole. Toki muutenhan M30 tehokas ja toimintavarma.
Comment
-
-
Tosiaan ei missään laissa ainakaan suoraan kielletä etteikö merkkiin x saisi laittaa merkin y konetta jos se vain nämä teho/koko/paino rajat alittaa. Jonkin verran tuota laki hommaa lueskelleena (harrastemielessä ja mielenkiinnosta) olen päätynyt siihen lopputulokseen että -92 uudempiinkin olisi ehkä, ainakin teoriassa, mahdollisuus vaihtaa toisen merkin kone. Ainakin -98 vuoteen asti pitäisi onnistua. -98 jälkeen pitää olla e-hyväksyntä kuskin takapenkin ruuveissakin suurinpiirtein niin tekee hieman vaikeaksi homman, mutta -98 ennen helpompaa. Johan tuolla on tuo zouin Alpina 2jz joka pitäisi laillisesti onnistua. Ja koneenhan pitää näissä siis täyttää kyseisen korin päästörajat, ja suuria muutoksia ei koneelle saa tehdä, riippuen minkälaisilla lapuilla leimaa. Nuihin kun pitää hieman enemmän papereita olla kuin vanhemmissa tekniikan vaihdoissa.
Vahvaa mutua!
Comment
-
-
Tästähän tuli ihan kiva laaja keskustelu...
Eihän nuo sähköt tietenkään mikään ylipääsemätön homma ole, varsinkaan k-jetissä. siinähän ei pakosti tarvi sähköä mikään muu kuin paineensäädin.
Helpompaa se tietty on jos on valmis auto mistä siirtää kaiken, ko se et on pelkkä kone ja alkaa sen ympärille kaikkee tekemään.
Jos pistän ruiskun, ni sit pitää tehdä bensalle kokonaan uudet meno- ja paluulinjat, vaihtaa tankki, tehdä pumput tankin viereen, ellei laita imevää pumppua.
Granun tehokkain kone on 160hp ja suurin 3.0. (kun kerran peranaa ei voi laskea samaan mallisarjaan.)
Mersullakin olis 3.5litrainen kasi, mut vaikea löytää.
Toisaalta sen takia kasi kiinnostais laittaa, kun se olis vähän erikoisempi. Vaikka 2.8 koneestakin mukavasti potkua sais varsinkin jos siihen heittäis pikkuisen ahtoakin.
On kuulemma vakio alakerralla laitettu 1.7bar, ja on kestäny...bmw-PALAMISEN ILOA!
Comment
-
-
Originally posted by klasu View PostEihän nuo sähköt tietenkään mikään ylipääsemätön homma ole, varsinkaan k-jetissä. siinähän ei pakosti tarvi sähköä mikään muu kuin paineensäädin.BMW Rennsport Racing Motorsport ClubBMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
Ach so, je mehr, desto besser!sigpic
Comment
-
-
Se Roverin kasi on paras, laita se, niitä on maailma täynnä ja viritettyjäkin vielä toinen puolikas. Jos siis kasi tarvii saada ja kaasareilla vieläpä.
Bemarin kasissa on noiden edellämainittujen ongelmien lisäksi se ajoneuvokohtainen haaste, että DOHC-kantisena se kone on aivan hervottoman kokoinen. Lisäksi 160hp-vertailumallilla paukkuu tehot huolella yli jo sillä 218hp 3l koneella, eli kuristeluksi menee. Yksi vaihtoehto BMW:ltä olisi M30-perheeseen kuuluva suora kutonen, halvahkot osat ja kaasarimalleja on tehty tehtaallakin. Noista on mahdollista saada kohtuuhintaan myös löylyä ihan riittämiin. Saattaa vaan olla, ettei pelkkä kenkälusikka riitä sitä Granadan konehuoneeseen ahtamaan, sen verran on lohkolla pituutta, että taitaa loppua Fordin keula kesken.Last edited by r.w.; 28-12-2009, 09:37.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by t-race View PostKäsinkö meinaat sitä bensaa pumpata sinne koneelle? Kyllä se k-jetti vaatii bensapumpun. Ja toimii sähköllä se.
Juuri kirjoitin että jos meinaan laittaa ruiskun, niin pitää tehdä polttoainelinjat uusiksi, laittaa tankin viereen pumppu, tai konehuoneeseen, jos laitan imevän pumpun, sillä k ja ke-jetissä ainakin on bensapumppu tankin vieressä, sillä niiden pumput on sellaiset, joihin polttoaine virtaa vapaasti ja pumppu tekee paineen ruiskulle. Ja tietysti nämä pumput toimii sähköllä.
Ja onhan noihin granuihin laitettu efi koneitakin. Se olis helpompaa tuollaisen elektronisen ruiskun kans pelaaminen, jos saa toisesta autosta ottaa koneen, johtosarjan ja ohjainboksin ym.ym. kilkkeet.
K-jetti olis siinä mielessä helpompi tapaus, kun siihen ei välttämättä tarvita mitään alkuperäisiä moottorin johtosarjoja ja ohjainyksiköitä, kyn sytkäohjausboksikin on erikseen.
Kyl granadan konehuoneessa on aikas paljon tilaa, jos vaikka vertaa sen konehuonetta esim. W124 mersuun, jossa on myös moniventtiili kuutosia ja moniventtiilikaseja.
Granadaan saa pituuteen lisää helpolla noin 10 cd, kun leikkaa syylärin edestä sen kauluksen pois ja laatikkotunneli on alkupäästä aika iso, ni saa moottorin syvälle.
Näköjääntuossa 3.0 kasissa menee tehot yli, ellei ala kuristelemaan ja penkittään, ni voi mennä sen suhteen vähän hankalaksi.
Mutta kiitos jokatapauksessa jo tähän asti tulleista kommenteista. Onneks mulla ei oo mikään kiire ainakaan tuon rakentamisen suhteen, ja eiks se niin mee et hosumalla ei tuu muuta ko kusipäisiä mukuloita???
Mutta tosiaan, mikäli teille jollekin tulee jotakin mahdollisia ideoita, nii laittakaa tähän keskusteluun niitä, tai yv tai sähköpostiin.
Sikälimikäli osaan näiltä uudemmilta sivuilta postit lukee, kun en oo täällä mutamiin vuosiin pahemmin kirjoitellu.bmw-PALAMISEN ILOA!
Comment
-
-
Muutama huomion arvoinen asia:
Vaihdettava moottori saa olla korkeintaan 20% vertailumoottorin massaa suurempi. Yli 10% massan lisäys pitää kompensoida, eli siis akselimassa ei saa kasvaa yli 10%, pitää sirtää jotain tavaraa keulalta takaluukuun, akku yms.
Polttoainelaitteet merkitään nykyään aina rekisteriotteeseen moottorin vaihdoissa. Kaikki konttorit ei tätä tee, mutta pitäisi tehdä. Tällä ei sinänsä ole mitään merkitystä, koska missään ei kielletä vaihtamasta kaasuttimia tai korvaamalla niitä polttoaineen ruiskutuksella.
Myös moottorin teho merkitään rekisteriotteeseen, tai siis ainakin pitäisi merkitä, joko valmistajan ilmoittama tai mitattu teho.Aikaisemmin ei antiviritystä hyväksytty, eli valmistajan ilmoittamia teholukemia pienemmät mitatut ei kelvanneet, elle konetta ollut merkittävästi muutettu, jolloin se käsitellään omavalmisteena, ja tuo on taas ihan tapauskohtaista. Tämän hetken käytäntöä tuon antivirityksen osalta en tiedä.
Jos moottorin teho verrattuna iskutilavuuteen alittaa 30 kW/l, yksilöidään polttoainelaitteisto ja teho rekisteriotteeseen. Eli tässä ei ole nykyään mitään eroa normi koneen vaihtoon, tiedot tulee rekisteriotteeseen joka tapauksessa. Erikoista on se, että kummassakaan tapauksessa ei ole kiellettyä muuttaa konetta (myös polttoainelaitteiston osalta) katsastuksen jälkeen??
Polttoaineen suihkutuksen asennuksen katsotaan lisäävän tehoa 10% (sitä ei kerrota että päteekö sama toisinpäin, eli ruiskun tilalle kaasarit olisi -10%).
Comment
-
-
Tuskin nuo massat mitään ongelmaa tuottaa, kuitenkin noita granadoita consuleita ja capreja on tehty kasilla, jopa letukan kasilla, joka on painavampi kuin fordin kasi. ja ei toi fordin 3.0 v6 myöskään maailman köykäsin kone. ja tuollaisesta jenkkikasista saa helpolla painoa tiputettua. 302cid windsorin kaks-reikänen imusarja+kaasari painaa 26.5kiloa, eli sellaseen koneeseen alukannet ja imusarja, ni johan kilot ropisee...
Joskus aikaisemmin ei kaikkia muutoksia otteeseen ole merkitty. mulla yks aikaisempi granada oli alunperin ollu 2.0 automaatti, jälkeenpäin siihen oli laitettu 2.8i+manuaali. Otteessa oli vaan merkintä, et moottorin tilavuus 2.79. Ei mitään merkintää ruiskusta, laatikosta ja ei muutosprosentteja. Kaiken lisäks siinä oli edelleen kakslitraisen auton etujarrut, eli ei olleet jäähdytetyt. Vissiin vähän katsottu läpi sormien...
Tuolla pk-seudulla on yks mukavan oloinen granada, 5.8litranen kasi paxton ahtimella, täysin luvallinen.bmw-PALAMISEN ILOA!
Comment
-
Comment