Announcement

Collapse
No announcement yet.

530xd ja vararenkaalla ajaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lofjussi
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 183
    • Rovaniemi

    530xd ja vararenkaalla ajaminen

    Tere
    Vinkkiä tai varmistusta tarvittais viisaammilta.
    Huomenna oisin lähdössä hakeen otsikon mukaisen auton satamasta. Autossa on 17" kitkarenkaat, mutta yhdessä renkaassa naula ja tilalle laitettu 18" suvikumi.
    Ajotietokone herjaa että rengas erikokoinen tai jotain muuta saksaksi tietenkin...
    Autohan on 2005 vuosimallia, farmari ja nelivetoinen. Saako sillä ajaa sadan kilometrin siirtymän kun renkaista yksi (takarengas) on erikokoinen? Pitääkö pidättäytyä jossain tietyssä matalassa nopeudessa?
    Haen sen huomen illalla jolloin ratas liikkeet ei auki, eli korjaamaan ei pääse.
    Varma tieto helpottaisi tuskaa...

    Voisiko joku vaikkapa varmistaa ohjekirjasta, miten moisessa tilanteessa toimitaan...
    Kiitokset etukäteen!
    -Jussi-
    Last edited by lofjussi; 22-01-2010, 18:26.
    645 ci cabriolet m-performance 2004
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3844
    • Nokia

    #2
    Ei sulla ole sitten toista 18" pyörää? Tai sitten laitat vaan kesärenkaat alle, ei tuolla mitään ongelmaa pitäisi olla niillä ajella, erityisesti nelivedolla.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #3
      Vierintäkehä pitäisi olla oletettavasti kuitenkin samaa luokkaa joten voit kokeilla vaikka initialisoida i-drivestä sen, en usko suurempaa vaaraa kuitenkaan on mikäli toimii ajaessa kuitenkin normaalisti.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #4
        Ensinnäkin ei ole 530d xd vuosimallina 2005,
        auton täytyy olla 9/05 tai uudempi ja 2006 mallia...

        Mitkähän on rengaskoot ja mikä on rekaiden kulumisaste?
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • lofjussi
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 183
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ensinnäkin ei ole 530d xd vuosimallina 2005,
          auton täytyy olla 9/05 tai uudempi ja 2006 mallia...

          Mitkähän on rengaskoot ja mikä on rekaiden kulumisaste?
          Täällähän on avuliasta porukkaa, kiitokset vaan tähän astisista neuvoista...
          Auto on valmistettu olikhan 17.9.2005 ja ensirekisteröity marraskuu 2005 eli lievä 2006

          Rengas koosta minulla ei ole tietoa, mutta tuohon kun saisi varmuuden ettei mitään rikkonnu esim. keskitasauspyörästössä sun muussa...
          645 ci cabriolet m-performance 2004

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2177
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Tomi T View Post
            Ei sulla ole sitten toista 18" pyörää? Tai sitten laitat vaan kesärenkaat alle, ei tuolla mitään ongelmaa pitäisi olla niillä ajella, erityisesti nelivedolla.
            Jep. Koska oleellisin ongelmahan tuossa talvella kesärenkailla ajamisessa on se kuinka nopeesti sen auton saa kiihtymään. Täytyy oikein ihmetellä miks talvirengaspakko koskee myös nelivetoisia autoja.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • Hanza
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1931
              • Juvan Shell. Requiescat in pace

              #7
              Originally posted by Veeksi View Post
              Täytyy oikein ihmetellä miks talvirengaspakko koskee myös nelivetoisia autoja.
              Varmaan sen auton pysähtymisen takia?
              Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

              t: luft waffel

              "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

              Comment

              • docjones
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 127

                #8
                Mikäli taka- ja etuakselien välillä on nopeuseroa(niinkuin tässä tapauksessa) on aina mahdollista että ajamalla saa aikaan vahinkoa. Näin mikäli auton elektroniikka ei tajua tilannetta ja ohjaa keskilukon kiinni osaksi tai kokonaan. Varoitukset renkaiden paineista ovat eri asia tässä yhteydessä.

                Itse noudattaisin samaa sääntöä kuin mitä normaalilla alikoko vararenkaalla ajamisessa on. Suurin sallittu taitaa olla 60 tai 80km/h ja taisi joku km-rajakin olla. Tarkat ohjeet ovat sekä siellä vararenkaassa että ohjekirjassa.

                Miettisin tilannetta myös niin että kyseessähän on kytkin(vaikkakin märkä- ja monilevy-). En lähtisi itse luistattamaan mitään kytkintä 100km matkaa riippumatta missä kohdassa autoa se on. Jos ei mitään muuta niin ainakin omat epäilykset heräisivät tuollaisen luistatuksen vaikutuksesta paketin elinikään...

                -
                JN

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16457
                  • Asikkala

                  #9
                  Onko nykyautolla ajaminen tosiaan näin vaikeaa ?
                  Last edited by jr66; 23-01-2010, 14:43. Reason: Kirjoitusvirhe

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Riippuu renkaiden profiilista, eli miten paljon vierintäkehä eroaa noiden 17" osalta. Jos on molemmat orggis kokoja niin vierintäkehä ei montaakaan milliä heitä.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by joko View Post
                      Riippuu renkaiden profiilista, eli miten paljon vierintäkehä eroaa noiden 17" osalta. Jos on molemmat orggis kokoja niin vierintäkehä ei montaakaan milliä heitä.
                      Näin. Eli oleellista EI ole se vanteen halkaisijan muuttuminen, vaan renkaan vierinäkehän muuttuminen. Oleellista on siis nyt tietää nuo 17" ja 18" renkaiden oikeat koot jotta tiedetään mahdollinen vierintäkehien ero, tai muutoin tätä on ihan turha spekuloida?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎