Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti X-Drive - lukitseeko P-asento eturenkaita?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoopeA08
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 16
    • Helsinki

    Automaatti X-Drive - lukitseeko P-asento eturenkaita?

    Mulla on X3 2.0 dA, johon vaihdoin eilen eka kertaa itse talvirenkaat alle.

    Kun nostin etupään tunkilla ylös (yksi kerrallaan), huomasin, että molemmat eturenkaat pyörivät vapaasti, vaikka vaihde oli P-asennossa.

    Onko se X-drive normaalitoiminta, että P-asento lukitsee vain takarenkaat? Lisäksi olen huomannut, että aika usein auto nytkähtää tai muljahtaa epämukavan tuntuisesti, kun sen sammuttaa P-asentoon mäessä ja kun vapauttaa jarrun ilman, että käsijarru on päällä.

    Pitäisikö käyttää korjaamolla vielä tarkistuksessa ennenkuin takuu menee umpeen
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Tasauspyörästön vuoksi pyörii rengas ilmassa jos toinen on maassa! Sitä en tiedä, että lukitseeko taka- ja etupään...
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • mirCku
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2010
      • 715
      • Nukari

      #3
      ihan normaalia se "nytkähtäminen" joka ikisessä automaatissa mitä mä oon ajellu. käytä käsijarrua.
      sigpic
      E88 125i M-sport
      E87 talviauto

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8260
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by mirCku View Post
        käytä käsijarrua.
        ei tarvi, se mekanismi joka lukitsee kartaanin on mallia hammasratas ja palikka joka putoaa rattaan väliin P-asennossa -> väljää sen verran että auto liikkuu ~10cm P-asennossa
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • mirCku
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2010
          • 715
          • Nukari

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          ei tarvi, se mekanismi joka lukitsee kartaanin on mallia hammasratas ja palikka joka putoaa rattaan väliin P-asennossa -> väljää sen verran että auto liikkuu ~10cm P-asennossa
          no ei tarvii mut mulle ainaki on väitetty että ei tee hirveen hyvää pidemmän päälle seisoskella pienissä mäissä ja muuta pelkän P vaihteen varassa.

          + paljon mielyttävämpää esim tossa taksia ajellessa asiakkaille ettei auto nytkähtäle jos jään johonkin mäkeen ja joudun nostamaan jalan jarrulta ku meen vaikka auttamaan laukkuja ja muuta kontista.
          sigpic
          E88 125i M-sport
          E87 talviauto

          Comment

          • Jackass
            Bimmer Rookie
            • Dec 2007
            • 81

            #6
            Originally posted by mirCku View Post
            no ei tarvii mut mulle ainaki on väitetty että ei tee hirveen hyvää pidemmän päälle seisoskella pienissä mäissä ja muuta pelkän P vaihteen varassa.

            + paljon mielyttävämpää esim tossa taksia ajellessa asiakkaille ettei auto nytkähtäle jos jään johonkin mäkeen ja joudun nostamaan jalan jarrulta ku meen vaikka auttamaan laukkuja ja muuta kontista.
            Samaa sanottu mulle, eli aina käsijarru päälle, ei pelkkä P.

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8260
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by Jackass View Post
              Samaa sanottu mulle, eli aina käsijarru päälle, ei pelkkä P.
              no täällä ei ole koskettu yhdenkään automaattivaihteisen käsijarruun muuten kuin matkalla katsastukseen ja itse katsastuksessa. muuten aina parkkilukon varassa.. enkä kyllä ole ikinä kuullut että kellään olisi parkkilukko hajonnut :think

              Hemi voisi heittää jotain faktaa tähän.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                #8
                Ei se p-lukko käytöstä hajoa. Välykset valuttelen itse pois jarrulla avittamalla, koska se nytkähdys kieltämättä hieman kylmää. Vauhdissa jos vetää päälle niin kuvitella voi, mitä seuraa, samoin auton kuljetus esim. trailerilla olisi suotavaa suorittaa vapaalla, aina se auto elää liinoista huolimatta sen verran, että p-lukkoa vasten nytkyttäessä saattaa jotain vaikka hajotakin.

                En silti sano, etteikö käsijarrun käyttö ainakin joissain tilanteissa olisi suotavaa. Se auto pysyy kyllä jyrkkään mäkeen pysäköitynä p-lukkoa vasten ilman mitään ongelmaa, ainakin, kunnes joku tunari kanssa-autoilija tuuttaa pienen pusun takapuskuriin...
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Sehän on ihan sama onko etu- taka- vai kiinteä neliveto kun yhden vetävän pyörän nostaa ylös, niin pelkän tunkin varassa auto on jos ei ole käsijarrua tai kiilaa stopparina. 330xda ilman x-driveä on ihan "vetelä" kun minkä tahansa pyörän nostaa, ei meinannut millään pysyä tunkin päällä omassa pihassa. Joo käsijarru oli jumissa käytönpuutteesta.

                  X-drivehän on kuin takavetoinen kunnes löytyy luistoa, eli etu- ja taka-akselin välillä nopeuseroa.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • harriba
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 420
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Esal View Post
                    X-drivehän on kuin takavetoinen kunnes löytyy luistoa, eli etu- ja taka-akselin välillä nopeuseroa.
                    Eipäs ole

                    Kuivalla asvaltilla voimasta jaetaan eteen 40% ja taakse 60%*. En usko että tällöin on etu- ja taka-akselien välillä mitään nopeuseroja...

                    Eli xdrive ei ole systeemi, jolla kompensoidaan pidon menetystä, vaan systeemi jolla ehkäistään sitä.

                    *) http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/tec..._3/xdrive.html
                    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by harriba View Post
                      Eipäs ole

                      Kuivalla asvaltilla voimasta jaetaan eteen 40% ja taakse 60%*. En usko että tällöin on etu- ja taka-akselien välillä mitään nopeuseroja...

                      Eli xdrive ei ole systeemi, jolla kompensoidaan pidon menetystä, vaan systeemi jolla ehkäistään sitä.

                      *) http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/tec..._3/xdrive.html
                      Juu, siellä olikin sähköhydraulinen keskitasauspyörästön lukko eikä "etuvedon kytkentä". Vanhemmalle 330xda ohjekirjassa on voimanjako 38/62

                      Mutta alkuperäiseen kysymykseen, myös x-drive mallista yhden pyörän ylös nosto kumoaa P-lukituksen? eli käsijarrua tulisi käyttää renkaanvaihdossa jos haluaa varmistaa paikallaan pysymisen.

                      edit: Paitsi että "RoopeA08" mainitsee että eturenkaat pyörivät vapaasti, kuinka tämä tekniikka nyt on?
                      Last edited by Esal; 26-10-2010, 09:46.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎