Ajattelin laittaa e30 320i:hin e28 528i koneen.siis 2.7 eta koneen.osaako kukaan sanoa käykö 2litrasen moottorin ohjausboksi tohon toiseen koneeseen?jos ei käy ni oisko kellään myytävänä sen 2.7 eta koneen ohajusboksia(ite myin sen rahapulassa kauan sitten pois).muutenhan toi taitaa olla aika simppeli vaihto,siihen kun vielä laittaa sen kakkosen kannen koneistuksen jälkeen ni pitäis tulla vähä potkuaki :wink:
320/328 ?
Collapse
X
-
Re: 320/328 ?
M20 pohjainen eta on eri kone kuin E28:ssa myöskin esiintynyt m30-pohjainen 2.8 litrainen. Etan tilavuus on 2.7 litraa.Originally posted by AnttihaAjattelin laittaa e30 320i:hin e28 528i koneen.siis 2.7 eta koneen.osaako kukaan sanoa käykö 2litrasen moottorin ohjausboksi tohon toiseen koneeseen?jos ei käy ni oisko kellään myytävänä sen 2.7 eta koneen ohajusboksia(ite myin sen rahapulassa kauan sitten pois).muutenhan toi taitaa olla aika simppeli vaihto,siihen kun vielä laittaa sen kakkosen kannen koneistuksen jälkeen ni pitäis tulla vähä potkuaki :wink:
Jos tarkoituksena on tehdä tuosta virivirimasiina joka kulkee kovaa, niin sekä 2-litraisen että etan boksi on huonoja vaihtoehtoja. m20b25 motronic -koneen (vakiona 170 heppaa, joka tullee olemaan suunnilleen sinunkin koneesi teho) boksi ja suuttimet voisivat olla helpoimmat ja halvimmat "vakio"ratkaisut, mutta nekin voi jäädä nopeasti pieneksi...E39 520iA -02
-
Re: 320/328 ?
M20 pohjainen eta on eri kone kuin E28:ssa myöskin esiintynyt m30-pohjainen 2.8 litrainen. Etan tilavuus on 2.7 litraa.
Jos tarkoituksena on tehdä tuosta virivirimasiina joka kulkee kovaa, niin sekä 2-litraisen että etan boksi on huonoja vaihtoehtoja. m20b25 motronic -koneen (vakiona 170 heppaa, joka tullee olemaan suunnilleen sinunkin koneesi teho) boksi ja suuttimet voisivat olla helpoimmat ja halvimmat "vakio"ratkaisut, mutta nekin voi jäädä nopeasti pieneksi...[/quote]
joo tilavuus on 2.7 mut siis se on e28:sta ja koneessa lukee 2.7e.t.a.ekaksi tarkoitus on saada se ihan vaan käyntiin ja liikkeelle.tehojahan tossa on kai 184hp.ihan vaan sitä että käykö se kone hyvin sillä kakkosen boksilla tai ollenkaan?minkä boksi toi m20b25 on?
Comment
-
Vai niin.
528i:ssä ei muuten ole m20b27 eta moottoria vaan m30b28. Ainut 528 missä on eta on ameriikan malli 528e. Jos et usko laita kookkeliin 528e ja katso.
BMW clubin sivuilla on muuten väärä tieto, sorry.
Tehoa tästä m20b27 myllystä löytyy mahtavat 120 -130 heppaa.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Comment
-
Kyse on kahdesta täysin eri moottorityypistä. M30 on n 10cm pidempi kun M20 moottori. ETA on ns säästömoottori jossa on haettu suurta alakierrosvääntöä ja pientä kulutusta. USA-mallin 528e moottori on sama kun euroopan mallin 525e.Originally posted by Anttihamillähän sen sais selville mikä kone toi lopulta sit on?ja minkä takia tossa m20b27 koneessa on niin paljon vähemmän tehoa ku m30b28:ssa?oisko kansi vaan erilainen vai onkohan jotai muutaki?kukahan tietäis?
Nokka-akseli on vain neljästä kohtaa laakeroitu, männänrenkaiden puristusvoima on vain 17Nm, imusarja on pitkä ja pienihalkaisijainen, venttilinjouset on löysemmät ja vesipumpun siivet on muotoiltu niin että samalla tuotolla tarvitaan vähemmän tehoa sen pyörittämiseen.
90kW /4250k/min
230Nm / 3250k/min
Rajotin 5000k/min
Tuossa yleisimmän version eli 9.0:1 puristeisen Kat mallin arvot
Moottorityyppi 27 6K A
Muita versioita ovat
27 6E A 92kW
27 6E A/A 88kW Itävalta-versio
27 6K A/A 88kW Itävalta-versio Kat
27 6E B 95kW 9.85->
27 6K B 95kW Kat
Käytä 320i ruiskuja ja kantta tuon alakerran kanssa sellaisenaan ja saat n 170hv. Jos vaihdat 325i M20 imusarjan ja kaasuläpän saat n 5-10hv enemmän ja selvästi enemmän alakierrosvääntöä. Älä käytä mitään ETAn ruiskukomponenteistä. Tosin suuttimet on samat kun 320i/323i E30, samoin kaasuläppä ja tulpanjohdot samat kun 325i E30.
Imusarjan kanavat kannattaa muotoilla kannen kanaviin sopiviksi tiivisteiden kanssa ettei jää kynnystä jos käytät 325i imusarjaa.
Ole tyytyväinen ettei se ole 528i M30 moottori - olisit ihmeissäsi sitä E30 konehuoneeseen asentaessasi :wink:
Comment
-
[quote="Jacek"]Mutta hyvin sopii...kaikki 10mm vesipumpun pyörän ja syylärin välissä...Originally posted by Anttiha
Ole tyytyväinen ettei se ole 528i M30 moottori - olisit ihmeissäsi sitä E30 konehuoneeseen asentaessasi :wink:Tallin täytteet:
E70 3.0d -09
E34 540ia -94
E39 520d -00
E39 528i M-sport -00
E60 520i -04
E30 -86
E61 520da -09
Comment
-
No sopii ja sopii. Jos kaveri ei erota M20 ja M30 koneita toisistaan niin luuletkos että se saa M30 koneen asennettua E30 koriin ?Originally posted by jani1632Mutta hyvin sopii...kaikki 10mm vesipumpun pyörän ja syylärin välissä...
Onhan noita tullu kaikenlaisia tehtyä ja tossa ulkona seisoo mm 335i touring E30 vailla uutta omistajaa
Comment
-
Kyllä vaan..mielenkiinnosta kyselen että millaiset koneen korvat tuossa sun m30 touringissa on ...omassa harrastepelissä ovat tehty www.e30.de löytyneiden ohjeiden mukaan..Originally posted by JacekNo sopii ja sopii. Jos kaveri ei erota M20 ja M30 koneita toisistaan niin luuletkos että se saa M30 koneen asennettua E30 koriin ?Originally posted by jani1632Mutta hyvin sopii...kaikki 10mm vesipumpun pyörän ja syylärin välissä...
Onhan noita tullu kaikenlaisia tehtyä ja tossa ulkona seisoo mm 335i touring E30 vailla uutta omistajaa
Tallin täytteet:
E70 3.0d -09
E34 540ia -94
E39 520d -00
E39 528i M-sport -00
E60 520i -04
E30 -86
E61 520da -09
Comment
-
Itsetehdyt ovat, ei tosin mun käsialaa vaan ostin ton valmiina saksasta tollasenaan. Idea siinä on se että se on jo saksassa muutoskatsastettu ja sen leimaaminen suomeen tollasenaan 3.5L koneella on helppoa.Originally posted by jani1632Kyllä vaan..mielenkiinnosta kyselen että millaiset koneen korvat tuossa sun m30 touringissa on ...omassa harrastepelissä ovat tehty www.e30.de löytyneiden ohjeiden mukaan..
Tinon tekemät korvat on hyvät myös koska niissä on 3 eri asentoa. Toi kone tossa on todella takana joka on hyvä, ilmastointi mahtuisi ja lisäksi se on tehty M30 koneen kumityynyille. M20 kumityynyillä on ikävä tapa kuoleutua M30 tai S38 koneen painon alla. Saa lisäillä prikkoja korvan ja kumin väliin aika tiuhaan.
Comment
-
Meinaatko siis, että b20 koneen suuttimilla ja boksilla tuotto riittää 170+hv asti? Olen ihmeissäni, kerro lisää...Originally posted by JacekKäytä 320i ruiskuja ja kantta tuon alakerran kanssa sellaisenaan ja saat n 170hv. Jos vaihdat 325i M20 imusarjan ja kaasuläpän saat n 5-10hv enemmän ja selvästi enemmän alakierrosvääntöä. Älä käytä mitään ETAn ruiskukomponenteistä. Tosin suuttimet on samat kun 320i/323i E30, samoin kaasuläppä ja tulpanjohdot samat kun 325i E30.E39 520iA -02
Comment
-
Meinaan kyllä ja ei ole MuTua vaan useampi kymmenen on tullut niitäkin tehtyä. Massamittarin jousta on joissain tapauksissa säädetty penkissä tehoja mitattaessa. Olettamus siitä että suuttimia PITÄÄ vaihtaa aina kun iskutilavuus kasvaa on väärä. Esim 320i E30 ja 323i E30 on aivan samat suuttimet 133 @ 2,5bar tuotolla ja 325i suuttimien 175 @ 3.0bar ei sekään paljon tuosta poikkea jos toisten bensanpainetta nostetaan 2.5-> 3.0bar.Originally posted by SicknessMeinaatko siis, että b20 koneen suuttimilla ja boksilla tuotto riittää 170+hv asti? Olen ihmeissäni, kerro lisää...
Sen voi sitäpaitsi tehdä helposti painamalla paineensäädintä hieman kasaan alipaineletkuliitoksen ympäriltä. Toinen tapa on tietysti lisätä suuttimien aukioloaikaa mutta se on kotikeinoin paljon hankalampaa.
Seosta voi rikastaa monellakin eri tavalla ja liian iso suutin on vain haitaksi. Jos seokset ovat kohdallaan, ei ole mitään syytä vaihtaa suuttimia tai muitkakaan seokseen vaikuttavia komponenttejä.
Jos taas penkissä havaitaan seoksen menevän laihaksi on tilanne toinen. Näin ei kumminkaan ole tähän mennessä käynyt kun on laitettu pelkästään 2,7L alakerta 2.0L ruiskujen ja kannen kanssa ja tuloksena on ollut hämmästyttävällä tarkkuudella n 170hv joka kerta.
Syitä siihen miksi tuohon tehoon ei päästä tai miksi seos on pielessä voi luonnollisesti olla lukuisia, kaikki tämä lähtee tietysti siitä että osat ovat ehjiä ja että muutostyö & asennukset on tehty oikein.
Comment
Comment