Announcement

Collapse
No announcement yet.

SRC autoista ja vapaavirtausfilttereistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wille325
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 233
    • Seinäjoki

    SRC autoista ja vapaavirtausfilttereistä

    Tuossa VM:ä lukiessa pisti silmään SRC autojen esittelyssä, miten esim. kahdessa M3:ssa oli kartiovapaavirtaussuodatin eikä kummassakaan tainnut olla minkäänlaista kotelointia filttereille.

    Aika ihme juttu, että ei mitään kotelointia tolle filsulle oo, kun noissa nyt varsinkin luulis konetilan ilman olevan pirun kuumaa ja sit kone imee kokoajan sitä kuumaa ilmaa.. Kertokaas nyt viisaammat onko tossa joku juju mitä mä en vaan hokannut, että miksi ylipäänsä käyttävät autoissaan noita tälläkin foorumilla aika paljon haukuttuja kartiovaparifilttereitä. :roll:

    Samassa jutussa oli miten M3:seen tuli hiilikuituisen imukotelon vaihdolla huomattavasti heppoja, koska vakiossa on panostettu niin paljon imuäänien vaimentamiseen. Mullekin sellanen!
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: SRC autoista ja vapaavirtausfilttereistä

    Originally posted by Wille325
    Tuossa VM:ä lukiessa pisti silmään SRC autojen esittelyssä, miten esim. kahdessa M3:ssa oli kartiovapaavirtaussuodatin eikä kummassakaan tainnut olla minkäänlaista kotelointia filttereille.

    Aika ihme juttu, että ei mitään kotelointia tolle filsulle oo, kun noissa nyt varsinkin luulis konetilan ilman olevan pirun kuumaa ja sit kone imee kokoajan sitä kuumaa ilmaa.. Kertokaas nyt viisaammat onko tossa joku juju mitä mä en vaan hokannut, että miksi ylipäänsä käyttävät autoissaan noita tälläkin foorumilla aika paljon haukuttuja kartiovaparifilttereitä. :roll:

    Samassa jutussa oli miten M3:seen tuli hiilikuituisen imukotelon vaihdolla huomattavasti heppoja, koska vakiossa on panostettu niin paljon imuäänien vaimentamiseen. Mullekin sellanen!
    Niille autoille on tehty muutakin kuin vain vaihdettu filtteri. Silloin niistä on jotain iloakin.

    Toisaalta moottorit ovat myös sellaisessa käytössä ettei niiden ajatellakkaan kestävän seuraavaa 20vuotta ja 400 000km, joten filtterin tärkein tehtävä on estää pieneläinten (lintu, rotta, mäyräkoira, pieni hevonen) imeytyminen koneeseen.

    Comment

    • bmw harrastelija
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 757
      • -

      #3
      Niille EI juurikaan ole tehty muutoksia, sen voi itse lukia kyseisestä artikkelista...Ja lämpöongelmia niissä tuntuu olevan, aika jännä juttu siirtää syyläri kontin puolelle...
      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
      Alex von Falkenhausen

      Comment

      • sspit
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 357
        • Lappeenranta

        #4
        noita hiilikuitusii koteloita sai jostai (uusin GTi) hinta tais olla sit jotai 300€ onko toi sit nyt sen arvonen..
        BMW 325i

        Comment

        • Wille325
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 233
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by sspit
          noita hiilikuitusii koteloita sai jostai (uusin GTi) hinta tais olla sit jotai 300€ onko toi sit nyt sen arvonen..
          Taitaa jäädä ostamatta, satasella oisin saattanut piruuttani ostaakin.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #6
            vähä epäilen, että tolla 300€ ei saa ku lookkia autoonsa...laadukkaat tuotteet maksaa hippasen enemmän :wink:

            esim S14 koneeseen tehdyt carbon viripaineboxit maksaa 1000€ ylöspäin...

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              No jos se syyläri on kontissa, niin maskin läpi tulevaa ilmaa ei kuumenna mikään, joten se suodatin saa melkolailla kylmää ilmaa.
              ---

              Comment

              • Wille325
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 233
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by -Tapi
                No jos se syyläri on kontissa, niin maskin läpi tulevaa ilmaa ei kuumenna mikään, joten se suodatin saa melkolailla kylmää ilmaa.
                ¨
                Mutta luulis että tulikuuma pakosarja lämmittää sitä konehuoneen ilmaa silti kohtuu paljon.

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Jokainen S38 tai S50/s52 moottoreilla ajanut tietää miten suuri vaikutus imuilman lämpötilalla on tehoihin. Kesällä kaupunkiajossa tehot katoavat silmissä, maantielle kun pääsee niin taas mennään.

                  Esimerkkinä S38B36 penkissä +27°C ulkolämpötilassa ottaen imuilman suoraan alkuperäistä tietä 288hv. Hallin ikkunasta pitkällä letkulla ulkoilmaa imien 327hv. Harisella aikoinaan testattu.

                  S38 moottoreissa on tavalliset paperitiivisteet syl.kannen ja imusarjan välillä eli lämpö johtuu kannesta epäedullisesti imusarjaan ja sitäkautta nostaa imuilman lämpötilaa. Kyseisissä moottoreissa on imuilman lämpöanturi jonka perusteella sytytysennakkoa muutetaan lämpöjen noustessa. Kyseinen anturi on vain typerästi sijoitettu putsarikoteloon joka ei tietenkään osaa huomioida imusarjan/kerääjäkotelon lämmittämää imuilmaa.

                  S50/S52 moottoreissa on keraamiset tiivisteet imusarjan ja kannen välissä (lisäksi O-renkaat) ja imuilman lämpöanturi kerääjäkotelossa.

                  Vapaavirtausputsarista on vain haittaa jos se imee lämmintä ilmaa konehuoneesta. Lisäksi ne menevät huomattavasti nopeammin tukkoon kun alkuperäiset paperitiivisteet missä kohtaa sekin minimaalinen (1-3hv mitattu) tehohyöty menetetään.

                  Imuääniä em. moottoreihin niillä kyllä saa. Kuten joku muukin jo totesi niin hiilikuituista kerääjäkoteloa on aivan turha haaveilla alle 1000€, 6-syl ollessa kyseessä 2000€ on lähempänä totuutta. Ei sovi unohtaa hiilikuituosien korkeita valmistuskustannuksia. Autoklaavia ei jokapojan pajasta löydykään.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • vleivo
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 708
                    • Zürich Switzerland

                    #10
                    ^^Juuri näin.^^
                    1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                    1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                    1991 Ford Mustang GT 5.0
                    1994 BMW M5 3.8
                    2011 H-D Fatboy Special
                    2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                    Comment

                    • Wille325
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 233
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Jacek, sitähän minä ekassa viestissä juuri ihmettelinkin, että miksiköhän käyttävät noissa autoissa sitten noita kartiofilttereitä, varsinkin kun ainakaan minun silmään ei osunut mitään kotelointi tms. patenttia millä kuuman ilman pääsy filtterille estyisi/vähenisi.

                      Comment

                      • DONNERWETTER
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1666
                        • Turku, Finland

                        #12
                        Originally posted by Jacek
                        Jokainen S38 tai S50/s52 moottoreilla ajanut tietää miten suuri vaikutus imuilman lämpötilalla on tehoihin. Kesällä kaupunkiajossa tehot katoavat silmissä, maantielle kun pääsee niin taas mennään.

                        Esimerkkinä S38B36 penkissä +27°C ulkolämpötilassa ottaen imuilman suoraan alkuperäistä tietä 288hv. Hallin ikkunasta pitkällä letkulla ulkoilmaa imien 327hv. Harisella aikoinaan testattu.

                        S38 moottoreissa on tavalliset paperitiivisteet syl.kannen ja imusarjan välillä eli lämpö johtuu kannesta epäedullisesti imusarjaan ja sitäkautta nostaa imuilman lämpötilaa. Kyseisissä moottoreissa on imuilman lämpöanturi jonka perusteella sytytysennakkoa muutetaan lämpöjen noustessa. Kyseinen anturi on vain typerästi sijoitettu putsarikoteloon joka ei tietenkään osaa huomioida imusarjan/kerääjäkotelon lämmittämää imuilmaa.

                        S50/S52 moottoreissa on keraamiset tiivisteet imusarjan ja kannen välissä (lisäksi O-renkaat) ja imuilman lämpöanturi kerääjäkotelossa.

                        Vapaavirtausputsarista on vain haittaa jos se imee lämmintä ilmaa konehuoneesta. Lisäksi ne menevät huomattavasti nopeammin tukkoon kun alkuperäiset paperitiivisteet missä kohtaa sekin minimaalinen (1-3hv mitattu) tehohyöty menetetään.

                        Imuääniä em. moottoreihin niillä kyllä saa. Kuten joku muukin jo totesi niin hiilikuituista kerääjäkoteloa on aivan turha haaveilla alle 1000€, 6-syl ollessa kyseessä 2000€ on lähempänä totuutta. Ei sovi unohtaa hiilikuituosien korkeita valmistuskustannuksia. Autoklaavia ei jokapojan pajasta löydykään.
                        Mutta ulkona oli pakkasta -13 astetta :wink:
                        Porsche 911/996 GT3 Mk II
                        Porsche 911/997 Turbo MK I
                        BMW M Coupe DS Motorsport
                        BMW F20 120iM -16
                        ____________________________
                        Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                        Ex. BMW E30 318i -88

                        "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                        Comment

                        • bmw harrastelija
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 757
                          • -

                          #13
                          Artikkelissa luki, että niissä on lämpöongelmia, josta ei olla päästy eroon(vielä)
                          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                          Alex von Falkenhausen

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by DONNERWETTER
                            Mutta ulkona oli pakkasta -13 astetta :wink:
                            Ulkolämpötila oli 27. Jokainen penkissä käynyt tietää miten kuuma sisäilma sellaisessa hallissa on vaikka kaikissa on aina iso tuuletin. Olosuhteet vastaavat hyvinkin kaupunkiajoa kesäkuumalla. Ruuhkassa.

                            S38 moottorin kerääjäkotelo on kesällä kaupunkiajossa niin kuuma ettei sen päällä voi pitää kättä. Tehoero on todella dramaattinen ja useamman kymmenen asteen ero imuilman lämpötilassa ulkoilmaan muodostuu helposti.

                            Ei, ulkona ei siis ollut -13 :wink:

                            En ole lukenut ko. artikkelia, otin vain kantaa tuohon imuilman lämpötila-asiaan. Se on kumminkin merkittävä tekijä em moottoreiden kohdalla johon kannattaa kiinnittää huomiota ihmesuteja sinne asentaessaan
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • Wille325
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 233
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by bmw harrastelija
                              Artikkelissa luki, että niissä on lämpöongelmia, josta ei olla päästy eroon(vielä)
                              Mutta eikö niillä lämpöongelmilla tarkoitettu lähinnä moottorin lämpöjä, ei imuilman.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎