Originally posted by Jacek
ETK saksan hinnastotiedostot
Collapse
X
-
En ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitit mutta ei merkkiliike voi kieltäytyä asentamasta asiakkaan itsensä hankkimaa alkuperäisosaa eikä myöskään laskuttaa siitä enemmän tjms. Tokihan osan täytyy olla oikea ja sopiva eikä olisi ensimmäinen kerta kun asiakas on hankkinut väärän osan.
Ns vapaat korjaamot voivat toki itse tehdä mitä haluavat tuollaisessa tapauksessa mutta nythän on jo kulman takana se tilanne että esim uuden auton takuu ei mitätöidy jos huollattaa autoansa ei-merkkiliikkeessä ja käyttää ei-alkuperäisiä osia. Saksassa tästä on keskusteltu tiiviisti viimeaikoina eli ns Freie Werkstätte.
Comment
-
-
Originally posted by KeimoOnko kokemusta tilanteissa, jossa on sitten hankittu Saksan BMW:ltä ja vie sen esim. Laakkoselle vaihdettavaksi rikki menneen osan tilalle. Vaatiko merkkilliikkeet, että korjauksessa käytetyt osat täytyy ostaa po. liikkeestä?
Ja jos tehdas antaa 24kk takuun varaosille ja takuun ehtona on että se asennetaan valtuutetussa BMW-huollossa, niin tuontiosilla pitäisi homma hoitua yhtä lailla. Mutta jos 24kk takuu on jotain BMW Suomen "pidä BMW:si BMW:nä - käytä alkuperäisvaraosia"-kampanjaa", niin silloin tilanne voi olla toinen.
Comment
-
-
Originally posted by JacekEn ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitit mutta ei merkkiliike voi kieltäytyä asentamasta asiakkaan itsensä hankkimaa alkuperäisosaa eikä myöskään laskuttaa siitä enemmän tjms. Tokihan osan täytyy olla oikea ja sopiva eikä olisi ensimmäinen kerta kun asiakas on hankkinut väärän osan.
Ns vapaat korjaamot voivat toki itse tehdä mitä haluavat tuollaisessa tapauksessa mutta nythän on jo kulman takana se tilanne että esim uuden auton takuu ei mitätöidy jos huollattaa autoansa ei-merkkiliikkeessä ja käyttää ei-alkuperäisiä osia. Saksassa tästä on keskusteltu tiiviisti viimeaikoina eli ns Freie Werkstätte.
Tuo uusiena autojen takuukorjaus juttu perustuu EU:n kilpailuoikeusdirektiiviin, jolla sinällänsä on pyritty poistamaaan autotehtaiden sanelupolitiikkaa.
Mielenkiinnolla odotan, miten tämä autovaraosakauppaa koskeva kilpailuviraston tutkimus edistyy.
Comment
-
-
Originally posted by KeimoNiin, nimenomaan siitä oli kysymys, että jos vaikka ostan Garretin maahantuojalta uuden 525d:ssä käytetyn turbon ja kiikutan sen BMW-merkkihuoltoon, he eivät voisi kieltäytyä asentamasta sitä autooni. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Comment
-
-
Tietääkö kukaan miten määräytyy hinnat, joita ei osille ETK:sta löydy, mutta joita osia bemariliikkeestä kuitenkin voi ostaa. Muutaman kerran on jo tapahtunut, mutten tajunnut kysyä mistä hinta lopulta ilmestyi???? Luulisi, että netissä jaossa olevat hintatiedostot olisi täydellisiä, eikä editoituja...Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Kävin tossa pari päivää sitten bemariliikkeessä ja huomasn esim. mittaristoasioissa sellasta, että härmän ETK näytti hinnat niille ja sitten kun tuplaklikkas sitä varaosariviä, niin avautu sivu, jossa oli lisää vaihtoehtoja, eli siis ts. eri maiden variantit. Noo himassa tolla günther-ETK:lla ei saanu tosta mittaristosta hintaa eikä muutakaan tietoa. Johtopäätös on ainakin mulla se, että toi bemariliikkeissä oleva etka on täydellisempi kuin himassa. Jos ne hintafilet ja muut filet on samoja, niin silloin bemariliikkeet saa osan etkan tiedoista suoraan verkosta ja tähän ei ole kai mahdollisuutta himassa. Tää sama ero on myös saksan bemariliikkeen judansseja ja himaetkaa verrattaessa, eli himassa on paljon puuttuvia hintoja mitkä sakuliikkeestä löytyy. Niin ja tottakai osaa kamoista ei toimiteta enää ollenkaan.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
kari70
mä en tiedä kyl mikä on RealOEM.com, mutta ETK on beemerin alkup varaosaohjelma, josta näkee siis varaosien kuvat, varaosanumerot ja yleensä myös hinnat.Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.
Comment
-
-
Tämä "omien" osien kiikuttaminen asennettavaksi aiheuttaa hieman päänvaivaa
korjaamoille. On nimittäin niin, että jos kiikutan itse hankkimani osan pajalle ja he asentavat sen, niin silloin takuun antaa asenuksen suorittanut liike eikä osan myynyt taho. Toki osan rikkouduttua voi asennuksen suorittanut liike yrittää saada osaa takuuseen myyjäliikkeen kautta, mutta tämä aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä. Ja pitää muistaa, että merkkiliikkeessäkään ei ole pakko asentaa osaa jonka asiakas on itse toimittanut,tuskin siitä kukaan kieltäytyy, jos osa on oikeanlainen ja alkuperäinen.
Alkuperäisten osien takuu toimii kaikkialla riippumatta siitä mistä maasta osa on ostettu. Kuitenkin kannattaa kuitti säilyttää. Mitä hinnoitteluun tulee, niin tuskin BMW-Suomi niitä hintoja itse keksii. Yleensä hinnat määräytyvät keskusvaraston hinnoittelun mukaa, elikkä kannattaa toki aina hintoja kilpailuttaa, näin ainakin monen muun merkin kohdalla.
Vielä hieman tuosta osien ja työn hinnoittelusta. Totta on, että korjaamot tekee tulosta myymällä työtä ja osaamista, kuten tekee varaosapuolikin. Se ei liene rikos?? Mikäli kaikki täällä olevat ihmiset myisivät tuotteensa tai osaamisensa netolla, niin millä sitä bensaa sitten ostetaan??
Comment
-
-
Originally posted by skebeTämä "omien" osien kiikuttaminen asennettavaksi aiheuttaa hieman päänvaivaa korjaamoille. On nimittäin niin, että jos kiikutan itse hankkimani osan pajalle ja he asentavat sen, niin silloin takuun antaa asenuksen suorittanut liike eikä osan myynyt taho.
Comment
-
Comment