memebuy23buy

ETK saksan hinnastotiedostot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #16
    Originally posted by Jacek
    Originally posted by Rapamaha
    Mjaa... mikäs taho sen takuun viime kädessä myöntää, paikallinen merkkihuolto, maahantuoja, vaiko itse pääpaja? Harkitsin tuota saksanmaalta tilaamista toissakesänä kun piti E39:iin vaihdattaa hammastanko, ETK näytti muistaakseni jotain 800EUR hintatasoa, paikallisen huollon tiskiltä 1050EUR.
    Kyllähän se tehdas takuun myöntää osilleen ja jokainen merkkiliike on velvoitettu noudattamaan sitä hankintamaasta riippumatta. VEHO kokeili joskus kauan sitten onneaan tässä asiassa kun kieltäytyi huoltamasta ns harmaatuontimersuja. Tehdas ilmoitti että huollatte ja takuulla tai lakkaatte myymästä mersuja. Näin.

    Onhan se selvää etteivät jälleenmyyjät ilahdu siitä että osat hankitaan muualta mutta tästä saa BMW Suomi syyttää itseään mikäli hinnoittelee osat liian kalliiksi. Pienen rahtilisän ymmärrän kyllä mutta 50% ei ole "pieni rahtilisä". Jos kaikki aina tyytyvät mukisematta tilanteeseen, ei mikään koskaan muutu.

    Sama ilmiö on nähtävissä autoverotuksessa ja käytettyjen autojen hinnoissa liikkeissä. Tietysti liikkeet yrittävät pitää viimeiseen asti korkeita hintoja yllä mutta kun aina vaan useampi jolla siihen on varaa hankkii autonsa halvemmalta ulkomailla on hintatason pakko pudota liikkeissäkin. Rahoitus on se ruuvi jota autoliikkeet käyttävät ja rankimmin tämä näkyy hyötyajoneuvopuolella. Autot maksavat paljon ja yritykset tarvitsevat rahoituksen. Rahoitusliikkeet eivät rahoita ajoneuvoja jotka eivät ole suomen rekisterissä ja tästä syystä suomen ja saksan hintataso ko. autoissa on ihan eri tasolla. 100.000€ kuorma-autossa tulee äkkiä 15.000-20.000€ hintaero.

    Verratkaa siis hintoja ja jos suomen ja saksan hinnan välillä on 50-100% hintaeroa niin kysykää tiskillä miksi. Helppo tapa on tulostaa tilaus/keräyslista ETKlta ja lampsia sen kanssa BMWlle. Siinä näkyvät osanumerot ja hinnat saksassa ja vertailu on helppoa. Ei asiat muutu itsekseen kiukuttelemalla. Siksi minä tämän hinnaston halusin jakeluun.

    Muistakaa kumminkin että piirimyyjä ei hinnoittele osia ja toimii sangen pienillä katteilla. Kiukuttelemaan ei siis kannata ryhtyä mutta tyhmä on se joka maksaa 50% enemmän edes kysymättä miksi.
    Onko kokemusta tilanteissa, jossa on sitten hankittu Saksan BMW:ltä ja vie sen esim. Laakkoselle vaihdettavaksi rikki menneen osan tilalle. Vaatiko merkkilliikkeet, että korjauksessa käytetyt osat täytyy ostaa po. liikkeestä?

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #17
      En ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitit mutta ei merkkiliike voi kieltäytyä asentamasta asiakkaan itsensä hankkimaa alkuperäisosaa eikä myöskään laskuttaa siitä enemmän tjms. Tokihan osan täytyy olla oikea ja sopiva eikä olisi ensimmäinen kerta kun asiakas on hankkinut väärän osan.

      Ns vapaat korjaamot voivat toki itse tehdä mitä haluavat tuollaisessa tapauksessa mutta nythän on jo kulman takana se tilanne että esim uuden auton takuu ei mitätöidy jos huollattaa autoansa ei-merkkiliikkeessä ja käyttää ei-alkuperäisiä osia. Saksassa tästä on keskusteltu tiiviisti viimeaikoina eli ns Freie Werkstätte.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #18
        Originally posted by Keimo
        Onko kokemusta tilanteissa, jossa on sitten hankittu Saksan BMW:ltä ja vie sen esim. Laakkoselle vaihdettavaksi rikki menneen osan tilalle. Vaatiko merkkilliikkeet, että korjauksessa käytetyt osat täytyy ostaa po. liikkeestä?
        No ainakin sellainen olisi onnistunut, että olisin hommannut ite käytetyn hammastangon ja vaihtotyön olisi hoitanut merkkihuolto. Jos kerran huollon kate varaosista on ohuehko, niin silloinhan tiliä tehdään myös työllä? Eli kait ne periaatteessa tekee melkein mitä installaatioita vaan kunhan auto on oikeaa merkkiä

        Ja jos tehdas antaa 24kk takuun varaosille ja takuun ehtona on että se asennetaan valtuutetussa BMW-huollossa, niin tuontiosilla pitäisi homma hoitua yhtä lailla. Mutta jos 24kk takuu on jotain BMW Suomen "pidä BMW:si BMW:nä - käytä alkuperäisvaraosia"-kampanjaa", niin silloin tilanne voi olla toinen.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Wittu_joo
          Noi muuten saa auki myös muistiolla. Voi sieltä kattoo hintoja jos varaosanumeron tietää.
          Eikös nuo hinnat ole ilman ALV:ia? ETK:ssahan näkyy kaksi hintaa ja vain se pienempi on tuossa price-listassa.
          E39 528iA

          Comment

          • JuhaK
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 221
            • Etelä-Suomi

            #20
            sori taas kerran hölmöyteni...mut mikä on ETK :oops:
            850--voimaa kuin Veturissa

            Comment

            • Jacek
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 552
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by JuhaK
              sori taas kerran hölmöyteni...mut mikä on ETK :oops:

              Elektronische TeileKatalog eli BMWn varaosaromppu. Englanniksi EPC eli Electronic Parts Catalogue
              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

              Osia myytävänä

              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #22
                Originally posted by Jacek
                En ole varma ymmärsinkö täysin mitä tarkoitit mutta ei merkkiliike voi kieltäytyä asentamasta asiakkaan itsensä hankkimaa alkuperäisosaa eikä myöskään laskuttaa siitä enemmän tjms. Tokihan osan täytyy olla oikea ja sopiva eikä olisi ensimmäinen kerta kun asiakas on hankkinut väärän osan.

                Ns vapaat korjaamot voivat toki itse tehdä mitä haluavat tuollaisessa tapauksessa mutta nythän on jo kulman takana se tilanne että esim uuden auton takuu ei mitätöidy jos huollattaa autoansa ei-merkkiliikkeessä ja käyttää ei-alkuperäisiä osia. Saksassa tästä on keskusteltu tiiviisti viimeaikoina eli ns Freie Werkstätte.
                Niin, nimenomaan siitä oli kysymys, että jos vaikka ostan Garretin maahantuojalta uuden 525d:ssä käytetyn turbon ja kiikutan sen BMW-merkkihuoltoon, he eivät voisi kieltäytyä asentamasta sitä autooni. Ihan mielenkiinnosta kyselen.

                Tuo uusiena autojen takuukorjaus juttu perustuu EU:n kilpailuoikeusdirektiiviin, jolla sinällänsä on pyritty poistamaaan autotehtaiden sanelupolitiikkaa.

                Mielenkiinnolla odotan, miten tämä autovaraosakauppaa koskeva kilpailuviraston tutkimus edistyy.

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Keimo
                  Niin, nimenomaan siitä oli kysymys, että jos vaikka ostan Garretin maahantuojalta uuden 525d:ssä käytetyn turbon ja kiikutan sen BMW-merkkihuoltoon, he eivät voisi kieltäytyä asentamasta sitä autooni. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
                  En ole varma tuosta koska silloinhan ei ole kyse alkuperäisestä BMW -osasta vaan alihankkijalta suoraan ostetusta. Epäilisin että halutessaan voivat kieltäytyä tuon asentamisesta tai vähintäänkin takuun myöntämisestä asennukselle koska se ei ole BMW -varaosa.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • KFZ-Koenig
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2900

                    #24
                    Tietääkö kukaan miten määräytyy hinnat, joita ei osille ETK:sta löydy, mutta joita osia bemariliikkeestä kuitenkin voi ostaa. Muutaman kerran on jo tapahtunut, mutten tajunnut kysyä mistä hinta lopulta ilmestyi???? Luulisi, että netissä jaossa olevat hintatiedostot olisi täydellisiä, eikä editoituja...
                    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #25
                      Suomessa ne pyydetään erikseen maahantuojalta hinnoiteltaviksi jos tietokannassa ei niitä ole. Suomalainen hintatiedosto on melkein puolet saksalaista pienempi eli tapauksia tulee suomessa vastaan usein.

                      Saksassa hinnan puuttuminen johtuu usein siitä ettei osaa enään toimiteta.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • KFZ-Koenig
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 2900

                        #26
                        Kävin tossa pari päivää sitten bemariliikkeessä ja huomasn esim. mittaristoasioissa sellasta, että härmän ETK näytti hinnat niille ja sitten kun tuplaklikkas sitä varaosariviä, niin avautu sivu, jossa oli lisää vaihtoehtoja, eli siis ts. eri maiden variantit. Noo himassa tolla günther-ETK:lla ei saanu tosta mittaristosta hintaa eikä muutakaan tietoa. Johtopäätös on ainakin mulla se, että toi bemariliikkeissä oleva etka on täydellisempi kuin himassa. Jos ne hintafilet ja muut filet on samoja, niin silloin bemariliikkeet saa osan etkan tiedoista suoraan verkosta ja tähän ei ole kai mahdollisuutta himassa. Tää sama ero on myös saksan bemariliikkeen judansseja ja himaetkaa verrattaessa, eli himassa on paljon puuttuvia hintoja mitkä sakuliikkeestä löytyy. Niin ja tottakai osaa kamoista ei toimiteta enää ollenkaan.
                        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                        Comment

                        • kari70
                          Newbiemmer
                          • Jan 2004
                          • 28

                          #27
                          etk

                          Voisko joku vähän kertoo tosta etk:sta onko se sama kun RealOEM.com vai onko se joku muu. Mä oon ihan vihree näis tietkone hommis että mulle täytyy vääntää rautalangasta.

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            #28
                            kari70

                            mä en tiedä kyl mikä on RealOEM.com, mutta ETK on beemerin alkup varaosaohjelma, josta näkee siis varaosien kuvat, varaosanumerot ja yleensä myös hinnat.
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • skebe
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 59
                              • Helsinki

                              #29
                              Tämä "omien" osien kiikuttaminen asennettavaksi aiheuttaa hieman päänvaivaa
                              korjaamoille. On nimittäin niin, että jos kiikutan itse hankkimani osan pajalle ja he asentavat sen, niin silloin takuun antaa asenuksen suorittanut liike eikä osan myynyt taho. Toki osan rikkouduttua voi asennuksen suorittanut liike yrittää saada osaa takuuseen myyjäliikkeen kautta, mutta tämä aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä. Ja pitää muistaa, että merkkiliikkeessäkään ei ole pakko asentaa osaa jonka asiakas on itse toimittanut,tuskin siitä kukaan kieltäytyy, jos osa on oikeanlainen ja alkuperäinen.

                              Alkuperäisten osien takuu toimii kaikkialla riippumatta siitä mistä maasta osa on ostettu. Kuitenkin kannattaa kuitti säilyttää. Mitä hinnoitteluun tulee, niin tuskin BMW-Suomi niitä hintoja itse keksii. Yleensä hinnat määräytyvät keskusvaraston hinnoittelun mukaa, elikkä kannattaa toki aina hintoja kilpailuttaa, näin ainakin monen muun merkin kohdalla.

                              Vielä hieman tuosta osien ja työn hinnoittelusta. Totta on, että korjaamot tekee tulosta myymällä työtä ja osaamista, kuten tekee varaosapuolikin. Se ei liene rikos?? Mikäli kaikki täällä olevat ihmiset myisivät tuotteensa tai osaamisensa netolla, niin millä sitä bensaa sitten ostetaan??

                              Comment

                              • Hevimies
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1456
                                • Savonlinna

                                #30
                                Originally posted by skebe
                                Tämä "omien" osien kiikuttaminen asennettavaksi aiheuttaa hieman päänvaivaa korjaamoille. On nimittäin niin, että jos kiikutan itse hankkimani osan pajalle ja he asentavat sen, niin silloin takuun antaa asenuksen suorittanut liike eikä osan myynyt taho.
                                No ainakin se liike mitä minä käytän merkkikorjaamon ohella ei laita ollenkaan pahakseen että hommaan osat itse.

                                Comment

                                Working...
                                X