Tuohon lootaan menee vaijeri ainoastaan, joka käyttäytymisestä päätellen on liian kireällä, onkos sitä säädelty?
Jos vaijerin säätö ei vaikuta niin keskipakosäädin pyrstössä voisi jumitella.
Siis että Bensan lootaan menee pelkkä vaijeri, en usko. Varmasti laatikon kyljessä on alipainekello, ainoastaan dieselin kick-down pelaa vaijerilla, ja siksi diesel vaihtaa vaihteet eri rajusti verrattuna bensamalliin. 4Hp22 on suunniteltu siten että sen öljyt vaihdetaan 60-80tkm välissä, tai suomessa kerran 2:ssa vuodessa kondenssiveden takia-->suuret lämpötilavaihtelut. Sulla on ihan varmasti siinä autossa alipaineohjeuksen vika, joka nyt temppuilee. Auto tolppien nokkaan ja uutta kelloa paikalleen, nyt se luistattaa vaihteita aiheuttaen pantojen turhaa kuumenemista ja sitämyötä myös pian säpäleinä olevaa laatikkoa. Halvempi ratkaisu poikimisen tapahtuessa on et kattelet käytetyn lootan jostakin tilalle, ei kannata korjata. Turbini viat korjattavissa suht.järkevään hintaan. Se kun on tunnettu tosiasia et tää ko.laatikko kun ei ole kovinkaan luja, itsekin sellaisen kerran hajottaneena.
T:Tero
Siis että Bensan lootaan menee pelkkä vaijeri, en usko. Varmasti laatikon kyljessä on alipainekello, ainoastaan dieselin kick-down pelaa vaijerilla, ja siksi diesel vaihtaa vaihteet eri rajusti verrattuna bensamalliin. 4Hp22 on suunniteltu siten että sen öljyt vaihdetaan 60-80tkm välissä, tai suomessa kerran 2:ssa vuodessa kondenssiveden takia-->suuret lämpötilavaihtelut. Sulla on ihan varmasti siinä autossa alipaineohjeuksen vika, joka nyt temppuilee. Auto tolppien nokkaan ja uutta kelloa paikalleen, nyt se luistattaa vaihteita aiheuttaen pantojen turhaa kuumenemista ja sitämyötä myös pian säpäleinä olevaa laatikkoa. Halvempi ratkaisu poikimisen tapahtuessa on et kattelet käytetyn lootan jostakin tilalle, ei kannata korjata. Turbini viat korjattavissa suht.järkevään hintaan. Se kun on tunnettu tosiasia et tää ko.laatikko kun ei ole kovinkaan luja, itsekin sellaisen kerran hajottaneena.
T:Tero
Edelleen, 4HP22:ssa ei ole muuta ohjausta kuin vaijeri, kickdown löytyy kun vaijerin vetää ihan pohjaan, lopussa tuntuu pikkuinen "naksahdus", jolloin kickari kytkeytyy. Sähköohjatussa lootaan menee johtosarja, mutta alipaineohjausta 22:sta ei löydy, saatika pantoja.
Lujimmasta päästähän se ei ole, mutta yksi mukavimmista automaateista ja kestää nättiä ajoa pitkään, itsekkin ajoin reilu 100tkm ilman mitään murheita, eikä öljyjäkään vaihdettu.
Pystyykö tota laatikkoo huoltaa/korjaa sen ollessa autossa kiinni vai onko se pakko irrottaa?
Onko kenelläkään tietoo missä hinnoissa laatikonkorjaukset suurinpiirtein on, itellä rupee loppuu jo ymmärrys ton tomaatin suhteen.
Pystyykö kukaan suosittelemaan mitään tomaatti korjaamoo pääkaupunkiseudulla?
Ainoa oikeastaan minkä saa irti laatikon ollessa paikallaan on venttiilikoneisto. Korjaushinnat vaihtelee niin paljon, ettei voi sanoa mitään. Atoy Oy Helsingissä korjaa ZF: n laatikoita, soitappa sinne ja kysy Göran Lindroosia, se osaa kertoa neuvoja.
Onko autoa kierrätetty/käytetty väärin sillä tuo surullisen kuuluisa ZF4HP22 menee rikki todella helposti väärällä käytöllä ? !
Eli jos autossa on ZF4HP22 automaattilodju niin sitä ei saa tyhjäkäyttää saati sitten kierrättää ajon jälkeen missään nimessä vapaalla tai parkki asennossa sillä "A kytkinpakka " luistaa itsekseen silloin ja jos sen on annettu luistaa liikkaa niin se alkaa luistaa myös ajossa ja kun autolla ajaa luistavana niin pian auto ei enään liiku, kun kitkalevyt ovat pian selvät eli älä aja autolla !
Itse vaihdoin taannoin 524td E28 autoon kyseisen laatikon, kun auto oli ollut ammattikoululla katsastushuollossa ja siellä oli kierätetty ZF4HP22 laatikko siihen kuntoon, että autossa toimi enään vain pakki ja kyseisen laatikon "A kytkinpakan " kitkalevyt olivat aivan sileitä ja ammattikoululta kerrottiin vain, että "auto toimi täysin, kun ajoimme sen hallista pihalle" ja kun autoa luovutettiin asikkaalle auto ei enään liikkunut eteenpäin millään vaihteella, vain pakki toimi, koska sen voimaa ei välitetä ensimmäisen kytkinpakan läpi.
Itse olen sisään ajanut kyseiset laatikot aina öljyn vaihdon jälkeen kardaani irti niin laatikko pääse helpolla sitä pyöritettäessä ja kaikki vaihteet voi käydä moneen kertaan läpi niin öljy kerkiää joka paikkaan ja sen jälkeen kardaani kiinni ja koeajolle.
Kyseistä laatikkoa ei koskaan saa pyörittää öljyn vaihdossa tyhjänä !
Itsellä on kahdessa autossa ollut kyseinen laatikko eikä ongelmia ole ollut ja öljyt vaihdoin molempiin, mutta jos harkitsee öljyn vaihtoa ZF4HP22 laatikkoon niin pitäis tietää, koska öljyt on vaihdettu viimmeksi sillä, jos laatikolla on ajettu yli 300thkm eikä öljyjä ole koskaan vaihdettu ja laatikko pelaa niin ei niitä kannata vaihtaakkaan ellei halua rikkoa laatikkoaan.
Tuo kyseinen luistamis vika tuntuisi siltä, että kytkinpakat saisivat liian matalan paineen, joka voi johtua venttiilipöydän ventiilleissä olevista roskista, tai pumpussa olevasta ylimääräisestä paskasta.
Pelaako pakki normaalisti ?
Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit
Ja noihin arvoihin en kylläkään päässyt, suurin huomattava ero oli että pinta/puoli kaasulla ajettaessa 3.-4. vaihto tapahtui vasta n.90km/h!!!!
Sitten taas kun ajaa täyskaasulla vaihdot tapahtuu oikeissa km/h arvoissa,
mutta taas todellakin kuin ne ammuttaisiin "tykillä" sisään (ei niinkään ääni vaan tunne).
Omasta mielestäni laatikko ei siis luista vaan vaihtaa vaihteita
"mielivaltaisesti" joskus liian ajoissa ja joskus aivan liian myöhään, joutuu siis oikein välillä vedättämään että sais vähä isomman pykälän sisään (ja kulutus on sen mukaista, nyt kun on kulutusta seurannut niin on todella juhlaa jos pääsee 20l/100km armottomalla pappatyylillä!!!).
Tankillinen menee viikossa ja kilometrejä oi todellakaan kerry paljoo.
Ainoa vika mikä pakkivaihteessa on, kun sen kytkee päälle niin se menee "jysähtämällä" sinne.
Ajattelin tämmöstä lootakorjaamoo kun Powermatic oy (jossain Vantaalla)
kaikki tieto ko. firmasta on tervetullut (muutama tyyppi kerkesi jo kehumaan mutta kun ei minkään sortin tietoo itellä niin...........).
Jos ei kyseinen vika mystisesti itsestään viikon sisään katoa niin pitäs löytää HYVÄ korjaamo.
en tiiä onko se normaalia mutta joskus kun auto on pysäköity ylämäkeen ja lyöt siinä pakin päälle nii se kans vähän losahtaa päälle. mutta sitte jos jarrua polkee tiukemmin niin ei losaha.tosin tosta jarru jutusta en mee takuuseen mutta muistelen niin =P
Lainaan vähän thread:iä kun liittyy aiheeseen... Onko kyseiseltä laatikolta normaalia käyttäytymistä kun vaihtaa vapaalta ajovaihteelle ( D ) niin lodju "miettii" hetken (n.2sek.) ennenkuin nytkäyttää ajovaihteen tupaan ? Entäpä kickdownin käytös -> Nelosella kun runttaa kaasupolkimen pohjaan vauhdin ollessa n.100km/h niin heittää kakkosta pesään !? Kieltämättä tuo kahden pykälän pudotus antaa mukavan lisäpotkun mutta kestääkö laatikko moista ?
Lainaan vähän thread:iä kun liittyy aiheeseen... Onko kyseiseltä laatikolta normaalia käyttäytymistä kun vaihtaa vapaalta ajovaihteelle ( D ) niin lodju "miettii" hetken (n.2sek.) ennenkuin nytkäyttää ajovaihteen tupaan ? Entäpä kickdownin käytös -> Nelosella kun runttaa kaasupolkimen pohjaan vauhdin ollessa n.100km/h niin heittää kakkosta pesään !? Kieltämättä tuo kahden pykälän pudotus antaa mukavan lisäpotkun mutta kestääkö laatikko moista ?
Nimim. Aloitteleva automatisti
Kyllä kuulostaa aika normaalille, ainakin omassa ZF4HP22:ssa ihan samat piirteet. Selvähän se ettei vanha loota enää toimi niin napakasti kuin uus.. Omassa joutuu myös tallaamaan sitä kaasua aika reippaasti että lähtee liikkeelle, etenkin kovilla pakkasilla, eikä kyse kuitenkaan ole luistamisesta. Autolla muuten ajettu 350tkm ja tiettävästi samalla lootalla. Että ei se 4HP22 välttämättä aina paska ole. Tosin nätisti olen ajellut.
Omaan laatikkoon olen vaihtanut öljyt ilman mitään ihmeellisempiä kikkailuja ja hyvin on tähän asti pelannut. Tosin korostan että kannattaa vaihtaa se pohjasuodatin samalla kun vaihtaa ne öljyt.
Ei sinne takapyörien alle mitään hiekkaa tarvita, nehän pyörii jo!
Yksi kikka kun vaihtaa öljyt tomaattiin (epäillään ettei vielä vaihdettu koskaan) on että vaihtaa pienen osan öljystä kerrallaan. Eli korkeintaan pari desiä uutta sisään kerralla, ajaa parisataa kilsaa ja sama homma j.n.e. Työlästä on juu.
Vihje oli BMW jenkkifoorumilla missä oli tunnettu vika automaattilaatikoiden hajoaminen ekan öljynvaihdon jälkeen.
Yksi kikka kun vaihtaa öljyt tomaattiin (epäillään ettei vielä vaihdettu koskaan) on että vaihtaa pienen osan öljystä kerrallaan. Eli korkeintaan pari desiä uutta sisään kerralla, ajaa parisataa kilsaa ja sama homma j.n.e. Työlästä on juu.
Vihje oli BMW jenkkifoorumilla missä oli tunnettu vika automaattilaatikoiden hajoaminen ekan öljynvaihdon jälkeen.
Tuo tapahtuu kyllä ihan itsestään, esim 4HP22:ssa on yli 10 litraa öljyä ja 3 saa ulos lirutettua.
"Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses There's no one else to take the consequences See when the day is gone free & the night creeps up on me I take my B.M.W that's where I wanna be..." D.A.D. True Believer
Comment