Nimimerkkini tosiaankin johtaa parinkymmenen vuoden takaisiin harraste aikoihin jolloin oikeasti "tiesin" moottoritilavuuden kasvattamisen olevan ainoa keino saada toimivaa/raakaa arkitehoa. Täytyy myöntää että tämänpäivän maailmankuva on noista ajoista nykyisen moottorikehityksen myötä "hieman" muuttunut. Erityisesti uusin dieselmoottoritekniikka on vastaava vallankumous kuin kännykkä. Tässähän yhdistyy erittäin matalat kulutuslukemat jokapäiväiseen käytettävyyteen/ajettavuuteen, todella kovilla suoritusarvoilla(jotka ei välttämättä näy 0-100km/s mutta 60-120km/s). Erityisen vaikutuksen nykyinen dieseltekniikka tekee Saksan ja Italian baanoilla, jossa mielestäni kaikenlaisten "viritysten" ominaisuudet oikeasti punnitaan. Turbotekniikkahan on tosin "perimältään" litrojen kasvattamista, joten sikäli. Itse rakennan nykyiset omat autoni juuri kesäisille Euroopan baanoille joissa käydään sitten parina viikkona "veri punnitsemassa"(tosin ensi kesänä vapaasti hengittävällä bensakoneella/e39).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Männän etäisyys kannesta/palotilan muoto ja vielä nokista...
Collapse
X
-
Joo ymmärsin ilmeisesti hieman väärin Hemin pointin. Toki pyörteilyä hyväksi käyttäen saadaan moottorista aivan uusia ulottuvuuksia irti, mm. laihaseosmoottorit. Mutta... mikäli otetaan täysin vakio moottori ja tehdään siihen pelkkä kansimodifikaatio (sisältää venttiili ja seetityöt), saadaan tehoa ja vääntöä koko aluella kasvatettua, jolloin myös hyötysuhde kasvaa. (Itse puhun 80 luvun moottoreista, joten tässä saattaa se ajatusero olla) Eri asia on jos kansi muotoillaan vaan mahdollisimman suuri maksimivirtaus mielessä ja laitetaan 300+ asteinen nokka-akseli. Silloin kyllä saadaan helposti tuhottua kaikki ajettavuus.
Sitten mitä siihen suorituskyvyn mittaamiseen tulee, niin varttimaili on se oikea tapa selvittää voimanlähteen suorituskyky. Siinä tulee hyvin esillä moottorin käyttäkelpoinen tehoalue ja välitysten sopiminen kyseiseen moottoriin. Ainut hyvä puoli nykyturbodieseleissä on vähäinen kulutus. Käyttökelpoinen kierroslukualue on onnettoman pieni. Ei se diesel ole mikään yliveto. Pitää vaan tasapuolisuuden nimissä verrata turbodieseliä turbobensavehkeeseen ja ihmetellä kun se diesel ei enää olekaan niin hyvä. Itse olen istunut 1500kg rautakasassa missä Kunnolla viritetty 427, ja voin sanoa että esim. VAG konsernin turbodieselien käytännönkin suorituskyky tuohon verrattua on aika onneton.
Ps. Tämä ei ollut sitten riidan haastamista, vaan toteamus turbodiesel hehkuttajien palauttamiseksi maanpinnalle. Ja edellisissä viesteissä ei ollut onneksi tätä surullisenkuuluisaa hehkutusta.-- All Go, No Show
Comment
-
-
Niin, istunut olen minäkin mm.Ruotsalaisessa 454:ksi stroukatussa 427 mediumriser 9sek.katumustangissa(0-100:n n.2sek) kymmenien jollei satojen vastaavien "kiihdyttimien" lisäksi. Katuauto kun keulii vielä kolmosella yli 100km/h vauhdissa kaupungin kadulla niin onhan siinä "fiilistä". Radalla saa painella seiskoja vastaaviin "kikseihin" päästäkseen. Täytyy kuitenkin myöntää että kun tätä Euroopassa "ajelusta" on tullut osa harrastusta, tekevät nämä uusimmat superdieselit joka vuosi aina kovemman vaikutuksen. Näin vanhemmiten kun ei oikein tuo neljä pyörää hetekassa ja jumalaton lämpövoimalaitos keulilla ei oikein enään säväytä. mm.Italian alppien nousut ja nykyiset superdieselit kun pätkivät jo muutaman vuoden takaiset ns.urheiluautot kun lähdetään vasenta kiipeämään lämä tiskissä tunninkin verran putkeen. Saksa ja Ranskahan on ollut jo muutamia vuosia täysin dieselpyörien päällä, eikä suinkaan säästösyistä. Minun täytyy myöntää että kyllä se yli 500Nm:in siivittämä ohituskiihtyvyys, alle 6.5:n litran keskikulutuksella naftaa jaksaa kyllä säväyttää. Bensakoneisista pitää olla ensi kesänä jo v8 M5 tai AMG alla jotta nämä "perhedieselit" pidetään takapeilissä.
Comment
-
-
noh
en ole ainakaan vielä nähnyt yhtäkään "nokivasaraa" jos olisi mennyt (e28m535&sportgetrag) ohi... mut maailmahaan on pieni ja minun autoni tehot sitäkin pienemmät =) mutta ei ainakaan ole huolen häiviä e38&e39 3.td:ttein kanssa.... mut eiköhän toi murhasaaren ylämäkikin riitä jo vääntö kokeeseen vai?
Comment
-
-
Ei sitten muutakuin reittisuunnitelmaa tekemään ensikesän Euroopan kiertoajelulle. Sieltä löytyy kyllä näitä V8 superdieseleitä jotka kiipeävät 250km/h 5-6%:n nousuja vaikka maailman tappiin. Menee kyllä e39:t chipatulla 530:llä 600Nm:n väännöillä kyllä sen verran että jos pysyt vanhalla 535:lla edes takavalojen kantoetäisyydellä, niin ihme pannu on nokallasi. Jo Frankfurtin pitkissä loivissa alkavat nykydieselit erottumaan kovinakin pidetyistä bensakoneista. Turbo on turbo nokivasarassakin. Niin se vain nykyisin Saksassakin on, että niistä baanojen vasemman kaistan nopeimmista ennättää erottaa lähes poikkeuksetta mustan sävyn ja erilaiset TDI merkit. Itäpuolella toki öisin ajavat kovaa pikku pätkiä ja vuorovetona edelleenkin bemu ja VAG tuunarit.
Comment
-
-
Re: noh
Originally posted by rassien ole ainakaan vielä nähnyt yhtäkään "nokivasaraa" jos olisi mennyt (e28m535&sportgetrag) ohi... mut maailmahaan on pieni ja minun autoni tehot sitäkin pienemmät =) mutta ei ainakaan ole huolen häiviä e38&e39 3.td:ttein kanssa.... mut eiköhän toi murhasaaren ylämäkikin riitä jo vääntö kokeeseen vai?Benareilua vuodesta 1998..
Comment
-
-
öh...herätetäänpä aihe jälleen.
Duoda, duoda... m20b25 on tekeillä...
Nyt meinaan pistää männät NIIN lähelle kantta kuin ikinä. Lohkosta on napattu n. 2mm pois ja männäthän tulevat kivasti kurkistamaan. :lol:
Aion pitää palotilan tismalleen alkuperäisenä, mutta mäntiin pitää "kajota"... itseasiassa aika paljon. Venttiilin kolot on jo tehty, mutta mäntien kohtalo on vielä epäselvä.
riittääkö 0,20 vai ei?
Comment
-
-
Originally posted by jvakevaeli palotila muuttuu oleellisesti, koska b25 männät ovat voimakkaasti muotoillut, juuri palotilaksi,.
Mutta se välys kiinnostaa edelleen! Että paljonko?
Jotkut sanovat, että kun ei kiinni ota, niin hyvä. Jotkut taivastelevat ja puhuvat ainakin millistä... Kai Suomessa nyt joku on kokeillut?
Menen muutosten jälkeen samaan dynoon ja ilmoittelen sitten teholukemat, jos nyt jotakuta kiinnostaa...
Comment
-
-
Originally posted by HermoOriginally posted by jvakevaeli palotila muuttuu oleellisesti, koska b25 männät ovat voimakkaasti muotoillut, juuri palotilaksi,.
Mutta se välys kiinnostaa edelleen! Että paljonko?
Jotkut sanovat, että kun ei kiinni ota, niin hyvä. Jotkut taivastelevat ja puhuvat ainakin millistä... Kai Suomessa nyt joku on kokeillut?
Menen muutosten jälkeen samaan dynoon ja ilmoittelen sitten teholukemat, jos nyt jotakuta kiinnostaa...
mutta esim. jokkis koneissa männät tulevat "reilusti" lohkon yläpuolelle..
kuitenkin pidä järki päässä.. :wink:B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
-
...järki ei voi pysyä päässä, kun sitä ei ole koskaan ollutkaan!
Meinaan hullutella ja katsoa kuinka käy...jos luoja suo ja mötöör valmistuu, niin 28.7 on penkkiaika ja se säädetään samalla. Olen melko varma, että sitten se vasta huuto alkaa. Joko minä tai te...
se maaliskuussa penkitetty oli 161hv/211nm, joten helppo (?) petrata...
Comment
-
Comment