Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i automaatti hitaampi kuin manuaali?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuomas20
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 20

    325i automaatti hitaampi kuin manuaali?

    Eli kun katson noita ilmoitettuja kiihtyvyys arvoja niin manuaalivaihteistolla pitäisi 0-100 km/h kiihtyä 8 sekunttiin ja automaatilla 8.8 sekunttiin... niin onko tällä käytännössä paljonkin eroa, eli vaihtaako manuaalikin tiheästi niitä vaihteita eli jos en ole mikään kovin kokenut kengittämään noita autoja, niin mahtaisiko automaattivaihteinen kiihtyä minun käsissäni "paremmin"? Ja mikä tuon eron aiheuttaa noihin kiihtyvyyseroihin, onko se lisäpaino sun muut?
  • bulk
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 324
    • Sink Hell

    #2
    Eron aiheuttaa automaattilaatikon tehonhukka. Jos ei automaatin ja manuaalin toimintatavat ole tuttuja, niin kannattaa tutustua vaikka sivustoon

    http://auto.howstuffworks.com/ , siellä on selitetty niin, että tyhmempikin tajuaa (sillä edellytyksellä, että lontoo taipuu).

    Automaatti on tietysti aloittelijalle helpompi kiihdyttää, asetetaan vain laatikko asentoon d ja polkaistaan kaasu pohjaan. Manuaalilla pitää sitten tietää tarkat vaihtokohdat etc että kiihtyy riittävän kiivaasti.
    [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

    Comment

    • HJP
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1282
      • Helsinki

      #3
      Paitsi että jos rivakasti haluaa automaatilla lähteä, kannattaa asettaa vaihteenvalitsin sopivaan kohtaan, riippuen ajamastasi nopeudesta. Esim tuo mainitsemasi e36 325, sopivat kierrokset reipas 4000rpm.

      En tiedä, onko noilla man/aut eroa esim. 100kmh jälkeen, vai tuleeko kaikki ero tuossa lähdössä, jossa automaatilla ei saa järkevästi kerättyä kierroksia ennen lähtöä...

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • EFNU

        #4
        Kyllä tuo ero on aikas selvä, joskus yön pimeydessä on selvinnyt että painavempi 325i cäbikin vie 325ia coupea aika selvästi.
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • kotkavaara arttu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 142
          • Rauma

          #5
          Eikös se automaatin luistaminen vaihdoissakin vähän vaikuta siihrn ripeyteen.?.?
          Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3064
            • Suomi

            #6
            Jos kattoo hiukan niitä automaatin ja manuaalin välityksiä ainakin vanhemmissa on ero huomattava kiihdytyksessä 0-100. Johtuen suuremmaksi osaksi automaattilaatikon välityksistä alemmilla vaihteilla. esim e30 kopassa 1.4s..Tehohäviötä ei ainakaan omassa automaattilootassa ollut enempää kuin normaalissakaan. Jos hyvä automaattilaatikko niin vaihteenvaihto on jopa nopeampaa ja veto pysyy koko ajan päällä.

            Teho ja vääntökäyrät on jossain foorumilla kait vieläkin kun oman dynotin ja siinä näkyy hyvin myös momentinmuuntimen toiminta alakierroksilla..
            Last edited by Suutari; 12-01-2005, 13:18.
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • Suutari
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 3064
              • Suomi

              #7
              Benefits and Weak Points
              In addition to the very important job of allowing your car come to a complete stop without stalling the engine, the torque converter actually gives your car more torque when you accelerate out of a stop. Modern torque converters can multiply the torque of the engine by two to three times. This effect only happens when the engine is turning much faster than the transmission. At higher speeds, the transmission catches up to the engine, eventually moving at almost the same speed. Ideally, though, the transmission would move at exactly the same speed as the engine, because this difference in speed wastes power. This is part of the reason why cars with automatic transmissions get worse gas mileage than cars with manual transmissions.

              To counter this effect, some cars have a torque converter with a lockup clutch. When the two halves of the torque converter get up to speed, this clutch locks them together, eliminating the slippage and improving efficiency.

              For more information on torque converters and related topics, check out the links on the next page.
              Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
              -Official BTCF-Sauna Team-
              -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
              -Team BTCF Top Alcohol-
              -Team Pimp My Bride-
              TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
              R.I.P. 1K MOTORSPORTS
              R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
              526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15276
                • Ajamisen Iloa

                #8
                Originally posted by bulk
                Eron aiheuttaa automaattilaatikon tehonhukka.
                paskan marjat sanon. Eroa tuottaa tietysti se että automaatilla kiihytät 700rpm ekan vaihteen kun manuaalilla voit lähettää samantien esim 4000rpm koneessa. Toiseksi ainakin E36 325 automaatissa on paljon suuremmat välitykset kuin manuaalissa.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • a_commodore
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2003
                  • 34

                  #9
                  Ja ohitusta kun hieman automaatilla kaasulla ennakoi niin aski kerkiää vaihtaa kyllä pari pykälää pienemmälle ilman Sportille vaihtamista.
                  Kerkiää automaatillakin. Mutta eihän nämä mitään raketteja ole muutenkaan.

                  Matka-ajossa on kyllä mukava kun kone kiertää noin 1800 satasen vauhdissa.
                  E36 323iA -96

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15276
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    ja vielä mukavampaa kun se kertää n 3000 160 vauhdissa. Kulutus lukemat ei oikeestaan nouse ku vasta jos ajaa yli reilusti ton 160...
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Jeff
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 202
                      • Mämmilä

                      #11
                      Originally posted by kotkavaara arttu
                      Eikös se automaatin luistaminen vaihdoissakin vähän vaikuta siihrn ripeyteen.?.?
                      Ei se automaatti mitään luista, vaihtaa vikkelämmin kuin manuaalilla hämmentämällä. Automaattilaatikoita on yietysti erilaisia esim Mersun laatikot on aika verkkaisia vaihtajia.

                      Comment

                      • pete81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 2056
                        • .........

                        #12
                        eikä mersun laatikoissa tunnu sport asentokaan vaikuttavan läheskään yhtä paljoa kun bmw:ssä!

                        Comment

                        • jakusa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 515
                          • Lempäälä

                          #13
                          Pitkät välitykset sen kiihtyvyyden tappaa, ainakin paikoiltaan lähdettäessä. 525iA ja zf4hp22, paikoiltaan ku lähtee ni vasta kun on vauhtia jotain 35-40km/h niin rupeaa kunnolla kiihtymään.. Ohituksiin maantiellä kiihtyykin vähän mukavammin.
                          -after all is said and done more is said than done-


                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3827
                            • California

                            #14
                            Originally posted by Jeff
                            Ei se automaatti mitään luista, vaihtaa vikkelämmin kuin manuaalilla hämmentämällä. Automaattilaatikoita on yietysti erilaisia esim Mersun laatikot on aika verkkaisia vaihtajia.
                            Noh eiköhän nuo mersun tomaatit nimenomaan ole niitä nopeimpia vaihtamaan. Ero uusissa meseissä manuaalin hyväksi on monissa 0.1-0.3sec.

                            Tomaatin välit on pidemmät mikä syö vähän kiihtyvyyttä.

                            Riippuu paljon tilanteesta kumpi on nopeampi. Kun lentokentän suoralla otetaan 20 mittausta molemmilla päästään manuaali askin kanssa parempiin tuloksiin. Kuski oppii oikeat vaihtokohdat ja sopivat lähtökierrokset.

                            Liikenteessä jos otat "naapuria" vastaan kisaa, jää manuaali usein. Harvemmassa on ne tilanteet jossa lähettäjä nostaa kierrokset valmiiksi 4000rpm ja räväyttää kytkimen ylös, eikä se kierroslukumittarin tarkka väijyminenkään ole aina mahdollista liikenteen seassa. Lisäksi vaihdot täytyy tehdä lähes katkotta vetoon.

                            Sellaista kiihdytystä jossa päästään ihanne tulokseen manuaalin kanssa harvemmin sattuu liikenteessä. Kovinhan monet väittävät niin mutta se on vähän sellaista esson juttua...

                            Kokemuksen perusteella manuaalitikut on hitaampia kun tuolla liikenteessä vähän ottaa skabaa. Automaatti vaihtaa joka kerta yhtä nopeasti ja oikeaan aikaan. Lisäksi keskittyminen riittää tien ja tapahtumien seurantaan.

                            Mua ei oo kertaakaan tän auton omistajuuden aikana kyykyttänyt ketään... Auto on 325IA sähköisellä tomaatilla. Itse pistän mielelläni porukkaa kyykkyyn jos sitä kerjäävät
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • sikapoljin
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2003
                              • 185

                              #15
                              Tuosta liikkeellelähdöstä, että eiköhän tuollaisella BMW:n automaatillakin saa lähtökierrokset ainakin sinne 2000 rpm paikkeilla jarrua vasten. Tämähän on siis riippuvainen momentinmuuntimen (turbiini) luistosta, eli stall speed kertoo paljonko moottoria voi jarrua vasten kierrättää ennen kuin turbiini kytkee täyden vedon päälle. Vakioturbiinilla tuo lukema lienee (oma arvio) BMW:ssä 2000 rpm paikkeilla.
                              Ei oo välii, ku ei oo välihousui.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎