Eli kun katson noita ilmoitettuja kiihtyvyys arvoja niin manuaalivaihteistolla pitäisi 0-100 km/h kiihtyä 8 sekunttiin ja automaatilla 8.8 sekunttiin... niin onko tällä käytännössä paljonkin eroa, eli vaihtaako manuaalikin tiheästi niitä vaihteita eli jos en ole mikään kovin kokenut kengittämään noita autoja, niin mahtaisiko automaattivaihteinen kiihtyä minun käsissäni "paremmin"? Ja mikä tuon eron aiheuttaa noihin kiihtyvyyseroihin, onko se lisäpaino sun muut?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
325i automaatti hitaampi kuin manuaali?
Collapse
X
-
Eron aiheuttaa automaattilaatikon tehonhukka. Jos ei automaatin ja manuaalin toimintatavat ole tuttuja, niin kannattaa tutustua vaikka sivustoon
http://auto.howstuffworks.com/ , siellä on selitetty niin, että tyhmempikin tajuaa (sillä edellytyksellä, että lontoo taipuu).
Automaatti on tietysti aloittelijalle helpompi kiihdyttää, asetetaan vain laatikko asentoon d ja polkaistaan kaasu pohjaan. Manuaalilla pitää sitten tietää tarkat vaihtokohdat etc että kiihtyy riittävän kiivaasti.[130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]
-
-
Paitsi että jos rivakasti haluaa automaatilla lähteä, kannattaa asettaa vaihteenvalitsin sopivaan kohtaan, riippuen ajamastasi nopeudesta. Esim tuo mainitsemasi e36 325, sopivat kierrokset reipas 4000rpm.
En tiedä, onko noilla man/aut eroa esim. 100kmh jälkeen, vai tuleeko kaikki ero tuossa lähdössä, jossa automaatilla ei saa järkevästi kerättyä kierroksia ennen lähtöä...
Comment
-
-
Jos kattoo hiukan niitä automaatin ja manuaalin välityksiä ainakin vanhemmissa on ero huomattava kiihdytyksessä 0-100. Johtuen suuremmaksi osaksi automaattilaatikon välityksistä alemmilla vaihteilla. esim e30 kopassa 1.4s..Tehohäviötä ei ainakaan omassa automaattilootassa ollut enempää kuin normaalissakaan. Jos hyvä automaattilaatikko niin vaihteenvaihto on jopa nopeampaa ja veto pysyy koko ajan päällä.
Teho ja vääntökäyrät on jossain foorumilla kait vieläkin kun oman dynotin ja siinä näkyy hyvin myös momentinmuuntimen toiminta alakierroksilla..Last edited by Suutari; 12-01-2005, 13:18.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Benefits and Weak Points
In addition to the very important job of allowing your car come to a complete stop without stalling the engine, the torque converter actually gives your car more torque when you accelerate out of a stop. Modern torque converters can multiply the torque of the engine by two to three times. This effect only happens when the engine is turning much faster than the transmission. At higher speeds, the transmission catches up to the engine, eventually moving at almost the same speed. Ideally, though, the transmission would move at exactly the same speed as the engine, because this difference in speed wastes power. This is part of the reason why cars with automatic transmissions get worse gas mileage than cars with manual transmissions.
To counter this effect, some cars have a torque converter with a lockup clutch. When the two halves of the torque converter get up to speed, this clutch locks them together, eliminating the slippage and improving efficiency.
For more information on torque converters and related topics, check out the links on the next page.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Originally posted by bulkEron aiheuttaa automaattilaatikon tehonhukka.
Comment
-
-
Ja ohitusta kun hieman automaatilla kaasulla ennakoi niin aski kerkiää vaihtaa kyllä pari pykälää pienemmälle ilman Sportille vaihtamista.
Kerkiää automaatillakin. Mutta eihän nämä mitään raketteja ole muutenkaan.
Matka-ajossa on kyllä mukava kun kone kiertää noin 1800 satasen vauhdissa.E36 323iA -96
Comment
-
-
Originally posted by kotkavaara arttuEikös se automaatin luistaminen vaihdoissakin vähän vaikuta siihrn ripeyteen.?.?
Comment
-
-
Originally posted by JeffEi se automaatti mitään luista, vaihtaa vikkelämmin kuin manuaalilla hämmentämällä. Automaattilaatikoita on yietysti erilaisia esim Mersun laatikot on aika verkkaisia vaihtajia.
Tomaatin välit on pidemmät mikä syö vähän kiihtyvyyttä.
Riippuu paljon tilanteesta kumpi on nopeampi. Kun lentokentän suoralla otetaan 20 mittausta molemmilla päästään manuaali askin kanssa parempiin tuloksiin. Kuski oppii oikeat vaihtokohdat ja sopivat lähtökierrokset.
Liikenteessä jos otat "naapuria" vastaan kisaa, jää manuaali usein. Harvemmassa on ne tilanteet jossa lähettäjä nostaa kierrokset valmiiksi 4000rpm ja räväyttää kytkimen ylös, eikä se kierroslukumittarin tarkka väijyminenkään ole aina mahdollista liikenteen seassa. Lisäksi vaihdot täytyy tehdä lähes katkotta vetoon.
Sellaista kiihdytystä jossa päästään ihanne tulokseen manuaalin kanssa harvemmin sattuu liikenteessä. Kovinhan monet väittävät niin mutta se on vähän sellaista esson juttua...
Kokemuksen perusteella manuaalitikut on hitaampia kun tuolla liikenteessä vähän ottaa skabaa. Automaatti vaihtaa joka kerta yhtä nopeasti ja oikeaan aikaan. Lisäksi keskittyminen riittää tien ja tapahtumien seurantaan.
Mua ei oo kertaakaan tän auton omistajuuden aikana kyykyttänyt ketään... Auto on 325IA sähköisellä tomaatilla. Itse pistän mielelläni porukkaa kyykkyyn jos sitä kerjäävät
Comment
-
-
Tuosta liikkeellelähdöstä, että eiköhän tuollaisella BMW:n automaatillakin saa lähtökierrokset ainakin sinne 2000 rpm paikkeilla jarrua vasten. Tämähän on siis riippuvainen momentinmuuntimen (turbiini) luistosta, eli stall speed kertoo paljonko moottoria voi jarrua vasten kierrättää ennen kuin turbiini kytkee täyden vedon päälle. Vakioturbiinilla tuo lukema lienee (oma arvio) BMW:ssä 2000 rpm paikkeilla.Ei oo välii, ku ei oo välihousui.
Comment
-
Comment