Tuosta liikkeellelähdöstä, että eiköhän tuollaisella BMW:n automaatillakin saa lähtökierrokset ainakin sinne 2000 rpm paikkeilla jarrua vasten. Tämähän on siis riippuvainen momentinmuuntimen (turbiini) luistosta, eli stall speed kertoo paljonko moottoria voi jarrua vasten kierrättää ennen kuin turbiini kytkee täyden vedon päälle. Vakioturbiinilla tuo lukema lienee (oma arvio) BMW:ssä 2000 rpm paikkeilla.
Itse en ole paljon jarrua vastaan uskaltanu lähettää kun joku sano täällä että laatikko voi levitä sen johdosta. Pitääkö paikkansa että se voi koitua askin kohtaloksi?
Autoni on E-36 325ia coupe, otin kunnon viivaa samanlaisen 325i manuaali coupen kanssa ja hävisin sille noin 5-8 metriä kiihdytyksessä 0-noin120km asti. Kokeiltiin 5 kertaa ja aina sama juttu.
Ja tietysti suljetulla alueella eikä missään klo.16.00 Mannerheimintien ruuhkassa=)
Menee ihan O.T. mut mikä on bemarin originaali 25% lukkuperänvälitys? Onks kiihtyvyydessä eroa paljon lukkoperällisen ja "normaali" peräisen auton kanssa??? Itselläni on lukko.
Bayerische Motoren Werke
320I E30 -84
325iA coupe e36 -92
318D A E91 Touring Business LCI -09
520D A Twinpower Turbo Sport F11 Touring -12
Autoni on E-36 325ia coupe, otin kunnon viivaa samanlaisen 325i manuaali coupen kanssa ja hävisin sille noin 5-8 metriä kiihdytyksessä 0-noin120km asti. Kokeiltiin 5 kertaa ja aina sama juttu.
Ja tietysti suljetulla alueella eikä missään klo.16.00 Mannerheimintien ruuhkassa=)
Menee ihan O.T. mut mikä on bemarin originaali 25% lukkuperänvälitys? Onks kiihtyvyydessä eroa paljon lukkoperällisen ja "normaali" peräisen auton kanssa??? Itselläni on lukko.
Varsinainen kiihtyvyys automaatilla alkaa sitten kun kierrokset on yli neljäntuhannen. Manuaalilla saa kytkimen kanssa "varaslähdön". Mutta usein ne viivat alkaa vasta sitten kun autot on liikkeellä ja molemmat alkaa antaa lisää vaan löylyä. Siinä suhteessa automaatti on varmaan yhtä nopee...
Lähtekääpäs huviksenne esim 15-20kmh vauhdista niin, että automaatissa on S2 (audinromu) kytkettynä päälle. Sillon on tomaatissa ainakin valmiiksi ykkönen pesässä, kakkostahan tuo ei vaihda ennen yläkierroksia vaikka miten hitaasti kiihdyttäisit.
Kunhan muistaa vaan sitten kakkosen aikana vaihtaa kepin kolmos, tai nelosasentoon.
Lähtekääpäs huviksenne esim 15-20kmh vauhdista niin, että automaatissa on S2 (audinromu) kytkettynä päälle. Sillon on tomaatissa ainakin valmiiksi ykkönen pesässä, kakkostahan tuo ei vaihda ennen yläkierroksia vaikka miten hitaasti kiihdyttäisit.
Kunhan muistaa vaan sitten kakkosen aikana vaihtaa kepin kolmos, tai nelosasentoon.
Testattu on: 325iA E36 sedan ja 325iM E36 Sedan.
Paikaltaan lähetettäessä mun automaatilla ei mitään saumoja manuaalille. Mutta, mutta! Jätin automaatilla kaverin manuaalin, kun lähetettiin vauhdista. Ns. rullaava lähtö, niin eipäs manuaali enää pärjää. Vauhtia tuo ~15 km/h. Testattu moneen kertaan. Lähtö tapahtui silleen, että laatikosta Sport päälle ja vaihteenvalitsin 2 asentoon, tällöin käyttää pidempään ykköstä. Sitten kun laatikko vaihtoi kakkosta, keppi 4 asentoon.
Toinen testi: Ajettiin ~120 km/h ja siitä lähetettiin, niin ei se manuaali sielläkään pärjänny. Täällä tosin taitaa välitykset jo tulla peliin, itellä lukkoperä > kaverilla ei.
Ja nämä testit sitten tehtiin kesällä "suljetulla radalla", jossain päin maailmaa!
Itselläni on tällähetkellä lastutettu 325ia coupe. ja olen kellottanut ja paras tulokseni oli 7.7s 0-100. on kyllä lastutettu, mutta ei silti mitää älytöntä eroa.
Vaihan silti ton kova laatikolliseen. sit se o auto.
Itselläni on tällähetkellä lastutettu 325ia coupe. ja olen kellottanut ja paras tulokseni oli 7.7s 0-100. on kyllä lastutettu, mutta ei silti mitää älytöntä eroa.
Onnistuitko lähettään auton sutien vai miten? Jos meinaa 325 automaatilla päästä tommosiin lukuihin niin on pakko lähtä renkaat sutien...
Paikaltaan lähetettäessä mun automaatilla ei mitään saumoja manuaalille. Mutta, mutta! Jätin automaatilla kaverin manuaalin, kun lähetettiin vauhdista. Ns. rullaava lähtö, niin eipäs manuaali enää pärjää. Vauhtia tuo ~15 km/h. Testattu moneen kertaan. Lähtö tapahtui silleen, että laatikosta Sport päälle ja vaihteenvalitsin 2 asentoon, tällöin käyttää pidempään ykköstä. Sitten kun laatikko vaihtoi kakkosta, keppi 4 asentoon.
Toinen testi: Ajettiin ~120 km/h ja siitä lähetettiin, niin ei se manuaali sielläkään pärjänny. Täällä tosin taitaa välitykset jo tulla peliin, itellä lukkoperä > kaverilla ei.
Ja nämä testit sitten tehtiin kesällä "suljetulla radalla", jossain päin maailmaa!
Suljetulla radallahan me kaikki
Asiaa, oon aina sanonu et automaatti on käytännössä nopeampi. Ainoastaan Seisaalta lähdettäessä ei saa ihan kaikkia tehoja käyttöön. Sen jälkeen automaatti sanoo tahdin yleensä.
Täytyykin pitää mielessä tuo kakkosohjelmalla kiihdyttäminen Sportilla. Mutta miks nelosohjelmalle? Eikö D olis sama juttu?
Kun ajatte kakkosohjelmalla esim 50km/h ja hidastatte auton nopeutta niin mulla se auto nykäsee vähän ennenkuin vauhti on tippunu nollaan. Teillä?
Itselläni on tällähetkellä lastutettu 325ia coupe. ja olen kellottanut ja paras tulokseni oli 7.7s 0-100. on kyllä lastutettu, mutta ei silti mitää älytöntä eroa.
Vaihan silti ton kova laatikolliseen. sit se o auto.
Siis miten oot kellottanu? Jos toi on sekuntikello + auton mittaristo niin tarkkuus on huono...
Toihan on alle sekunnin ilmoitetusta arvosta. Eikö oo aika hurjaa että uus 525 kiihtyy tomaatilla 8.8sec, saman minkä tää kevyempi E36? Mahtaakohan olla turhan maltillinen ilmoitus tälle E36selle...
Täytyykin pitää mielessä tuo kakkosohjelmalla kiihdyttäminen Sportilla. Mutta miks nelosohjelmalle? Eikö D olis sama juttu?
Itse en käytä D:tä muulloin kun jos ajaa 80kmh tai yli, eikä mitään suurempia kiihdyttelyjä. Harvoin tomaatti vitoselle asti vaihteita vaihtaa kilpailutilanteessa.
Suurimmat automaattivaihteiston kulumiset taitavat tulla juuri siitä, kun suurin osa suomalaisista ajaa kaupungissakin D päällä.
Tyhmä kysymys automaatista mut, saako keppiä "siirrellä" auton liikkeen aikana? Onks väliä kierroksilla? "kuluuko" aski jos siirtää esim. 5000rpm kohdalla valitsemen 2->D ? Entäs kun vaihtaa kesken "kisan" economilta sportille kun teini jojotassa onkin liikaa puhtia pappaohjelmalle?????
Niin joo ja pitäisikö P asento laittaa ennen moottorin sammuttamista??
Bayerische Motoren Werke
320I E30 -84
325iA coupe e36 -92
318D A E91 Touring Business LCI -09
520D A Twinpower Turbo Sport F11 Touring -12
searchilla löytyy paljona aineistoa mutta tietysti on hitaampi kun kiihdytys lähtee aina 700rpm, ja välitykset on usein pidemmät. uusissa automaateissa voiki ottaa lähdöt isommilla kierroksilla ja niissä automaatti on nopeampi myös makuulta.
Varsinainen kiihtyvyys automaatilla alkaa sitten kun kierrokset on yli neljäntuhannen. Manuaalilla saa kytkimen kanssa "varaslähdön". Mutta usein ne viivat alkaa vasta sitten kun autot on liikkeellä ja molemmat alkaa antaa lisää vaan löylyä. Siinä suhteessa automaatti on varmaan yhtä nopee...
Aivan, itse oon ajatellut silleen et joku riisi joka roikkuu siihen 100 asti vierellä niin sille tuleekin tenkka poo ja raskaasti takkiin ku vedetään 100-200. lähdöllä ei oo merkitystä vaan sillä kumpi on ensin perillä
Comment