Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i automaatti hitaampi kuin manuaali?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #31
    sutia

    Hemi: Ei kai renkaiden sutiminen paranna aikoja?
    Periaatteessa ei, mutta otetaan esimerkiksi vaikka tuo 325 automaatti. Sillä kun lähtee paikaltaan kiihdyttään kaasu pohjassa niin kierrokset lähtee nousemaan sieltä alle 1000 ja kiihtyvyys on luokkaa "mummo sängystä". Sitten jos jarrua vasten ottaa 2000 kiekkaa ja lähettää siitä niin 325 saattaa helposti sanoa boooo ja kiekat jatkaa kelaamista siitä 2000 ja kiihtyvyys edelleen luokkaa mummo. Mutta jos 325 jaksais tosta 2000 lähetyksestä nätisti ja sopivasti sutia niin kiekat sais nopeammin vetoalueelle eli yli 4000. Samalla tavalla manuaalillakin lähetetään juuri sopivasti sutien. U understand?
    Esim 540 automaatilla ei tule juuri yhtään tappiota manuaali versioon nähden, kun sillä tuo lähettäminen onnistuu jo helposti.

    "Edellisen sukupolven" vehkeillä tulee helposti 0-100 kiihdytyksessä yli sekunti takkiin manuaaliin verrattuna. Hyvä esimerkki on vaikka e39 528, manuaali 7,5s ja automaatti 8,8s.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3827
      • California

      #32
      Pieni sutiminen jolloin saadaan kierrokset ilman turhaa viivettä ns. vetoalueelle on kuitenkin parempi kuin se että kone vetää 700rpm sinne neljäntuhannen päälle. Ei se lähdössä asfaltilla edes yritä sutia ja ja lähtö on uninen. Kyllä renkaiden sutiminen on yleensä käytännöllisin tehokkain keino jos koneessa on tehoa tarpeeksi. Mutta teoriassa paras olisi kiihdyttää juuri sutimiskynnyksen rajalla jolloin kitkakerroin on suurin kumin ja asfaltin välillä. Yleensä moisen yrittäminen johtaa vain siihen että kaasua annostellaan liiankin hellästi sutimista pelkäen ja kiihtyvyys kärsii. Näin ollen pieni sutiminen on parempi.

      Nastarenkailla jäällä ajettaessa sudittamisesta on vieläkin enemmän hyötyä tiettyyn pisteeseen asti. Katurenkaissahan nastat on aseteltu reunoille, ja kun tarpeeksi sudittaaa niin nastat raapivat altaan jään pois ja ainoastaan keskiosan kumi ottaa kitkaa kun auto kiihtyy ja nastat eivät ehdi saada tarpeeksi raavittavaa alleen. Tästä syystä juuri jos auto on esim. jääny ns. kiinni niin jo pienen ajan jälkeen heijaamisestakin tulee entistä vaikempaa kun nastojen vaikutus on kadonnut. Tietysti renkaita kääntelemällä pystyy vähän pelaamaan. Mm. kisoissa käytettävät nastikset ovat tyypiltään taas sellaiset joissa nastojen asettelu tavoittaa koko renkaan. Näillä kovakin sutiminen rykii autoa eteenpäin toivotulla tavalla.

      Mitä sanotte tuosta kytkintä vasten lähettämisestä, onko haitallista kestävyydelle?
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3827
        • California

        #33
        Kun kaasupoljin on pohjassa niin että se ei ihan mene kickdownille (se jäykkä loppu osa polkimen liikkeestä) niin onko kaasuläppä silloin ihan auki? Eli kaasu pohjassa ja se loppuosa olis ns. elektroninen nappi jolla voi sanoa autolle "hei viitsisitkö laittaa pykälän pienemmälle tai vaikka kaksi jos vain mahdollista, kiitos"?

        Tajuskohan kukaan
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #34
          tajus!

          Tajuskohan kukaan
          Mää ainakin tajusin ku oon samaa myös pohtinut. Olen antanut itseni ymmärtää, että se läppä olis täysin auki kun kaasu on sitä nappia vasten. Varmistus tähän ois kyllä mukava saada.

          Comment

          • paumanni
            Newbiemmer
            • Oct 2004
            • 20

            #35
            kylä lähtee...

            Originally posted by Wackot
            Onnistuitko lähettään auton sutien vai miten? Jos meinaa 325 automaatilla päästä tommosiin lukuihin niin on pakko lähtä renkaat sutien...
            Ei se mihinkää sutinu. eikä sudi. huonoin tulos oli 8.1s ja paras oli 7.7s.
            jarrulla kierrokset nii ylös ku antaa. tuommoset ajat minä sain 3 yrityksellä.

            Comment

            • HJP
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1282
              • Helsinki

              #36
              Originally posted by paumanni
              Ei se mihinkää sutinu. eikä sudi. huonoin tulos oli 8.1s ja paras oli 7.7s.
              jarrulla kierrokset nii ylös ku antaa. tuommoset ajat minä sain 3 yrityksellä.
              No tulihan se sieltä, eli ei millään järkevällä tavalla päästä tommosiin lukemiin.

              Comment

              • S.P.R
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1009
                • Oulu area

                #37
                jep

                Quote:
                Originally Posted by paumanni
                Ei se mihinkää sutinu. eikä sudi. huonoin tulos oli 8.1s ja paras oli 7.7s.
                jarrulla kierrokset nii ylös ku antaa. tuommoset ajat minä sain 3 yrityksellä.

                HJP:
                No tulihan se sieltä, eli ei millään järkevällä tavalla päästä tommosiin lukemiin
                Jep, johtuuko sitten mittarivirheestä tai jostain, mutta ainakin puol sekkaa se kestää kauemmin. Eipä silti, ei sillä taida olla mitään merkitystä...

                Comment

                • 518i 86
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 126

                  #38
                  Jatketaan jutustelua vähän pidemmälle autoa samalla muuttaen ja aiheesta hieman poiketen:

                  Otetaan vertailuautoksi e34 540 manuaali ja automaattiversiot.
                  Manuaalilla pitäisi olla kiihtyvyyden sekunnin parempi (6,5s) verrattuna tomaattiin (7,5s). Oletteko sitä mieltä, että tomaatilla pääsisi nopeammin perille? Onko kyseisen auton tomaatissa muuta asentoa eteenpäin kuin D?
                  Itse pelkään, että rikkosin tomaatin. Haluaisin varmaan lähetää jarrulta ja pyöritellä rinkiä kun voimaa riittää. Tälläiseen leikkimiseen lienee manuaali parempi?

                  Miten suuri ero tuo sekunti kiihtyvyydessä on? Huomaako sitä muuten kuin kiihdytyskisassa?

                  Comment

                  • Hunni
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 621
                    • Toijala

                    #39
                    Originally posted by HJP
                    Itse en käytä D:tä muulloin kun jos ajaa 80kmh tai yli, eikä mitään suurempia kiihdyttelyjä. Harvoin tomaatti vitoselle asti vaihteita vaihtaa kilpailutilanteessa.

                    Suurimmat automaattivaihteiston kulumiset taitavat tulla juuri siitä, kun suurin osa suomalaisista ajaa kaupungissakin D päällä.
                    Millähän sä sit normaalisti ajelet kun et D:llä aja. D:hän on tietty siinä vaan sitä varten että suomalaiset saa sillä laatikon paskaks kaupungissa.
                    BMW 330e Touring -21
                    Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #40
                      Originally posted by Wackot
                      Mää ainakin tajusin ku oon samaa myös pohtinut. Olen antanut itseni ymmärtää, että se läppä olis täysin auki kun kaasu on sitä nappia vasten. Varmistus tähän ois kyllä mukava saada.
                      laita kaveri painamaan kaasua, ja ite meet kurkkaamaan pellin alle mihin asentoon se kaasuläppä osottaa. Luulisin että auki on jo ennen kickkiä.
                      ...

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #41
                        540

                        Otetaan vertailuautoksi e34 540 manuaali ja automaattiversiot.
                        Manuaalilla pitäisi olla kiihtyvyyden sekunnin parempi (6,5s) verrattuna tomaattiin (7,5s). Oletteko sitä mieltä, että tomaatilla pääsisi nopeammin perille? Onko kyseisen auton tomaatissa muuta asentoa eteenpäin kuin D?
                        Itse pelkään, että rikkosin tomaatin. Haluaisin varmaan lähetää jarrulta ja pyöritellä rinkiä kun voimaa riittää. Tälläiseen leikkimiseen lienee manuaali parempi?

                        Miten suuri ero tuo sekunti kiihtyvyydessä on? Huomaako sitä muuten kuin kiihdytyskisassa?
                        Eikös ton e34 540 tomaatin kiihtyvyydeksi ole ilmoitettu 6,8 sekkaa? Vaihteistosta löytyy D, sport asento ja sit 1,2,3 muistaakseni. Suditteluun ja pyörittelyyn manuaali. Kaikkeen muuhun ajoon tomaatti. Sitten kun miettii kuinka paljon %:ssa sudittelee tai pyörittelee... 0,5, 1 ?

                        Comment

                        • gangsta
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 521
                          • Nurmijärvi

                          #42
                          Originally posted by Hunni
                          Millähän sä sit normaalisti ajelet kun et D:llä aja. D:hän on tietty siinä vaan sitä varten että suomalaiset saa sillä laatikon paskaks kaupungissa.
                          Montako laatikko rikkoa olet kuullut, mitkä olisivat tulleet siitä, että ihmiset ajelee DAAVIT vaihteella kaupungissa.

                          Taitaapi olla pullishittiä väitteesi.

                          Yleisin tomaatin rikkoja on pappas´leasing kuski kuka polkee, kuin polkuautolla eli jarrulta lähettäjä.

                          nm.Otetaan herneitä molempiin sieraimiin.

                          Comment

                          • HJP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1282
                            • Helsinki

                            #43
                            Hunni: Siis normaalisti (eli minun tapauksessa 90% kaupunkia, loput 80kmh tai suurempaa tietä) ajan 4-asento silmässä, onko sulla sitten joku pätevä neuvo, miksi pitäisi olla D?

                            gangsta: bemareista ei ole omakohtaista tietoa, mutta mersuissa ainakin suuri automaattilootan kuluttaja on se, kun papat ajavat D-silmässä kaupungissa, ja tomaatti vaihtaa vaihteita 4-5 välillä keskinopeudessa sen mukaan, milloin pappa lisää kaasua ja milloin pitää tasakaasua. Eli siis tomaatti sahaa käytännössä koko ajan vaihteelta toiselle.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Todella erikoinen väite ettenkö sanoisi(jos ei ole vedätysi?) Eiköhän nuo automaatit ole tehty ajettaviksi ihan juuri D:llä ja nimen omaan pikatievauhdeissa jolloin nelonen voi lukkiutua. Voipi olla jopa niin että tuo manuaalipuolen käyttäminen on juuri se mikä syö pidemmän päälle laatikkoa?

                              Comment

                              • jakusa
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 515
                                • Lempäälä

                                #45
                                Originally posted by 518i 86
                                Jatketaan jutustelua vähän pidemmälle autoa samalla muuttaen ja aiheesta hieman poiketen:

                                Otetaan vertailuautoksi e34 540 manuaali ja automaattiversiot.
                                Manuaalilla pitäisi olla kiihtyvyyden sekunnin parempi (6,5s) verrattuna tomaattiin (7,5s). Oletteko sitä mieltä, että tomaatilla pääsisi nopeammin perille? Onko kyseisen auton tomaatissa muuta asentoa eteenpäin kuin D?
                                Itse pelkään, että rikkosin tomaatin. Haluaisin varmaan lähetää jarrulta ja pyöritellä rinkiä kun voimaa riittää. Tälläiseen leikkimiseen lienee manuaali parempi?

                                Miten suuri ero tuo sekunti kiihtyvyydessä on? Huomaako sitä muuten kuin kiihdytyskisassa?
                                Auto motor und sport mittasi e34 540iA 0-100 7.5s. Autossa ei kuitenkaan kuvien perusteella näyttänyt olevan luistonestoa (nappi puuttui). Enkä tiedä pidättivätkö jarrua vasten. Ehkä tuossa on käynyt niin että on sutinut vähän likaa? Kaverin isällä on tuo sama kone 7-sarjalaisessa, kuulemma kun ottaa luistoneston pois niin varsin helposti polttaa... Itse ottaisin automaatin mutta makuasiahan tuo.

                                Kertokaapas enemmän tietävät mikä siinä jarrua vasten pidättämisessä rikkoo vaihteiston? Bentleyn manuaalissa mainitaan että vaihteistoöljy saattaa kuumentua liikaa. Omassa pelissä ainakin on vaihteistoöljylle jäähdytys...
                                -after all is said and done more is said than done-


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎