>Vesipumpun ja ketjunkiristimen joutuu >vaihtamaan n.150tkm.
- koskeeko tämä vain 3.0 mallia vai myös 3.2 mallia?
Koskee kyllä molempia malleja. Eihän nuo 3.2L -96 enää kauhean kovissa hinnoissa liiku.
Siis, jos e36 M3 on ostamassa. Niin osien hinnat ovat noin 2x verrattuna perus 300-sarjaan.
Jos ja kun autosi ostat (toivottavasti lisää "ämmiä" Suomeen) niin autosi huollatuspaikka kannattaa valita huolella.
Esimerkiksi olin eilen Kouvolan Bemarihuollossa kyselemässä alustavasti 150tkm:n huollon hintaa.Samoin mitä huollossa tehdään jne.Eipä kaveri tiennyt ilman alustanumeroa yhtään mitään.No rek.otten perusteella jotain selvisi.Ei tosin ollut varma onko ns. 1 vai 2 huolto.Kun sitten kyselin mahdollisesta jakop.kiristin rempasta samalla (kuuluuko huoltoon vai ei),kun 150tkm tulee täyteen,niin eivät olleet Kouvolassa sellaisesta kuulleetkaan.Muutenkin asioidessani ko.puulakissa on palvelu aika lailla "tietämätöntä".Huolto (1 tai 2) kestää kuulemma 5 tuntia,eikä silti ole tarkkaa tietoa mitä autolle (valohoidon lisäksi ja tuntivelotus 67,50eur) tehdään,niin pistää kyllä miettimään toisen paikkakunnan pajaa.Meni ehkä ohi aiheen,mutta vinkkinä...
henrin kommenttiin lisäisin sen että itse olen mahdollisesti hankkimassa m3 e36:sta jossa on tuo SMG vaihdelaatikko, ja olen juuri tämän asian tiimoilta tehnyt kattavaa selvitystä, ja lähinnä käyttökokemuksiin perustanut minun päätöksen. Eli olen tullut siihen tulokseen että ilman muuta smg vaihteisto jos vaan löytyy hyväkuntoinen yksilö jossa tämä vielä sattuisi olemaan.
Ymmärtääkseni tuon smg:n haukkujat ovat lähinnä semmosia rahapoikia jotka kelpuuttavat autoonsa vain uusinta tekniikkaa, makso mitä makso. Hinta/laatu tuossa smg:ssäkin on todella hyvä, niin arvosteluita lukeneena kuin käyttäjien kommentteja kuulleena voin näin todeta; Tietenkään vaihdot eivät ole yhtä huomaamattomia kuin joku moderni tiptronicci pystyy tekemään, mutta kuitenkin on kuvailtu että saa olla todella hyvä kuski että pystyy huomaamattomammin vaihtamaan manuaalilla kuin mitä smg vaihtaa.
Vielä yksi hyvä puoli löytyy tuosta smg:stä, ja se on se että se säästää voimansiirtoa todella hyvin. Koska jokainen vaihteenvaihto on täydellinen ja vikavaihtoja ei voi tapahtua niin kytkin/vaihelaatikko kestää hyvin näissä yksilöissä.
Jakoketjun kiristimen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa koko "satsi" jakopäässä.Minulla esim. oli vain yksi laahain "viallinen" muut osat kunnossa, mutta ketju pääsi pitämään ääntä lämpimällä koneella.Huolloista sen verran
että venttiilien tarkastus/säätö on tehtävä 60 000km:n välein.
Allekirjoittaneella M3 vm94 myytävänä
Ymmärtääkseni tuon smg:n haukkujat ovat lähinnä semmosia rahapoikia jotka kelpuuttavat autoonsa vain uusinta tekniikkaa, makso mitä makso. Hinta/laatu tuossa smg:ssäkin on todella hyvä, niin arvosteluita lukeneena kuin käyttäjien kommentteja kuulleena voin näin todeta; Tietenkään vaihdot eivät ole yhtä huomaamattomia kuin joku moderni tiptronicci pystyy tekemään, mutta kuitenkin on kuvailtu että saa olla todella hyvä kuski että pystyy huomaamattomammin vaihtamaan manuaalilla kuin mitä smg vaihtaa.
Vielä yksi hyvä puoli löytyy tuosta smg:stä, ja se on se että se säästää voimansiirtoa todella hyvin. Koska jokainen vaihteenvaihto on täydellinen ja vikavaihtoja ei voi tapahtua niin kytkin/vaihelaatikko kestää hyvin näissä yksilöissä.
En ole mikään rahapoika mutta kokemuksesta voin sanoa sen, että tuo e36:n smg on hidas! Eikä tarvi olla kovin hääppönen kuski, että pystyy huomaamattomampiin vaihtoihin kuin smg. Yhteen smg:llä varustettuun e36 m3:een oon vaihtanut kytkimen, autolla oli ajettu 180tkm, levy oli ihan loppu... että siitä voi jotain päätellä voimansiirron "säästöistä".
En ole mikään rahapoika mutta kokemuksesta voin sanoa sen, että tuo e36:n smg on hidas! Eikä tarvi olla kovin hääppönen kuski, että pystyy huomaamattomampiin vaihtoihin kuin smg. Yhteen smg:llä varustettuun e36 m3:een oon vaihtanut kytkimen, autolla oli ajettu 180tkm, levy oli ihan loppu... että siitä voi jotain päätellä voimansiirron "säästöistä".
Omaani vaihdoin juuri kytkimen."Tavallisella" kytkimellä oli ajettu n. 150tkm.Auton "tyypistä" johtuen kytkimet ei käsittääkseni ole mitään kamalan pitkäikäisiä.(normaalia rivakampi ajotyyli vaikuttanee asiaan yleisesti M-sarjalaisissa).
Mutta olikohan ajomäärä aikuisten oikeasti 150 tkm? Totta kyllä on, että lippisteinit ja vapisevat papat saavat kytkimen yhtä nopeasti entiseen kuntoon.
Mutta olikohan ajomäärä aikuisten oikeasti 150 tkm? Totta kyllä on, että lippisteinit ja vapisevat papat saavat kytkimen yhtä nopeasti entiseen kuntoon.
Pointtihan olikin siinä,kun kytkimen irroitti autosta,niin levyssä oli vielä jonkin verran pintaa,mutta oli vaan jäykkä käyttöinen ja ei jostain syystä irrroittanut kunnolla?Asetelma ja laakeri vaikuttivat silmämääräisesti toimivilta.Kytkinlevy oli sen näköinen,kuin olisi "vain" 150tkm ajettu.Mutta kun ei vaan irroittanut kunnolla(eikä ollut mitään kytkinakselin jumitusta keskiöön).Kytkin tuli uusittua ja nyt toimii.ja tuli huomattavasti kevyemmäksi käyttää.Aikuisten oikeesti kilometrit?No huoltokirjahan löytyy,mutta todellisiahan ei tiedä itse Erkkikään.
PS.Lippisteini en enää ole,mutta painavalla kaasujalalla ajeleva kuski kuitenkin.Ajoonhan nuo autot on tehty,eikä lasikaapissa säilytettäviksi.Siellä tosin ne kytkimetkin pysyisi kunnossa.
Jakoketjun kiristimen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa koko "satsi" jakopäässä.Minulla esim. oli vain yksi laahain "viallinen" muut osat kunnossa, mutta ketju pääsi pitämään ääntä lämpimällä koneella.Huolloista sen verran
että venttiilien tarkastus/säätö on tehtävä 60 000km:n välein.
Allekirjoittaneella M3 vm94 myytävänä
Sama täällä. Uus kytkin oottelis autos. Täs talvena aikana jos sais sen paikolleen. Kytkin oli ostaessa jo pirun jäykkä mut ei luistanut, ohjelman muutoksen jälkeen alko luistaminen
Alaväännöt kasvoi ihan kivasti ja sehän sen kytkimen sit hajottaa lopulta
Sama täällä. Uus kytkin oottelis autos. Täs talvena aikana jos sais sen paikolleen. Kytkin oli ostaessa jo pirun jäykkä mut ei luistanut, ohjelman muutoksen jälkeen alko luistaminen
Alaväännöt kasvoi ihan kivasti ja sehän sen kytkimen sit hajottaa lopulta
Kuinka paljo maksaa kytkimet ja mistä niitä voi hankkia. Olen itsekkin ajatellut jos m3:sen, mutta olis hyvä tietää vähän osien hintaa.
Comment