memebuy23buy

320i, vai onko sittenkään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #16
    Originally posted by Heguli 31
    8-9 välissä? Onko tuo puristussuhde
    Veikkaisin niin. Jos nyt en ihan päin honkia muista niin kyllä puristuspainemittari näytti M20B20 moottorille lukemia jotka oli lähempänä viittätoista kuin kymmentä baria.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #17
      Originally posted by Heguli 31
      8-9 välissä? Onko tuo puristussuhde (kaiketi mahdoton mitata kotikonstein nipussa olevasta koneesta),vai onko Bemarissa noin alhaiset puristuspaineet (mittarilla mitattava arvo).Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen,kun minulla ei ole hajuakaan ko. moottorin ohjearvoista...
      Kyllä sen voi paikallaankin mittaa

      Tekee tulpasta semmosen holkin mihin saa letkun kiinni. Sitten pistää letkun toiseen päähän vaikka 100ml ruiskun. Katsoo että ruiskussa on 100ml vaikka öljyä. Mittaa ensin paljon menee öljyä letkuun ja holkkiin.

      Katsoo että ykkös pytty on ykk asennossa. Ruuvaa holkin tulpan tilalle kiinni. Katsoo taas että ruiskussa on tasan 100ml kamaa. Ruuttaa öljyt palotilaan. Painaa kunnes ei enään mene. Sitten katsoo paljon sinne meni. Vähentää siitä määrästä sen määrän mitä jää letkuun ja holkkiin.

      Sitten laskee yhteen sylinterintilavuuden, puristustilavuuden ja jakaa ne puristustilavuudelle

      Esimerkki: 2.7l kone. isku 81mm, mäntä 84mm, puristustilavuus 50ml
      42*42*3,14*81/1000=448.6cc eli yhden pytyn tilavuus

      448,6cc+50ml/50ml= 9.9

      Näin tiedämme puristussuhteen

      Palotilasta kannattaa imee letkun ja ruiskun avulla suurin osa öljystä pois. Sen jälkeen pyörittää konetta ilman tulppaa. Sen jälkeen tulppaa kiinni ja radalle.
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10114
        • KVLA

        #18
        Originally posted by Meisseli
        Veikkaisin niin. Jos nyt en ihan päin honkia muista niin kyllä puristuspainemittari näytti M20B20 moottorille lukemia jotka oli lähempänä viittätoista kuin kymmentä baria.
        Näin minäkin kuvittelisin asian olevan.Siksi tuota tarkennusta kyselen...

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #19
          Originally posted by Heguli 31
          Näin minäkin kuvittelisin asian olevan.Siksi tuota tarkennusta kyselen...
          Puristussuhteella ja paineella ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10114
            • KVLA

            #20
            Originally posted by Wittu_joo
            Kyllä sen voi paikallaankin mittaa

            Tekee tulpasta semmosen holkin mihin saa letkun kiinni. Sitten pistää letkun toiseen päähän vaikka 100ml ruiskun. Katsoo että ruiskussa on 100ml vaikka öljyä. Mittaa ensin paljon menee öljyä letkuun ja holkkiin.

            Katsoo että ykkös pytty on ykk asennossa. Ruuvaa holkin tulpan tilalle kiinni. Katsoo taas että ruiskussa on tasan 100ml kamaa. Ruuttaa öljyt palotilaan. Painaa kunnes ei enään mene. Sitten katsoo paljon sinne meni. Vähentää siitä määrästä sen määrän mitä jää letkuun ja holkkiin.

            Sitten laskee yhteen sylinterintilavuuden, puristustilavuuden ja jakaa ne puristustilavuudelle

            Esimerkki: 2.7l kone. isku 81mm, mäntä 84mm, puristustilavuus 50ml
            42*42*3,14*81/1000=448.6cc eli yhden pytyn tilavuus

            448,6cc+50ml/50ml= 9.9

            Näin tiedämme puristussuhteen

            Palotilasta kannattaa imee letkun ja ruiskun avulla suurin osa öljystä pois. Sen jälkeen pyörittää konetta ilman tulppaa. Sen jälkeen tulppaa kiinni ja radalle.
            Kaikki "mahdotonhan" periaatteessa mahdollista jne.Pointtina tassä nyt olikin puristussuhteen ja puristuspaineen ero.Eli tiedustelinkin minkä mitattavan ohjearvo tuo 8-9 on.Yleensähän KOTIOLOISSA mitataan vain tuota PURISTUSPAINETTA.Mittari tulpan reikään,starttia jne jne.Monenkaan tuskin tarvii ruveta "pipetillä" mittailemaan kasassa olevasta koneesta PURISTUSSUHDETTA.Siksi tuota tarkennusta hieman kyselin.Noin perstuntumalla alle "kympin puristuset" on aika matalat.(=purituspaine).Eli mikä on tuo Dynamics:n ilmoittama 8-9 luku???Siihen vain sitä tarkennusta...
            Last edited by Heguli 31; 18-01-2005, 12:24.

            Comment

            • bmwbmw
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1370
              • Kainuu

              #21
              Originally posted by pmv
              Perstuntuman tarkkuudestahan ei ikinä voi sanoa mitään, mutta nopeusmittarin toimintaa voisi epäillä. Tietty sekin on mahdollista että mittarin taustat on mallia "Amis2000"....
              tuota....... mittarin pohjat ei kylläkään ole mallia amis 2000 vaikka valokuvapaperilliset ovatkin... ja eihän tosissaan voikkaan pertuntumalta tarkkoja arvoja sanoa mutta ei se e36 ohi päässyt...
              sigpic
              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

              Comment

              • bmwbmw
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1370
                • Kainuu

                #22
                Originally posted by Dynamics
                Mittaappa varsin puristukset siitä, sillähän se alkaa selvitä..vakiot on 8-9välissä.

                Vaparina m20b20 ei saa kulkemaan ihan pikku muutoksilla, varsinkaan m50b25 lukemiin.
                ei sitä e30 korissa tarvitsekkaan saada m50b25 koneen lukemiin e30 325, 0-100km/h 8.3s. e36 325, 0-100km/h 8.0s) (tehdas arvoja)
                sigpic
                Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #23
                  Tässä on näitä puristussuhteita moottorin tunnuksien mukaan:
                  320i:-20 6E E (129 hv) Pur.8,8
                  -20 6K A (129 hv) Pur.8,8
                  -20 6E D (129 hv) Pur. 9,8/9,4
                  -20 6E 2 (125 hv) Pur.9,8

                  325i: -25 6E 1/2 (170 hv) Pur. 9,7/9,4 ,ei KAT
                  -25 6E 1/2 (171 hv) Pur.9,7,NoX
                  -25 6K 1/A (170 hv) Pur.8,8 KAT-malli

                  nämä Autodatan ilmottamia puristussuhteita ja kyllähän niissä vakionakin näkyy tuota eroa olevan muttei suinkaan mitään 15 puristuksia...
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10114
                    • KVLA

                    #24
                    Originally posted by Heikki.Niemi
                    Tässä on näitä puristussuhteita moottorin tunnuksien mukaan:
                    320i:-20 6E E (129 hv) Pur.8,8
                    -20 6K A (129 hv) Pur.8,8
                    -20 6E D (129 hv) Pur. 9,8/9,4
                    -20 6E 2 (125 hv) Pur.9,8

                    325i: -25 6E 1/2 (170 hv) Pur. 9,7/9,4 ,ei KAT
                    -25 6E 1/2 (171 hv) Pur.9,7,NoX
                    -25 6K 1/A (170 hv) Pur.8,8 KAT-malli

                    nämä Autodatan ilmottamia puristussuhteita ja kyllähän niissä vakionakin näkyy tuota eroa olevan muttei suinkaan mitään 15 puristuksia...
                    Nyt vaikuttaa että puhut edelleen PURISTUSSUHTEESTA (nuo 8.8-9.8 lukemat).Nuo arvot on varmaan jokainen jo tajunnutkin.Minä taas kyselin PURISTUSPAINEIDEN arvoja ja sitä,että kumpaa arvoa Dynamics tarkoitti tuolla ilmoittamallaan 8-9 lukemalla.Helpottaisi tuota mittausta kun tietäisi mitä mitataan ja millä "ohjearvoilla".Taitaa vaan mennä vähän hankalaksi kun vastausta ei kysymykseni löytynyt.Kumman ohjearvo tuo Dynamics:n 8-9 (puristuspaineiden ohjearvoksi aika pieni) siis on PURISTUSSUHTEEN vai PURISTUSPAINEEN.Kuten Wittu-joo:kin kirjoitti,niin ne hieman eri asiat.Eiköhän tämä tästä selviä,kun aikamme asiaa tahkotaan.Nyt pitää häippästä töihin,mutta asiahan varmaan aukenee...
                    Last edited by Heguli 31; 19-01-2005, 00:15.

                    Comment

                    • Heikki.Niemi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1180
                      • Kalajoki-Bemareiden mekka

                      #25
                      Ai sori...nyt en itekkään lukenu kovin tarkkaan...puristuspaineet 320 ja 325 moottorityypistä riippuen vaihtelee 10-12 bar välissä...
                      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                      Ex-320i E30 m20b20 -86
                      Ex-318i E30 m20b20 -87
                      Ex-320i E30 m20b20-83

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by Wittu_joo
                        Kyllä sen voi paikallaankin mittaa

                        Tekee tulpasta semmosen holkin mihin saa letkun kiinni. Sitten pistää letkun toiseen päähän vaikka 100ml ruiskun. Katsoo että ruiskussa on 100ml vaikka öljyä. Mittaa ensin paljon menee öljyä letkuun ja holkkiin.

                        Katsoo että ykkös pytty on ykk asennossa. Ruuvaa holkin tulpan tilalle kiinni. Katsoo taas että ruiskussa on tasan 100ml kamaa. Ruuttaa öljyt palotilaan. Painaa kunnes ei enään mene. Sitten katsoo paljon sinne meni. Vähentää siitä määrästä sen määrän mitä jää letkuun ja holkkiin.

                        Sitten laskee yhteen sylinterintilavuuden, puristustilavuuden ja jakaa ne puristustilavuudelle

                        Esimerkki: 2.7l kone. isku 81mm, mäntä 84mm, puristustilavuus 50ml
                        42*42*3,14*81/1000=448.6cc eli yhden pytyn tilavuus

                        448,6cc+50ml/50ml= 9.9

                        Näin tiedämme puristussuhteen

                        Palotilasta kannattaa imee letkun ja ruiskun avulla suurin osa öljystä pois. Sen jälkeen pyörittää konetta ilman tulppaa. Sen jälkeen tulppaa kiinni ja radalle.
                        Tuo on ehkä yksi tapa(etenkin jos vielä varmistaa että mitattavassa sylinterissä on "sytytys" menossa,eli venat kiinni).Ja vaikka meneekin hieman ohi tuon alkuperäisaiheen,niin tarkennappa vielä:Jos ei ole tarkkaa tietoa moottorista ja sen tilavuudesta (kuten tämä topiikin aloittajan moottori),niin tällöinhän tulee mitattua vain tuo palotila.Alakerrasta kun ei ole muuta tietoa kuin nuo lohkon valunumerot.Laskutoimitukset ei suoraan toimi,kuten tuossa sinun moottorissasi,jossa mitat oli tiedossa.Eli millainen iskun pituus (onko kampiakselia kikkailtu)?Mikä on sylinterin halkaisija (ehkä porattu suurimpaan ylikokoon)?Jos todellinen sylinterin tilavuus on arvailujen varassa,niin eikö tuo puristussuhteen laskeminen ole hieman epätarkkaa?Siis jos vain pelkkä palotilan tilavuus "pipettipullolla" mitataan?Enkä tarkoita pelkästään tätä esimerkki moottoriamme.Näitä kampiakselin vaihto "virityksiä" löytyy monesta muustakin merkistä.Mutta onnistuu kyllä,siitä ei olekkaan kysymys.Meinaan jos tuolla "pipettipullo" mittauksella mitataan ensin palotilan tilavuus ja sitten mäntä alas ja loppu tilavuus siitä liemiä lisäämällä(venttiilit kun vaan vielä pysyis kiinni).Sitte niitä laskutoimituksia jne jne.Hankalaa,ja siksi kotioloissa (melkein)"mahdoton" tehtävä,kuten aiemmin kirjoitin.
                        Last edited by Heguli 31; 20-01-2005, 09:45.

                        Comment

                        • Sd
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2002
                          • 156
                          • Turku

                          #27
                          ei muutakun vikaa etsimään e36 325 jos e30 320 pärjää =) nojoo, mutta 320 ei saa ihan pienillä muutoksilla ton e36 vauhteihin, stroukkaamalla kyllä, mutta muuten saa paljon tehdä
                          BMW E30
                          MB

                          Comment

                          • bmwbmw
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1370
                            • Kainuu

                            #28
                            hmmm... eikun odottelemaan lumien sulamista ja mittailemaan 0-100km/h kiihtyvyyttä...!
                            sigpic
                            Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                            Comment

                            • ladanaama
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 33

                              #29
                              kyllähän m20 on räväkämpi kuin m50 lähtee

                              Comment

                              • vexu524tdic
                                BTCF Member
                                • Jan 2004
                                • 783
                                • Gallia = Kinnula

                                #30
                                Katoppa mitä lukee kannentiivisteessä pakosarjan puolella 1. syl. kohdalla
                                Pitäis löytyä merkintä 2.0/2.3 tai 2.5/2.7 Tästä voitais päätellä jotain...
                                e70 X5 3.0sd -08
                                f30 320i xdrive -16
                                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                                e30 316 -88 2,2TIC M10
                                e21 323i -81 ruostekasa...

                                Comment

                                Working...
                                X