Bilsteineista ei kokemusta, mutta koni sportit vaihdoin e46:ta pois takaa keväällä, kun toinen pumppu vuosi. Edessä vielä tuntuvat toimivan. 4,5v ja 200tkm noilla olen ajanut.
Mulla kolme vuotta sitten asennetut Bilsteinit 530d E39 farkussa jossa M-Sport alusta. Iskareissa näkyy pinnoitevikaa ja ne jumittaa niin että auto on ihan hemmetin pintakova, käytännössä kuin rautakanget alla. Ajettu nyt 42tkm noin. Ei tunnu onnistuvan takuuseen, vaikka mielestäni pitääs kestää kauemmin. Asennuksen jälkeen ne toimi ekan vuoden, mutta jo sitte ne muuttui perhanan koviksi, näin jälkikäteen ajateltuna siis, en jotenkin tajunnut sitä kun vaimo pääasiassa ajaa autolla, mutta huomasin että pienimmätkin töyssyt jysähteli olvanaan kovaa. Ajattelin kuitenkin että niiden kuuluukin olla jäykät ja katsastuksessa joka kolmena vuotena 90 lukemat tai yli joten eipä tullut mieleen että niissä vika. Vasta kun korjaaja, jolla käytän istui kyydissä, alkoi sanomaan että onpa sulla jäykkä alusta, niin asiaa tutkittiin ja huomattiin tuo pinnoitevika ja lisäksi oli hajottanut uudet yläpään laakeritkin. Aikamoista paskaa tuntuu olevan Bilsteinit!
Samaa kauraa H&R:llä. Parissa kuukaudessa E91:n coilover etutolppa paskana. Oli vielä ensimmäinen sarja mitä olen H&R:ää ostanut. Piti myös maksaa uusi tolppa ja vanha lähettää sitten tarkistukseen. Saa nähdä miten käy. Vaikka halpis alustat ei ole ajettavuudeltaan kaksisia, niin kyllä ne tuntuu paremmin kestävän
Päivitetääs tätä myös, nyt jo yksi takatolppakin paskana. Ei voi kyllä H&R coilover settejäkään suositella :think Autolla ajettu ehkä 10tkm ja alusta ollut kesän paikallaan.
Sutta ja sekundaa ollu Bilsteinit täälläkin. B12 Pro kitti autossa alla 2-vuotta joista kahtena kesänä kärry seissyt suurinpiirtein 8 kuukautta, eli aktiivista ajoa se 16 kuukautta ja kilsoja 36tkm. Ja molemmat etupamput jumittaa, että on kyllä niin vimosen päälle laatua. Ja tehdas ei korvaa mitään kun kuukauden verran takuuajan jälkeen oli asiasta yhteyksissä kun auton kesän jälkeen otti ajoon. Jämähti pamput siis kun bilikka seisoi huhtikuun lopusta tohon elokuun puoliväliin.
Moni ei ehkä tiedä miks "paksuvartiset" Bilsut saattaa mennä koviksi. Syynä on et toi upsidedown rakenne kertää vettä alakammioon kun stefa kuluu. Kun se on tarpeeksi täynnä vesi alkaa estämään liikerataa ja tottakai myös syövyttää ja aihettaa korroosiovaurioita. Näkyvä paksu iskarinvarsi on itse asiassa iskarin runko ja varsinainen varsi on alakammion sisällä, pieni pinnoitevika näkyvässä "varressa" ei vielä haittaa iskarin toimintaa, mutta sisään kertyvä vesi ja lika kyllä.
Itellä on kokemusta B8 patruunamallisista bilsuista, ja noi patruunat ovat avoimella rakenteella. Eli kun tolpan pohjaan poraa pienet vesireiät niin mahdollinen vesi pääsee tyhjentymään pois. Ehkä tämä kikka vois toimia näihin kiinteisiin tolppamallisiin iskareihin myös..? Toki suojakumi iskarin päällä auttaa todennäköisesti stefan kestoon ja tätä kautta estää myös veden kertymistä...
Tässähän näkyy varsinaisen iskarivarren kiinnitys. Pieni reikä tohon mutterin viereen vois olla ratkaisu.
Huoltolafka sanoi ainakin että näistä kuluu BMW käytössä yleensä runkoputken liukulaakeri ja siksi alkavat kolisemaan ja/tai jumittamaan. Tohon vaivaan ei ainakaan auta vedenpoistoreikä. En myöskään saanut enää mitään vastinetta kun hieman kummastelin iskareiden kestoa, että tuskin nyt sitten on kovinkaan harvinaista (mutuilua). Mene ja tiedä, luotto merkkiin meni kyllä.
Täytyy kyllä vanhemman polven Bilsteinejä kehua vähän, on nimittäin tuossa omassa e36:ssa ollu n.150tkm alla ja viime leimalle joutui taakse laittamaan Saschit kun mehut tuli pihalle toisesta. Edessä vielä toimii loistavasti, vaikka napakannattimeen kiinnittyvät peltikorvakkeet ovat melkein lahonneet poikki
Tänään sit kävin hakemassa 10€:llä eteen vähän käytetyt Saschin super touringit + -40mm "talvijouset"
Huoltolafka sanoi ainakin että näistä kuluu BMW käytössä yleensä runkoputken liukulaakeri ja siksi alkavat kolisemaan ja/tai jumittamaan. Tohon vaivaan ei ainakaan auta vedenpoistoreikä. En myöskään saanut enää mitään vastinetta kun hieman kummastelin iskareiden kestoa, että tuskin nyt sitten on kovinkaan harvinaista (mutuilua). Mene ja tiedä, luotto merkkiin meni kyllä.
Kyllä toi todennäköisesti juontaa samasta syystä, eli stefa alkaa päästämään vettä ja kuraa ohitseen mikä taatusti kuluttaa laakeria kun mahdollinen rasva huuhtoutuu pois ja tilalle jää hiekanpöly. Se et mihin se vesi sit menee..? Todennäköisesti jää sinne runkoputken sisään. Ite en kyllä usko et kovin äkkiä painavan auton alla pelkkä laakeri pääsis jumittamaan jousituksen, mutta jos alaosa on täynnä vettä niin ei pahemmin joustele. Ja miks just BMW käytössä?
Uskon kyllä et nää ongelmat voidaan välttää kunnollisella vesitiiviillä pölysuojalla iskarin päällä sekä mahdollisella pienellä vesireiällä tolpan pohjassa. Jos on jo "jumiutuneet" iskarit niin ainakin voi kokeilla porata reiät et muuttuuko käytös vai onko jo myöhäistä, siinä ei mitään häviä.
Itelle on tulossa nyt taas B8 patruunat harrasteen tolppiin ja aion kyllä tehä molemmat toimenpiteet. Sitpä näkee miten kestää.
Vois melkein kyllä perustaa oman topikin eri iskareiden km-kestävyydelle.. Porukka laittais aina merkin, mallin ja madalluksen ym. ajo-olosuhteisiin vaikuttavan datan ja miten on kestäneet.
Tai jos ei omaa topiikkia ni voin laittaa vaikka tänne miten Saschien matka sujuu.
Kyllä toi todennäköisesti juontaa samasta syystä, eli stefa alkaa päästämään vettä ja kuraa ohitseen mikä taatusti kuluttaa laakeria kun mahdollinen rasva huuhtoutuu pois ja tilalle jää hiekanpöly. Se et mihin se vesi sit menee..? Todennäköisesti jää sinne runkoputken sisään. Ite en kyllä usko et kovin äkkiä painavan auton alla pelkkä laakeri pääsis jumittamaan jousituksen, mutta jos alaosa on täynnä vettä niin ei pahemmin joustele. Ja miks just BMW käytössä?
Uskon kyllä et nää ongelmat voidaan välttää kunnollisella vesitiiviillä pölysuojalla iskarin päällä sekä mahdollisella pienellä vesireiällä tolpan pohjassa. Jos on jo "jumiutuneet" iskarit niin ainakin voi kokeilla porata reiät et muuttuuko käytös vai onko jo myöhäistä, siinä ei mitään häviä.
Itelle on tulossa nyt taas B8 patruunat harrasteen tolppiin ja aion kyllä tehä molemmat toimenpiteet. Sitpä näkee miten kestää.
Olettaisin että se kommentti BMW-käytöstä johtui raskaskeulaisista autoista, ainakin tollanen dieselin moottorin virkaa toimittava malmikasa lienee suht raskas?
Jos paska ja vesi pääsee sinne ineen niin sittenhän se tosiaan saattaa kyllä hierasta ne laakerit paskaksi joo, mutta jos damage on päässyt tapahtumaan niin en usko että se niitä laakereita siitä mihinkään enää muuttaa. Uuteen iskariinhan toi vois olla ihan hyvä modi, mut pääseekös se sitten vetämään pasqua alakautta pahimmassa tapauksessa ineen? Omissa pampuissa ei ole minkäänlaista nirhaumaa yläpäässä että hieman vaikuttais järjenvastaiselta että sieltä olis mikään vesi päässyt alas valumaan, mutta purkamallahan se selviäis.
Mullakin oli joskus Bascossa Bilsteinin alusta ja sehän toimi ku häkä. Sillä ostin tähänkin kärryyn nyt "astetta laadukkaamman" kuin useassa autossa hyväks todetun Weitecin alustan, ja vituiks män. Josko sinne sitten Konia tyrkkäis seuraavaks, ne toimi ainakin Mustangissa hyvin...
Olettaisin että se kommentti BMW-käytöstä johtui raskaskeulaisista autoista, ainakin tollanen dieselin moottorin virkaa toimittava malmikasa lienee suht raskas?
...
Melkein kaikki BMW on 50/50 painosuhteella.
Eli ei mitenkään "raskaskeulaisia" pelejä. Saman kokoluokan autot painaa Audilla ja mesellä ihan yhtä paljon. Eli sekään ei ole syy.
BMW on vaan noista yleisin "tuunaus kohde" joten siksi varmaan eniten käytössä noita iskareita ja siten myös ongelmia.
Lisää kokemuksia B14:sta. Hankin ko. setin 123d:hen kesällä 2013 ja ensimmäisenä talvena alkoi etupäästä kuulua asiaankuulumattomia kolahduksia.
Ei tullut mieleen epäillä uusia iskareita, joten vaihdoin osa kerrallaan lähes kaiken kuluvan; iskareiden tukilaakerit, alatukivarret, vakaajan koiranluut, etuvakaajan puslineen (koska puslat on vulkanoitu kiinni), moottorin + vaihteiston kannakkeet jne...
Rahaa ja aikaa paloi, mutta kolina säilyi.
Muutama viikko takaperin, kun saatiin ensimmäiset kunnon pakkaset, muuttui kolina sietämättömäksi. Joten taas kerran auto nosturille. Autoa nostaessa ihmetytti, kun eturenkaat eivät millään nouse irti lattiasta, vaikka kaaren ja renkaan välissä oli pään mentävä tila.
Renkaan irrotuksen jälkeen syy selvisi; molemmat etuiskarit öljyn peitossa ja lisää pulputti stefan välistä. Mitä lie hajonnut, kun mäntä tulee vähintään kymmenen senttiä liikaa ulos niin, että jouset putoavat paikoiltaan.
Setillä siis ikää 1,5v / 30tkm. Reklamaatiota tehdessä oli mukava yllätys kuulla, että ko. myyjä antaa tuotteilleen 1v / 15tkm takuun. Tuota tietoa en saanut settiä ostaessani, eikä siitä ole mitään mainintaa kuitissakaan. Tästä johtuen odotellaan, että Bilsteiniltä tulisi jonkinlainen vastaus asiaan, ennen kuin tilaavat uutta osaa. Ja minä seisotan määrämättömän ajan ajokelvotonta autoa parkkipaikalla...
Eikös Bilsteinissa nyt kuitenkin ole 2 vuoden takuu!?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment