Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by peto2 View Post
    Kyllähän sitä pärjää vaikka kesärenkailla, mutta ainakin minä yritän tehdä ajosta nautintoa jolloin pito on, varsinkin talvella positiivinen asia. :think
    Tänäänkin ajelin peilijäisillä teillä noilla SUViConteilla, eikä mitään lipsumisia, ei luistonestokaan väläytellyt kertaakaan. Ihmeen hyvin noilla pärjää ja jos olisin tiennyt en olisi talvirenkaita edes ostanut, M+S merkintä on riittävä.

    Comment

    • Jarno
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 645
      • Äänekoski

      Joo tulihan tuota itsekkin ajettua M+S all terraineilla L200 avolava Mitsulla ja kyllä sillä ihan ok pärjäsi, mutta eihän sillä nyt olisi mitenkään pärjännyt ilman että liukkaissa risteyksissä olis käyttänyt välillä nelivetoa päällä. Muutenkin vesijäällä rupesi joskus valumaan tien kaltevuuden mukaan.
      Last edited by Jarno; 06-12-2016, 07:05.
      e30 325i cabrio
      Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Tänäänkin ajelin peilijäisillä teillä noilla SUViConteilla, eikä mitään lipsumisia, ei luistonestokaan väläytellyt kertaakaan. Ihmeen hyvin noilla pärjää ja jos olisin tiennyt en olisi talvirenkaita edes ostanut, M+S merkintä on riittävä.
        Nankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
        Last edited by Antsah; 05-12-2016, 23:02.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6326
          • P-Pohjanmaa

          [QUOTE=pexodus;3827811]Contin CSC6 kitka koossa 255/35-20
          todella hyvä rengas, väitän jopa että toimii paremmin kuin Nokian hkpl R2

          käytännössä äänetön, todella hyvä suuntavakaus asfaltilla, vähiten löysä tarjolla olevista kitkoista.
          jäällä kitkaksi todella hyvä, lumella häviää kyllä hieman Nokianille pidossa mielestäni.

          [QUOTE]

          Samaa mieltä,R2 oli aiemmin alla 245\40-19 koossa ja oli jotenkin löysän\nuljun oloinen F11: sen alla.
          Yllättivät jopa pari kertaa ikävästi kun oli mustaa jäätä.
          Sitä ennen oli ex-535d E61 alla contin cv5 245\40-18 kitkat ja ne oli todella hyvät alusta loppuun asti.

          Laitoin sitten tuon R2 yllätyksen jälkeen alle nastat nokian 8 255\35-20 joissa pitoa on kyllä upeasti ja ajettavuus ok mutta se melu sulalla tiellä on hanurista.
          Noilla nyt kuitenkin mennään ,vaikka salaa katselin pexoduksen myyntiilmoa
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10080
            • KVLA

            Originally posted by Antsah View Post
            Nankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
            Minulla kävi kerran kaveri ostamassa myynnissä olevat nastarenkaat E60:iin HELMIKUUSSA. Siihen asti oli kuulemma pärjäilty m+s renkailla. Alla oli muistaakseni juurikin nuo NS-2:t. Olisi kuulemma ajellut niillä kevääseen,mutta kun emäntä oli ruvennut myös autoilemaan...

            Oli muistaakseni joku foorumilainen. Kuka tunnustaa..?

            Comment

            • pexodus
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1577
              • Leppävirta/Oravikoski

              [QUOTE=veku;3828669][QUOTE=pexodus;3827811]Contin CSC6 kitka koossa 255/35-20
              todella hyvä rengas, väitän jopa että toimii paremmin kuin Nokian hkpl R2

              käytännössä äänetön, todella hyvä suuntavakaus asfaltilla, vähiten löysä tarjolla olevista kitkoista.
              jäällä kitkaksi todella hyvä, lumella häviää kyllä hieman Nokianille pidossa mielestäni.


              Samaa mieltä,R2 oli aiemmin alla 245\40-19 koossa ja oli jotenkin löysän\nuljun oloinen F11: sen alla.
              Yllättivät jopa pari kertaa ikävästi kun oli mustaa jäätä.
              Sitä ennen oli ex-535d E61 alla contin cv5 245\40-18 kitkat ja ne oli todella hyvät alusta loppuun asti.

              Laitoin sitten tuon R2 yllätyksen jälkeen alle nastat nokian 8 255\35-20 joissa pitoa on kyllä upeasti ja ajettavuus ok mutta se melu sulalla tiellä on hanurista.
              Noilla nyt kuitenkin mennään ,vaikka salaa katselin pexoduksen myyntiilmoa
              Vaihdoin nuo Nokian 255/40-19 hkpl nastat alle kun tuo talvikin tuli kunnolla mutta eipä nuo järin paremmat ole kuin contin kitkat vaikka aivan jäässä tie olikin, aavistuksen tarkempi ohjata ja suuntavakaampi kovassa vauhdissa, muttä yllättävän vähän oli perstuntumassa eroa nastan ja kitkan välillä jäällä.

              Ja kyllähän nuo aika äänekkäät on kitkoihin verrattuna. Nythän tuota uutta Hankookia saa jo 255/40-19 koossa, jospa sitä saa kohta myös 255/35-20:nä, se on ainakin hiljainen nasta pakussa, todella hiljainen.
              BMW F11 LCI 530da x-drive
              Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

              Comment

              • thebluenile
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 122
                • Helsinki

                Nyt on ajettu lumella ja jäällä. Myös moottoritiellä paineltu jo reippaasti 105 kilometrin keskinopeudella.

                Kivasti kulkee edelleen. Ja on todella hiljaiset. Normaalisti pystyi autossa myös moottoritienopeuksissa keskustelemaan takapenkille. Ääni ei jää melun/jyrinän alle.

                Rengasliikkeen omistaja osti omaan autoonsa Nordfrostit. Ei kuulemma halunnut maksaa Dunlopeista kun ne joutuu Saksasta tilaamaan.

                Originally posted by thebluenile View Post
                No niin, ekat sata kilometriä ajettu Dunlopeilla. Rauhallista matka-ajoa asvaltilla, nopeus korkeimmillaan noin 90.

                Hyvät fiilikset jatkuu. Ajotuntuma ei hirveästi eroa saman koon Hankook kesärenkaista. Kulkee suoraan. Kurveissa en kyllä viitsi edes yrittää pitoa kokeilla vaan varjelen nastoja...

                Eihän nämäkään äänettömät ole, mutta en ole vielä hiljaisempia nastarenkaita kokenut. Ero edellisenä päivänä alla olleisiin HKPL 7:in on merkittävä. Tosin autonakin oli Toyota Aurelia Hybris farkku. Sille taitaa olla ominaista alustan aivan hirvittänä matalataajuinen jyrinä. Tärykalvot oli riekaleina Hki-Tku-Hki reissun jälkeen.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Nankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
                  Kommenttini koski suurimmalta määrin SUV renkaita ja niistä Nokia Hakkapeliitta kitka vs Conti Cros? M+S renkaat. Nyt ~1000km noilla Conteilla vaihtelevissa talvikeleissä ajeltua on Nokian kitkat tuntuneet entistä huonommilta, pidon ja velton rungon osalta. Nokian kitkojen runko on niin veltto että aiheuttaa pikupin löysän jousituksen kanssa "tuplapomppua" eli jousitus ottaa montun kohdalla renkaan aiheuttaman jälkiväristyksen vastaan ja koko auto jää "vapisemaan" montun jälkeen, vastaava efeksti puuttuu Conteista tyystin koska runko kovempi ja jousitus tekee työn. Contit menettää pidon tosi liukkaalla myös rauhallisemmin kuin Nokialaiset kitkat, pidon menetykseen johtavalla nopeudella ei ole suurta eroa havaittavissa, hyvin samoissa nopeuksissa mutta Nokialainen menettää sivuttaispidon hetkessä varoittamatta.

                  Perjantaina tulee uudet renkaat, toivottavasti nyt pyöreät ja mustat...katsotaan mikä on merkki.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Contin nastathan sieltä tuli, PYÖREÄT ja mustat.
                    Melu on huumaava verrattuna kitkoihin mutta näillä nyt mennään kuitenkin, ei kuitenkaan häiritsevä melu.

                    case closet.

                    Comment

                    • teko
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 45
                      • Helsinki

                      Originally posted by teko View Post
                      Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.

                      -Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?

                      -Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
                      Originally posted by tumppi$ View Post
                      Molempiin kysymyksiisi vastaus on kyllä. Lopuillaan olevat renkaat ovat yleensä melkoisia uraohjuksia. Monesti myös seos on jo niin kovettunut että sekin tekee ikäviä temppuja, eli juurikin vetelyä ja vollotusta.
                      Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.
                      Vaihdoin uudet renkaat eteen kuluneiden tilalle ja hakeminen/uriin ohjautuminen loppui

                      Comment

                      • 530xdTouring
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2016
                        • 58
                        • Siikajoki

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Eikä ilmeisesti ole mitenkään lullat ajella,kuten eräs toinen nimimerkki tuossa aiemmin kirjoitteli? Omassa sedan nelikossa ainakin loistava valinta.
                        Kyllä, hyvin toimii farkussakin, ei kyllä mitenkään häiritsevän löysät mielestäni ole.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2328
                          • Uusimaa

                          Täältä tulee myös vahva puoltoääni Hankookin nastakumeille. Nyt on 2000km takana ja ovat kyllä mielestäni uskomattoman hiljaiset ollakseen nastarenkaat. Pitoakaan en ole osannut kaivata yhtään enempää. Tosin nelivetoisen auton tapauksessa kommentti on hieman epäreilu. Erinomainen vastine rahalle, kun Rehvidiltä tilasin.
                          BMW G30 545e M-Sport

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17543
                            • Turku

                            Paljonko Rehvidiltä maksoi? Kokona 245/45/18"?
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • JJSorsa
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 71
                              • Joensuu

                              Kumho Wi-31 nastarenkaat kokemuksia, 2. talvi

                              Viime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.
                              Alkutalvesta auton alla kuusi vuotta vanhat merkkikitkat (pintaa 4/5mm), joissa kokonaisuutena parempi pito kuin näissä Kumhon nastarenkaissa.
                              Näköjään pitäisi ostaa vain testattuja renkaita, eikä luottaa edellisen mallin saamaan hyviin käyttäjäarvioihin
                              _________________________
                              BMW 328 xDrive (US) vm2009

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                Originally posted by JJSorsa View Post
                                Viime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.
                                Mietin tässä, että miten suuri merkitys tässä on mutulla ja omalla tuntumalla vrt. se oikea todellinen mitattavissa oleva pito / renkaan muu suorituskyky. Kun itse ajoin alkutalven 12 vuotta vanhoilla Fuldan kitkoilla, eikä edes jäiset tiet vaikuttaneet noin hirveiltä kuin tässä kuvataan Kumhon nastoilla olevan. Seiskassa ei ollut luistonestoa, mutta ei se myöskään joutoa juuri lyönyt jossei yrittänyt. :think
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎