Originally posted by peto2
View Post
Talvirengaskeskustelu 4
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Joo tulihan tuota itsekkin ajettua M+S all terraineilla L200 avolava Mitsulla ja kyllä sillä ihan ok pärjäsi, mutta eihän sillä nyt olisi mitenkään pärjännyt ilman että liukkaissa risteyksissä olis käyttänyt välillä nelivetoa päällä. Muutenkin vesijäällä rupesi joskus valumaan tien kaltevuuden mukaan.Last edited by Jarno; 06-12-2016, 08:05.e30 325i cabrio
Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i
Comment
-
Nankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.Originally posted by BMW525Xda View PostTänäänkin ajelin peilijäisillä teillä noilla SUViConteilla, eikä mitään lipsumisia, ei luistonestokaan väläytellyt kertaakaan. Ihmeen hyvin noilla pärjää ja jos olisin tiennyt en olisi talvirenkaita edes ostanut, M+S merkintä on riittävä.Last edited by Antsah; 06-12-2016, 00:02.
Comment
-
[QUOTE=pexodus;3827811]Contin CSC6 kitka koossa 255/35-20
todella hyvä rengas, väitän jopa että toimii paremmin kuin Nokian hkpl R2
käytännössä äänetön, todella hyvä suuntavakaus asfaltilla, vähiten löysä tarjolla olevista kitkoista.
jäällä kitkaksi todella hyvä, lumella häviää kyllä hieman Nokianille pidossa mielestäni.
[QUOTE]
Samaa mieltä,R2 oli aiemmin alla 245\40-19 koossa ja oli jotenkin löysän\nuljun oloinen F11: sen alla.
Yllättivät jopa pari kertaa ikävästi kun oli mustaa jäätä.
Sitä ennen oli ex-535d E61 alla contin cv5 245\40-18 kitkat ja ne oli todella hyvät alusta loppuun asti.
Laitoin sitten tuon R2 yllätyksen jälkeen alle nastat nokian 8 255\35-20 joissa pitoa on kyllä upeasti ja ajettavuus ok mutta se melu sulalla tiellä on hanurista.
Noilla nyt kuitenkin mennään ,vaikka salaa katselin pexoduksen myyntiilmoa
F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Minulla kävi kerran kaveri ostamassa myynnissä olevat nastarenkaat E60:iin HELMIKUUSSA. Siihen asti oli kuulemma pärjäilty m+s renkailla. Alla oli muistaakseni juurikin nuo NS-2:t. Olisi kuulemma ajellut niillä kevääseen,mutta kun emäntä oli ruvennut myös autoilemaan...Originally posted by Antsah View PostNankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
Oli muistaakseni joku foorumilainen. Kuka tunnustaa..?
Comment
-
[QUOTE=veku;3828669][QUOTE=pexodus;3827811]Contin CSC6 kitka koossa 255/35-20
todella hyvä rengas, väitän jopa että toimii paremmin kuin Nokian hkpl R2
käytännössä äänetön, todella hyvä suuntavakaus asfaltilla, vähiten löysä tarjolla olevista kitkoista.
jäällä kitkaksi todella hyvä, lumella häviää kyllä hieman Nokianille pidossa mielestäni.
Vaihdoin nuo Nokian 255/40-19 hkpl nastat alle kun tuo talvikin tuli kunnolla mutta eipä nuo järin paremmat ole kuin contin kitkat vaikka aivan jäässä tie olikin, aavistuksen tarkempi ohjata ja suuntavakaampi kovassa vauhdissa, muttä yllättävän vähän oli perstuntumassa eroa nastan ja kitkan välillä jäällä.
Samaa mieltä,R2 oli aiemmin alla 245\40-19 koossa ja oli jotenkin löysän\nuljun oloinen F11: sen alla.
Yllättivät jopa pari kertaa ikävästi kun oli mustaa jäätä.
Sitä ennen oli ex-535d E61 alla contin cv5 245\40-18 kitkat ja ne oli todella hyvät alusta loppuun asti.
Laitoin sitten tuon R2 yllätyksen jälkeen alle nastat nokian 8 255\35-20 joissa pitoa on kyllä upeasti ja ajettavuus ok mutta se melu sulalla tiellä on hanurista.
Noilla nyt kuitenkin mennään ,vaikka salaa katselin pexoduksen myyntiilmoa
Ja kyllähän nuo aika äänekkäät on kitkoihin verrattuna. Nythän tuota uutta Hankookia saa jo 255/40-19 koossa, jospa sitä saa kohta myös 255/35-20:nä, se on ainakin hiljainen nasta pakussa, todella hiljainen.BMW F11 LCI 530da x-drive
Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana
Comment
-
Nyt on ajettu lumella ja jäällä. Myös moottoritiellä paineltu jo reippaasti 105 kilometrin keskinopeudella.
Kivasti kulkee edelleen. Ja on todella hiljaiset. Normaalisti pystyi autossa myös moottoritienopeuksissa keskustelemaan takapenkille. Ääni ei jää melun/jyrinän alle.
Rengasliikkeen omistaja osti omaan autoonsa Nordfrostit. Ei kuulemma halunnut maksaa Dunlopeista kun ne joutuu Saksasta tilaamaan.
Originally posted by thebluenile View PostNo niin, ekat sata kilometriä ajettu Dunlopeilla. Rauhallista matka-ajoa asvaltilla, nopeus korkeimmillaan noin 90.
Hyvät fiilikset jatkuu. Ajotuntuma ei hirveästi eroa saman koon Hankook kesärenkaista. Kulkee suoraan. Kurveissa en kyllä viitsi edes yrittää pitoa kokeilla vaan varjelen nastoja..
.
Eihän nämäkään äänettömät ole, mutta en ole vielä hiljaisempia nastarenkaita kokenut. Ero edellisenä päivänä alla olleisiin HKPL 7:in on merkittävä. Tosin autonakin oli Toyota Aurelia Hybris farkku. Sille taitaa olla ominaista alustan aivan hirvittänä matalataajuinen jyrinä. Tärykalvot oli riekaleina Hki-Tku-Hki reissun jälkeen.
Comment
-
Kommenttini koski suurimmalta määrin SUV renkaita ja niistä Nokia Hakkapeliitta kitka vs Conti Cros? M+S renkaat. Nyt ~1000km noilla Conteilla vaihtelevissa talvikeleissä ajeltua on Nokian kitkat tuntuneet entistä huonommilta, pidon ja velton rungon osalta. Nokian kitkojen runko on niin veltto että aiheuttaa pikupin löysän jousituksen kanssa "tuplapomppua" eli jousitus ottaa montun kohdalla renkaan aiheuttaman jälkiväristyksen vastaan ja koko auto jää "vapisemaan" montun jälkeen, vastaava efeksti puuttuu Conteista tyystin koska runko kovempi ja jousitus tekee työn. Contit menettää pidon tosi liukkaalla myös rauhallisemmin kuin Nokialaiset kitkat, pidon menetykseen johtavalla nopeudella ei ole suurta eroa havaittavissa, hyvin samoissa nopeuksissa mutta Nokialainen menettää sivuttaispidon hetkessä varoittamatta.Originally posted by Antsah View PostNankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
Perjantaina tulee uudet renkaat, toivottavasti nyt pyöreät ja mustat...katsotaan mikä on merkki.
Comment
-
Originally posted by teko View PostVaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.
-Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?
-Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?Vaihdoin uudet renkaat eteen kuluneiden tilalle ja hakeminen/uriin ohjautuminen loppuiOriginally posted by tumppi$ View PostMolempiin kysymyksiisi vastaus on kyllä. Lopuillaan olevat renkaat ovat yleensä melkoisia uraohjuksia. Monesti myös seos on jo niin kovettunut että sekin tekee ikäviä temppuja, eli juurikin vetelyä ja vollotusta.
Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.
Comment
-
-
Täältä tulee myös vahva puoltoääni Hankookin nastakumeille. Nyt on 2000km takana ja ovat kyllä mielestäni uskomattoman hiljaiset ollakseen nastarenkaat. Pitoakaan en ole osannut kaivata yhtään enempää. Tosin nelivetoisen auton tapauksessa kommentti on hieman epäreilu. Erinomainen vastine rahalle, kun Rehvidiltä tilasin.
Comment
-
Paljonko Rehvidiltä maksoi? Kokona 245/45/18"?Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Kumho Wi-31 nastarenkaat kokemuksia, 2. talvi
Viime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.
Alkutalvesta auton alla kuusi vuotta vanhat merkkikitkat (pintaa 4/5mm), joissa kokonaisuutena parempi pito kuin näissä Kumhon nastarenkaissa.
Näköjään pitäisi ostaa vain testattuja renkaita, eikä luottaa edellisen mallin saamaan hyviin käyttäjäarvioihin
_________________________
BMW 328 xDrive (US) vm2009
Comment
-
Mietin tässä, että miten suuri merkitys tässä on mutulla ja omalla tuntumalla vrt. se oikea todellinen mitattavissa oleva pito / renkaan muu suorituskyky. Kun itse ajoin alkutalven 12 vuotta vanhoilla Fuldan kitkoilla, eikä edes jäiset tiet vaikuttaneet noin hirveiltä kuin tässä kuvataan Kumhon nastoilla olevan. Seiskassa ei ollut luistonestoa, mutta ei se myöskään joutoa juuri lyönyt jossei yrittänyt. :thinkOriginally posted by JJSorsa View PostViime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
Comment