Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmajousituksesta ilmat pihalla!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    Ilmajousituksesta ilmat pihalla!

    Kele!
    Potilas: Automaattisella tasonsäädöllä varustettu e39 (05/96) 528iA, siis takana ilmajousitus.

    Eilen alkoi seuraavanlainen temppuilu: oikea palje (tai joku osa oikealla puolella) päästää ilmat pihalle, eikä kompura halua aina täyttää. Äsken kävin ihmettelemässä hieman lisää, ja näytti siltä, että heti kun perään tulee yhtään lisää painoa, niin sen sijasta että kompura kävisi heti laulamaan, oikealta puolelta alkaakin kuulua suhinaa, ja vasta hetken päästä kompura lähtee laulamaan, jos lähtee. Viimeisellä ihmettelykerralla ei enää lähtenyt.

    Kompura varmaankin on kunnossa, koska se ei tosiaan huuda kokoaikaa, ja vasen puoli on ok. Samoin letkut on varmaan ok, koska ne vuotaisivat koko ajan jos rikki olisivat.Itse epäilen hieman oikean puolen anturia, joka haistelee perän korkeutta (piti äsken reitittää sen anturin johdot uudellen, kun edellinen asentaja oli ne vetänyt jarrulinjojen päältä -> johto aika kireällä kun jousitus ala-asennossa), mutta mitä muita komponentteja tuolla on jotka voisivat oireilla kuvatulla tavalla? Onko noissa palkeissa joku ylipaineventtiili, joka olisi nyt sekaisin?

    nimim. Kuulenko merkkihuollon kutsuvan minua?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #2
    Jaaha, merkkihuoltorundikin takana, ja eipä sieltä mitään suuremmalti purkamatta löytynyt... Itseasiassa aamulla huoltoon viedessä palkeesta oli taas ilmat pihalla, mutta kun olivat siellä halliin ajaneet, niin oli käyny toimimaan taas välittömästi, eikä vuotanut ollenkaan.
    Tästä tulikin mieleeni, että onko noissa ilmahärdelleissä, tai esimerkiksi touringin ilmapalkeissa jonkinmoinen ylipaineventtiili, joka voisi jäätyä ja oireilla kuvatulla tavalla?
    Mistähän sais muuten tilattua uudet ilmajousihärdellit jos tuo nyt ei ala toimimaan kuivattalemalla?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • mailman
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 8003
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Moonshine
      Mistähän sais muuten tilattua uudet ilmajousihärdellit jos tuo nyt ei ala toimimaan kuivattalemalla?
      Ei taida kuin merkkiliikkeestä löytyä. Ja tuohon hommaan kannattaa varata sit paksua lompakkoa
      G01 ///M40i '19
      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
      E39 ///M5 '00

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by mailman
        Ei taida kuin merkkiliikkeestä löytyä. Ja tuohon hommaan kannattaa varata sit paksua lompakkoa
        Tjooh, näin oletan myös. No, tänään kuulee moisen ihmekalikan hinnan, ja pitääkin samalla tiedustella että paljon kustantaa nakata kuikkaa niillä ilmahärdelleillä ja laittaa tilalle perinteinen jousitus...

        Tuohan näyttää olevan ihan perseestä tuo systeemi, koska siinä on iskunvaimennin ja ilmajousi samassa nerokkaassa paketissa, jolloin iskunvaimentimen vaihto itseasiassa maksaa aika perkeleesti (niitä kuin tuskin irrallaan saa). Ja sitten jos vielä pidettäisiin siitä kiinni, että vaihdetaan iskarit aina parittain, niin...AIJAIJAIJAIJAIJAI pojat!

        Touringissa tuo järjestelmä on tosiaan huomattavasti järkevämpi (lue: taloudellisempi), koska niihin nuo ilmajouset ovat huomattavasti halvemmat, kun ovat irrallaan iskareista.

        Saatana.
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Tietääkö kukaan, mistä tuollainen tasonsäätöhärdelli päästää palkeista ilmoja pois (erillistä painesäiliötähän ei sedanissa ole, ellei sitten se kompurayksikkö moista sisällään pidä), ja millä ohjauksella? Tuli vaan mieleen, että jos se olisi vaikkapa niin, että itse palkeessa on joku venttiili, jota ohjataan perustuen tasonsäätöanturilta tulevalta signaalilta, niin olisi olemassa pieni toivonkipinä että nuo oireet johtuvat siitä anturista.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Tasoanturi siellä on, joko yksi tai sitten molemmille iskareille omansa, veikkaisin että kaksi niitä on.... juu, ETK:n mukaan niitä on kaksi.

            Uskoisin että anturi on kiinteästi korissa kiinni ja siitä lähtee jonkin sorttinen säätötanko, joka kiinni taka-akselissa (tms.). Kunpa vain tietäisi onko ko. kikkula (eli se anturi) sähköinen vai mekaaninen?

            Jos sähköinen, sen ohjauksen mukaan ilmaa painetta sitten päästetään "ilmantuottolaitteesta" tai sitä lisätään sinne.

            "Mekaaninen" saattaisi jopa päästää itse ylim. paineet pihalle, mutta se vaatisi sen, että sinne tulee erillinen ilmanpaineletku.

            Itselläni kun on vain hydrauliset takaiskarit (E23/745i, manuaalilaatikolla), joten piti vähän arvailla.

            Timo

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Jep, siellä on kaksi sähköistä tasoanturia, siis molemmille palkeille omansa. Ja noin itsekin veikkaan, eli se ilmantuottoyksikkö hoitaa myös paineen laskemisen. Nythän kuitenkin julmettu suhina kuuluu pyöränkotelosta, eikä takakontista , jossa se ilmantuottoyksikkö majailee. Tästäpä siis päätelmä että vika ei olisi sähköinen, vaan mekaaninen. Ihmetyttää vaan kun välillä tuo systeemi toimii ihan ok, ja sitten taas välillä pettää ihan täysin. En tiedä tarkemmin tuon palkeen rakennetta, että voisiko repeämä jossain käyttäytyä noin, mutta erikoiselta vaikuttaa. Putkirikko tai vuotava liitos tuskin käyttäytyisi tuolla lailla. Itseasiassa ongelma vaikuttaisi juurikin jonkin paineventtiilin sekoilulta, mutta ETK:ta tuijottamalla siellä ei pitäisi moista venttiiliä olla, ellei sitten ole sisäinen. Se tasoanturi maksaa noin 130 euroa, joten siitä olisi tietysti "halpaa" aloittaa arvailu, muttakun sekin satku on ihan turhaan laitettu jos anturi on ok.

              Uusi paljeiskarihärdelli maksaa 617 euroa kappale, joten onhan se tavallaan melko suolainen hinta. Käytettynä näköjään irtoais hintaan 250 euroa, joka olisi jo inhimillisempi, mutta mitäkähän nuo palkeet tykkäävät kun ne siirretään autosta toiseen ja tällöin niiden asento mahdollisesti hieman muuttuu.

              Toisaalta tekisi mieli nakata kuikkaa koko ilmahärdelleillä, ja laittaa tilalle perinteiset jousihässäkät. Miten muuten e39:ssä ilman tuota kirottua tasonsäätöä, onko siellä jouset erillään iskareista, vai onko ne "samassa paketissa"?
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Melkoista vuoropuhelua itseni kanssa, mutta ainakin tämä on halpaa

                Nyt joku e39:n alustan kanssa peuhannut voisi kertoa, että kuvan esittämien komponenttien (+jousi) hommaaminen korvaamaan nuo kirotut ilmahärpäkkeet (ja ei oteta nyt kantaa itse laitteen deaktivoimiseen, vaan pelkkään jousien/iskareiden korvaamiseen)?

                http://www.btcf.fi/forum/attachment....tid=4171&stc=1

                Ja siis toisena kuvana vielä muistutuksena tuo saatanan keksintö (itse tosin alan jo muistamaan rakenteen näkemättä tuota kuvaa):

                http://www.btcf.fi/forum/attachment....tid=4172&stc=1
                Attached Files
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #9
                  Viimeistelen jo melko höperöltä vaikuttavan yksinpuheluni loppuratkaisulla: Nyt on autossa "normaalit" tolpat takana, ja ilmajouset varaston hyllyllä. Kokonaiskustannukset puuhalle hiukkasen alle 300 eskoa, joten ei tuo nyt niin paha ollut. Eli tosiaan hommasin vain vakiotolpat kaikkine osineen ja viskasin paikalleen. Ilmajousituksen ohjausyksikkö hyllylle, ja pitänee vielä napata poltin pois varoitusvalosta, ellen nyt lähde ihan hifistelemään ja ohjelmoittamaan ko. varustetta pois.

                  Jos jollain on ongelmia tuon järjestelmän kanssa, niin nyt varaosia löytyy nyt täältä myös (kompura + ohjauselektroniikka näyttää olevan sama kuin farkkumalleissakin)!
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Tasoa säätävät takaiskarit ovat ERITTÄIN hyvä varuste, silloin kun ne pelaa. Itse en niistä luovu (E23/745). Nimittäin kontissa voi olla tavaraa vaikka ja kuinka ja aina on perä oikealla tasolla. Sehän vaikuttaa ajoturvallisuuteen myös silläkin tavalla että lyhyet- ja pitkät valot näyttävät aina maksimaalisesti eteenpäin (jos valot on alunperin suunnattu oikein).

                    Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Jahka aikaa kuluu hetki, saatat taas innostua tutkailemaan syytä sen yhden iskarin temppuiluun. Tai sitten löydät sopivan varaosan, sopivaan hintaan (= "halvalla").

                    Jos ja kun (käytetty) ilma-iskari on kunnossa, se ei ole siitä siirrosta moksiskaan. Sitä ei kannata pelätä. Jos se ehjänä lähtee, kyllä se ehjänä perillekin tulee (jos pakattu/suojattu tarpeeksi).

                    En todellakaan usko että syynä olisi yksikään anturi, vaan se syy löytyy itse iskarista. Pienen pieni reikä "palkeissa" riittää ja ilma puhisee ulos kuvaamallasi tavalla, painettahan siellä on kohtuullisen paljon, paljon enemmän kuin renkaissa. Ja renkaissakaan ei kummoista reikää tarvitse olla, kun se melkoisella suhinalla sieltä ulos tulee.

                    Timo

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #11
                      No ei tässä kiveksiä vielä kaivoon olla nakattu, mutta epäilen että se päivä ei tule kun laitan nuo vehkeet takaisin alle. Olihan ne kieltämättä mukavat (mielestäni pintapehmeämmät kuin perinteinen jousitus), mutta omassa käytössäni tuo tasonsäätö ei oikein päässyt oikeuksiinsa (harvoin kovinkaan paljoa kuormaa, eikä peräkärryäkään tulee juuri vedettyä). Eikä valonsäädölläkään ole väliä kun valot säätelevät itse itseään. Mutta, kuten sanoit, eihän sitä tiedä vaikka kiinnostais jossain välissä vaihtaa palkeet takaisin kun ohjauselektroniikka on kuitenkin kunnossa (ellei joku osta noita vehkeitä pois).
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Tadaa! Koittihan se päivä mullekin että perse viiltää maata ja tasonsäädön valo killitää kojelaudassa. Osasin jo pelätä, mittarissakin tässä '97 sedanissa 205 tkm. Suhina kuuluu vasemmasta pyöränkotelosta ja sama kulma on nyt tyylikkäästi madallettu... Tilasin suoraan parin palje-iskari yhdistelmää.

                        Nyt Moonshine tai muut tuntijat, valaiskaa tuota vaihto-operaatiota tarvitseeko siinä mtä erityisiä kikkailuja tai erikoistyökaluja?
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Nyt Moonshine tai muut tuntijat, valaiskaa tuota vaihto-operaatiota tarvitseeko siinä mtä erityisiä kikkailuja tai erikoistyökaluja?
                          Ei siinä mitään erikoista tarvita. Sekä ylä- että alapää ovat muistaakseni vastaavat kuin "normaaleilla" rojuilla. Sisälokarit heität vaan suosiolla irti (painelinjojen liittimet ovat tolppien yläreunassa). En muista tarvitsiko kompuran ohjausboksi nypätä vaihto-operaation ajaksi irti ettei turhaan yritä täyttää irtiolevia linjoja, mutta senhän huomaan kyllä äkkiä
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Tulipahan nyt sitten tehtyä. Uudet alkuperäiset palkeet ja iskarit kustansi BCF:n alennuksella Laakkoselta 781,2 € pari, ei niin paha kuin alunperin luulin. Ja juu, kompura on hyvä ottaa pois pelistä irroittamalla liitin ohjausboksin kyljestä varapyörän oikealta puolelta.

                            Enpä äkkiseltään löytänyt selvää ohjetta koko operaatiolle joten kantapään kautta opittuna alla jonkinlainen oma kuvaus kun autossa on sekä alkuperäinen aurinkoverho että kääntyvät takaselkänojat.
                            --------------------------------------------

                            Takapenkin istuinosa irti nykäisemällä tanakasti ylös molemmista etureunoista.
                            Selkänojan sivuosat lähtevät irti 10 mm:n hylsyllä alareunoista ja tempaisemalla yläosasta suoraan itseesi päin.
                            Muoviklipsuilla kiinni oleva poikittaislista kuormausaukon yläpuolelta irti, vedetään ensin klipsun keskiosa ulos.
                            Niskatuet lähtevät irti tempaisemalla tarmolla ylöspäin.
                            C-pilarien verhous irti repäisemällä paneelia yläosasta seinästä poispäin, tämän jälkeen vedetään auton nokkaa kohti ja sisävalot irti verhouksesta ja vaikka roikkumaan johdon varaan, tai kikkailet liittimen valosta irti.
                            Kontin puolelta hattuhyllyn 3 kiinnitysmutteria irti, 10 mm:n avain. Lisäjarruvalon 8 millin mutterin voi jättää paikoilleen.
                            Nyt hylly-aurinkoverho -yhdistelmä lähtee vetämällä ja nostamalla matkustamon suuntaan, tosin jouduin kyllä kikkailemaan kontin puolelta kiinnityspultteja ylöspäin pois koloistaan. Tämän jälkeen muljailtuani huomasin että helpoiten irtoaa jos / kun saa hyllyn liikuttua näpit reunoilta hyllyn ja c-pilarin väliin, niin nostaa ja vetää sieltä puolen kerrallaan matkustamoon päin. Verhon sähköpiuhan pituus muuten riittää hyvin.
                            Äänieristykset jos haluaa säilyttää ehjinä niin vielä täytyy irroittaa sivumatkustajien turvavyöt (16 mm:n hylsy, nämähän pitäisi sitten kiriä momenttiin) ja kaiutinkotelot on kiinni 2 x ristipäällä. Sitten äänieristysten ja kumikupin alta paljastuu iskarien yläpään kiinnitys, 13 mm:n hylsyllä x 3. Palje-jousi –yhdistelmä on alapäästään kiinni vain 21 mm:n pultilla, lisäksi pyöränpuolelta tarvitsee irroittaa sisälokasuoja (8 ja 10 mm:n hylsyt ja talttapäämeisseli muoviklipsuille) ja tietenkin paineilmalinja 10 mm:n lenkkiavaimella. Uusien palkeitten mukana tuli linjan muovitulpat joilla on hyvä tukkia/lukita palje ”sisällä-asentoon” jotta poistaminen/asentaminen pyöräkotelosta/pyöräkoteloon helpottuu kun systeemi on lyhyempi. Tosin kokonaisuus venyy tästä huolimatta hiljoikseen.

                            Aikaa menee se mikä menee, ei kannata hötkyillä
                            Last edited by Kentsu; 08-09-2007, 23:14. Reason: tarkennusta
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              #15
                              Onkohan kuinka yleistä että auton ollessa nosturilla palje hajoaa itsestään, eli siis "jousi" kevennettynä? Kävin tuossa vaihdattamassa takapyöränlaakerin ja pihaushan sieltä hetkenpäästä kuului kun asentaja kampesi tukivarsia alaspäin... Kovasti alkoi selitystä kuulua että paljon hajoaa näissä laakerinvaihdoissa yms. kun palje on epänormaalissa asennossa, ja hiekanmurut ym on välissä ja hangannut sitä kurtussa olevaa alapäätä joka kevennettäessä alkaa oijeta. Saattaahan se noinkin olla mutta itse taas olin sitä mieltä että joku sorkkarauta(semmoisen kanssa siellä väänteli) siihen lipesi ja siitä syystä hajosi, ei myöntänyt. En nähnyt tarkkaan kun en kovin lähellä autoa juuri silloin ollut joten en sitten alkanut suuremmin väittelemään. Palkeet oli kyllä pientä halkeamaa täynnä ja varmasti muutenkin olisi kohta ollut vaihtokunnossa mutta onko tämä sitten niin yleistä että ilman auton painoa päällä itsestään posahtaa vai maksattivatko vaan minulla oppirahansa/hutilointinsa? Sopivasti ainakin reikä tuli juuri auton ulkosivun puolelle.
                              Ja ei ollut merkkihuolto...
                              Last edited by Racink; 26-02-2008, 19:23.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎