memebuy23buy

Kesärenkaat Vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Paineet tuli tsekattua. Oli edessä 3,5 bar ja takana pikkaisen vähempi. Pudotin edestä kolmeen ja vähän meno pehmeni, mutta ei tuossa paljon muuta huomannut. Työn puolesta heitin kolmeen päivään noin 1100 km ja oli kyllä melkoista tuskaa tuo eka pidempi reissu. Lomille lähdössä ja viime tingassa yritin kysellä järkevistä paikoista aikaa nelipyöräsuuntaukseen tänään, mutta tuntui olevan myöhäistä. Täytyy katsoa josko tien päällä sittne jossain reissussa käyttäis, jos sauma tulee. Renkaat ei kyllä vielä todellakaan pahan näköiset, eturenkaat kuluman puolesta ehkä elinkaarensa puolivälissä, jos ei vähän yli. Takana hyvät nahat. Täytyypä yrittää saada suunnilleen samaan suuntaan renkaat, jos sattuisivat huonosti sojottamaan. Sen jälkeen sitten tuumimaan lisää...
    No, siis ihan ensimmäisenä ne kuluneet misukat vaihtoon ja tilalle vaikkapa jotakin Korealaista alle(Hankook, Nexen, Kumho).
    Jos meno ei muutu heti aivan radikaalisti niin kulmien säätöön ja säätäjälle 18” renkaan oikea toleranssialue selväksi, eli camberit eteen -0.15”-0.35” ja taakse -1.25”-1.40”.
    Jos siellä on nyt takana camberia yli -2.00-astetta, niin nykyisillä takarenkailla ei uusilla Korealaisillakaan saa vetelyä kokonaan pois.
    Näillä em.kulmilla ja vaikkapa Nexenin N7000 alle ja autosi on hiljainen kuin huopatossutehdas, eikä tunne pahimpiakaan uria lainkaan, siis EI lainkaan.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Niin kun etu ja taka-akselilla erit. Rungoissa on eroja merkkien välillä.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Tarkoitatko eripari: etu vs. taka - vai se, että olisi sivuilla keskenään eri merkkiä?

    Kyllä tässä kulmien säätöön mennään, kun löytyy aikaa. Pikkuisen kyllä syljettäisi koko settiä uusia, enkä varmaan kokonaan Vredesteineja alle laita/löydä, jos kuluneemmat Misukat ulostaisinkin. Tai sanotaan, että ei ole ainakaan tietoa, että Vredesteinit olisivat hinta/laatu suhteeltaan ylivoimaiset, en tiedä ovatko huonotkaan. Meluisa on kokonaisuudessaan tuo kierros kyllä.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Myös eripari renkaat voi olla syy vetelyyn. Suurin tekijä urissa vetelyyn on renkaat.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Kiitosta, samaa vinkkiä kuulin toisaaltakin - ja itsellä mainitun paikan palvelusta muutenkin positiivinen kuva jäänyt manna vuosilta, kun etelässä asuessani joskus "pulaan" tien päällä näillä korkeuksilla jouduin. Eilen päivällä jo työreissusta tullessa pointsille soittelin, mutta varattua oli tiistaihin asti ja tänään jäämässä lomille ja reissuun lähdössä. Saattaapi mennä kulmat siis reissun yli, jos en sitten jo E-Suomessa jossain käy säätämässä...

    Leave a comment:


  • Vesa
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Paineet tuli tsekattua. Oli edessä 3,5 bar ja takana pikkaisen vähempi. Pudotin edestä kolmeen ja vähän meno pehmeni, mutta ei tuossa paljon muuta huomannut. Työn puolesta heitin kolmeen päivään noin 1100 km ja oli kyllä melkoista tuskaa tuo eka pidempi reissu. Lomille lähdössä ja viime tingassa yritin kysellä järkevistä paikoista aikaa nelipyöräsuuntaukseen tänään, mutta tuntui olevan myöhäistä. Täytyy katsoa josko tien päällä sittne jossain reissussa käyttäis, jos sauma tulee. Renkaat ei kyllä vielä todellakaan pahan näköiset, eturenkaat kuluman puolesta ehkä elinkaarensa puolivälissä, jos ei vähän yli. Takana hyvät nahat. Täytyypä yrittää saada suunnilleen samaan suuntaan renkaat, jos sattuisivat huonosti sojottamaan. Sen jälkeen sitten tuumimaan lisää...
    Oulussa huippuhyvä paikka kulmien säätöön on Point-S. Homma on täydellisesti hallussa ja mittauksen + säädön veloitus kohtuullinen 75€. Ainakin E39/E6X-bemuissa ajettavuuteen on kokemukseni mukaan aivan mieletön vaikutus pyöränkulmilla. Isolla rengaskoolla varsinkin. Pyydä camberit edessä ja takana valmistajan toleranssien puitteissa minimiin, samoin auraukset. Camberit takana noin 1 aste 30 minuuttia, edessä 0 astetta 30 minuuttia. Edessä camberit eivät ole suoraan säädettävissä mutta poista iskarin ylälaakerista/kumista tappi (voi porata yläkauttakin ilman iskarin/jousen irroitusta) ja siirrä tolppa säätövarojen puitteissa mahd. pystyyn.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Paineet tuli tsekattua. Oli edessä 3,5 bar ja takana pikkaisen vähempi. Pudotin edestä kolmeen ja vähän meno pehmeni, mutta ei tuossa paljon muuta huomannut. Työn puolesta heitin kolmeen päivään noin 1100 km ja oli kyllä melkoista tuskaa tuo eka pidempi reissu. Lomille lähdössä ja viime tingassa yritin kysellä järkevistä paikoista aikaa nelipyöräsuuntaukseen tänään, mutta tuntui olevan myöhäistä. Täytyy katsoa josko tien päällä sittne jossain reissussa käyttäis, jos sauma tulee. Renkaat ei kyllä vielä todellakaan pahan näköiset, eturenkaat kuluman puolesta ehkä elinkaarensa puolivälissä, jos ei vähän yli. Takana hyvät nahat. Täytyypä yrittää saada suunnilleen samaan suuntaan renkaat, jos sattuisivat huonosti sojottamaan. Sen jälkeen sitten tuumimaan lisää...

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    No katsotaan miten käy...teki taas Kaerlan Kumi semmoisen tarjouksen noista Eagle F1:stä ettei voinut kieltäytyä.

    Ei kait se mikään mahdottomuus ole että ääritilannekäytös voi hieman erota runflatin ja tavallisen välillä, mutta nyt sentään sitten tulevat nämä "normaalisti käyttäytyvät" renkaat taakse...enkä ajatellut äärikäytöstä muutenkaan näistä testata!

    Leave a comment:


  • Vesa
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Tuli itsellä Ruotsista pihamaalle reilu viikko sitten E61 530 xdA -06. Tuntuu vetelevän melko rajusti urissa, mutta muuten oivan oloinen peli. Alla näyttäis olevan takana jotkin Vredesteinit ja edessä Misukat. Takakumit ihan hyväkuntoiset, edessä ovat keskeltä kuluneet, reunoilla pintaa vielä OK. Rengaskokona se 245/40R18. Auton mukana (liikkeestä ostettu) tuli asiakirjojen mukana paperi, jonka mukaan 3-4 v sitten kulmat säädetty.

    Miten lähtisitte pulmaa ratkomaan. Uudet renkaat eteen/kulmien säätöä? Etukumit tulevat joka tapauksessa ajankohtaiseksi varmasti viimeistään ensi kesäksi - luultavasti vaihdan varmasti jo "saman tien". Onko renkaiden suhteen suosituksia? Prioriteettina: 1) Ei uraherkkyyttä, 2) polttoainetaloudellisuus, 3) hiljaisuus, 4) kulutuskestävyys, 5) sadekelin pito ja "ajotuntuma".

    Olen kiitollinen kaikista vinkeistä...
    Ohjauskulmat säädättäisin ensimmäiseksi. Camberit edestä ja takaa valmistajan toleranssialueen sisällä minimiin.

    Oletko tsekannut renkaiden ilmanpaineet? Taakse 3,2bar ja eteen 3,0bar. Jos paineet alle 2,5bar, auton ajettavuus heti pilalla...

    Ja toki loppuun ajetut eturenkaatkin vaikuttaa ajettavuuteen. Itse suosittelisin renkaiksi hinta-laatu-suhteeltaan erinomaisiksi osoittautuneita Uniroyal RainSport 3:ia. Täyttää nuo asettamasi kriteerit.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Tuli itsellä Ruotsista pihamaalle reilu viikko sitten E61 530 xdA -06. Tuntuu vetelevän melko rajusti urissa, mutta muuten oivan oloinen peli. Alla näyttäis olevan takana jotkin Vredesteinit ja edessä Misukat. Takakumit ihan hyväkuntoiset, edessä ovat keskeltä kuluneet, reunoilla pintaa vielä OK. Rengaskokona se 245/40R18. Auton mukana (liikkeestä ostettu) tuli asiakirjojen mukana paperi, jonka mukaan 3-4 v sitten kulmat säädetty.

    Miten lähtisitte pulmaa ratkomaan. Uudet renkaat eteen/kulmien säätöä? Etukumit tulevat joka tapauksessa ajankohtaiseksi varmasti viimeistään ensi kesäksi - luultavasti vaihdan varmasti jo "saman tien". Onko renkaiden suhteen suosituksia? Prioriteettina: 1) Ei uraherkkyyttä, 2) polttoainetaloudellisuus, 3) hiljaisuus, 4) kulutuskestävyys, 5) sadekelin pito ja "ajotuntuma".

    Olen kiitollinen kaikista vinkeistä...

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MikaF View Post
    Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.
    Oma näkemykseni on, että RF-renkaat ovat todella arvaamattomia Suomessa, vaikka pintaa olisikin. Ajaisin sata kertaa mieluummin vaikka saksankitkoilla talvet kuin RF:llä yhtään kesää.

    Leave a comment:


  • Whispi
    replied
    Sittenhän se selviää

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MikaF View Post
    Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.
    Näin.
    Varsinkin auton äärikäytöksestä voi tulla todella arvaamatonta/ennakoimatonta.

    Leave a comment:


  • MikaF
    replied
    Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.

    Leave a comment:


  • Whispi
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Oli näemmä vanha ketju tullut tiensä päähän...

    Pitäisi pian varmaankin tuohon Zetaan ostaa uudet takakumit kun ei vallan runsaasti enään pintaa ole jäljellä. Eteenhän liike oli uudet jo laittanutkin. Säästöbudjetilla olivat näemmä liikkeellä...

    Goodyearin RunFlatit olivat menneet eteen laittamaan joten onko hirvittävä vääryys/tuhotilanne jos taakse laittaisi vastaavat ilman runflattia vai räjähtääkö samantein koko auto atomeiksi?

    Tilanne kun näyttää olevan että tuota Goodyearin F1 Asymmetric ei saa runflattina kuin vasta 255/35R19" koossa...
    Itse laittaisin ihan normaalia kumia sinne taakse. Eteen sitten heti kun nykyisistä aika jättää. Itsekin vaihdan nykyiset runflatit kahdessa erässä, ensin eteen koska siellä pintaa paljon vähemmän kuin takana.

    Leave a comment:

Working...
X