Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat Vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheRipper
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 5022
    • Paimio

    Kesärenkaat Vol2

    Oli näemmä vanha ketju tullut tiensä päähän...

    Pitäisi pian varmaankin tuohon Zetaan ostaa uudet takakumit kun ei vallan runsaasti enään pintaa ole jäljellä. Eteenhän liike oli uudet jo laittanutkin. Säästöbudjetilla olivat näemmä liikkeellä...

    Goodyearin RunFlatit olivat menneet eteen laittamaan joten onko hirvittävä vääryys/tuhotilanne jos taakse laittaisi vastaavat ilman runflattia vai räjähtääkö samantein koko auto atomeiksi?

    Tilanne kun näyttää olevan että tuota Goodyearin F1 Asymmetric ei saa runflattina kuin vasta 255/35R19" koossa...
    F10 523iA 2010

    Ex: E39 528iA 1997
    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
    Ex: E65 745iA 2003
    Ex: E46 318i 1998
    Ex: E34 525iA 1989
  • Whispi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 131
    • Tampere

    #2
    Originally posted by TheRipper View Post
    Oli näemmä vanha ketju tullut tiensä päähän...

    Pitäisi pian varmaankin tuohon Zetaan ostaa uudet takakumit kun ei vallan runsaasti enään pintaa ole jäljellä. Eteenhän liike oli uudet jo laittanutkin. Säästöbudjetilla olivat näemmä liikkeellä...

    Goodyearin RunFlatit olivat menneet eteen laittamaan joten onko hirvittävä vääryys/tuhotilanne jos taakse laittaisi vastaavat ilman runflattia vai räjähtääkö samantein koko auto atomeiksi?

    Tilanne kun näyttää olevan että tuota Goodyearin F1 Asymmetric ei saa runflattina kuin vasta 255/35R19" koossa...
    Itse laittaisin ihan normaalia kumia sinne taakse. Eteen sitten heti kun nykyisistä aika jättää. Itsekin vaihdan nykyiset runflatit kahdessa erässä, ensin eteen koska siellä pintaa paljon vähemmän kuin takana.
    -12 E70 40d

    Ex:
    -11 Porsche 958
    -11 F11 535dA
    -09 E90 330dA
    -09 E61 530dA
    -09 E60 530xdA
    -04 E60 530dA

    +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

    Comment

    • MikaF
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 21
      • Salo

      #3
      Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by MikaF View Post
        Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.
        Näin.
        Varsinkin auton äärikäytöksestä voi tulla todella arvaamatonta/ennakoimatonta.

        Comment

        • Whispi
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 131
          • Tampere

          #5
          Sittenhän se selviää
          -12 E70 40d

          Ex:
          -11 Porsche 958
          -11 F11 535dA
          -09 E90 330dA
          -09 E61 530dA
          -09 E60 530xdA
          -04 E60 530dA

          +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17529
            • Turku

            #6
            Originally posted by MikaF View Post
            Runflat renkaathan kannattaa vaihtaa kaikki kerralla pois, vaikka kahdessa olisikin hyvin pintaa. Runflat renkaan ja normirenkaan sekoittaminen tekee autosta todella arvaamattoman käytökseltään, koska näissä kahdessa on täysin eri ominaisuudet keskenään.
            Oma näkemykseni on, että RF-renkaat ovat todella arvaamattomia Suomessa, vaikka pintaa olisikin. Ajaisin sata kertaa mieluummin vaikka saksankitkoilla talvet kuin RF:llä yhtään kesää.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • MayheM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 521
              • Oulu

              #7
              Tuli itsellä Ruotsista pihamaalle reilu viikko sitten E61 530 xdA -06. Tuntuu vetelevän melko rajusti urissa, mutta muuten oivan oloinen peli. Alla näyttäis olevan takana jotkin Vredesteinit ja edessä Misukat. Takakumit ihan hyväkuntoiset, edessä ovat keskeltä kuluneet, reunoilla pintaa vielä OK. Rengaskokona se 245/40R18. Auton mukana (liikkeestä ostettu) tuli asiakirjojen mukana paperi, jonka mukaan 3-4 v sitten kulmat säädetty.

              Miten lähtisitte pulmaa ratkomaan. Uudet renkaat eteen/kulmien säätöä? Etukumit tulevat joka tapauksessa ajankohtaiseksi varmasti viimeistään ensi kesäksi - luultavasti vaihdan varmasti jo "saman tien". Onko renkaiden suhteen suosituksia? Prioriteettina: 1) Ei uraherkkyyttä, 2) polttoainetaloudellisuus, 3) hiljaisuus, 4) kulutuskestävyys, 5) sadekelin pito ja "ajotuntuma".

              Olen kiitollinen kaikista vinkeistä...
              BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
              BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
              BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
              BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
              VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
              BMW E46 323i -98 (2008-2011)
              Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
              Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
              Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

              Comment

              • Vesa
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 363
                • Oulu

                #8
                Originally posted by MayheM View Post
                Tuli itsellä Ruotsista pihamaalle reilu viikko sitten E61 530 xdA -06. Tuntuu vetelevän melko rajusti urissa, mutta muuten oivan oloinen peli. Alla näyttäis olevan takana jotkin Vredesteinit ja edessä Misukat. Takakumit ihan hyväkuntoiset, edessä ovat keskeltä kuluneet, reunoilla pintaa vielä OK. Rengaskokona se 245/40R18. Auton mukana (liikkeestä ostettu) tuli asiakirjojen mukana paperi, jonka mukaan 3-4 v sitten kulmat säädetty.

                Miten lähtisitte pulmaa ratkomaan. Uudet renkaat eteen/kulmien säätöä? Etukumit tulevat joka tapauksessa ajankohtaiseksi varmasti viimeistään ensi kesäksi - luultavasti vaihdan varmasti jo "saman tien". Onko renkaiden suhteen suosituksia? Prioriteettina: 1) Ei uraherkkyyttä, 2) polttoainetaloudellisuus, 3) hiljaisuus, 4) kulutuskestävyys, 5) sadekelin pito ja "ajotuntuma".

                Olen kiitollinen kaikista vinkeistä...
                Ohjauskulmat säädättäisin ensimmäiseksi. Camberit edestä ja takaa valmistajan toleranssialueen sisällä minimiin.

                Oletko tsekannut renkaiden ilmanpaineet? Taakse 3,2bar ja eteen 3,0bar. Jos paineet alle 2,5bar, auton ajettavuus heti pilalla...

                Ja toki loppuun ajetut eturenkaatkin vaikuttaa ajettavuuteen. Itse suosittelisin renkaiksi hinta-laatu-suhteeltaan erinomaisiksi osoittautuneita Uniroyal RainSport 3:ia. Täyttää nuo asettamasi kriteerit.
                Nykyiset:
                BMW F11 535DA xDrive -15
                Toyota Yaris Hybrid -20

                Exiä noin 60 kpl...

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 5022
                  • Paimio

                  #9
                  No katsotaan miten käy...teki taas Kaerlan Kumi semmoisen tarjouksen noista Eagle F1:stä ettei voinut kieltäytyä.

                  Ei kait se mikään mahdottomuus ole että ääritilannekäytös voi hieman erota runflatin ja tavallisen välillä, mutta nyt sentään sitten tulevat nämä "normaalisti käyttäytyvät" renkaat taakse...enkä ajatellut äärikäytöstä muutenkaan näistä testata!
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • MayheM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 521
                    • Oulu

                    #10
                    Paineet tuli tsekattua. Oli edessä 3,5 bar ja takana pikkaisen vähempi. Pudotin edestä kolmeen ja vähän meno pehmeni, mutta ei tuossa paljon muuta huomannut. Työn puolesta heitin kolmeen päivään noin 1100 km ja oli kyllä melkoista tuskaa tuo eka pidempi reissu. Lomille lähdössä ja viime tingassa yritin kysellä järkevistä paikoista aikaa nelipyöräsuuntaukseen tänään, mutta tuntui olevan myöhäistä. Täytyy katsoa josko tien päällä sittne jossain reissussa käyttäis, jos sauma tulee. Renkaat ei kyllä vielä todellakaan pahan näköiset, eturenkaat kuluman puolesta ehkä elinkaarensa puolivälissä, jos ei vähän yli. Takana hyvät nahat. Täytyypä yrittää saada suunnilleen samaan suuntaan renkaat, jos sattuisivat huonosti sojottamaan. Sen jälkeen sitten tuumimaan lisää...
                    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by MayheM View Post
                      Paineet tuli tsekattua. Oli edessä 3,5 bar ja takana pikkaisen vähempi. Pudotin edestä kolmeen ja vähän meno pehmeni, mutta ei tuossa paljon muuta huomannut. Työn puolesta heitin kolmeen päivään noin 1100 km ja oli kyllä melkoista tuskaa tuo eka pidempi reissu. Lomille lähdössä ja viime tingassa yritin kysellä järkevistä paikoista aikaa nelipyöräsuuntaukseen tänään, mutta tuntui olevan myöhäistä. Täytyy katsoa josko tien päällä sittne jossain reissussa käyttäis, jos sauma tulee. Renkaat ei kyllä vielä todellakaan pahan näköiset, eturenkaat kuluman puolesta ehkä elinkaarensa puolivälissä, jos ei vähän yli. Takana hyvät nahat. Täytyypä yrittää saada suunnilleen samaan suuntaan renkaat, jos sattuisivat huonosti sojottamaan. Sen jälkeen sitten tuumimaan lisää...
                      Oulussa huippuhyvä paikka kulmien säätöön on Point-S. Homma on täydellisesti hallussa ja mittauksen + säädön veloitus kohtuullinen 75€. Ainakin E39/E6X-bemuissa ajettavuuteen on kokemukseni mukaan aivan mieletön vaikutus pyöränkulmilla. Isolla rengaskoolla varsinkin. Pyydä camberit edessä ja takana valmistajan toleranssien puitteissa minimiin, samoin auraukset. Camberit takana noin 1 aste 30 minuuttia, edessä 0 astetta 30 minuuttia. Edessä camberit eivät ole suoraan säädettävissä mutta poista iskarin ylälaakerista/kumista tappi (voi porata yläkauttakin ilman iskarin/jousen irroitusta) ja siirrä tolppa säätövarojen puitteissa mahd. pystyyn.
                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        #12
                        Kiitosta, samaa vinkkiä kuulin toisaaltakin - ja itsellä mainitun paikan palvelusta muutenkin positiivinen kuva jäänyt manna vuosilta, kun etelässä asuessani joskus "pulaan" tien päällä näillä korkeuksilla jouduin. Eilen päivällä jo työreissusta tullessa pointsille soittelin, mutta varattua oli tiistaihin asti ja tänään jäämässä lomille ja reissuun lähdössä. Saattaapi mennä kulmat siis reissun yli, jos en sitten jo E-Suomessa jossain käy säätämässä...
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14452
                          • Oulu

                          #13
                          Myös eripari renkaat voi olla syy vetelyyn. Suurin tekijä urissa vetelyyn on renkaat.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • MayheM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2008
                            • 521
                            • Oulu

                            #14
                            Tarkoitatko eripari: etu vs. taka - vai se, että olisi sivuilla keskenään eri merkkiä?

                            Kyllä tässä kulmien säätöön mennään, kun löytyy aikaa. Pikkuisen kyllä syljettäisi koko settiä uusia, enkä varmaan kokonaan Vredesteineja alle laita/löydä, jos kuluneemmat Misukat ulostaisinkin. Tai sanotaan, että ei ole ainakaan tietoa, että Vredesteinit olisivat hinta/laatu suhteeltaan ylivoimaiset, en tiedä ovatko huonotkaan. Meluisa on kokonaisuudessaan tuo kierros kyllä.
                            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14452
                              • Oulu

                              #15
                              Niin kun etu ja taka-akselilla erit. Rungoissa on eroja merkkien välillä.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎