Lyhykäisyydessään kysymys kuuluu, että kuinka paljon jarrulevyn mitat voivat poiketa alkuperäisestä, jos on tarkoitus käyttää muuten alkuperäisiä jarruosia (palat, satula, carrier,...), vai voiko ollenkaan?
Tilanne on sellainen, että sulovilenmäisesti hankin aikoinaan lähes ajamattomat oem-jarrulevyt eteen, joiden sopivuutta omaan E91:een ei tullut siinä kohtaa varmistettua. No, pienethän ne olivat halkaisijaltaan. Nyttemmin on tullut hankittua toinen auto, E87, johon levyt taas ovat liian suuret. Mitat:
Hyllyssä oleva levy (peräisin E90 320d): 300 x 24 mm
E91 318d levy: 312 x 24 mm
E87 120d levy: 292 x 22 mm
What to do?
1 - Panen ykköseen
X - Panen kolmoseen
2 - En pane mihinkään
Tilanne on sellainen, että sulovilenmäisesti hankin aikoinaan lähes ajamattomat oem-jarrulevyt eteen, joiden sopivuutta omaan E91:een ei tullut siinä kohtaa varmistettua. No, pienethän ne olivat halkaisijaltaan. Nyttemmin on tullut hankittua toinen auto, E87, johon levyt taas ovat liian suuret. Mitat:
Hyllyssä oleva levy (peräisin E90 320d): 300 x 24 mm
E91 318d levy: 312 x 24 mm
E87 120d levy: 292 x 22 mm
What to do?
1 - Panen ykköseen
X - Panen kolmoseen
2 - En pane mihinkään
Kuulostelen, että edellä mainittu koskee 1-sarjalaista, mutta entäpä toisin päin, kun tilalle menevä levy onkin pienempi kuin siellä aiemmin ollut? Halkaisija 12mm pienempi = säde 6mm -> "karkaako levy paloilta" ts. osuvatko palat toisiinsa levyn ulkopuolella, kun tarpeeksi kuluvat? Levyn paksuus olisi sama kuin ennenkin. Offsettiä en tiedä kokeilematta, mutta voisi olettaa (?) olevan saman, kun kuitenkin samankorisesta autosta on molemmat levyt.

Ei pitäisi käyttää kuin sellaisia sanoja, joiden merkityksen ymmärtää.
Comment