Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhmiä kysymyksiä jarrulevyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1193
    • Tyrnävä

    Tyhmiä kysymyksiä jarrulevyistä

    Lyhykäisyydessään kysymys kuuluu, että kuinka paljon jarrulevyn mitat voivat poiketa alkuperäisestä, jos on tarkoitus käyttää muuten alkuperäisiä jarruosia (palat, satula, carrier,...), vai voiko ollenkaan?

    Tilanne on sellainen, että sulovilenmäisesti hankin aikoinaan lähes ajamattomat oem-jarrulevyt eteen, joiden sopivuutta omaan E91:een ei tullut siinä kohtaa varmistettua. No, pienethän ne olivat halkaisijaltaan. Nyttemmin on tullut hankittua toinen auto, E87, johon levyt taas ovat liian suuret. Mitat:

    Hyllyssä oleva levy (peräisin E90 320d): 300 x 24 mm
    E91 318d levy: 312 x 24 mm
    E87 120d levy: 292 x 22 mm

    What to do?

    1 - Panen ykköseen
    X - Panen kolmoseen
    2 - En pane mihinkään
    I01 i3s 94
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tuohan riippuu aika vakavasti siitä miten paljon suurempi sinne satulaan mahtuu. Liikaa tilaa siellä ei kyllä yleensä ole.

    Tuo ero voi olla hyvinkin liikaa halkaisijassa ja satula eivät mene paikoilleen.
    Myös paksuus voi aiheuttaa ongelman ja uudet palat eivät mahdu paikoilleen.
    Sitten on vielä myös levyn offset ja kun se on tarpeeksi väärin ei koko satulaa / carrieria saa paikoilleen tai levy ei sovi edes napaankaan.

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1193
      • Tyrnävä

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Tuohan riippuu aika vakavasti siitä miten paljon suurempi sinne satulaan mahtuu. Liikaa tilaa siellä ei kyllä yleensä ole.

      Tuo ero voi olla hyvinkin liikaa halkaisijassa ja satula eivät mene paikoilleen.
      Myös paksuus voi aiheuttaa ongelman ja uudet palat eivät mahdu paikoilleen.
      Sitten on vielä myös levyn offset ja kun se on tarpeeksi väärin ei koko satulaa / carrieria saa paikoilleen tai levy ei sovi edes napaankaan.
      Kiitos tästä. Kuulostelen, että edellä mainittu koskee 1-sarjalaista, mutta entäpä toisin päin, kun tilalle menevä levy onkin pienempi kuin siellä aiemmin ollut? Halkaisija 12mm pienempi = säde 6mm -> "karkaako levy paloilta" ts. osuvatko palat toisiinsa levyn ulkopuolella, kun tarpeeksi kuluvat? Levyn paksuus olisi sama kuin ennenkin. Offsettiä en tiedä kokeilematta, mutta voisi olettaa (?) olevan saman, kun kuitenkin samankorisesta autosta on molemmat levyt.
      I01 i3s 94

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by huupi View Post
        Kiitos tästä. Kuulostelen, että edellä mainittu koskee 1-sarjalaista, mutta entäpä toisin päin, kun tilalle menevä levy onkin pienempi kuin siellä aiemmin ollut? Halkaisija 12mm pienempi = säde 6mm -> "karkaako levy paloilta" ts. osuvatko palat toisiinsa levyn ulkopuolella, kun tarpeeksi kuluvat? Levyn paksuus olisi sama kuin ennenkin. Offsettiä en tiedä kokeilematta, mutta voisi olettaa (?) olevan saman, kun kuitenkin samankorisesta autosta on molemmat levyt.
        Liian pieniä en laittaisi ollenkaan.
        Tuossa on jo sen verran eroa että palat luultavammin eivät osu kokonaan levyllle.
        Kaippa niistä paloistakin saisi jyrsittyä pois mutta onko mitään järkeä heikentää jarruja?

        Comment

        • huupi
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 1193
          • Tyrnävä

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Liian pieniä en laittaisi ollenkaan.
          Tuossa on jo sen verran eroa että palat luultavammin eivät osu kokonaan levyllle.
          Kaippa niistä paloistakin saisi jyrsittyä pois mutta onko mitään järkeä heikentää jarruja?
          Kiitän! Täytynee mallin vuoksi sovittaa levyjä kumpaankin autoon, mutta taitaa tosiaan näin äkkiseltään olla viisainta laittaa nuo levyt kiertoon ja hankkia kolmoseen siihen kuuluvat levyt, kun nykyiset lienevät jo kuluneet alle minimirajan.
          I01 i3s 94

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16245
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by huupi View Post
            Kiitän! Täytynee mallin vuoksi sovittaa levyjä kumpaankin autoon, mutta taitaa tosiaan näin äkkiseltään olla viisainta laittaa nuo levyt kiertoon ja hankkia kolmoseen siihen kuuluvat levyt, kun nykyiset lienevät jo kuluneet alle minimirajan.
            Ei kannata sovittaa, levyt ei käy kumpaakaan autoon jotka pihassa on, halk. liikaa eroa.

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1193
              • Tyrnävä

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Ei kannata sovittaa, levyt ei käy kumpaakaan autoon jotka pihassa on, halk. liikaa eroa.
              Asia selvä.
              I01 i3s 94

              Comment

              • toNmbbA
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2009
                • 2325
                • Espoo

                #8
                Originally posted by huupi View Post

                1 - Panen ykköseen
                X - Panen kolmoseen
                2 - En pane mihinkään
                Itse panisin ykköseen tai kakkoseenn. Levyjä sen sijaan en laittaisi kumpaankaan.
                Nykyisin: VW Crafter '20 + e61
                Ex:e30 x3, e34 x2, e36 x8, e39 x2, e46 x3, e60 x2, e61,e91 x2, e90.

                Comment

                • huupi
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 1193
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Ei kannata sovittaa, levyt ei käy kumpaakaan autoon jotka pihassa on, halk. liikaa eroa.
                  Totta, ainakin ykkösen osalta, sillä originellilevyillä satulaan jää max. 3mm väliä (tänään tarkistettu).

                  Originally posted by toNmbbA View Post
                  Itse panisin ykköseen tai kakkoseenn.
                  Eiku mulla on 1- ja 3-sarjan BMW:t. :think
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by huupi View Post
                    Totta, ainakin ykkösen osalta, sillä originellilevyillä satulaan jää max. 3mm väliä (tänään tarkistettu).



                    Eiku mulla on 1- ja 3-sarjan BMW:t. :think
                    Originelli=erikoinen originaali=alkuperäinen.
                    Nusnus��
                    Last edited by TFV; 03-06-2017, 21:18.
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1193
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Originally posted by TFV View Post
                      Originelli=erikoinen originaali=alkuperäinen.
                      Nusnus��
                      Tämä selvä! Ei pitäisi käyttää kuin sellaisia sanoja, joiden merkityksen ymmärtää.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎