Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkopulttien avaus maksoi 200€

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

Originally posted by BMW525Xda View Post
    Aloittajan viestissä ihmeellistä on että vain lukkopultit kanitti, viallisia ?
    Mukava varmasti lukee noita ylistäviä kommentteija kannsaharrastelijoilta yllä

Comment

• Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10073
      • KVLA

Originally posted by jannmann View Post
      Helvetin hyvä esimerkki taas kun järkeä ei ole mukana.
      Vedetään aivot narikassa pultit ylitiukkaan kun ei oo mitään hajuakaan kuinka pienen voiman se lopulta tarvitsee. Sitten täällä syytellään työkaluja jne muita juttuja vaikka syyllinen löytyy peilistä.

Ja vielä kun avaukseen tarvittava voima on huomattavasti enemmän kuin kiristäessä käytettiin niin tulos on toi hylsyjen hajoaminen jne.
      Osapuilleen näin. Tähän kun vielä lisää ohjeen,ettei koskaan hakkauta lukkopultteja mutteripyssyllä.Edes sillä pienimmällä teholla. Ei auki,eikä kiinni. Niin oikeaan kireyteen vedettäessä ne ei koskaan jumitu.

Ja viksu ihminen ensimmäisen aukaisukerran jälkeen heittää lukkopultit takavasemmalle. Ja tilalle normaalit pultit.

Comment

• petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

Originally posted by Heguli 31 View Post
        Osapuilleen näin. Tähän kun vielä lisää ohjeen,ettei koskaan hakkauta lukkopultteja mutteripyssyllä.Edes sillä pienimmällä teholla. Ei auki,eikä kiinni. Niin oikeaan kireyteen vedettäessä ne ei koskaan jumitu.

Ja viksu ihminen ensimmäisen aukaisukerran jälkeen heittää lukkopultit takavasemmalle. Ja tilalle normaalit pultit.
        Pyssy on ihan oikea työkalu pyörien kiinnittämiseen. Siihen tarvii vaan laittaa momenttihylsy. Hyvälaatunen momenttihylsy tai -sauva on riittävän tarkka että yksikään pyörä ei sen takia putoa tai ruuvi/pultti mene pilalle. Mulla ei ole tieteellistä faktaa tämän tueksi mutta olen ehkä 5000 kertaa kiinnittänyt ajopyörän ajoneuvoon.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

Originally posted by petrolhead View Post
          Pyssy on ihan oikea työkalu pyörien kiinnittämiseen. Siihen tarvii vaan laittaa momenttihylsy. Hyvälaatunen momenttihylsy tai -sauva on riittävän tarkka että yksikään pyörä ei sen takia putoa tai ruuvi/pultti mene pilalle. Mulla ei ole tieteellistä faktaa tämän tueksi mutta olen ehkä 5000 kertaa kiinnittänyt ajopyörän ajoneuvoon.
          Samaa mieltä. Itse en tosin täysin luota pelkästään momenttisauvaan ja aina tulee kireys tarkastettua myös momenttiavaimella, mutta joka kerta mitä olen momenttisauvaa käyttänyt on momentti ollut täsmälleen oikea.
          BMW 530iA Touring -05

Comment

• Pantse
            BTCF Member
            • Jun 2005
            • 151
            • Oulu

Aloittajan viestistä ei käynyt ilmi lukkopultin tyyppi, mutta itsellänikin ollut ongelmia uudemman mallisten Bmw- lukkopulttien kanssa, joissa se hieman piparkakkukuviota muistuttava ura pultin kannassa. Niissä lukkopultinavain pyörähtää/rikkoutuu yllättävänkin helposti, ja muutenkin vääntövoima siirtyy huonosti pulttiin. Nuo poistin käytöstä ongelmien jälkeen.

Perinteisten, tiheään ulkosyrjältä uritettujen lukkopulttien kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Momenttiavainta en ole pyöränpulttien kanssa käyttänyt, vaikka sellainen löytyykin. Ristikkoavaimella kohtuudella kiristäen, pultin kierteet puhtaaksi pyyhittynä ja ohuesti rasvattuna niin hyvin on auennut. Vanteen keskireikään olen myös laittanut hieman rasvaa, niin ei varsinkaan talviajon jälkeen nekään jumita.
            Nykyiset : BMW X1 e84, BMW 125i m-sport, BMW K1200S
            Ex: BMW 325i turbo e30, BMW M3 e92 dkg, BMW 330i e90, BMW 320Cia e46, BMW 320i e36, BMW 325i "Hartge" e30, BMW 316 e30

Comment

• jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16484
              • Asikkala

Originally posted by markok View Post
              Samaa mieltä. Itse en tosin täysin luota pelkästään momenttisauvaan ja aina tulee kireys tarkastettua myös momenttiavaimella, mutta joka kerta mitä olen momenttisauvaa käyttänyt on momentti ollut täsmälleen oikea.

Comment

• Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10073
                • KVLA

Originally posted by petrolhead View Post
                Itsellä on kotona käytössä myös "ilmavehkeet mutteri pyssyineen". Mutta edelleen olen sitä mieltä,että lukkopultteja ei ole järkevää hakata mutteripyssyn vasaratoiminnolla. Ei edes sillä pienimmällä teholla. Oli sitten momenttihylsy käytössä tai ei. Kyllä ne muutaman kerran sitä kestää,mutta jossain vaiheessa varmasti antautuu. Omista vessoista lukkopultit poistetaan aina mahdollisimman pian. Ja sen jälkeen homma hoituu normaalisti mutteripyssyllä.

Rengasliikkeiden hepuilla ei edes ole aikaa/mielenkiintoa asiakkaiden lukkopultteja käsin ruuvailemiseen. En minäkään asiakkaiden pulteista paljoa perustaisi,jos noita hommia ammatikseni tekisin. Mutta tämä tästä.

Comment

• Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10073
                  • KVLA

Miten tuon pystyt todentamaan?

Comment

• GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

Niinpä. Eihän tuolla tavalla voi todentaa kuin sen että ovat varmasti riittävän tiukassa mutta voivat olla ihan liikaa:think

Mä laitan mopolla pultit kiinni ykkös asennolla joka tarkoittaa hieman alle sataa ja sit momentti avaimella kirin 120:een niin pyörähtävät vielä jonku verran.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

Comment

• markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

Kyllä sen pystyy todentamaan hyvinkin helposti. Momenttiavaimessa tuntee pultin kiristyvän aivan pienen nytkäyksen momenttisauva kiristyksen jälkeen. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin ehkä momentti on sauvalla kiristettynä pari Nm alle vaaditun, mutta niin lähellä ettei ole tässä hommassa merkitystä. Momenttiavaintakin voi tietysti käyttää monella tavalla. Nopeasti runttaamalla ei varmasti tunne onko alkukiristys sopiva.
                      BMW 530iA Touring -05

Comment

• petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

Itsellä on kotona käytössä myös "ilmavehkeet mutteri pyssyineen". Mutta edelleen olen sitä mieltä,että lukkopultteja ei ole järkevää hakata mutteripyssyn vasaratoiminnolla. Ei edes sillä pienimmällä teholla. Oli sitten momenttihylsy käytössä tai ei. Kyllä ne muutaman kerran sitä kestää,mutta jossain vaiheessa varmasti antautuu. Omista vessoista lukkopultit poistetaan aina mahdollisimman pian. Ja sen jälkeen homma hoituu normaalisti mutteripyssyllä.

Rengasliikkeiden hepuilla ei edes ole aikaa/mielenkiintoa asiakkaiden lukkopultteja käsin ruuvailemiseen. En minäkään asiakkaiden pulteista paljoa perustaisi,jos noita hommia ammatikseni tekisin. Mutta tämä tästä.
                        Olen eri mieltä molemmista tekstin kappaleista. Lopetan perustelemisen kuitenkin tähän koska tiedän että mulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta tätä väittelyä voittaa.

Harrastin tota yhteenaikaan kanssa ja uuden momenttisauvan kanssa olen todennut tilanteen. Tietyn kappalemäärän jälkeen voi kuitenki sitte todeta että kun ykskään ei mee rikki ja ykskään pyörä ei putoa niin todennäköisesti tekee jotain oikein.
                        Last edited by petrolhead; 09-07-2017, 16:53.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• andhu
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 535
                          • vihti

Bmw:n näissä ns. mcgard lukkopulteissa ei itsessään ole mitään vikaa, vaan ongelma on lähinnä käyttäjä peräistä ja ajan tuomaa kulumaa.
                          Suurin moka on se että ne vedentään koneella kiinni ja auki, se avain ei todellakaan kestä sitä pidemmän päälle. (Eikä kyllä pulttikaan)
                          Puhun kokemuksella ja kyllä olen itsekkin parit avaimet hajottanut ja sen jälkeen aina avannut käsin ja kiinni laittaessa ajanut koneella lähelle ja lopuksi momenttiin muiden pulttien kanssa.
                          E30 316 Turbo

Comment

• jonip86
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2014
                            • 582
                            • lieksa

aina käsin punonu pultit renkaisiin ja ovat pysyny ja on saanu kivuttomasti auki
                            Nyk:e34 m50b28 sedan - 91 tiC -- 545hv 713nm

ex:e39 523iA sedan -97
                            ex:e39 523 sedan -98
                            ex:e34 535 sedan -88
                            ex:e39 523 sedan -97
                            ex:e36 325 (taxi) -95
                            ex:e36 325 coupe -93
                            ex:e34 525 m50 -90
                            ex:e34 520 m50 -90
                            ex:e34 520 m20 -89

Comment

• Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2062
                              • Pirkanmaa

Originally posted by Pantse View Post
                              Aloittajan viestistä ei käynyt ilmi lukkopultin tyyppi, mutta itsellänikin ollut ongelmia uudemman mallisten Bmw- lukkopulttien kanssa, joissa se hieman piparkakkukuviota muistuttava ura pultin kannassa. Niissä lukkopultinavain pyörähtää/rikkoutuu yllättävänkin helposti, ja muutenkin vääntövoima siirtyy huonosti pulttiin. Nuo poistin käytöstä ongelmien jälkeen..
                              Itse tapellut töissä näiden kanssa, ja samalla autoliikkeen kanssa. BMW:n ohjeistus on kuulemma piparkakku-kuvioisissa 60nm käsinkiristettynä, ja koska uusissa Bemuissa on kaikenlisäksi tiheä kierre niin pienikin ylikireys voi olla kohtalokas näille lukkopulteille joiden avain lipsuu jos joutuu vähänkin ylimääräistä vääntää.

En muista liikkeistä kommentoi, mutta meillä on tehty yli vuoden verran kaikki lukkopultit käsin kun aivan liikaa sai tapella asiakkaiden/autoliikkeiden kanssa kun avain hajosi pyssyllä avatessa, nykyään käsin auki ja käsin kiinni n. 60-100nm riippuen autosta, niin ei ole enää ollut ongelmia meidän asentamissa pyörissä. Aikaahan tossa menee se 1-2min ylimääräistä, mutta eipähän tarvi enää soitella ympäriinsä ja maksella asiakkaille uusia lukkopultin adaptereita.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

Comment

• Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10073
                                • KVLA

Originally posted by Jax_KiBez View Post
                                En muista liikkeistä kommentoi, mutta meillä on tehty yli vuoden verran kaikki lukkopultit käsin kun aivan liikaa sai tapella asiakkaiden/autoliikkeiden kanssa kun avain hajosi pyssyllä avatessa, nykyään käsin auki ja käsin kiinni n. 60-100nm riippuen autosta, niin ei ole enää ollut ongelmia meidän asentamissa pyörissä. Aikaahan tossa menee se 1-2min ylimääräistä, mutta eipähän tarvi enää soitella ympäriinsä ja maksella asiakkaille uusia lukkopultin adaptereita.
                                Tälle täytyy nostaa hattua

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎