Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkopulttien avaus maksoi 200€

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kojontti
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2014
    • 204
    • Puolanka

    #31
    Momenttisauva on käytössä mutta talvella tarkastetaan aina momenttiavaimella kireys, kylmä talli ja kosteutta paineilmassa niin ei löydy täyttä tehoa myllystä aina.

    Ja teen jälkikiristyksen parin sadan ajokilometrin jälkeen momenttiavaimella, aina. Pari kertaa kun on momenttiavaimella kiristetty vanne lentänyt metsään (ei kylläkään bemarista vaan pikkupulttisista ja pikkujakoisista) niin alkaa uskoa...
    ex-E46 330 XD

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 520
      • Rauma

      #32
      Hifistellään nyt vähän;
      Liikekitka on paljon lepokitkaa pienempi. Tästä seuraa väjäämättä se, että "lähelle" vedetty momentti ei muutu enää miksikään tarkistuksessa. Eli jos on vedetty vaikka 110 Nm ja tarkistus tehdään 120 Nm:lla, ei pultti liikahda yhtään. Jos siis halutaan esim. 120 Nm, pitää kiristys aloittaa reilusti ko. momentin alta ja yhteneväisellä liikkeellä jatkaa loppuun asti.

      Just otin meidän babybenzsistä pyörät auki ja hämmästelin pulttien kireyksiä. Nuo olen momenttiavaimella keväällä itse kiinni vetänyt ja aika pirun tiukassa nyt olivat, varmaan vaati lähemmäs 400 Nm auetakseen.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15262
        • Ajamisen Iloa

        #33
        Originally posted by QUASIMODO View Post
        Mikä on oikea momentti alumiinivanteiden pulteille?
        Jos silmät ei pullistu päästä ja verisuonet katkea niin liian löysällä.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #34
          Originally posted by enins View Post
          Hifistellään nyt vähän;
          Liikekitka on paljon lepokitkaa pienempi. Tästä seuraa väjäämättä se, että "lähelle" vedetty momentti ei muutu enää miksikään tarkistuksessa. Eli jos on vedetty vaikka 110 Nm ja tarkistus tehdään 120 Nm:lla, ei pultti liikahda yhtään. Jos siis halutaan esim. 120 Nm, pitää kiristys aloittaa reilusti ko. momentin alta ja yhteneväisellä liikkeellä jatkaa loppuun asti.

          Just otin meidän babybenzsistä pyörät auki ja hämmästelin pulttien kireyksiä. Nuo olen momenttiavaimella keväällä itse kiinni vetänyt ja aika pirun tiukassa nyt olivat, varmaan vaati lähemmäs 400 Nm auetakseen.
          No hifistellään: pyöränpultin osalta lepokitka on se merkityksellinen, ja vaikka lepokitka olisi sen 110Nm tasossa x, niin lähtökitka aiheuttaa sen että neula värähtää helposti isompiin lukemiin, esim 120Nm (x + muuttujien vaikutus).

          Eli, ne voi hyvin olla siinä 110Nm lepokitka-arvossa, mutta mm. hapettuminen voi aiheuttaa lähtökitkan kohoamisen merkittävän suureksi. Tälläin liikekitka voi taas olla lepokitkaa pienempi.

          Ja yllä olevasta syystä myös se pultin avaaminen aikanaanvaatii enemmän voimaa kuin sen kiristäminen.
          Last edited by BeamR; 10-07-2017, 23:14.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • pikkuvermo
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 134
            • PKS

            #35
            Originally posted by nullzwei View Post
            Ei. Lisukkeena joko paukkupullo tahi renkaanvaihtosetti. Settejä on siis ainakin neljällä eli momenttiavaimella, 110, 120, 130 ja 140 Nm
            Joo, juurikin näin. Ilmeisesti e90:n oli juurikin tuo 130nm.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10078
              • KVLA

              #36
              ED. Ei mitn....
              Last edited by Heguli 31; 11-07-2017, 08:06.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2760
                • Tampere

                #37
                Mallisarjojen väliset erot suositeltujen kiristysmomenttien osalta johtuvat mm. käytetyn rengaspultin paksuudesta.

                Alla suuntaa antava taulukko kiristysmomenteille kuivalla kierteellä, joka on BMW:n suositus. Kierteiden voitelu vaikuttaa hieman kitkaolosuhteisiin, mutta ainakin itse olen kiristänyt rengaspultin samaan momenttiin voitelusta riippumatta.

                In short, for recent cars
                M12 x 1.25 bolts are 120NM.
                M14 x 1.25 bolts are 140NM.

                1600 / 2002 = 90NM

                Bavaria / CS = 90NM

                1 series.
                E81 = 120NM
                E82 = 120NM
                E87 = 120NM
                E88 = 120NM
                F20 = 140NM
                F21 = 140NM

                3 Series.
                E21 = 100NM
                E30 = 120NM
                E36 = 120NM
                E36/7 & E36/8 = 120NM
                E46 = 120NM
                E90/91/92/93 = 120NM
                F30/31 = 140NM
                F34 = 140NM

                4 series
                F35 = 140NM

                5 series.
                E12 = 100NM
                E28 = 120NM
                E34 = 120NM
                E39 = 120NM
                E60/61 = 120NM
                F07 = 140NM
                F10/11 = 140NM
                F18 = 140NM

                6 series.
                E24 = 100NM
                E63/64 = 120NM
                F06 = 140NM
                F12/13 =140NM

                7 series.
                E23 = 100NM
                E32 = 120NM
                E38 = 120NM
                E65/66 = 140NM
                F01 = 140NM
                F02 = 140NM

                8 series.
                E31 = 120NM

                X1
                E84 = 120NM

                X3
                E83 = 140NM
                F25 = 140NM

                X5
                E53 = 140NM
                E70 = 140NM

                X6
                E71 = 140NM

                Z1
                E30 = 120NM

                Z4
                E85/86 = 120NM
                E89 = 120NM

                Z8
                E52 = 120NM

                Mini
                R50/52/53 = 120NM
                R55/56/57/58/59 =140NM
                Last edited by JaniLap; 11-07-2017, 09:38.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #38
                  Renkaita irrottanut ja kiinnittänyt kolmatta vuosikymmentä ja kertaakaan ei ole omilta jäljiltä ollut pultit jumissa tai saatikka päässyt löystymään. En omista momenttiavainta tai pulttipyssyä ja en yleensä käytä mitään kupari-, tms tahnona.
                  Muitten jäljiltä olevia pultteja on saanut joskus tapella ja pari kertaa joutunut hitsaamaan hylsyn kiinni pulttiin, tms. että saa auki.

                  Oma tapa joka opittu joskus 7 vuotiaana kun tanariin sai vaihdella renkaat syksyllä/keväällä.
                  Renkaan kiinnitys:
                  -vanne navalle ja reiät kohdalleen.
                  -alimmassa positiossa olevan pultin kierrän käsin (hylsy+ käteen sopiva jatko) sormitiukkuuteen ja tapauksesta riippuen saatan nitkuttaa rengasta että hakee kohdalleen.
                  -jos rengasta voi pyörittää niin seuraavan (vastapäisen) pultin saatan kääntää alapositioon, muuten vastapäisen pultin sormin kiinni ja loput samalla metodilla.
                  -jos on spacerit, niin vedän pikkuisen normaalilla räikällä kiinni kaikkia pultteja ja sitten himpun auki ja alimmasta--> vastapuoliseen alan tiukkaamaan.
                  -kun rengas ilmassa, niin silloin vedän niin kiinni kun räikällä saa.
                  -kun kaikki renkaat kiinni ja auto laskettu alas, niin sitten jatkovarrella tiukkaan rannemomentilla, en pidä jatkovartta jatkettuna (normaali puolen tuuman teleskooppijatko). Lukkopultti jos on, niin sitä tiukkaan toki vähemmän.

                  Renkaan pois otto.
                  -auton ollessa maassa löysään hieman kaikkia pultteja että tunkilla ollessa ei tarvii niin voimaa käyttää. Tähän käytän samaa teleskooppivartta, mutta tällä kertaa jatkettuna. Ei tarvii hampaat irvessä kääntää, mutta aina on olleet tiukasti kiinni.
                  -tunkilla ollessa räikällä pultit löysälle ja sormin lähtee auki.


                  Autoja on pihassa yleensä kolme ja en ole kokenut tarvetta edes pulttipyssylle, kun pulttien napraaminen verrattain lyhyt aika muuhun oheistouhuun (varastointi, pesut, yms.).


                  Toki ymmärrän yrittäjät, yms joilla tarve tehdä nopeasti, niin sitten saattaa tulla tarve "erikois" työkaluille, yms. että homma sujuu mahdollisimman joutuin.


                  Miten nykypäivänä on renkaan vaihtokin niin vaikeaa.
                  Enkä tarkoita tätä keskustelua, vaan yleisesti nykyajan ihmiset on täysin vieraantunut normaaleista huolto, yms toimenpiteistä.
                  Miten suuri osa ei osaa edes öljyn määrää tarkistaa tai pissapoikaa täyttää. Näitäkin kuulemma tuntuu olevan kun kuuntelee kavereita ketkä töissä korjaamoilla, yms.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Pyssy on ihan oikea työkalu pyörien kiinnittämiseen. Siihen tarvii vaan laittaa momenttihylsy. Hyvälaatunen momenttihylsy tai -sauva on riittävän tarkka että yksikään pyörä ei sen takia putoa tai ruuvi/pultti mene pilalle. Mulla ei ole tieteellistä faktaa tämän tueksi mutta olen ehkä 5000 kertaa kiinnittänyt ajopyörän ajoneuvoon.
                    +1. Itsekin laitan momenttivarrella/momenttiavaimella. Noilla momentti sauvoilla kiristys on riittävän lähellä oikeaa, pultit pysyy kiinni ja avautuvat ilman ongelmia. Itsellä ei tosin ole noin paljon toistoja, kun en työkseni vaihtele, mutta kyllä niitä kuitenkin tulee jonkun verran autoja roplattessa ja talvi/kesärenkaita vaihdellessa kun tulee muihinkin kun omaan autoon vaihdettua.

                    Toki joidenkin lukkopulttien kanssa voi olla ongelmia, mutta itsellä on osunut kohdalle lähinnä tiheällä hammastuksella olevia pultteja. Nämä on kestäneet hyvin pulttipyssyn.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2565
                      • Kirkkonummi

                      #40
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Aloittajan viestissä ihmeellistä on että vain lukkopultit kanitti, viallisia ?
                      Todellakin, vain lukkopultit. Täytyy vielä vanteita vaihtaessa ottaa se hiton momenttiavain kotoa hallille ja kokeilla vaikka kaikki loput pultit, millä lähtivät. Sitä momenttiavainta ei nimittäin ollut kun renkaat laitettiin alle, oli pieni hätätilanne. Takarenkaaseen tuli naula ja piti lähteä sunnuntaina ajamaan 1000km siivu, niin silloin töitä tehtiin niillä kaluilla mitä löytyi. Ei pulttipyssyä siis, vaan Bilteman teleskooppimallinen väännin.

                      Pultit eivät tulleet ns. apinamomenttiin. Näitä on itsekin alaikäisenä kaiken maailman jatkovarsilla tehnyt ja sitten itse avannut, kohdannut ed. omistajien varmasti hyvin kiinnisyöpyneitä pultteja jne. Täytyy ottaa kuvat kun on hetki, mutta normaaleilta näyttivät.

                      Lukkopultit ovat nimenomaan niitä upouusia ja hienonhienoja jumalaisia piparkakkukantaisia keksintöjä. Jos jossain on BMW:n virallinen työohje max 60Nm kiinnitystiukkuudesta, niin mitä hittoa? Sittenhän 1/5 pulteista on aina löysällä - mitä tällaisella tekee?

                      Itse aloin rengastyöt yli 30v sitten. Tämä oli tasan ensimmäinen kerta, kun joutui turvautumaan ulkopuoliseen apuun rengaspultin kanssa. Ei enää ikinä lukkopultteja. Eivät nuo nykyiset BMW:n normipultitkaan ihan vakuuta, niistä lähtee se musta päällyste helpolla pois.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 520
                        • Rauma

                        #41
                        Originally posted by BeamR View Post
                        No hifistellään: pyöränpultin osalta lepokitka on se merkityksellinen, ja vaikka lepokitka olisi sen 110Nm tasossa x, niin lähtökitka aiheuttaa sen että neula värähtää helposti isompiin lukemiin, esim 120Nm (x + muuttujien vaikutus).

                        Eli, ne voi hyvin olla siinä 110Nm lepokitka-arvossa, mutta mm. hapettuminen voi aiheuttaa lähtökitkan kohoamisen merkittävän suureksi. Tälläin liikekitka voi taas olla lepokitkaa pienempi.

                        Ja yllä olevasta syystä myös se pultin avaaminen aikanaanvaatii enemmän voimaa kuin sen kiristäminen.
                        Ja tarkkaan kun ylläolevat postaukset lukee, niin joku saa vedettyä pultit koneella lähelle ja loppu momenttiavaimella. Ja aina pultti hiukan liikahtaa. Tuo on vain fysikaalinen mahdottomuus, siksi oma kommenttini kitkojen eroavaisuudesta.
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2565
                          • Kirkkonummi

                          #42
                          Jonkin verran näköjään tarvittiin aikaa v-käyrän laskemiseen, renkaat vaihtuivat vasta nyt. Ylitiukkuuteen tuli kuitenkin kierrettyä näemmä, eli jokainen pultti lähti hiukan yli tai kovasti alle 200Nm. Lukkopulttia ei oikein voi kiertää mitenkään ainakaan tiukemmalle kun hylsy hyppää pois, eli ehkä 160Nm? Miten se voi sitten jumittaa noin pahasti..?

                          Joka tapauksessa, 5 x normirengaspultti oli kohtuullisen rentouttavaa vaihtaa, suosittelen. Kiitos vinkeistä, nyt tuli vedettyä momenttiavaimella viimeiset asteet, eli ~120Nm kaikissa pulteissa. Lukkopultteja ei edelleen tule enää, sen verran noiden satasten palaminen ottaa päähän edelleen.

                          Alla on nyt 225/45-18 + 255/40-18 -yhdistelmän sijasta -> 225/50-17 -vakiokokoa, 2.3/2.6bar paineilla, hiukan vähemmän kuin aiemmin. Renkaat Continental PremiumContact 6:t. Voisi olla aiheellista tehdä oma miniketju siitä vaihdosta, jos kukaan muu miettii rengaskoon vaihtamista pienempään. Ainakin nyt melu aleni, uravetely katosi kokonaan ja vierintävastus pieneni kovasti. Alkup. kesärengaskoolla tuli ajettua 11tkm, kulutus nousi 5.7l/100km - > 6.2l/100km, melu oli aivan riittävää ja uriin hakeutuminen joskus melkein järkyttävää. Kun on parisen tuhatta kilometriä lisää, niin pitää laittaa muistiinpanoja esille.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎