Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkopulttien avaus maksoi 200€

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2559
    • Kirkkonummi

    Lukkopulttien avaus maksoi 200€

    3kk sitten vaihdettiin kesärenkaat alle. Käytössä ei ollut momenttiavainta, mutta niitä ei käsin vedetty ns. viimeiseen tiukkuuteen. Nyt kun oli tarkoitus vaihtaa vanteet, niin lukkopultit olivat jämähtäneet kiinni. Auton oma lukkohylsy meni vääntökokeilussa, marmoritiskiltä uusi ~30€:llä ja rengasasentamon kanssa kokeilua pulttipyssyllä, 2-metrisellä jne. Mikään ei auttanut. Pulttipyssyllä olisi kyllä lähtenyt koerenkaan muut normipultit aivan OK.

    Nyrkkipajalla oli sitten käytössä ilmeisesti hitsilaitteet, koska väkivalta ja lämpö eivät yksin auttaneet, vaan ne yhdessä. Kaikki neljä lukkopulttia piti ottaa irti ja tilalle tulivat normipultit. Tämä ilo maksoi 50€ per pultti. Ei jälkiä vanteisiin, mikä on kiva koska ne ovat Style 400M:t joilla on ajettu 9tkm, autolla itsellään 20tkm.

    On näitä tullut ruuvattua aika pitkään, mutta tämä oli rengasasentajalle ja allekirjoittaneelle aivan 1. kerta, kun ei vain mikään toiminut. Ei sentään tarvinnut porata auki, sitten olisi ollut 250€ köyhempi mutta ottaa päähän.

    Kunhan saan kahlattua käyttöohjekirjan läpi ja jos siellä ei ole mainintaa ao pulttien "liiallisesta tiukkuudesta", voisi tehdä reklamaation. Kesärenkaita ei siis laitettu kiinni pulttipyssyllä, vanteet aivan upouudet, kierteisiin hyvin säästeliäästi rasvaa ja kaikki muut normipultit, jotka varmasti olivat tiukemmalla kuin yksikään lukkopultti, aukeavat normaalisti.

    Yhteenkään autoon ei enää ikinä tule ainoatakaan lukkopulttia vanteisiin.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Tähän on pakko todeta, että suurinosa ihmisistä kiristää pyöränpultit aivan liian tiukkaan käsin. Kun ne kiristää momenttiavaimella, niin huomaa, että oikea momentti on melkoisen vähän. Monilla rengasliikkeillä on yleensä näitä varten erikoishylsyt, jotka lyödään kiinni ja ne purevat kiinni sitä tiukemmin mitä enemmän väännät. Pultit on ilmeisesti vedetty melkoiseen momenttiin kun niitä ei ole rengasliikkeessä saatu auki. Mitähän mahtoivat vanteiden kartiot tästä kiristämisestä tykätä? Alumiinivanteissa kartiot ei tykkää liiallisesta kiristämisestä. Lukkopultit kun on olleet BMW oma, niin kartio on luultavasti ollut oikea. Itse olen vetänyt momenttiavaimella/momenttisauvalla lukkopultit useista autoista kiinni eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia niiden avaamisessa. Muiden käsinkiristettyjen pulttien kanssa on kyllä sitten ollutkin ongelmia.. Välillä on navasta pettäneet kierteet avatteassa ym. kun on joku mennyt käsin niitä "vähän" kiristämään renkaan vaihdossa.

    Sukulaisella on eräs paikallinen rengashotelli jo ainakin kolmena peräkkäisenä kertana katkonut pyöränpultteja autosta avausvaiheessa. Eivät ilmeiseti siellä opi, että pultit tulee kiristää momenttiin, ei siihen apinamomenttiin. Pisteet täytyy antaa siitä, että aina ovat korjamalaskun maksaneet ilman mitään vääntöä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • QUASIMODO
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2545
      • Pirkkala

      #3
      Mikä on oikea momentti alumiinivanteiden pulteille?
      sigpic

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        #4
        120nm
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6217
          • Helsinki

          #5
          Mulle aina kaikki nauraa, kun itse olen tarkka noista momenteista ja kiristyksistä vanteissa. Aina sama laulu, pyssyllä tms.
          Myös on tullut ihmeteltyä että usein lukkopulteilla on ongelmia, varsikin kun tuota yhtä fb ryhmää seuraa, todella usein joku kysyy miten saa auki, kun kannat rikki tms. lukkopulteissa.

          Ei ole koskaan ollut itsellä ongelmia, vähän rasvaa siihen lukkopultiin ja tuohon 120Nm momenttiin..
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            #6
            Monessa pulttikoneessakin menee 1. teholla n. 100nm pultit. Itsellä tapana ajaa koneella ne (joko wurth dss paineilma, tai milwaukee akkukone).. 1 teholla kiinni, ja sitten katson vielä momenttiavaimella sen 120nm kohdalleen.
            Koskaan ollu mitään ongelmia ettei lähtisi pultit auki, eikä ole myöskään irronneet ajossa. Se bilteman momenttiavain ei ole kun 60-70eur investointi ja ihan riittävän tarkka.

            Comment

            • pikkuvermo
              Bimmer Rookie
              • Dec 2008
              • 134
              • PKS

              #7
              Originally posted by QUASIMODO View Post
              Mikä on oikea momentti alumiinivanteiden pulteille?
              Mulla on BMW:n oma momenttiavain joka tuli 335i:n mukana, se on 130nm. Hyvin toiminut

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                #8
                Originally posted by Antti O View Post
                Monessa pulttikoneessakin menee 1. teholla n. 100nm pultit. Itsellä tapana ajaa koneella ne (joko wurth dss paineilma, tai milwaukee akkukone).. 1 teholla kiinni, ja sitten katson vielä momenttiavaimella sen 120nm kohdalleen.
                Koskaan ollu mitään ongelmia ettei lähtisi pultit auki, eikä ole myöskään irronneet ajossa. Se bilteman momenttiavain ei ole kun 60-70eur investointi ja ihan riittävän tarkka.
                Sama tapa, koneella hollille ja momenttiavaimella loput. Kierteeseen mutteritervaa joka kerta kun on irti ja kerran vuodessa kierteiden putsaus smirkelissä, jossa teräsharjalaikka. Pari kertaa on ollut silti niin kovassa, että ei normi mutterimopo pysty, hyllystä 3/4-karainen Hazet apuun niin irtoaa mikä vaan.
                Retard Member

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Aloittajan viestissä ihmeellistä on että vain lukkopultit kanitti, viallisia ?

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #10
                    Originally posted by antti o View Post
                    monessa pulttikoneessakin menee 1. Teholla n. 100nm pultit. Itsellä tapana ajaa koneella ne (joko wurth dss paineilma, tai milwaukee akkukone).. 1 teholla kiinni, ja sitten katson vielä momenttiavaimella sen 120nm kohdalleen.
                    Koskaan ollu mitään ongelmia ettei lähtisi pultit auki, eikä ole myöskään irronneet ajossa. Se bilteman momenttiavain ei ole kun 60-70eur investointi ja ihan riittävän tarkka.
                    20€. :d

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #11
                      1er (E81, E82, E87, E88) | 3er (E30) | 3er (E36) | 7er (E32, E38) | 8er (E31) |Z3 (E36) | Z4 (E85, E86, E89) | Z8 (E52) 110 Newtonmeter
                      3er (E46, E90) | 5er (E28, E34, E39, E60) | M5 (M560) | 6er (E24,E63,E64)6er (F12, F13) | X1 (E84) 120 Newtonmeter
                      1er (F20, F21, F22, F23) | 3er (F30) | 5er (F10, F11) | 5er GT (F07) | 7er (F01, 701) 130 Newtonmeter
                      7er (E65, 765) | X3 (E83) | X3 (F25) | X5 (E53) | X5 (E70) | X6 (E71, E72) 140 Newtonmeter



                      Last edited by nullzwei; 10-07-2017, 22:12.

                      Comment

                      • yarski
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 312
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by pikkuvermo View Post
                        Mulla on BMW:n oma momenttiavain joka tuli 335i:n mukana, se on 130nm. Hyvin toiminut
                        Siis onko tuo joku vakiovaruste mikä olisi pitänyt löytyä autosta
                        G26 i4 M50 supercharged
                        ex: F36 440i xdrive msport
                        ex: E91 335 lci xdrive msport

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #13
                          Originally posted by yarski View Post
                          Siis onko tuo joku vakiovaruste mikä olisi pitänyt löytyä autosta
                          Ei. Lisukkeena joko paukkupullo tahi renkaanvaihtosetti. Settejä on siis ainakin neljällä eli momenttiavaimella, 110, 120, 130 ja 140 Nm

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Toivottavasti kokeilitte irroittaa pultit siinä järjestyksessä, että lukkopultti irti ensimmäisenä ja sitten vasta loput?
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Helvetin hyvä esimerkki taas kun järkeä ei ole mukana.
                              Vedetään aivot narikassa pultit ylitiukkaan kun ei oo mitään hajuakaan kuinka pienen voiman se lopulta tarvitsee. Sitten täällä syytellään työkaluja jne muita juttuja vaikka syyllinen löytyy peilistä.

                              Ja vielä kun avaukseen tarvittava voima on huomattavasti enemmän kuin kiristäessä käytettiin niin tulos on toi hylsyjen hajoaminen jne.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎