Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Melu on hyvinkin rengaskohtaista ja autokohtaista. Bridgestone Noranza 001 on F10:n alla hiljaisempi, kuin Nokian R. Pidosta nyt on varmaan turha mainita mitään.
Nokian R on kyllä ollut mahdottoman hyvä kesärengas. Harvalla kesärenkaalla saa tuollaista suuntavakautta uraisilla teillä. Oikeastaan seuraavaksi tekisi mieli koittaa kesärenkaaksi jotain tuollaisia keskieuroopan kitkoja, joista Lakulla oli hyviä kokemuksia.
Jos kesärenkaalla on edes jonkinlaisia talviominaisuuksia, niin silloin renkaita ei tarvitse vaihtaa kalenterin mukaan lokakuun puolivälissä ja huhtikuun puolivälissä, kuten oikeilla kesärenkailla on tehtävä. Oulussa kuitenkin tulee lumet lokakuussa yhdeksänä talvena kymmenestä, mutta ne myös sulaa pois parissa viikossa yhdeksänä talvena kymmenestä
Kyllä minullakin kuivalla kelillä ihan suuntavakaa ja pitoa riittävästi yms on ollu Nokian Hakkapelitta R kesärenkaana. Sitten kun asfaltti on märkä niin pito katoaa kyllä totaalisesti. Tähän varmaan vaikuttaa renkaan ikäkin, omat oli 6v vanhat. Uudelleen en tosiaan kyllä laittaisi moisia kesäksi. Liikennevaloistakin jos kiihdyttää vähän rivakammin niin luistonesto vilkkuu heti ja liikenneympyröissä luistaa alla kun ajaa vähänkään vauhdikkaammin. Motarin kaartuviin ramppeihin myös kun ajaa vähänkään nopeammin niin tunsi miten rengas lähtee luistamaan mutkassa.
En kyllä ikinä kesärenkailla ole moista huomannut.
Allekirjoittanut ajaa kyllä pitkiä selkosia ympäri suomen, ruotsin ja norjan lappia ja monesti kärry perässä sen 40-50tkm vuoteen että kyllä nämä on tutut olosuhteet työmatkaliikenteessä tullut tehtyä sellainen huomio, että yleensä ojan pohjalla oleva auto on neliveto tai sitten siinä on kitkarenkaat. Toinen luulee olevansa fysiikan lakien tuolla puolen ja toinen yrittänyt pysyä liikennevirran mukana
Yllättävä tutkimustulos: Nelivetoauto lisää talvella onnettomuusriskiä
Mun autossa oli ostaessani alla Nankang sv-1 kitkat, toki tämä oli huhtikuussa. Edellinen omistaja oli niillä talven kuitenkin ajellut ja sanoi pärjänneensä, osti ne multa nyt syksyllä takaisinkin. Mutta jos katsoo vaikka TM:n vertailua ja jarrutusmatkaa jäällä, on eroa kyllä aika paljon. Paras nastarenkaiden tulos oli 39,9m ja paras kitkarenkaiden tulos 54,4m. Halpiskitkoilla Nankang oli kitkarenkaiden viimenen 66,8m, Linglong 59,9m, Hankook 58,3m (tuossa vain muutama esimerkki). Paljon muitakin ominaisuuksia toki renkailla on mitä arvioida...
Mun autossa oli ostaessani alla Nankang sv-1 kitkat, toki tämä oli huhtikuussa. Edellinen omistaja oli niillä talven kuitenkin ajellut ja sanoi pärjänneensä, osti ne multa nyt syksyllä takaisinkin. Mutta jos katsoo vaikka TM:n vertailua ja jarrutusmatkaa jäällä, on eroa kyllä aika paljon. Paras nastarenkaiden tulos oli 39,9m ja paras kitkarenkaiden tulos 54,4m. Halpiskitkoilla Nankang oli kitkarenkaiden viimenen 66,8m, Linglong 59,9m, Hankook 58,3m (tuossa vain muutama esimerkki). Paljon muitakin ominaisuuksia toki renkailla on mitä arvioida...
Kiitos tämä selvensi paljon! Onkohan nämä testitulokset jossain nähtävillä?
Mun autossa oli ostaessani alla Nankang sv-1 kitkat, toki tämä oli huhtikuussa. Edellinen omistaja oli niillä talven kuitenkin ajellut ja sanoi pärjänneensä, osti ne multa nyt syksyllä takaisinkin. Mutta jos katsoo vaikka TM:n vertailua ja jarrutusmatkaa jäällä, on eroa kyllä aika paljon. Paras nastarenkaiden tulos oli 39,9m ja paras kitkarenkaiden tulos 54,4m. Halpiskitkoilla Nankang oli kitkarenkaiden viimenen 66,8m, Linglong 59,9m, Hankook 58,3m (tuossa vain muutama esimerkki). Paljon muitakin ominaisuuksia toki renkailla on mitä arvioida...
Mulle on jäänyt sellainen kuva noista että tuo SV-1 Nordic on ollut paljon onnistuneempi rengas kuin nykyinen ICE-1. Ainakin tuo SV-1 pärjäsi aikanaan yhdessä testissäkin missä mitattiin ilmeisesti vain jarrutusmatkaa. Lisäksi käyttäjien arvostelut on olleet kaikki yllättävän positiivisia renkaan hintaan nähden.
Mulle on jäänyt sellainen kuva noista että tuo SV-1 Nordic on ollut paljon onnistuneempi rengas kuin nykyinen ICE-1. Ainakin tuo SV-1 pärjäsi aikanaan yhdessä testissäkin missä mitattiin ilmeisesti vain jarrutusmatkaa. Lisäksi käyttäjien arvostelut on olleet kaikki yllättävän positiivisia renkaan hintaan nähden.
Jep, näin on. Luin kanssa aiemmin TM testin noista Nankang sv-1 renkaista ja pärjäsivät silloin yllättävän hyvin pohjoismaisten kitkarenkaiden sarjassa. Oli silloin kokonaisuudessa viidennellä sijalla yhdeksästä testatusta kitkarenkaasta, mutta tosiaan nyt uudemmassa testissä oli eri rengas.
Jep, näin on. Luin kanssa aiemmin TM testin noista Nankang sv-1 renkaista ja pärjäsivät silloin yllättävän hyvin pohjoismaisten kitkarenkaiden sarjassa. Oli silloin kokonaisuudessa viidennellä sijalla yhdeksästä testatusta kitkarenkaasta, mutta tosiaan nyt uudemmassa testissä oli eri rengas.
Niin tai uusi versio ei ole pysynyt kilpailijoiden kehityksessä mukana. Uusi versio voi olla parempi kuin vanha, mutta ei silti pärjää kilpailijoille jotka on kehittyneet enemmän. Kilpailijoilla kun on myös uudet versiot.
Yleensä renkaat ovat aina edeltäjäänsä parempia vaikkeivat ne kilpailijoita vastaan pärjäisivätkään.
Niin tai uusi versio ei ole pysynyt kilpailijoiden kehityksessä mukana. Uusi versio voi olla parempi kuin vanha, mutta ei silti pärjää kilpailijoille jotka on kehittyneet enemmän. Kilpailijoilla kun on myös uudet versiot.
Yleensä renkaat ovat aina edeltäjäänsä parempia vaikkeivat ne kilpailijoita vastaan pärjäisivätkään.
Hyvinkin voi olla parempi tuo uusin versio/malli, onhan tuosta sv-1 nordicin TM- testistä jo yli 10v aikaa . Huono tulos tuon jää jarrutuskokeen osalta kuitenkin.
Ajattelin taas jälleen kerran ostaa "keskieurooppakitkat" tohon GT.
Contilla olisi 245/40R20 & 285/35R20 tarjolla.
Toki HAKKA9 saisi nastana 245/40&275/35, mutta jotenkin tökkii toi nastojen osto, varsinkin kun ajosta on 90% pks.
Tilasin Nokian Hakkapeliitta R2:set sigun peliin. Continentalit oli hakusessa mutta ei tahtonut helposti löytyä 235/45R18, ainakaan järkihintaan. Eiköhän noillakin pärjää.
Comment