Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupääsylinterin ilmaus remontin jälkeen ja keskustelua jarrunesteistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    Jarrupääsylinterin ilmaus remontin jälkeen ja keskustelua jarrunesteistä

    Tuli tuosta sigun E28:sta käytettyä jarrupääsylinteri osina ja vaihdeltua uudet tiivisteet.
    nyt kun kasasin takaisin autoon niin ei lähde ilmaantumaan. onko jotain erityisiä kikkoja millä homman saa tehtyä?
    Last edited by poke; 25-02-2018, 19:15.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    #2
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/75100...-vaihtotyokalu Tarkistitko että poraus säiliöstä sylinteriin jäi auki eli männän tiivisteen reuna on reiän takapuolella ?

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3102

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      http://www.motonet.fi/fi/tuote/75100...-vaihtotyokalu Tarkistitko että poraus säiliöstä sylinteriin jäi auki eli männän tiivisteen reuna on reiän takapuolella ?
      onko tuo laite sellainen, joka imee ilmausruuvin kautta?

      enpä arvannu sellaista tarkistaa. voiko sen tehdä vieläkin jos käyttää säiliön irti?
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by poke View Post
        onko tuo laite sellainen, joka imee ilmausruuvin kautta?

        enpä arvannu sellaista tarkistaa. voiko sen tehdä vieläkin jos käyttää säiliön irti?
        Kyllä ja kyllä.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Itse olen kokeillut tuollaista imevää ja mielestäni paljon parempi on paineistava eli tälläinen https://www.amazon.co.uk/Gunson-G406.../dp/B001KTFIWA. Toki paineen kanssa pitää olla maltti, ei sinne tarvitse kun todella vähän painetta, 0.5bar tai vähemmänkin riittää.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #6
            ostin tuon ehdotetun motonetin laitteen. eipä ollut siitä iloa ainakaan tähän hommaan.

            sain pääsylinterin ilmattua siten, että otin lähtevät jarruputket irti ja laitoin vanhoista jarruputkien pätkistä lenkit takaisin jarrunestesäiliöön siten, että päät olivat nestepinnan alla. sitten vain rauhallisesti poljin poljinta jonkun aikaa. viimein ei ilmakuplia enää tullut ja otin putkilenkit irti. laitoin orggisputket takaisin ja homma alkoi pelaamaan.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by poke View Post
              ostin tuon ehdotetun motonetin laitteen. eipä ollut siitä iloa ainakaan tähän hommaan.

              sain pääsylinterin ilmattua siten, että otin lähtevät jarruputket irti ja laitoin vanhoista jarruputkien pätkistä lenkit takaisin jarrunestesäiliöön siten, että päät olivat nestepinnan alla. sitten vain rauhallisesti poljin poljinta jonkun aikaa. viimein ei ilmakuplia enää tullut ja otin putkilenkit irti. laitoin orggisputket takaisin ja homma alkoi pelaamaan.
              Kyllä onnistuu just tollasella jarrunesteimurilla, aivan varmasti. Satoja kertoja oon tollasella tehnyt ennenkuin tuli painevaihtajat. Jarrut ilmataan kaikki kamat ja linjat kasattuna. Kannattaa huolehtia erityisen tarkasti siitä että pidät nestesäiliön piripinnassa koko homman ajan. Kun imuri on imemässä ja linja auki sille nesteelle voi antaa vähän vauhtia polkemalla pedaalin muutaman kerran lattiaan.
              Mutta edelleenkin, pidä säiliö koko ajan täytenä. Sihdin voi repästä pihdeillä pois ja vaikka nakata kuikkaan. Ne on iänvanhoissa usein niin tukossa ettei läpäise kunnolla enää. n. puoli litraa per nurkka pitäs riittää. Jos epäilyttää ni vähän enemmän.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #8
                Mitä ja minkä tyypiltään olevaa jarrunestettä laitat?

                Niin mitä Jarrunestettä laitat, ohjeen mukaan autoon pitää laittaa DOT-4-LV jarrunestettä. Näitä seuraavia tyyppejä BMW ei suosittele, DOT-4 tai DOT-5 (5.1).



                Originally posted by poke View Post
                Tuli tuosta sigun E28:sta käytettyä jarrupääsylinteri osina ja vaihdeltua uudet tiivisteet.
                nyt kun kasasin takaisin autoon niin ei lähde ilmaantumaan. onko jotain erityisiä kikkoja millä homman saa tehtyä?
                Last edited by 325E; 23-02-2018, 01:23.

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3102

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Kyllä onnistuu just tollasella jarrunesteimurilla, aivan varmasti. Satoja kertoja oon tollasella tehnyt ennenkuin tuli painevaihtajat. Jarrut ilmataan kaikki kamat ja linjat kasattuna. Kannattaa huolehtia erityisen tarkasti siitä että pidät nestesäiliön piripinnassa koko homman ajan. Kun imuri on imemässä ja linja auki sille nesteelle voi antaa vähän vauhtia polkemalla pedaalin muutaman kerran lattiaan.
                  Mutta edelleenkin, pidä säiliö koko ajan täytenä. Sihdin voi repästä pihdeillä pois ja vaikka nakata kuikkaan. Ne on iänvanhoissa usein niin tukossa ettei läpäise kunnolla enää. n. puoli litraa per nurkka pitäs riittää. Jos epäilyttää ni vähän enemmän.
                  Kaikki linjat ja kamat oli kyllä kasattuna, mutta ei vaan lähtenny ilmaantumaan. Apuria ei ollut joka olisi samalla voinut polkea poljinta.
                  Jos tarkoitat jarrunestesäiliön sihtiä, niin se oli poissa ilmauksen ajan. tai ei tässä kai olekaan sihtiä vaan sellainen purkki, jossa on yläreunassa pieni reikä.

                  Mullahan oli siis kaikki muut linjat uutta, paitsi taakse menevät. ABS lisätty jne. Ymmärrän tilanteen hyvin, jos linjoissa olisi ollut nestettä entuudestaan ja vain pääsylkky olisi vaihdettu.

                  Tuon käyttämäni tyylin löysin overdrive jenkkiautofoorumilta.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3102

                    #10
                    Originally posted by 325E View Post
                    Niin mitä Jarrunestettä laitat, ohjeen mukaan autoon pitää laittaa DOT-4-LV jarrunestettä. Näitä seuraavia tyyppejä BMW ei suosittele, DOT-4 tai DOT-5 (5.1).
                    dot 5.1:stä laitoin. Menikö pahasti pieleen?

                    Valaiskaas nyt mua muutenkin, että mikä tässä on syynä ettei tuota minun laittamaani esim voisi käyttää?
                    onko tämä verrattavissa esim etanolin käyttöön bennsiiniautossa, että jotkut materiaalit ei kestä vai mikä?
                    Kaikki jarru satulat on kunnostettu ja kasattu uusilla kumeilla, pääsylinterin kumit on uutta jne.

                    Toki nesteet voi vaihtaa vieläkin, ei enää iso juttu....
                    Kulkineet/projektit:

                    640D F06
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2558
                      • .

                      #11
                      Originally posted by poke View Post
                      dot 5.1:stä laitoin. Menikö pahasti pieleen?

                      Valaiskaas nyt mua muutenkin, että mikä tässä on syynä ettei tuota minun laittamaani esim voisi käyttää?
                      onko tämä verrattavissa esim etanolin käyttöön bennsiiniautossa, että jotkut materiaalit ei kestä vai mikä?
                      Kaikki jarru satulat on kunnostettu ja kasattu uusilla kumeilla, pääsylinterin kumit on uutta jne.

                      Toki nesteet voi vaihtaa vieläkin, ei enää iso juttu....
                      Ei siinä mikään mennyt pahasti pieleen. Tuo 325E:n mainitsema DOT 4 LV/DOT 4+ -neste on matala viskositeettista ja tarkoitettu lähinnä uusiin, ajonvakautuksella oleviin autoihin. DOT 5.1 toimii siellä ihan yhtä hyvin. Sekoituksen kanssa ehkä kannattaa olla tarkkana, mutta ollaan me DOT 5.1 -nestettä aikoinaan sekoiteltu DOT 4 -nesteisiin puolin ja toisin ilman ongelmia, vaikka sitä eivät kaikki suosittelekaan.

                      Tietoa jarrunesteistä.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3102

                        #12
                        Originally posted by Freak View Post
                        Ei siinä mikään mennyt pahasti pieleen. Tuo 325E:n mainitsema DOT 4 LV/DOT 4+ -neste on matala viskositeettista ja tarkoitettu lähinnä uusiin, ajonvakautuksella oleviin autoihin. DOT 5.1 toimii siellä ihan yhtä hyvin. Sekoituksen kanssa ehkä kannattaa olla tarkkana, mutta ollaan me DOT 5.1 -nestettä aikoinaan sekoiteltu DOT 4 -nesteisiin puolin ja toisin ilman ongelmia, vaikka sitä eivät kaikki suosittelekaan.

                        Tietoa jarrunesteistä.
                        joo, en ole sotkenutkaan, vaan koko järjestelmä on nyt DOT 5.1:stä.
                        Hyllyssä olis kyllä Aten race blue:ta purkki...

                        Tuon linkin perusteella dot 5.1 on käypäinen mun ABS:illiseen kesäkulkineeseen :-)
                        Last edited by poke; 23-02-2018, 12:48.
                        Kulkineet/projektit:

                        640D F06
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Erinäkösissä hommissa mulla on ainakin mennyt jos jotakin jarrunestett näihin linttoihin. Tallilla jonku miinan jarruja ilmatessa sinne menee just sitä mitä hyllyllä on. Vaikka purkki ois ollu hetken korkattunakin. En oo törmänny ongelmiin. Teorretisoidahan voi loputtomiin. Ja tottakai jos vartavasiten ostaa ni kannattaa ostaa oikeeta ainetta.

                          Olikohan se toi Aten reisingbluu tai joku toinen litku.. kattelin kuivaa kiehumispistettä joskus ja niissä ei ollu pirunkaan eroa tavan Motonet DOT neloseen. Kivampi vaihtaa ja ilmailla jos joutuu useemmin tekemään kun ei tarvi maksaa kahtakymppiä puolesta litrasta.
                          Jos tavallinen neste kiehuu ajossa niin rakentaa satuloille jäähdytyksen ja/tai opettelee jarruttamaan sanon minä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • L.H
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 2481
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by poke View Post
                            ostin tuon ehdotetun motonetin laitteen. eipä ollut siitä iloa ainakaan tähän hommaan.

                            sain pääsylinterin ilmattua siten, että otin lähtevät jarruputket irti ja laitoin vanhoista jarruputkien pätkistä lenkit takaisin jarrunestesäiliöön siten, että päät olivat nestepinnan alla. sitten vain rauhallisesti poljin poljinta jonkun aikaa. viimein ei ilmakuplia enää tullut ja otin putkilenkit irti. laitoin orggisputket takaisin ja homma alkoi pelaamaan.
                            Just näin se pitää tehdä. Tai yleensä helpointa tehdä vaikka ruuvipenkissä siinä vaiheessa, kun sylinteri on vielä irti.

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kyllä onnistuu just tollasella jarrunesteimurilla, aivan varmasti. Satoja kertoja oon tollasella tehnyt ennenkuin tuli painevaihtajat. Jarrut ilmataan kaikki kamat ja linjat kasattuna. Kannattaa huolehtia erityisen tarkasti siitä että pidät nestesäiliön piripinnassa koko homman ajan. Kun imuri on imemässä ja linja auki sille nesteelle voi antaa vähän vauhtia polkemalla pedaalin muutaman kerran lattiaan.
                            Mutta edelleenkin, pidä säiliö koko ajan täytenä. Sihdin voi repästä pihdeillä pois ja vaikka nakata kuikkaan. Ne on iänvanhoissa usein niin tukossa ettei läpäise kunnolla enää. n. puoli litraa per nurkka pitäs riittää. Jos epäilyttää ni vähän enemmän.
                            Eikö muka oikeesti yhenkään niistä sadoista pääsylintereistä mukana oo tullut ohjetta missä käsketään ilmaamaan just noin miten poke teki?
                            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2816
                              • Kuusankoski

                              #15
                              DOT 4 ja DOT 5.1 voi sotkee rauhassa vanhoissa.
                              Uudemmat ajovakautus/ABS mallit käyttää DOT 5.1
                              DOT 5 noiden kanssa ei saa sotkea se on erimatskua.
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎