Tossa tuli harrastevehkeeseen tehtyä kattava alusta remppa ja radalle tekisi mieli, pitäisi ensin käydä pyöränkulmat säädättämässä ja aloinkin tässä miettimään pitäisikö kulmia säätää radalle sopivammaksi kun säätöjäkin löytyy vähän joka suuntaan niin olisin kiinnostunut kuulemaan millaisia pyöränkulmia olette radalla käyttäneet?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pyöränkulmat radalle?
Collapse
X
-
Jos se on ihan uusi kokemus koko alusta, niin säädätä vaikka vakioarvoihin ja käy vaan ajamassa sillä. Jauhat tarpeeksi kierroksia niin että saat selkeän kuvan miten se auto käyttäytyy. Kuinka paljon olet ajanut radalla? Jos kokemusta ei ole paljon niin kannattaa keskittyä ajotekniikan harjoitteluun. Jotta auton muuttamisesta olisi hyötyä täytyy ensin pystyä ajamaan keskenään samanlaisia kierroksia. Sitä kautta sitten alkaa muodostaa käsitystä miten auto käyttäytyy. Ja sitten kokeilee erilaisia säätöjä.Last edited by petrolhead; 04-08-2018, 10:03.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Kyllä tässä vähän kokemusta on jo alustan säätelystä ja rataa nyt olen jäällä ja jokkisradalla jonkin verran ajellut puhdas asfalttirata on vielä kokematta.
Mutta olet ihan oikeassa että pitää käydä eka kokeilemassa että tietää miten lähteä muuttamaan säätöjä.
Laittakaa vaan silti omia kokemuksia tulemaan kiinostaa kyllä lukea varsinkin enemmän radalla ajavien näkemyksistä hyvistä setupeista.Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
Mikä auto?
Vaikea tuohon nyt on mitään sanoa. Melko turvallinen oletus on että jos BMW:hen säädät muuten ~vakioarvoihin mutta eteen vähän enempi camberia, niin se on aika OK lähtökohta. Auton valmistajan minimipaineet kylmänä renkaisiin ja lähdet siitä ettimään hyviä rengaspaineita.
Kun muutamaan kertaan kokeilin erilaisia cambereita e30:iin käytin lähinnä rengaslämpöjä ja kuskin palautetta indikaattorina mitä pitäisi laittaa.Last edited by petrolhead; 04-08-2018, 22:53.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Millaisilla renkailla ajelet?
Jos tavan geometrialla olevaan BMW:hen laittaa niin paljon camberia että se on tosi hyvä radalla niin alusta on ihan käyttökelvoton kadulla, useimmiten.
Omaan harrastetötteröön lisäsin casterkulmaa niin paljon kuin kohtuu modauksilla pystyy, jotta mulla olis käännön aikaista camberia enemmän, ilman että suoraan ajaessa kumit on ihan kenollaan.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
E34 540, Nankangin medium semislicksit, taakse tein camper ja caster säädöt niin voi niitäkin säätää...
Tosiaan BC racing V1.
casterin luulis suoraan ajaessa olevan sitten riesaksi :think
Takana camberia ei luulisi tarviivan niin silloinhan casterikin vois olla nollissa?
Ilmeisesti 1.8-2bar on hyvä paine semi-slickseille?Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
Originally posted by TsTPioneeri View PostE34 540, Nankangin medium semislicksit, taakse tein camper ja caster säädöt niin voi niitäkin säätää...
Tosiaan BC racing V1.
casterin luulis suoraan ajaessa olevan sitten riesaksi :think
Takana camberia ei luulisi tarviivan niin silloinhan casterikin vois olla nollissa?
Ilmeisesti 1.8-2bar on hyvä paine semi-slickseille?
Tästä vois lähtee kirjotteleen romaanin, mutta et päästään vähän alkuun niin kyselisin vielä minkälaisessa käytössä auto sulla on? Ajatko sillä vain rataa vai pitääkö pystyä käymään myös maitokaupassa? :think
Jos puhutaan yleisestä/tyypillisestä casesta niin isosta caster-kulmasta on nimenomaan hyötyä kuten Petrol jo vähän avaskin. Tarttet radalle katua enemmän camberia ja mutkiin sitä saa myös casteria lisäämällä ja silloin katuajo-ominaisuudet (suoraan ajo) ei yleensä huonone kovin paljon.
Negatiivista camberia tarttet molemmille akseleille, jotta saat renkaan kulutuspinnan pysymään mutkissa suorassa. Nyrkkisääntönä radalle eteen enemmän kuin taakse. Katusäädöissä on yleensä just toisin päin, jotta autosta saadaan stabiili väistötilanteissa. Jotta pystyis antamaan jotain suuntaa säädöistä, paineista jne. niin pitäis tietää ainakin rengaskoko.
Jos asfalttirata ei oo kovin tuttua niin kannattaa hommata halpoja renkaita, koska niitä kuluu säätöjä hakiessa herkästi aika paljon. Sitten kun alusta alkaa olla tikissä niin renkaita kuluu paljon vähemmän.MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Auto on ihan katuauto millä silloin tällöin tarkoitus ajaa radalla, rengaskokohan mulla on ees 225/40 takana 265/35, tänään säädettiin kulmia kohdilleen takaa auraukset nollille, camberia 1 aste, eteen auraukset kanssa nollille ja camberia 1,5astetta, tuntu ihan hyvältä ajaa kun tossa nopeasti kokeili vähän mutkaa ajaa kotimatkalla, mutta sittenhän sen radalla huomaa onko ne sinnepäikkään.
Casteriin ei koskettu.Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View PostLuulis ainakin puskevan aika pahasti kun eturenkaat on 40 milliä kapeammat ja painoa kuitenkin reippaasti nokalla.
235/45-18 joka kulmaan ja 235/45-18 etu, 255/35-18 taka.
Jälkimmäisellä sarjalla auto on huomattavasti parempi ajaa vaikka puskeekin maltillisesti, mutta perä pysyy nopeassakin mutkassa paikallaan ja kaasua pystyy antamaan huomattavasti paremmin. Tuolla 235 setillä on ajamisesta tullut aika varovaista kun loivissa nopeissa lähtee takapää omille teilleen.
Jatkossa käytän tuota eripari rengastusta, mieluummin pieni aliohjautuminen kuin iso yliohjautuminen.
Comment
-
-
Aika iso ero tuossa tulee renkaiden välille. 20 mm olisi vielä kohtuullinen, mutta 40 mm alkaa olla jo tosi paljon jos sulla ei ole siellä kiihdytysauton myllyä :think. Luultavasti puskee kyllä reilusti.
Paljon autossa on tehoa? Onko vakaajat vakiot?
Ekana lääkkeenä eteen negatiivista Camberia lisää. Sellainen 2-2,5 astetta ei vielä nolla-aurauksella syö kauheasti renkaita kadulla. Camberia on helpoin säätää kohdalleen radalla kun näät miten renkaat kuluu/lämpiää. Varikolla vain heti rengaslämmön mittaus sisä ja ulkoreunoista. Jos rengas sortaa alle niin myös painetta voi lisätä. Ei kannata turhan paljon alkuun miettiä sitä, että paineet pitäisi olla juuri 2 bar vaan se tasainen kuluma on tärkeämpi.
Nää ajatukset on vähän silleen heitelty, että tehdään kompromissiautoa (joka on törkeen hankalaa). Jos autolla pitää käydä myös maitokaupassa niin ei katuominaisuuksia viitsi hirveästi uhrata. Fakta on kuitenkin se, että radalla hyvä auto on kadulla kamala ja toisinpäin... Mutta ei kun radalle ja testailemaan erilaisia säätöjäMuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostAika iso ero tuossa tulee renkaiden välille. 20 mm olisi vielä kohtuullinen, mutta 40 mm alkaa olla jo tosi paljon jos sulla ei ole siellä kiihdytysauton myllyä :think. Luultavasti puskee kyllä reilusti.
Paljon autossa on tehoa? Onko vakaajat vakiot?
Ekana lääkkeenä eteen negatiivista Camberia lisää. Sellainen 2-2,5 astetta ei vielä nolla-aurauksella syö kauheasti renkaita kadulla. Camberia on helpoin säätää kohdalleen radalla kun näät miten renkaat kuluu/lämpiää. Varikolla vain heti rengaslämmön mittaus sisä ja ulkoreunoista. Jos rengas sortaa alle niin myös painetta voi lisätä. Ei kannata turhan paljon alkuun miettiä sitä, että paineet pitäisi olla juuri 2 bar vaan se tasainen kuluma on tärkeämpi.
Nää ajatukset on vähän silleen heitelty, että tehdään kompromissiautoa (joka on törkeen hankalaa). Jos autolla pitää käydä myös maitokaupassa niin ei katuominaisuuksia viitsi hirveästi uhrata. Fakta on kuitenkin se, että radalla hyvä auto on kadulla kamala ja toisinpäin... Mutta ei kun radalle ja testailemaan erilaisia säätöjä
Mulla oli edessä 235/40/18, mutta vaihdoin koon pienempään kun ei oikein vakio rengaskoteloon mahtunut tuo 235, takana vähän samaa vikaa 265 on vähän liian nafti, 255 sopisi sinnekkin paremmin.
Mutta yllättävän vähän puskee ottaen huomioon leveyseron kyllä se perä tulee rinnalle kun mutkassa kunnolla antaa kaasua.
Tekniikka on paripikku modia lukuunottamatta vakio M60B40, isoin muutos tekniikkaan oli vakio avoimen perän vaihto (2.93) ---> M5sesta peräisin olevaan 25% lukkoperään (3,65) todella iso ero kiihtyvyydessä silti kierrokset 90km/h vauhdissa karvanvajaa pari tonnia.
Joo tiedetään kompromissejä, tää auto onkin vähän korvikkeena kunhan saa joskus jotain parempaa radalle tilalle onhan tää nyt ihan helvetin painavakin .
Jarrutkin tuli päivitettyä joten nekin pitäs pelata.
Vakaajat on vakiot mitä nyt uretaanipuslat laitoin niihin.
Noh täytyy jotku paineet sinne laittaa ja katsoa miten toimii.Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostMillaisilla renkailla ajelet?
Jos tavan geometrialla olevaan BMW:hen laittaa niin paljon camberia että se on tosi hyvä radalla niin alusta on ihan käyttökelvoton kadulla, useimmiten.
Omaan harrastetötteröön lisäsin casterkulmaa niin paljon kuin kohtuu modauksilla pystyy, jotta mulla olis käännön aikaista camberia enemmän, ilman että suoraan ajaessa kumit on ihan kenollaan.
Millasia modauksia olet tehny casterin lisäykseksi? Mulla on toki vompatissa epäkeskopuslat tukivarren takapäässä mutta oletko tämän lisäksi tehnyt jotain muuta?
Olen vähän miettinyt josko laittaisi E46 varret raidevälin kasvattamiseksi, mutta ilmeisesti niissä caster taas pienenee kun varsi on hieman eri muotoinen. Joku helppo temppu casterin lisäämiseen olisi siis tarpeellinen :think
Comment
-
Comment