Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksiosaiset levyt, ainakin F-sarjalaisissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    Kaksiosaiset levyt, ainakin F-sarjalaisissa

    Nämä näyttävät kulkevan TRW:llä nimellä semi-compound disc. Myös tälläisen tekstin löysin näistä eli levyt kestäisivät paremmin lämpölaajentumista ja eivät menisi niin herkästi kieroon. ATE taas mainostaa moisia pienentyvänä jousittamattomana massana. Hellan esitteessä mainitaan että jousittamaton massa pienenee 20% kun levy on teräsvalua, keskiosa alumiinia ja niittaus on tehty ruostumattomilla niiteillä. Ja onhan noista lämmönjohtuminen napaan varmaan myös paremmin estetty. Onko kenelläkään havaintoa mitä BMW on moisista tarinoinut?



    TRW Aftermarket has introduced a range of high-performance two-piece (Semi-Compound) brake discs, designed to enhance safety and performance and extend endurance levels in heavier, more powerful vehicles.

    This news was announced at this year’s Automechanika, Frankfurt. It further strengthens TRW’s position as the leading supplier of Corner Module (braking, steering & suspension) parts and systems by highlighting its commitment to offering a safer drive across all classes and weight of vehicle.

    The initial range of Semi-Compound discs totals 24 part numbers and caters for various BMW models (Series 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, X5 and X6).

    Semi-Compound brake discs consist of a corrosion resistant aluminium hub, joined to the grey cast iron friction ring by special steel pins. This construction allows the heat generated when braking to spread freely, preventing the disc from distorting due to thermal stress.

    The use of aluminium also makes the part lighter. This reduces the unsprung mass which decreases fuel consumption and makes the vehicle smoother to drive and easier to handle.



    Tämä on ilmeisesti bemarin patentoima juttu ja ilmeisesti myös mersulla on joku vastaavanlainen juttu...


    Hellalta lisää aiheesta: https://www.hella.com/techworld/us/T...ke-discs-9820/

    ZF/TRW: http://www.catmag.co.uk/trw-launches...nd-brake-discs
    textar: https://textar.com/composite-brake-discs/
    ate: http://www.ate-brakes.com/products/d...e-brake-discs/

    Textar video aiheesta: https://vimeo.com/162375348
    Last edited by fraatti; 26-06-2019, 00:16.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Onhan toi jo vanha juttu. Noita levyjä käytetty jo pitkään.
    Ekat alukeskiöt tais tulla e46 m3:ssa (vai peräti e36 3,2 m3:ssa?)
    Ja muuten e60 , ainakin osassa malleista.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • TON-III
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2018
      • 480
      • Turku

      #3
      Aika painavat ne silti ovat, audin 322 milliset vakiot ( a reilu 10 kg.) kevenivät neljänneksen kun ostin vastaavat 'kelluvat' versiot ( paino siis 7,5 kilon nurkilla), ihmettelen miten F13 2-osaiset vaikka 348 mm. ovatkin voivat silti painaa sen n. 13 kiloa, jos tuohon lisättäisiin samalla prosentilla painoa mitä tuon esimerkin keveni niin nämä painaisivat 17-18 kiloa täysrautaisina ?
      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #4
        Tuossahan on käsittääkseni se uus juttu, että eivät varsinaisesti ole kelluvat, kuten nuo perinteisemmät 2-osaset levyt. Vaan nuo ovat silti yhtä puuta, joissa keskiö ja levy ovat vaan niitattu yhteen.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2089
          • Naantali

          #5
          E89 35i zetassa myös tuollaiset levyt edessä vakiona ja toimii kyllä hyvin eikä rupea ravistamaan vaikka monet ratapäivät takana.
          E92 335i missä samat jarrusatulat ja saman kokoiset levyt edessä kuin zetassa, mutta levyt normaalit, ravistusta oli paljon herkemmin varsinkin ratapäivien jälkeen. Ja molemmissa oli oem levyt.

          Suosittelen kyllä tuollaisia levyjä jos mahdollista ainakin omasta kokemuksesta.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by TON-III View Post
            Aika painavat ne silti ovat, audin 322 milliset vakiot ( a reilu 10 kg.) kevenivät neljänneksen kun ostin vastaavat 'kelluvat' versiot ( paino siis 7,5 kilon nurkilla), ihmettelen miten F13 2-osaiset vaikka 348 mm. ovatkin voivat silti painaa sen n. 13 kiloa, jos tuohon lisättäisiin samalla prosentilla painoa mitä tuon esimerkin keveni niin nämä painaisivat 17-18 kiloa täysrautaisina ?
            Mahtaisko paino liittyä ihan kuule kestävyyteen. "Kisa levyt" ei oo sellaisia joilla ajaa 150tkm...
            Aprilia RSV4

            Comment

            • TON-III
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2018
              • 480
              • Turku

              #7
              Originally posted by jannmann View Post
              Mahtaisko paino liittyä ihan kuule kestävyyteen. "Kisa levyt" ei oo sellaisia joilla ajaa 150tkm...
              Levyt olivat ECS Tuning:in käsialaa/myymät, vielä on paksuutta vaikka kilsojakin jo kohtuullinen määrä ajettuna ( 77 tkm. kohilla asennus, nyt 143 tkm. lasissa), auto tosin manuska, tomaatti kuluttaa (etu)levyjä ihan toiseen tapaan. Ottaisin omaan f13 mieluusti 10 kilon keikäleet ( listoilla OEM näkyy painavan n. 13 kiloa) hieman lyhyemmällä kestolla, sitten vanne-/kumikombinaatiosta vielä 5-7 kiloa pois ja alusta/auto kokonaisuudessaan alkaa toimia ihan toisella tapaa
              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by TON-III View Post
                Levyt olivat ECS Tuning:in käsialaa/myymät, vielä on paksuutta vaikka kilsojakin jo kohtuullinen määrä ajettuna ( 77 tkm. kohilla asennus, nyt 143 tkm. lasissa), auto tosin manuska, tomaatti kuluttaa (etu)levyjä ihan toiseen tapaan. Ottaisin omaan f13 mieluusti 10 kilon keikäleet ( listoilla OEM näkyy painavan n. 13 kiloa) hieman lyhyemmällä kestolla, sitten vanne-/kumikombinaatiosta vielä 5-7 kiloa pois ja alusta/auto kokonaisuudessaan alkaa toimia ihan toisella tapaa
                Sillä siitä jousittamattomasta massasta pääsee eroon kun vaihtaa runflatit pois. Putoaa painosta pois heti useampia kiloja.

                Tosiaan vakiolaikka on näissä F10 530d/535d:ssä ainakin tuollainen.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2560
                  • .

                  #9
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Mahtaisko paino liittyä ihan kuule kestävyyteen. "Kisa levyt" ei oo sellaisia joilla ajaa 150tkm...
                  Originally posted by TON-III View Post
                  Levyt olivat ECS Tuning:in käsialaa/myymät, vielä on paksuutta vaikka kilsojakin jo kohtuullinen määrä ajettuna ( 77 tkm. kohilla asennus, nyt 143 tkm. lasissa), auto tosin manuska, tomaatti kuluttaa (etu)levyjä ihan toiseen tapaan. Ottaisin omaan f13 mieluusti 10 kilon keikäleet ( listoilla OEM näkyy painavan n. 13 kiloa) hieman lyhyemmällä kestolla, sitten vanne-/kumikombinaatiosta vielä 5-7 kiloa pois ja alusta/auto kokonaisuudessaan alkaa toimia ihan toisella tapaa
                  F13:n levy näytti olevan 36mm vahva. En tiedä mitä audia mahdat tarkoittaa, mutta tuskin siinä saman vahvuista levyä on. Keskiön koko on kuitenkin suurin piirtein sama levyn paksuudesta riippumatta eli suuremmassa ja paksummassa levyssä sen prosentuaalinen osuus jää pienemmäksi, samalla siis painon säästö jää pienemmäksi.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎