Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskareiden liukulaakerien rasvaus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuukkaw
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 745
    • Tre

    Iskareiden liukulaakerien rasvaus.

    En googlella enkä haulla löytänyt vastausta niin kysytään täältä. Eli mitä rasvaa ihmiset on käyttänyt iskareiden liukulaakereissa?
    61 Ford
    79 HD
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Aikanaan, kun kurapyörillä tuli ajettua kilpaa ja itse iskarit aina tehtyä niin käytin kluber merkkistä rasvaa.

    Olikohan alkuperäinen käyttötarkoitus nostureiden ja kuljettimien liukulaakerit.

    Sillä sai herkän ja kitkattoman kontaktin varsinkin keulan putkiin.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Tuukkaw View Post
      En googlella enkä haulla löytänyt vastausta niin kysytään täältä. Eli mitä rasvaa ihmiset on käyttänyt iskareiden liukulaakereissa?
      Onko auto kyseessä ?

      Comment

      • Tuukkaw
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 745
        • Tre

        #4
        Ton merkkistä tuntuu olevan huonosti tarjolla. Googlailun perusteella joku litiumsaippua pohjanen rasva missä on molybdeenidisulfidia (MoS2) joukossa voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen :think
        61 Ford
        79 HD

        Comment

        • Tuukkaw
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 745
          • Tre

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Onko auto kyseessä ?
          Juu auton iskarit missä patruuna on ylösalaisin.
          61 Ford
          79 HD

          Comment

          • IKa
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 877
            • Klaukkala

            #6
            Perinteisten rasvojen varjopuoli on, että rasvainen pinta myös kerää hiekkaa ja muuta likaa, joka voi sitten nopeasti kuluttaa metallipinnat ja tiivisteet. Jossain kohteissa saattaa olla parempi vaihtoehto käyttää nano-partikkeleihin perustuvia voiteluaineita kuten tämä Itse olen käyttänyt kyseistä nano-voitelua muutamissa ralliautoni hiekalle alttiissa kohteissa (toki niitä on muutenkin yritetty suojata hiekalta), mutta en valitettavasti osaa sanoa soveltuuko se Tuukkaw:n tarkoittamaan kohteeseen.
            G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

            Comment

            • Tuukkaw
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2015
              • 745
              • Tre

              #7
              Jotenkin koen oikean rasvan paremmaksi tommoiseen kohteeseen joka liikkuu käytännössä jatkuvasti ajaessa. Ja onhan siinä iskarin varressa stefa jonka pitäisi pitää lika ulkopuolellla ja rasvat rungon sisällä.

              Sitä en tiedä onko sillä loppuviimen mitään käytännön väliä mitä sinne laittaa kuhan siellä jotakin mönjää on. Kaveri kenen kyydissä tulee istuttua kehu käyttävänsä jotain hydraulisylinterin varren rasvaa ja hyvin on pelannut vuosi kausia. Tosin saa toki kertoa jos sinne on olemassa jotain oikein siihen tarkoitetttua mömmöä
              61 Ford
              79 HD

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Olisikohan ollut tätä mitä tuli käytettyä, pienemmässä pakkauksessa siihen aikaan.

                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Kuten IKa tuossa jo kirjoitti niin jos sinne kuuluisi jotain laittaa olisi rakennekin toisenlainen, kuivana se on rakennettu toimimaan. Rasva kerää pölyn ja kivet sinne, rikkoo pölysuojana toimivan huulen ja sitten stefan itsessään. Ja kun pieni kivenjyvä jää pölysuojahuulen väliin se naarmuttaa iskariputken.

                  Comment

                  • MikkoÄr
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 170
                    • Nokia

                    #10
                    Jos en väärin muista, yhdet Bilsteinin usd-tolpat purkaneena, sisällä oli punainen vaseliini juurikin liukulaakeriholkkia voitelemassa.
                    2ZR-FXE

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #11
                      Originally posted by MikkoÄr View Post
                      Jos en väärin muista, yhdet Bilsteinin usd-tolpat purkaneena, sisällä oli punainen vaseliini juurikin liukulaakeriholkkia voitelemassa.
                      Eikö liukulaakeriholkki ”kylve” iskariöljyssä siellä rakenteessa ?

                      Last edited by BMW525Xda; 30-04-2019, 16:21.

                      Comment

                      • MikkoÄr
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 170
                        • Nokia

                        #12
                        http://www.chuckbrazeau.com/photos/bumpstop02.jpg

                        Omani oli siis tuon tyyppisellä rakenteella. Jotenkin vaan oletin alkuperäisen kysyjän puhuvan tuon ulkoputken liukulaakereista.

                        Tuolla keltaisen putken sisällä on teflonholkit tms. joiden sisällä tuo kiiltävä putki liukuu.
                        Last edited by MikkoÄr; 30-04-2019, 16:27.
                        2ZR-FXE

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by MikkoÄr View Post
                          http://www.chuckbrazeau.com/photos/bumpstop02.jpg

                          Omani oli siis tuon tyyppisellä rakenteella. Jotenkin vaan oletin alkuperäisen kysyjän puhuvan tuon ulkoputken liukulaakereista.
                          Eikö tuossa rasvattu kumiosa ole pohjaanlyöntikumi ?

                          Onko tuossa putkien välisessä holkissa stefa ja pölytiiviste ?
                          Last edited by BMW525Xda; 30-04-2019, 16:30.

                          Comment

                          • MikkoÄr
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 170
                            • Nokia

                            #14
                            Juu, kyllä tuossa keltaisen putken suulla on tiivisteetkin.
                            2ZR-FXE

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Teflonia käytetään yleensä paikoissa joita ei voida ja haluta voidella. Siksi epäilen ettei noihin kuulu mitään rasvaa, jo rakenteen puolesta vaikuttaa sellaiselta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎