Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iskareiden liukulaakerien rasvaus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoÄr
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 170
    • Nokia

    #16
    Tehtaalta kyseisissä tolpissa on tuollainen kuvassa näkyvä rasva sisässä. Voi toki olla ettei sillä suurtakaan virkaa siellä ole, mutten itse alkanut poiskaan huuhtelemaan.
    2ZR-FXE

    Comment

    • Tuukkaw
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 745
      • Tre

      #17
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Teflonia käytetään yleensä paikoissa joita ei voida ja haluta voidella. Siksi epäilen ettei noihin kuulu mitään rasvaa, jo rakenteen puolesta vaikuttaa sellaiselta.
      Kyllä niihin rasva kuuluu. Sanoohan sen järkikin että metalli vasten metallia ei kovin pitkäikäinen ole ilman voitelua. Ja nämä on rakenteeltaan aivan erilaiset kuin nuo mopon iskarit. Näissä ei ole öljyä vaan kaasu sisällä.. Tuskimpa ne tehtaalla huvikseen näihin rasvoja laittaa.
      61 Ford
      79 HD

      Comment

      • Tuukkaw
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2015
        • 745
        • Tre

        #18
        Originally posted by MikkoÄr View Post
        http://www.chuckbrazeau.com/photos/bumpstop02.jpg

        Omani oli siis tuon tyyppisellä rakenteella. Jotenkin vaan oletin alkuperäisen kysyjän puhuvan tuon ulkoputken liukulaakereista.

        Tuolla keltaisen putken sisällä on teflonholkit tms. joiden sisällä tuo kiiltävä putki liukuu.
        Ja juuri tuosta ulkoputken ja patruunan välisestä voitelusta on kyse.
        61 Ford
        79 HD

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2560
          • .

          #19
          Kuten jo sanottu, tehtaan jäljiltä siellä on jokin punainen vaseliini. Itse laitoin huollon yhteydessä jonkun hyvälaatuisen punaisen vaseliinin.

          Kiiltävän osan eli varsinaisen iskarin sisällä on öljy ja kaasu, jotka on erotettu toisistaan erotinmännällä. Kaasu on typpeä ja paine jotain 10-15 bar. En muista tarkkaan mitä bilsuissa oli vakiona paine.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #20
            Originally posted by Tuukkaw View Post
            Kyllä niihin rasva kuuluu. Sanoohan sen järkikin että metalli vasten metallia ei kovin pitkäikäinen ole ilman voitelua. Ja nämä on rakenteeltaan aivan erilaiset kuin nuo mopon iskarit. Näissä ei ole öljyä vaan kaasu sisällä.. Tuskimpa ne tehtaalla huvikseen näihin rasvoja laittaa.
            Voi olla. Selvitä nyt kuitenkin mihin se rasva siellä on, suljettu järjestelmä ja liika rasva on pahasta. Näyttää rasva olevan kaikissa löytämissäni netin jutuissa siinä pohjaanlyöntikumissa ja sille on syynsä.

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2560
              • .

              #21
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Voi olla. Selvitä nyt kuitenkin mihin se rasva siellä on, suljettu järjestelmä ja liika rasva on pahasta. Näyttää rasva olevan kaikissa löytämissäni netin jutuissa siinä pohjaanlyöntikumissa ja sille on syynsä.
              Ja mikähän se syy mahtaa olla? Pohjaanlyöntikumi ei liiku siellä mihinkään. Miksi se tarttee rasvaa?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Tuukkaw
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 745
                • Tre

                #22
                Siitä voit katsella reigerin huoltoa..

                61 Ford
                79 HD

                Comment

                • MikkoÄr
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 170
                  • Nokia

                  #23
                  Pohjaanlyöntikumi rasvaisuus johtunee painovoiman ja iskarin liikkeen vaikutuksesta, rasva nyt yksinkertaisesti valuu alaspäin.

                  Joissain huoltosarjoissa näyttää olevan mukana valkoista litiumrasvaa, varmaan sekin hyvää. Ja ei nämä nyt niin hermeettisesti suljettuja ole etteikö sisään pääsisi ajan mittaan kosteutta ja paskaakin. Rasvaa ei tokikaan kannata mitään patruunallista sinne survoa, että jää vielä liikkumatilaakin
                  2ZR-FXE

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2560
                    • .

                    #24
                    Originally posted by MikkoÄr View Post
                    Pohjaanlyöntikumi rasvaisuus johtunee painovoiman ja iskarin liikkeen vaikutuksesta, rasva nyt yksinkertaisesti valuu alaspäin.
                    Tuo vastaus on liian ilmeinen ja yksinkertainen eikä siksi kelpaa vastaukseksi. Täyttyhän siihen olla jokin muu syy, täytyyhän...? No joo, huonoa sarkasmia, anteeksi. Iskarit tuottavat lämpöä käytössä. Sehän on niiden tehtävä, muuttaa liike-energia lämmöksi. Saattaahan siinä rasvat vähän notkistua ja valahtaa.

                    Runkoputken sisällä pitäisi olla kahdet liukuholkit. Ne ovat muuten jotain pronssia tms. Vasuleenaa voi mättää niiden kahden holkin väliselle alueelle.

                    Originally posted by MikkoÄr View Post
                    Joissain huoltosarjoissa näyttää olevan mukana valkoista litiumrasvaa, varmaan sekin hyvää. Ja ei nämä nyt niin hermeettisesti suljettuja ole etteikö sisään pääsisi ajan mittaan kosteutta ja paskaakin. Rasvaa ei tokikaan kannata mitään patruunallista sinne survoa, että jää vielä liikkumatilaakin
                    Mulla oli aika paljon vettä siellä sisällä. Talvella se oli vähän kiinteämmässä muodossa mikä meinasi aiheuttaa ongelmaa ajossa. Joissakin tuubeissa taitaa muuten olla pieni reikä pohjassa, että vesi pääsisi pois ja paska sisään.

                    Putken yläpäähän saa muuten uuden huulitiivisteen esim. Kittelältä.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2067
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #25
                      Tappirasva. Wiima cls-o ep:tä laitoin juuri omiin tolppin.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #26
                        Originally posted by Freak View Post
                        Tuo vastaus on liian ilmeinen ja yksinkertainen eikä siksi kelpaa vastaukseksi. Täyttyhän siihen olla jokin muu syy, täytyyhän...? No joo, huonoa sarkasmia, anteeksi.

                        Runkoputken sisällä pitäisi olla kahdet liukuholkit. Ne ovat muuten jotain pronssia tms. Vasuleenaa voi mättää niiden kahden holkin väliselle alueelle.
                        Hyvin voi olla muu syy, ääni ja kumin kestävyys hankautumisessa.

                        Liukulaakereita on monenlaisia, mm ”huoltovapaita” ja rasvattavia.
                        En tiedä onko tämmöisessä iskunvaimentajassa huoltovapaat vai ei.
                        Osassa näyttää olevan joitakin rajoituksiakin rasvojen käytössä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎