Tuolla toisaalla tuli puheeksi jakoaskit, jurina ja renkaiden vierintäkehät joten turistaan siitä hiukan.
Tosiaan valmistajilla on toleranssit renkaan halkaisijalle & vierintäkehällä ja jotka tulevat säädöksista ja/tai standardeista.
Otetaan tähän esimerkki koosta 245/45-18
UNECE R30: Uloin halkaisija kesärenkaalla 677mm, min. halkaisija 671mm ja maks halkaisija 685mm. Eroa on siis paljon ja se voi poiketa valmistajien kesken jopa 14mm.
ETRTO antaa toleranssia vielä hiukan lisää ylöspäin. Samoin jos rengas on talvirengas.
(E.T.R.T.O. - Organisation Technique Européenne du Pneumatique et de la Jante ADF)
Halkaisija ja vierintäkehä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Jälkimmäiseen onkin mainio contin taulukko asiasta joka löytyy täältä:
Oranssilla pohjalla: Yellow background = standard values for tyre size (ETRTO)
Talvirenkaissa toleranssia on vielä enemmän: Winter tyres can be max. 1 % greater in outer
diameter than standard on-road tread patterns
Vierintäkehän mitta on ilmoitettu 60 km/h, kuormasta tai paineesta en tiedä.
3) According to DIN 70020 at 37 mph (60 km/h).
Tuosta läpyskästä poimittuna F1x rengastukset ja ne on merkattu X:llä.
Lapuista voi huomata nopeasti että että 20" rengastuksen kanssa leveämpi nakki on todennäköisesti parempi taakse jos alle tulee jotain muuta kuin bemarin tähti (*) merkatut renkaat. Bemari voi itse vaikuttaa renkaiden vierintäkehiin toleranssien puitteissa ja se voi tehdä yhdistelmän jossa vierintäkehät myös 275:lla kumilla on täsmälleen sama kuin 245:lla. Vastaavasti joltain muulta valmistajalta toinen nakki voi olla toleranssin yläpäässä ja toinen alapäässä jolloin yhdistelmällä voi olla halkaisijassa eroa lähes 20mm ja silti molemmat renkaat täyttää kaikki speksit.
Ja vaikkei ihan jokapäiväiseen ajoon liitykään niin vierintäkehä voi kasvaa tietysti myös nopeuden kasvaessa. Heitetään ilmoille halkaisijan muutos +5mm kun vauhtia on sellainen 240 km/h joka ei mene kovin paljoa pieleen. Jos rääkkiä jatketaan pidempään kohdin nopeusluokan maksimia niin halkaisija saattaa muuttua pari senttiäkin renkaan rikkoutumatta. Osa muodonmuutoksesta jää pysyväksi.
Katsoin vielä huvikseen että näemmä vierintäkehä tulee pauttiarallaa tuosta maksimimitasta ja siitä otetaan pois 4%. Tiedä sitten pääsisikö tosielämän mittamies lähelle totuutta mittaamalla gummeista kehämitat ja ottamalla siitä 4% pois....
Tosiaan valmistajilla on toleranssit renkaan halkaisijalle & vierintäkehällä ja jotka tulevat säädöksista ja/tai standardeista.
Otetaan tähän esimerkki koosta 245/45-18
UNECE R30: Uloin halkaisija kesärenkaalla 677mm, min. halkaisija 671mm ja maks halkaisija 685mm. Eroa on siis paljon ja se voi poiketa valmistajien kesken jopa 14mm.
ETRTO antaa toleranssia vielä hiukan lisää ylöspäin. Samoin jos rengas on talvirengas.
(E.T.R.T.O. - Organisation Technique Européenne du Pneumatique et de la Jante ADF)
Halkaisija ja vierintäkehä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Jälkimmäiseen onkin mainio contin taulukko asiasta joka löytyy täältä:
Oranssilla pohjalla: Yellow background = standard values for tyre size (ETRTO)
Talvirenkaissa toleranssia on vielä enemmän: Winter tyres can be max. 1 % greater in outer
diameter than standard on-road tread patterns
Vierintäkehän mitta on ilmoitettu 60 km/h, kuormasta tai paineesta en tiedä.
3) According to DIN 70020 at 37 mph (60 km/h).
Tuosta läpyskästä poimittuna F1x rengastukset ja ne on merkattu X:llä.
Lapuista voi huomata nopeasti että että 20" rengastuksen kanssa leveämpi nakki on todennäköisesti parempi taakse jos alle tulee jotain muuta kuin bemarin tähti (*) merkatut renkaat. Bemari voi itse vaikuttaa renkaiden vierintäkehiin toleranssien puitteissa ja se voi tehdä yhdistelmän jossa vierintäkehät myös 275:lla kumilla on täsmälleen sama kuin 245:lla. Vastaavasti joltain muulta valmistajalta toinen nakki voi olla toleranssin yläpäässä ja toinen alapäässä jolloin yhdistelmällä voi olla halkaisijassa eroa lähes 20mm ja silti molemmat renkaat täyttää kaikki speksit.
Ja vaikkei ihan jokapäiväiseen ajoon liitykään niin vierintäkehä voi kasvaa tietysti myös nopeuden kasvaessa. Heitetään ilmoille halkaisijan muutos +5mm kun vauhtia on sellainen 240 km/h joka ei mene kovin paljoa pieleen. Jos rääkkiä jatketaan pidempään kohdin nopeusluokan maksimia niin halkaisija saattaa muuttua pari senttiäkin renkaan rikkoutumatta. Osa muodonmuutoksesta jää pysyväksi.
Katsoin vielä huvikseen että näemmä vierintäkehä tulee pauttiarallaa tuosta maksimimitasta ja siitä otetaan pois 4%. Tiedä sitten pääsisikö tosielämän mittamies lähelle totuutta mittaamalla gummeista kehämitat ja ottamalla siitä 4% pois....
Comment