Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden vierintäkehät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    Renkaiden vierintäkehät

    Tuolla toisaalla tuli puheeksi jakoaskit, jurina ja renkaiden vierintäkehät joten turistaan siitä hiukan.

    Tosiaan valmistajilla on toleranssit renkaan halkaisijalle & vierintäkehällä ja jotka tulevat säädöksista ja/tai standardeista.

    Otetaan tähän esimerkki koosta 245/45-18
    UNECE R30: Uloin halkaisija kesärenkaalla 677mm, min. halkaisija 671mm ja maks halkaisija 685mm. Eroa on siis paljon ja se voi poiketa valmistajien kesken jopa 14mm.


    ETRTO antaa toleranssia vielä hiukan lisää ylöspäin. Samoin jos rengas on talvirengas.
    (E.T.R.T.O. - Organisation Technique Européenne du Pneumatique et de la Jante ADF)
    Achieve interchangeability of pneumatic tyres, rims and valves in Europe as far as fitting and use are concerned. Establish common engineering dimensions, load / pressure characteristics and operational guidelines. Promote the free exchange of technical information.


    Halkaisija ja vierintäkehä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Jälkimmäiseen onkin mainio contin taulukko asiasta joka löytyy täältä:


    Oranssilla pohjalla: Yellow background = standard values for tyre size (ETRTO)
    Talvirenkaissa toleranssia on vielä enemmän: Winter tyres can be max. 1 % greater in outer
    diameter than standard on-road tread patterns
    Vierintäkehän mitta on ilmoitettu 60 km/h, kuormasta tai paineesta en tiedä.
    3) According to DIN 70020 at 37 mph (60 km/h).

    Tuosta läpyskästä poimittuna F1x rengastukset ja ne on merkattu X:llä.


    Lapuista voi huomata nopeasti että että 20" rengastuksen kanssa leveämpi nakki on todennäköisesti parempi taakse jos alle tulee jotain muuta kuin bemarin tähti (*) merkatut renkaat. Bemari voi itse vaikuttaa renkaiden vierintäkehiin toleranssien puitteissa ja se voi tehdä yhdistelmän jossa vierintäkehät myös 275:lla kumilla on täsmälleen sama kuin 245:lla. Vastaavasti joltain muulta valmistajalta toinen nakki voi olla toleranssin yläpäässä ja toinen alapäässä jolloin yhdistelmällä voi olla halkaisijassa eroa lähes 20mm ja silti molemmat renkaat täyttää kaikki speksit.

    Ja vaikkei ihan jokapäiväiseen ajoon liitykään niin vierintäkehä voi kasvaa tietysti myös nopeuden kasvaessa. Heitetään ilmoille halkaisijan muutos +5mm kun vauhtia on sellainen 240 km/h joka ei mene kovin paljoa pieleen. Jos rääkkiä jatketaan pidempään kohdin nopeusluokan maksimia niin halkaisija saattaa muuttua pari senttiäkin renkaan rikkoutumatta. Osa muodonmuutoksesta jää pysyväksi.

    Katsoin vielä huvikseen että näemmä vierintäkehä tulee pauttiarallaa tuosta maksimimitasta ja siitä otetaan pois 4%. Tiedä sitten pääsisikö tosielämän mittamies lähelle totuutta mittaamalla gummeista kehämitat ja ottamalla siitä 4% pois....
    Last edited by fraatti; 19-04-2023, 23:25.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • john deer
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 116
    • Virrat/Tampere

    #2
    Tämä on hyvin selventävä esitys, kun miettii x-driven kesärenkaita. Nykyisellä rengastuksella jakolaatikossa oli pientä nypytystä kiihdyttäessä. 285 sitten olisi ratkaisu.

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 685

      #3
      Kaikki tämä ja kytkinmallin jakolaatikon toimintatapa huomioiden ei ole mitään järkeä laittaa sekarengastusta.

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1679
        • vihti

        #4
        Originally posted by Kouris View Post
        Kaikki tämä ja kytkinmallin jakolaatikon toimintatapa huomioiden ei ole mitään järkeä laittaa sekarengastusta.
        Miksi ei? Kyllähän ne tehtaallakin leveempiä laittelee taakse tai eteenkin jossain haldexeissa.

        silloin kun se ns. määräävä akseli pitää paremmin niin nelivetokytkintä ei tarvitse kuormittaa välttämättä niin paljoa kuin tasaleveällä rengastuksella
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 508
          • Uusimaa

          #5
          Bemarin xdrive neliveto on jatkuva, toisin kuin Haldex.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2155
            • Vantaa

            #6
            Vähemmällä päänvaivalla selviää kun laittaa saman renkaan joka kulmaan, jos laittaa sekakumit, niin ei siinäkään mitään, kunhan ovat kehältään yhtenevät(toleranssien puitteissa). Pätee kaikkiin nelivetoihin, jotkin toki krantumpia kuin toiset, toteutustavasta riippuen.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16421
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by naikou View Post

              Miksi ei? Kyllähän ne tehtaallakin leveempiä laittelee taakse tai eteenkin jossain haldexeissa.

              silloin kun se ns. määräävä akseli pitää paremmin niin nelivetokytkintä ei tarvitse kuormittaa välttämättä niin paljoa kuin tasaleveällä rengastuksella
              Ymmärrätkö leveyden ja vierintäkehän eron ?

              Comment

              • naikou
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2010
                • 1679
                • vihti

                #8
                Originally posted by Rattiukko View Post
                Bemarin xdrive neliveto on jatkuva, toisin kuin Haldex.
                Mutta eikö se bemarin neliveto silti ole takavetopainotteinen jolloinka taka-akseli on ns. määräävä suurimmassa osassa tilanteita mitä normaalissa liikenteessä on? Eikö niissä ole myös jonkunlainen luistonrajotin keskitasauspyörästössä?

                Originally posted by jr66 View Post

                Ymmärrätkö leveyden ja vierintäkehän eron ?
                Vakuutusyhtiölle on välillä joutunut rautalangasta vääntää miksi menee koko rengassarja uusiksi vaikka routavaurio oli tuhonnut vain 1 tai 2 kappaletta renkaita eli kaikilla ei todellakaan ole mitään haisulia koko asiasta, itsellä kyllä tiedossa että nelivetoiseen täytyy kaikki renkaat olla samalla ympärysmitalla tai korkeintaan 3% saa poiketa mutta tuollaisellakin erolla voi tulla ongelmia. Esimerkiksi 18 tuumaisista 225/45 ja 255/40 on järkevä yhdistelmä kun niissä renkaiden ympärysmitat uutena on 0,5mm sisälle samat.
                Last edited by naikou; Today, 12:12.
                E39 523i Turbo

                Comment

                • Rattiukko
                  BTCF Member
                  • Nov 2022
                  • 508
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by naikou View Post
                  Mutta eikö se bemarin neliveto silti ole takavetopainotteinen jolloinka taka-akseli on ns. määräävä suurimmassa osassa tilanteita mitä normaalissa liikenteessä on? Eikö niissä ole myös jonkunlainen luistonrajotin keskitasauspyörästössä?
                  Ei ole. Käytännössä se on jatkuva neliveto. Jakolaatikossa on kytkin joka avautuu tiukoissa käännöksissä jottei mitään hajoa. Kun kytkin on auki, vain takapyörät vetää. Käytännössä kytkin on lähes aina kiinni. Näin ainakin E sarjassa, käsittääkseni myös F sarjassa. Keskitasauspyörästöä ei ole olemassakaan Bemarissa? Se on jakolaatikko.

                  Jos etu ja taka-akselilla on eriparin renkaat joku siellä antaa periksi väkisinkin. Joko renkaat, etuperä, takaperä, kardaanit tai jakolaatikko. Ensin kuluu tietysti renkaat mutta jatkuva ylimääräinen rasitus rikkoo lopulta jotain muuta, yleensä kai sen jakolaatikon.
                  Last edited by Rattiukko; Today, 12:57.

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1679
                    • vihti

                    #10
                    Originally posted by Rattiukko View Post

                    Ei ole. Käytännössä se on jatkuva neliveto. Jakolaatikossa on kytkin joka avautuu tiukoissa käännöksissä jottei mitään hajoa. Kun kytkin on auki, vain takapyörät vetää. Käytännössä kytkin on lähes aina kiinni. Näin ainakin E sarjassa, käsittääkseni myös F sarjassa. Keskitasauspyörästöä ei ole olemassakaan Bemarissa? Se on jakolaatikko.

                    Jos etu ja taka-akselilla on eriparin renkaat joku siellä antaa periksi väkisinkin. Joko renkaat, etuperä, takaperä, kardaanit tai jakolaatikko. Ensin kuluu tietysti renkaat mutta jatkuva ylimääräinen rasitus rikkoo lopulta jotain muuta, yleensä kai sen jakolaatikon.
                    Okei, itselläni bmw nelivetoisena-kokemus vain vanhasta 5-sarjalaisesta(e34) jonka omistin joskus yli 12v sitten, siinäkin oli sähköinen kytkinpakka jakolaatikossa ja neliveto oli kytkettynä vain tarvittaessa, nelikko päälläkin raapi enemmän takaa, siinä en kyllä ikinä käyttänyt sekarengastusta eikä 190hv:lla edes ole tarpeellista
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3514
                      • Raisio

                      #11
                      Taitaapi mennä seuraava yö valvomiseksi ku xdriveen jo tehtaalla 245/45#275/40 sekarengasrus asennettu ja laskutikulla tulee poikkeavat halkaisijat
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Crete88
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2023
                        • 39
                        • Lohja

                        #12
                        Se että tehdas tekee jotain ei aina takaa että se on fiksua ja kestävää...

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1679
                          • vihti

                          #13
                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Taitaapi mennä seuraava yö valvomiseksi ku xdriveen jo tehtaalla 245/45#275/40 sekarengasrus asennettu ja laskutikulla tulee poikkeavat halkaisijat
                          Kyllä ne nahkahousut varmaan suunnilleen tietää mitä tekee
                          Click image for larger version

Name:	IMG_2404.jpg
Views:	0
Size:	90.4 KB
ID:	5517847
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3514
                            • Raisio

                            #14
                            Pientä levottomuutta yritin lietsoa muttei onnistunut

                            Tuumakoko kylläkin laskurissa väärin.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • Crete88
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2023
                              • 39
                              • Lohja

                              #15
                              Nuo rengaslaskureiden arvot on teoreettisia, onko ne käytännössä just niin on eri juttu. Erilainen rengas joka tapauksessa pyörii auton alla vähän erilailla, kuluu erilailla ym. Melko varmaa on että jakolaatikko näkee siinä sitten eroa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎