saattaa myös riittää, että maalaat tuon levyn alun ja levikepalan mustalla, niin ne ei huomaa...
Itselläni oli musta levikepala, mikä todellakin näky, kun oli isompi kun vanteet se keskiö syteemi ja eipä ne sitä huomannu, tai ei välittäny kun levitti huimat millin.. , kun joskus se on millistä kiini..
olisihan ne oikealla ET:llä olevat vanteet ainakin hienomman näköiset ulkopuolelta mutta jos ei saa niin ei saa, luulisi meinaan tuon 15mm vaikuttavan jo näköön aikas paljon...
Kyllä niitä on ihan laillisiakin spacereita olemassa.
Ei taida muita tieliikenne käyttöön kelpaavia spacereita olla kuin vanteeseen tulevat.
Niitä on joissain kalliissa kilpavanteissa, voi olla että muissakin.
Näiden spacereiden kestävyyteen katsastuskin luottaa.
Vai onko jotain yleismallisia spacereita jotka ovat "katulailliset"?
On se vain kumma juttu kun Saksassa, Ranskassa tai esim.Italiassa nämä TUV hyväksytyt "speisserit" ei heikennä pyörien kiinnitystä, vaikka näissä maissa kyyditkin ovat usein hieman eri luokkaa kuin Suomessa....
Ihan yhtä lapsellinen kielto kuin jokin takajarruvalo aikoinaan.
Ei taida muita tieliikenne käyttöön kelpaavia spacereita olla kuin vanteeseen tulevat.
Niitä on joissain kalliissa kilpavanteissa, voi olla että muissakin.
Näiden spacereiden kestävyyteen katsastuskin luottaa.
Vai onko jotain yleismallisia spacereita jotka ovat "katulailliset"?
No ainakin artecilla on tämmöisiä ns. adapteri vanteita, jotka tulevat aina pultattavan spacerin kanssa ja kaikissa vanteissa on sama et.
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Ei taida muita tieliikenne käyttöön kelpaavia spacereita olla kuin vanteeseen tulevat.
Niitä on joissain kalliissa kilpavanteissa, voi olla että muissakin.
Näiden spacereiden kestävyyteen katsastuskin luottaa.
Vai onko jotain yleismallisia spacereita jotka ovat "katulailliset"?
Hyvin tehdastekoiset ja TÜV-hyväksytyt spacerit näkyy kelpaavan Saksassa yms sivistyneissä maissa, joissa tieliikennelaki ei ole kärrynpyörien ajalta. Sitä paitsi Suomessakin on jo useammalla konttorilla hoksattu tämä homma.. kannattaa kysyä AKE:lta heidän tämän hetkinen kantansa asiaan.
Jos nuo levikepalat (tietysti oikeilla pulteilla jne) kestävät Saksassa ajaa +250km/h, niin luulis kestävän Suomessakin sen max. 120km/h mitä täällä saa ajaa..
Kannattaa huomioida että levikepalojakin on eri tyyppisiä. Sekä sellaisia, jotka tulee vanteen ja pyörännavan väliin ja koko paketti kiinnitetään pidemmillä pyöränpulteilla. Tai sitten paksumpia levikepaloja, jotka pultataan ensiksi pyörännapaan kiinni sarjaan kuuluvilla pulteilla ja sen jälkeen vanne tulee levikepalaan kiinni omilla pulteillaan. Oli levikepalat kumpaa tyyppiä tahansa, niin kannattaa hankkia ehdottomasti KESKITTÄVÄT levikepalat.
Ja seuraavaksi alkaa varmaan jaarittelu siitä, miten pyöränlaakeri ei kestä kasvanutta rasitusta ja niin edelleen.. ihan sama rasitus tulee valmiiksi enemmän uloslevittävällä vanteellakin. Ja kokemuksesta voin sanoa, että mulla on ollut joka autossa leveät vanteet, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia!
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Tässä kun on vielä sekin ongelma, että Suomessa kun näitä laadukkaita TUV hyväksyttyjä keskittäviä paloja pultteineen ei ole saatavissa jokaisesta rengas ja varaosaliikkeestä, käytetään sitten jotain kirppareilta haalittua sinkkipaskaa tai "ihan itse" rälläkällä ja pylväsporakoneella tehtyjä tekeleitä.
Laatupala+laatupultit ja napa kestää x10 sen mitä vanne tai rengas kestää jos koville laitetaan.
Itse palathaan ei lisää et rasitusta koska lähtökohtahan on se että käytetään max. suurta et:tä vanteessa joka sitten passataan millilleen oikeaksi "speisserillä". mm.itse käytän kaikissa vähänkin isommissa vanne/rengaspaketeissa juuri tätä metodia mm.juuri turvallisuussyistä(saadaan pyörä sovitettua aukkoonsa kaikissa kuormitus/jousitustilanteissa optimaaliseksi), sanoipa Suomen asetukset sitten mitä tahansa.
Suomihan taitaa olla ainoa euroopan maa missä levikepalat on kielletty, joten se että täällä herra Kuitusen mielestä ne on vaaralliset, ei vie minun yöuniani.
Yhtäkään minun leimaamaani autoa ei ole raakattu levikepalojen vuoksi, vaikka inssit ovat 100% varmuudella ne havainneet. En siis missään tapauksessa suosittele mitään piiloitusyritystä hitsaten tai pakkeloinnein koska tästä homma narahtaa ihan taatusti. Kitti ei murtumatta pysy navan ja speisserin saumassa ja kun inssi tuon murtuman huomaa, jää kiesi kilvettömänä konttorille.
Näin sanoo ake:
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
Eli jos spacerit ovat tarkoitettu kyseiseen automalliin niitä saisi käyttää?
Tästä sopivuudesta tarvitaan varmaan joku paperi. (TÜV-hyväksyntä)
Eiköhän ne itsetehdyt/kirppispalat ole kielletty myös saksassa ja muuallakin euroopassa?
Vai eikö tarvitse erikseen kieltää kun ne ymmärtävät muutenkin olla laittamatta niitä autoihin?
Eiköhän ne itsetehdyt/kirppispalat ole kielletty myös saksassa ja muuallakin euroopassa?
Vai eikö tarvitse erikseen kieltää kun ne ymmärtävät muutenkin olla laittamatta niitä autoihin?
Taitaa suurin osa ymmärtää itsekin olla laittamatta niitä itse väsättyjä paloja autoihin. Tosin voi aivan asiallisia levityspaloja teettää myös itsekin. Tosin suurin noista omista virityksistä voi olla melko epävarmoja ja usein myös keskitys uupuu.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment